Nya allebike Alpha

skier

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
angående färgen så kan man ju alltid fråga om det går att få den i en annan färg om man inte vill ha grått, de andra modellerna har iaf tidigare gått att betala extra för att få lackad i valfri färg.

calmbay

Medlem
Nya allebike Alpha
På god väg. Synd de marknadsför den i muskulösa lycradudes utan knäskydd etc. Ser bra löjligt ut fortfarande i mina ögon den stilen och inget jag skulle våga köra aggressivt med. Skulle kunna haft 20mm mer slag om de nu ville kombinera en endurohhoj med xc.
Men med ett angle set för 1.5grader flackare och 140mm pike fram och coil dämpare bak hade den sett grym ut. Kommer sälja bra av patriotiska anledningar. Kul att de satsar på fler modeller. Ett av färre och färre märken utan ebike är ett plus.

hm

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
På god väg. Synd de marknadsför den i muskulösa lycradudes utan knäskydd etc. Ser bra löjligt ut fortfarande i mina ögon den stilen och inget jag skulle våga köra aggressivt med. Skulle kunna haft 20mm mer slag om de nu ville kombinera en endurohhoj med xc.
Men med ett angle set för 1.5grader flackare och 140mm pike fram och coil dämpare bak hade den sett grym ut. Kommer sälja bra av patriotiska anledningar. Kul att de satsar på fler modeller. Ett av färre och färre märken utan ebike är ett plus.
Öh
Verkar ju ganska tydligt att det inte är något för dig då om varken cykel , dämperi eller vältränade dudes e din grej.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha

Jag tror du har missat genren, klockren down country om än med för vissa lite långt sadelrör.

calmbay

Medlem
Nya allebike Alpha
Jag tror du har missat genren, klockren down country om än med för vissa lite långt sadelrör.
Allmountain, brutal xc är deras egen beskrivning. Down country är en annan ny term jag inte riktigt vet vad det egentligen betyder. Ska jag åka fort utför vill jag ha en poppig cykel som ändå förlåter en del misstag och stök. Så de är inne på rätt spår. 116mm bak och flexig 120mm fram hurrar jag inte över dock, det kommer begränsa nedförsprestandan. 10%till och nån grad flackare så hade jag varit väldigt lockad. Men som hoj för xco måste den vara perfekt.

calmbay

Medlem
Nya allebike Alpha
Öh
Verkar ju ganska tydligt att det inte är något för dig då om varken cykel , dämperi eller vältränade dudes e din grej.
Nä de fortsätter att vara allt inom mtb jag inte gillar även om de försöker att locka mig. Vältränade dudes ger hyfsat mindervärdeskomplex. Allebike är för mkt tävling i generna och jag är allt annat än tävlingsfokuserad. Vill dra en pilsner i pausen på mina mtb-turer. Alphan är nygg dock!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Allmountain, brutal xc är deras egen beskrivning. Down country är en annan ny term jag inte riktigt vet vad det egentligen betyder. Ska jag åka fort utför vill jag ha en poppig cykel som ändå förlåter en del misstag och stök. Så de är inne på rätt spår. 116mm bak och flexig 120mm fram hurrar jag inte över dock, det kommer begränsa nedförsprestandan. 10%till och nån grad flackare så hade jag varit väldigt lockad. Men som hoj för xco måste den vara perfekt.
Same same, LLS geo på en XC-hoj med bara precis lite mer fjädringsväg. Även jag hade väl föredragit en 34:a men tillhör den tyngre ligan.

NickPick

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Nä de fortsätter att vara allt inom mtb jag inte gillar även om de försöker att locka mig. Vältränade dudes ger hyfsat mindervärdeskomplex. Allebike är för mkt tävling i generna och jag är allt annat än tävlingsfokuserad. Vill dra en pilsner i pausen på mina mtb-turer. Alphan är nygg dock!
Vet inte om du har missat det, men dom har redan en cykel för XCO som heter majestic.

Spacekitty

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Har bara hunnit köra en Bökebergs-runda, men positivt än så länge, mycket bättre uppförs än Epic'en. Måste köra någon tajtare bana också, typ några varv på Järavallen för att känna in mig ordentligt, det får bli i helgen om jag hinner.

Lacken är tunn och hade några små "stenskott" direkt ur lådan.

Trevligt med Shimanobromsar också som inte tjuter hela tiden. (skivorna som satt på var SRAM CLX)

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Nästan alla produktbilder visar skruvar för flaskhållare på både sadelrör och på downtube. Det kanske någon tycker är bra att den har.

