tips på "urban" cykel?

• Trådstartare Trådstartare mek
  • Start datum Start datum

mek

Medlem
tips på "urban" cykel?
Jag har en mtb för att bestiga berg och halka runt på rötter med, men stor del av min tid spenderar jag på att cykla till och från jobbet, till vänner, till gymmet osv.

Jag vill nog inte ha en ren räjjser, utan har börja kikat lite på dom där "urban" cyklarna, hittat en del som är förbannat snygga faktiskt.

Några tips på en sån, får väl kosta 10 000typ?

http://www.cykloteket.se hade en hel del snyggingar.

Specialized Globe San Fransisco 3
Cannondale Bad Boy 700

Dom två såg trevliga ut!

Är dom nått att ha? andra som kan vara av intresse? Den ska vara snygg med. =)

Markus

tips på "urban" cykel?
Ska slänga på ett alfinebakhjul på en gt peace i veckan
Billig pendlar/cityhoj och kastar man på ss hjulet har man ett skogsmonster
totalpris 6000

tips på "urban" cykel?
kaipartai skrev:
-------------------------------------------------------
> Motiveringen till att fastna för Bad Boyen är
> väl att det är en clean cykel utan en massa
> tjafs, framtagen för sitt ändamål!

Jo det är nog antagligen det som gjort att jag känner att jag blir sugen på den, men det är inte alltid att min första känsla väljer rätt =)

tips på "urban" cykel?
Någon som har en district eller liknande med beltdrive? Ser fräckt ut! Fungerar det bra? Jag gillar designen och färgerna. Tror att den ska ligga på runt 10000sek. Kolla närmare på treks svenska sida...

tips på "urban" cykel?
Bad Boy har tyvärr för slack geometri för att jag ska vara intresserad av den åtminstone. 70 grader fram verkar inte så stadsvänligt, men smaken är ju olika. Man måste kanske provcykla.

Men kolla på haggs.nu om en Kona Dew någonting passar, de har rea på tidigare årsmodeller dessutom om det nu finns din storlek. Jäkligt bra geometri och trevlig cykel, har en Dr Dew själv faktiskt...

tips på "urban" cykel?
Det enklaste och billigaste är väl egentligen ett par hjul till med t.ex Conti Sportcontact på! En MTB funkar faktiskt ypperligt i stan!
Eller skaffa en äldre MTB och kitta den för stadskörning, slicks, stel gaffel, och enkelklinga fram, sen är det bara att köra!

tips på "urban" cykel?
Jan_martinsson skrev:
> Inget man vågar parkera på stan men annars så
> hade det blivit en
> http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?produ
> cts_id=1819&osCsid=f92b9636190a5d36babf7b78126f3a8
> 9
> /Janne

Den där var också helt klart intressant, det kanske är en "cross" jag är ute efter? Det är ju dlevis grusväg till jobbet.

Jag ska ju även ta den till gymmet, så jag msåte skaffa nått bautalås så jag får ha kvar cyklen.

tips på "urban" cykel?
mtb tipset är bra.

köpte en riktigt fräsch gt av enklare alu modell i veckan för en tusing, och ska slänga på singelklinga fram o räservevar. i övrigt behålla acera utrustningen, dänga på slicks. just nu jobbar jag på att "fula" ner den den ordentligt med färgborttagning då det är det enklaste sättet att hålla gamarna borta i stan!!! ska få biltema skärmar till hösten med! funkar nog kanon som distans hoj med!

tips på "urban" cykel?
Naugas skrev:
> Vad tyckte du om
> http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath
> =196_198&products_id=1000&osCsid=f92b9636190a5d36b
> abf7b78126f3a89 ,
> =392_396&products_id=1828&osCsid=f92b9636190a5d36b
> abf7b78126f3a89 ,
> =398_427&products_id=2024&osCsid=f92b9636190a5d36b
> abf7b78126f3a89 ,
> =398_427&products_id=1835&osCsid=f92b9636190a5d36b
> abf7b78126f3a89 ,
> =398_427&products_id=2026&osCsid=f92b9636190a5d36b
> abf7b78126f3a89 och
> =398_427&products_id=2027&osCsid=f92b9636190a5d36b
> abf7b78126f3a89 då?

Det "värsta" är väl att jag känner mig mer och mer att jag är vilse i amazonas djungel. Jag är ärligt talat inte så teknisk kunnig vilka växelsystem som är bra osv, jag vill ha en snygg bra pendlarcykel som jag också lätt kan ta ut på motionstur på några mil. Lättcyklad och rulla som fan till skillnad omt för min grova mtb.

JAg vill inte bygga om nån äldre hoj, vill köpa mig en ny fin.

Ju fler alternativ ju värre är det =) men visst, kona verkar ha hur många bra exempel som helst. Jag tror iaf rakt styre med barends är att föredra. Då kan jag köra samma ställning som jag gör när jag är på spinningen (som jag är flera ggr i veckan)

Det kanske är såna "cross" man ska kolla på endå? för jag cyklar året runt, i värsta snön tar jag ju min mtb, men när det är höstrusk och grusvägen är moddig och äcklig, då är det ju bra om det går att sko på ett par fina grövre däck även på den hojen.

tips på "urban" cykel?
> Men kolla på haggs.nu om en Kona Dew någonting
> passar, de har rea på tidigare årsmodeller
> dessutom om det nu finns din storlek. Jäkligt bra
> geometri och trevlig cykel, har en Dr Dew själv
> faktiskt...

http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=392_396&products_id=1725

Den var det ju bra pris på, hur vet man vilken storlek man "ska" ha? finns det nån "ungefär-lista"? jag är 180cm om det hjälper. Jag förstår ju att man ska prova cykeln, men det borde ju finnas nån riktlinje iaf.

tips på "urban" cykel?
Sitter vid datorn och "råkar" läsa, din storlek liksom min på ramen bör vara ca 54 cm +- uppåt/neråt ca 2 cm. Har en kund som är dryga 180 och han köpte 52 cm men med längre styrstam och det finns de som gillar en upprätt körställning och kör på 56-58 cm ram ( där styrröret är längre).

Lite grovmått : tag en tel.katalog/bok stå mot en vägg utan skor och mät grenmåttet vinkelrätt ( via boken mot väggen)och multiplicera benlängd med 0,665 så är det en riktlinje på ramstorlek.

tips på "urban" cykel?
Trek District ligger på 9000kr. Är en SS intressant får du kolla in Cannondale Bad Boy Singlespeed med, har ju grymmaste gaffeln. Jag blev riktigt sugen på Treken när jag såg den.

tips på "urban" cykel?
Är inte så intresserad i SS faktiskt.

Sammanfattningsvis kör jag till jobbet varje dag 5km enkel väg.. och då är det delvis grusväg. Sen cyklar jag i övrigt mycket till och från platser, och även sticker ut och "cyklar för att cykla", gärna ganska långa turer. Min mtb har jag ju om jag ivll ut och böka i skogen, men jag vill ha nån där jag kan cykla och hälsa på folk som bor några mil bort på ett skönt och bra sätt.

Detta är verkligen hur svårt som helst. Först var det ju cannondale bad boy 700, sen visar det ju sig att det finns hur många olika modeller som helst när man väl börjar titta (har aldrig kikat i detta segment någon gång förrut)

Cannondale vs kona?

tips på "urban" cykel?
cerro skrev:
> mek: Vet inte om jag bör svara på den frågan
> men säger rätt och slätt Cannondale där.

Är det av ren personlig smak, eller är det defakto bättre grejjer?

tips på "urban" cykel?
mek: Både och enligt mig. Hade jag köpt Bad Boy med växlar hade jag iofs kollat in Bad Boy 8 men att cykla långt som du skriver passar 27 växlar bättre.

tips på "urban" cykel?
Bad boy är sleak och snygg, men att en sådan typ av cykel saknar gängor för pakethållare tycker jag är "over the top". Det är verkligen bara en caféracer?!

Skulle jag välja en bad boy skulle jag välja den 8-växlade med stel lefty för 13 k.

Någon föreslog ovan en GT Peace med alfinenav... Med 50 mm big apple är man då och nosar på det optimala stadåket i mina ögon..!

Annars är en tanke, som någon skriver ovan, att kolla på en Kona Dew Deluxe hos Häggs, han säljer ut 2007:or eller om det är 2008:or för 5.800 SEK - vansinnigt mycket cykel för dom pengarna!

tips på "urban" cykel?
cerro skrev:
> mek: Både och enligt mig. Hade jag köpt Bad Boy
> med växlar hade jag iofs kollat in Bad Boy 8 men
> att cykla långt som du skriver passar 27 växlar
> bättre.

Jo jag vill ha cykeln till att ta turer på några mil också. Inte bara pendla jobb utan också ut och bränna fett =)

tips på "urban" cykel?
JTH skrev:
> Bad boy är sleak och snygg, men att en sådan typ
> av cykel saknar gängor för pakethållare tycker
> jag är "over the top". Det är verkligen bara en
> caféracer?!

Jag har inga planer för pakethållare faktiskt, har alltid ryggsäcken om jag behöver matlådan till jobbet, träningskläderna till träningen osv.

tips på "urban" cykel?
captain8track skrev:
>
>just nu jobbar jag på att "fula" ner den den ordentligt med färgborttagning då det är det enklaste >sättet att hålla gamarna borta i stan!!!
>

Jag gillar detta. Minns att jag läste nån bok för läääängesen där hjältinnan var cykelbud i nån slags framtidsvision och hade en värstinghoj som var rostlackad, lindad med isoleringsband etc. för att få ha den i fred. Coolt!

Men det finns ju folk som är experter på "åldring och förslitning" av såväl små modelltåg som jeans och elgitarrer, så varför marknadsförs inte brutalt slitna cyklar....?

Får jag föreslå?
Bromsvätska pajar lacken, liksom färgborttagning
Fosforsyra pajar det mesta som är kromaterat och anodiserat
Biltemas fake-aluspray ger en alufinish som suger åt sig skit och fingeravtryck
Krafsa bort alla logos som andas kvalitet
Montera några väl valda skräpgrejer med väl synlig logga. Biltema bar-ends t.ex.
Sadel måste vara lite trasig och skärmar måste sitta snett.

Humm.... kanske blir för urbant?

(ursäkta inhoppet i tråden, om det inte är OK kanske den tål att splittas)

tips på "urban" cykel?
Nu har jag inte läst alla inlägg men....
Köpte nyligen en lite roligare "stadscykel" på Sportex. Rätt smala däck, skivbromsar och skön att cykla på.
Specialized Vienna Deluxe tror jag den hette. Böjt överrör... Hittar inte just den modellen på nätet. Kolla in om de har på nån Sportex nära dig. 5000:- Svartgrå rakt över. Svart sadel med lite mörkbruna inlägg.

Tillbaka
Topp