Tips på verktyg m.m.

falcon79

Medlem
Tips på verktyg m.m.
Hej!

Jobbets hyresvärd har tagit det trevliga initiativet att inrätta en tvätt- och serviceplats för cyklar i garaget.

Upphängningskrokar finns på plats och nu ber de om tips på enklare verktyg samt en "prisvärd cykelpump av modell offentlig miljö".

Någon som kan hjälpa till med lite tips?

Bättre cykelparkering och omklädningsrum/duschar kan komma framöver.

Det här var förstås glada nyheter för mig och nu är det bara att hålla tummarna för att det blir något bra av det hela.

Trevlig helg!

Tips på verktyg m.m.
falcon79 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jobbets hyresvärd har tagit det trevliga
> initiativet att inrätta en tvätt- och
> serviceplats för cyklar i garaget.
>
> Upphängningskrokar finns på plats och nu ber de
> om tips på enklare verktyg samt en "prisvärd
> cykelpump av modell offentlig miljö".

Tanken är god med en verktygsväska, men jag ser det nog mer som en servicedepå än verkstad. Med det sagt försöker jag tänka på det vardagliga behovet.

Vad kan man tänkas behöva skruva med innan man tar sig hem från jobbet?
Vad brukar en amatör skruva på?

Jag tror i min enfald inte att man ställer sig och mekar vevlager, nav eller servar gaffeln. Det handlar om justering och krängning.

Stjärnmejsel - används med fördel till justerskruvarna på bak-/framväxel, reglage, ringklockor, lampor, reflexer mm.

Rak mejsel - bara för att.

Insexnycklar - reglage, sadelstolpsklämmor, sadelfästet, styrlager, styrstam, pedaler mm.

Torxnycklar- om man verkligen vill bjuda till.

Papper - tänk torky för garaget.

Två skiftnycklar - äldre hjul utan QR, gamla sadelklämmor mm.

Däckjärn - att kränga med.

Cykelpump - dyr = hållbar och stöldbegärlig, billig = mindre bra, stöldbegärlig. Välj själv.

Vill man bjuda till på riktigt så kan man alltid ställa dit en flaska kedjespray/-olja.

Inget av ovanstående är speciellt dyrt, finns i storlekar som går att vajerlåsa samt att du klarar det mesta i skruvarväg.

Edit: fetmarkering

Senast ändrad:
Tips på verktyg m.m.
Några förpackningar med slangar till de vanligaste dimensionerna.

Batterier till cykelbelysning.

Glödlampor till dom som ev. har äldre typ av belysning.

Tillbaka
Topp