Tips på uppgraderingar

Fairass

Ny medlem
Tips på uppgraderingar
Hej.

Har en Scott Scale 70 2012 som jag vill uppgradera lite för mer trail/all mountain-åkning.
Här är original komponenter för er som inte vet:

Gaffel: Rock Shox XC 30 TK Coil 100mm travel
Bakväxel: Shimano SLX, RD-M662 SGS, Shadow Type, 27 Speed
Framväxel: Shimano Deore, FC-M590, 34.9mm
Bromsar: Shimano BR-M446 Disc, 180/F and 160/R mm Rotor
Crankset
Styre: Scott Pilot 18 Team, 18mm rise, OS, 680mm
Styrstam: Scott Comp, 4 Bolt, OS 31.8mm, 1 1/8“, 6° angle
Fälgar: Alex XC-44 Disc, 32H, Eyelets
Däck: Schwalbe Rocket Ron, 26 x 2.1, 50EPI, Active Line

Styret byts ut nu mot ett Bontrager 750mm 15mm rise.
Har också fått veta att en kortare styrstam är att föredra så det står på inköpslistan.

Så vad kan man mer tänkas behöva byta?
Däck kanske man skulle ha nå bredare, men hur brett får plats? Typ 2,2 eller 2,35?

Alla förslag uppskattas. =)

Tips på uppgraderingar
För att få den mer am:ig får du nog byta ram, gaffel och lite annat men på en Scale 50 2012 får det plats Nobby Nic 2.25. Har testat 2,4 men det går inte.

Tips på uppgraderingar
Byta ram hade jag nog inte tänkt sträcka mig till. Kan man ju lika gärna köpa ny hoj.
Gaffel kan jag förstå, vilket jag också har för avsikt att göra när utrymme finns. Ska man köpa med mer slaglängd då? Typ 120mm?

Misstänkte att det stannar runt 2,2. Har kikat på 2,2 mountain king från continental, dom verkar vettiga.

Har sett en del som i princip bygger en Am hoj av en vanligt xc hard tail. Blir ju inte riktigt samma sak men.
Skulle vilja köpa en rejäl AM hoj i framtiden men familjesituationen tillåter inte det just nu.
Därför tänkte jag uppgraderingar =)

Tips på uppgraderingar
Styre och däck tycker jag låter som en utmärkt uppgradering. Övriga delar är svårt att motivera om du har en tight budget. Bättre att spara resten av pengarna till en riktig AM-hoj istället.

En dropper post är iofs en väldigt trevlig sak att ha och bör vara flyttbar till nästa cykel. Välj en smalare version, typ 30,9, så är du säker på att den passar nästa cykel också. Är din nuvarande stolpe större än 30,9 så löser du det med shims.

Tips på uppgraderingar
Lite så jag tänker s, lättare uppgraderingar av det man kan och sedan lägga pengar på hög för en riktig hoj =)
Dropper post antar jag är bydraliskt justerbar sadelstolpe, eller har jag fel?
Såg att Rockshox variant ligger väl på runt 2,5k. Finns det alternativ?

Ja 2,4 fram borde gå. Ska beställa och prova.

Tips på uppgraderingar
Exakt. Finns även mekaniska till lägre pris. Finns ett antal trådar i ämnet om du söker eller så startar du en ny.

Tips på uppgraderingar
Härligt. Ska kika runt lite. Fanns nån modell att köpa utrikes som låg runt 1000-lappen.
Ska se om jag hittar nå vettigt.

Tack för hjälpen.

Tips på uppgraderingar
dnleriksson skrev:
-------------------------------------------------------
> För att få den mer am:ig får du nog byta ram,
> gaffel och lite annat men på en Scale 50 2012
> får det plats Nobby Nic 2.25. Har testat 2,4 men
> det går inte.

Jag hade en Scale 70 2012 med 2,4" X-king. Dock var det inte mer än att man ungefär kunde få in ett dasspapper mellan kedjestag och däck eller gaffel och däck. Så 2,2" eller 2,25" är nog ett realistiskt max.

I övrigt skulle jag nog satsa på en vettigare gaffel fram först och främst. Och nästan vad som helst är vettigare, för den som sitter på är inte överdrivet rolig. Någonting med 100-120mm slaglängd. Tänk på att det är rakt styrrör, inte tapered.

Som sagt var kan nog en kortare styrstam vara en idé. Och kanske någon billig dropperstolpe.

Tips på uppgraderingar
Det där med tapered har jag inte fattat riktigt.
Hittade X-fusion Hilo dropper post på Ebay för 1000:-. kan det vara nåt?
Gaffel håller jag helt klar med om, men det får bli framöver.

Bromsar å så då? Tjänar man nåt på större skivor bara eller?

Tips på uppgraderingar
Fairass skrev:
> Det där med tapered har jag inte fattat riktigt.
> Hittade X-fusion Hilo dropper post på Ebay för
> 1000:-. kan det vara nåt?
> Gaffel håller jag helt klar med om, men det får
> bli framöver.
>
> Bromsar å så då? Tjänar man nåt på större
> skivor bara eller?

Tapered

Bilagor

Tips på uppgraderingar
Är din Scale 70 storlek medium eller mindre så har jag en RockShox SID RLT gaffel (pushloc av högermodell, kan läggas på vänster sida då dock uppochner) som har suttit på en Scale 60 2012. Jag har även ett par XT M785 fälgar liggande. Allt i nyskick.

Är du intresserad och delarna passar kan jag sälja dom för halva nypriset.

Tips på uppgraderingar
Men om vi pratar däck...
Vad är det grövsta som går på? Continental Mountain king 2.2 borde ju gå men vad finns det annars?
Tycker det är svårt att skilja dom alla olika modellerna åt i vad dom är avsedda för.

Tips på uppgraderingar
Fairass skrev:
> Men om vi pratar däck...
> Vad är det grövsta som går på? Continental
> Mountain king 2.2 borde ju gå men vad finns det
> annars?
> Tycker det är svårt att skilja dom alla olika
> modellerna åt i vad dom är avsedda för.

Mountaing king 2.2 är inte speciellt breda. Maxxis Ardent 2.25 är ett alternativ

/Micke

Tips på uppgraderingar
Tänkte bara säga att jag skrotat "projekt hardtail AM" och beställt en Rose Uncle jimbo 2 istället =)
Väntas anlända vid månadsskiftet.

Men tack för hjälpen.

Tillbaka
Topp