Tips på tre dagars tur i Hemavanområdet?

Yeti

Aktiv medlem
Finns det någon som känner till om det skulle gå att göra en vettig tur på runt tre dagar i Hemavan-trakten, med avfärd och återkomst från samma ställe (i praktiken bilen parkerad någonstans)? De självklara valen, typ Solberg-Syterskalet-Hemavan-Laisaliden, är ju alldeles för korta. På fjällkartan (min är från 1999) finns det ju också andra leder, t.ex Björkbacken-Biellojaure-Stor-Aigert-Kungsleden, men är de möjliga att cykla på?

Sträckningen Ammarnäs-Hemavan gick ju bra att cykla på ifjol,men mycket sämre stigar ska det helst inte vara. Att man eventuellt kan hamna att transportera sig per cykel på landsväg i 30-50 km har ingen betydelse, det går i alla fall snabbt.

Jag frågar inte i första hand för egen del, men är nog personligen också intresserad av eventuella svar.

Senast ändrad:
Marran har cyklat en hel del i området och borde ha lite att komma med. Testa att PM:a honom om han inte hittar till tråden nu när han är utomlands och cyklar.

Senast ändrad:
Jag har inte kört så många så långa turer där, så jag är nog till föga hjälp.

Vill man förlänga den första turen du nämner kan man köra den åt motsatt håll och sen köra över murtsertopparna. Det är väldigt mycket putta och släpa från Stabre till Murtsertoppen, men utförskörningen är riktigt fin. I sträcka blir den kortare, men desto fler höjdmeter. Det är en hel del blockterräng mellan Stabre och Murtsertoppen, så det hade jag tagit uppför hellre än nerför. Quid har bloggat lite om den sträckan har jag för mig.

Fina långturer i Västerbottensfjällen tror jag annars kan vara Saxnäs-Borgafjäll till exempel, Marsfjällen är väldigt vackra

Tillbaka
Topp