Skärmavbild 2020-04-09 kl. 20.28.59.png

På min finns det bara på downtube, långt ner, tredje skruven mellan vajer/bromslang kan jag inte se hur den ska gå att använda ens.

999A9CC2-57EB-4A00-BE52-B9A2C542FE1D_1_201_a.jpeg

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Varit ute och kört lite, på Järavallen. Det kommer gå att köra X-cup på denna utan problem. En assistent körde med bakom ett varv för att kolla att dämpare/länkage skötte sitt jobb med att hålla bakhjulet i marken, han gav tummen upp.

Känner mig fortfarande som nöjd konsument.

C4C45088-54E2-4E38-B223-A3AF93EF3F83.jpeg

FF31006B-D7C4-4002-84CF-DF44C0F8AA8C.jpeg

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Kan man köpa sig till efteråkare för rimliga pengar nuförtiden....? Är väl en monetär fråga misstänker jag.

Jämför gärna lite varvtider.

Spacekitty

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Kan man köpa sig till efteråkare för rimliga pengar nuförtiden....? Är väl en monetär fråga misstänker jag.

Jämför gärna lite varvtider.
Inga varvtider idag. Jag brände ur benen med knäbörjar på gymet i morse. Nästa gång.

Assistenten fick en oförskämt tung 29" slang som tack för hjälpen, jag kände inte att jag hade behov av den själv.

Philan

Medlem
Nya allebike Alpha
Om man är landsvägscykling som gillar lycra men och är sugen på att ge sig ut i skogen för första gången, är då Alpha en bra idé? Givet mitt svettointresse är det lockande med en renodlad XC, kollat på Canyon Lux, men Alpha låter som ett trevligt mellanting. Klarar av blandad terräng men lätt nog att köra XC med också? Ingen aning om geometri eller annat, bara kollat på vikt...

Berk

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Om man är landsvägscykling som gillar lycra men och är sugen på att ge sig ut i skogen för första gången, är då Alpha en bra idé? Givet mitt svettointresse är det lockande med en renodlad XC, kollat på Canyon Lux, men Alpha låter som ett trevligt mellanting. Klarar av blandad terräng men lätt nog att köra XC med också? Ingen aning om geometri eller annat, bara kollat på vikt...
Det skulle passa bra. Men problemet när man börja cykla mtb är att det är omöjligt att veta vilken typ av terräng eller cykel man kommer att tycker om mest. Kanske är därför en Alpha också bra: lite emellan allt och kostar inte så mycket, så man tappar inte så mycket pengar om man köper något annat efter ett eller två år. Man kan också lägga till en dropper och en tuffare gaffel om man upptäcker att man gillar tuffare stig.

Philan

Medlem
Nya allebike Alpha
Nu kostar ju ändå Alpha minst 40k, dvs inte för mig :), och kommer med sänkstolpe från start som jag förstått. Men ja, det är så jag tänker. Är mest osäker på om den är OK till XC, eller helt oduglig ;)

Norenas

Ny medlem
Nya allebike Alpha
@Spacekitty Jag är inne på att beställa en Alpha men är lite tveksam över storlekarna. Får man fråga hur lång du är?
har du alltid kört på M på dina övriga cyklar?

Spacekitty

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
@Spacekitty Jag är inne på att beställa en Alpha men är lite tveksam över storlekarna. Får man fråga hur lång du är?
har du alltid kört på M på dina övriga cyklar?
Jag är 174. Har satt på en 40mm styrstam istället för den 50mm som sitter på vid lev. Har M på min YT Capra och hade M på min Epic också med kortare styrstam.

Jag siktar på ca 500mm fram till styret (reach+styrstam+evt reach på styret) för alla cyklarna, även på landsvägcykeln.

Norenas

Ny medlem
Nya allebike Alpha
Jag är 174. Har satt på en 40mm styrstam istället för den 50mm som sitter på vid lev. Har M på min YT Capra och hade M på min Epic också med kortare styrstam.

Jag siktar på ca 500mm fram till styret (reach+styrstam+evt reach på styret) för alla cyklarna, även på landsvägcykeln.
Tack för snabbt svar. Då har vi väldigt lika mått :) Men då lutar det starkt åt en Alpha i M för mig. Hur lång var leveranstiden?

Spacekitty

Aktiv medlem
Nya allebike Alpha
Tack för snabbt svar. Då har vi väldigt lika mått :) Men då lutar det starkt åt en Alpha i M för mig. Hur lång var leveranstiden?
Den var lång eftersom jag förbokade i februari innan dom hade börjat monteras och säljas.
Nu lär det gå snabbare, vore konstigt om dom inte redan har några stående för leverans direkt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer