Tips på vettiga hjul Specialized Diverge

Hej,

Har en Specialized Diverge Elite DSW med Axis Elite hjul på som funkat bra nu i vinter med dubbdäck.

Vill dock öppna upp för möjligheten att kunna byta mellan två hjulpar och då köra lite grövre däck (eller som nu dubbat) på det set jag har och lite mer lättrullat på det nya hjulparet.

Detta är dock en djungel för mig eftersom jag är relativt ny på detta så tar jag tacksamt emot tips från er!

Den typen av typ av cykling jag tänker mig på det nya hjulsetet är sommarpendling 20 km 5 ggr i veckan samt lite längre helgturer på upp till 100 km. Detta sker på mestadels asfalt, men vill gärna ha ett par hjul som tål att jag får lite feeling och cyklar lite grusväg.

Snittar jag över 30 km/h ensam med mina 95 kg är jag helnöjd, så där har ni min nivå.

Min budget inkl allt jag behöver (vad nu det är i form av skivor, kassett mm) är max 5000 kr. Lista gärna allt jag behöver för att detta ska bli ett komplett set som bara är att slänga på.

Tacksam för hjälp!

Med vänlig hälsning,
Viktor Viking

Eller är det 12 mm genomgående axel fram? Beror på årsmodell. Framhjulet är lätt att hitta nytt.

Bakhjulet däremot. Kan vara lite krångligare...

QR bak - är det SCS eller vanlig? (Står på nav eller fälg på bakhjulet). QR+SCS betyder att baknavet har samma position som på ett 130 mm nav, men det är 135 mm brett. För att köra vanliga 135 mm nav behöver du byta växelöra.
https://nextcycling.com/blogs/news/scs-faq-read-this-first-then-just-email-me-i-guess

Konverterade sambons Specialized Ruby från SCS till vanlig genom att byta växelöra till detta: http://www.gbcycles.co.uk/p/41036/Specialized-Deraillieur-Hanger-:-REV4
Sedan kunde jag brygga ett par bättre hjul.
Vet inte om det är samma hängare till din cykel dock.

Jag har en 2017 och som jag förstått det är växelörar inte längre något special. Vet dock inte när det blev så.

Sixten Fors sa:
Kör inte Spez 137x7 mm QR bak och 106x13,5 mm axel fram på alla cyklar, eller är det olika beroende på ramstorlek?

Jag har bytt bakaxeln till den från Thule när jag hängde på cykelvagn och det passade rakt av iallafall.

Viktor Viking sa:
Ja fram tom 2015 var det 15 mm och 2016 och framåt 12 mm.

Om du köper en aluhylsa som konverterar 12 till 15 mm fram så har du hela utbudet av mtb-hjul fram att välja på. MTB-utbudet är nämligen mycket större. Köpte mina hylsor för en spottstyver på amazon och väger några gram.

gandhi sa:
Eller är det 12 mm genomgående axel fram? Beror på årsmodell. Framhjulet är lätt att hitta nytt.

Bakhjulet däremot. Kan vara lite krångligare...

QR bak - är det SCS eller vanlig? (Står på nav eller fälg på bakhjulet). QR+SCS betyder att baknavet har samma position som på ett 130 mm nav, men det är 135 mm brett. För att köra vanliga 135 mm nav behöver du byta växelöra.
https://nextcycling.com/blogs/news/scs-faq-read-this-first-then-just-email-me-i-guess

Konverterade sambons Specialized Ruby från SCS till vanlig genom att byta växelöra till detta: http://www.gbcycles.co.uk/p/41036/Specialized-Deraillieur-Hanger-:-REV4
Sedan kunde jag brygga ett par bättre hjul.
Vet inte om det är samma hängare till din cykel dock.

Jag verkar ha tur, 2017 års diverge är INTE SCS...

Fram är det 12 mm

fyrbåk sa:
Viktor Viking sa:
Ja fram tom 2015 var det 15 mm och 2016 och framåt 12 mm.

Om du köper en aluhylsa som konverterar 12 till 15 mm fram så har du hela utbudet av mtb-hjul fram att välja på. MTB-utbudet är nämligen mycket större. Köpte mina hylsor för en spottstyver på amazon och väger några gram.
Tack, bar tips!

Actionsports tillåter att man konfigurerar hjulen. T ex TA 12x100 fram och QR 5x135 bak.

Hjulset inom (typ) budget tubeless ready: https://www.actionsports.de/en/fun-...ross/road-disc-laufradsatz-1590g-13488?c=405#
Du kan välja 135x10 TB (thru-bolt) till din QR-ram om du vill. Det ska tydligen styva upp hjulinfästningen.

En 11s 105-kassett i samma utväxling som original (11-32?) och samma modell bromsskivor du har på originalhjulen. Ett par SCHWALBE G-ONE SPEED TL-easy i 30-622.

gandhi sa:
Actionsports tillåter att man konfigurerar hjulen. T ex TA 12x100 fram och QR 5x135 bak.

Hjulset inom (typ) budget tubeless ready: https://www.actionsports.de/en/fun-...ross/road-disc-laufradsatz-1590g-13488?c=405#
Du kan välja 135x10 TB (thru-bolt) till din QR-ram om du vill. Det ska tydligen styva upp hjulinfästningen.

En 11s 105-kassett i samma utväxling som original (11-32?) och samma modell bromsskivor du har på originalhjulen. Ett par SCHWALBE G-ONE SPEED TL-easy i 30-622.

Tack för tipset!

Liten varning för Schwalbes g-one som tipsades om. De slits oerhört snabbt. Dessutom är de ganska lättpynkade.
Fundera på Compass-däck som är både betydligt lättare, håller längre och mindre punkakänsliga.

Hunt bike wheels. Mason Hunt 4season disc köpte en kompis. Verkar vara ett prisvärt hjul med rimlig vikt 1585g och dessutom snyggt också. Rullar förstås bra på både grus och asfalt. Svårslaget pris på dom hjulen.

Har kört en säsong på g-one hittills (slanglöst) och de har funkat utan anmärkning. Har även kört 2 säsonger på Compass Stampede Pass (gick inte att få till slanglöst på mina fälgar). Tyckte även att de slets lite över medel, men de var komfortabla (och snygga med bruna sidor).

fyrbåk sa:
Liten varning för Schwalbes g-one som tipsades om. De slits oerhört snabbt. Dessutom är de ganska lättpynkade.
Fundera på Compass-däck som är både betydligt lättare, håller längre och mindre punkakänsliga.

fyrbåk sa:

Compass fick ju lite blandat betyg av bicyclerollingresistance häromdagen..

Hunt gör prisvärda hjul. Det är bara att välja efter spec och plånbok. Dom där som heter Mason ska vara bra.

Tack för alla tips!

Nu är ett par HUNT 4SEASON GRAVEL beställda.

Nu behöver jag kassett och bromsskivor och skulle helst köpa från bikester då jag har presentkort där. Min nuvarande kassett är Shimano Tiagra, 10-speed, 11-32t och jag hittar ingen sådan på bikester från Shimano. Är det någon av de andra som passar? Kan även tänka mig 11-34t

Om ni har några tankar på vilka bromsskivor jag ska köpa från bikester så är de tipsen också välkomna!

De här är de jag tror motsvarar det jag har.

https://www.bikester.se/shimano-sm-rt54-bromsskivor-center-lock-330425.html

Viktor Viking sa:
Tack för alla tips!

Nu behöver jag kassett och bromsskivor och skulle helst köpa från bikester då jag har presentkort där. Min nuvarande kassett är Shimano Tiagra, 10-speed, 11-32t och jag hittar ingen sådan på bikester från Shimano. Är det någon av de andra som passar? Kan även tänka mig 11-34t

Om ni har några tankar på vilka bromsskivor jag ska köpa från bikester så är de tipsen också välkomna!

Kör du enkel eller dubbelklinga fram?
I princip så passar alla 10-speed kassetter förutsatt att du har tillräckligt lång arm på bakväxeln. Är du nöjd med din nuvarande kassett så kan du ju köpa en med samma spann. 11-32 eller 11-34 är ju ingen astronomisk skillnad . Har du dubbla framklingor så kan du även gå ner i spann på kassetten, dvs välja en som är något tätare än din nuvarande.

Viktor Viking sa:
Tack för alla tips!

Köp CS-M771 som är lättare och bättre.
Skivor, köp RT81 som är lättare och mycket bättre material än alla Shimanos skivor som heter SM-RT5x eller lägre siffra. Minst 6x.

Jag lyfter upp denna tråd, då jag går i liknande/samma fundering och matchar Viktor gällande typ av cykling. Har dock en instegsmodell, Diverge A1 Cen, modell 2017. https://www.specializedconceptstore.co.uk/product/5321/2017-diverge-a1/

Behöver byta båda hjul, eller endast bakhjulet då frihjulet knastrar och verkar klappa ihop när som. Kommer gärna undan med billigast möjligt, utan att vara dumsnål. Är helt novis. Vad ska jag köpa, vad passar?

Senast ändrad:
Hope har ett par vettiga, Hunt likaså för runt 4000kr. Allt för snabbkoppling passar. Beroende på vad du har för växelöra så kanske du behöver byta de till ett rakt om du har böjt för scs men typ 200kr bara.

Jag kanske är ovan vid att köpa cykelprylar, men 4000 känns mycket till en cykel som ny kostade 8k. Det finns inget annat alternativ att rekommendera, speciellt om jag kan tänka mig att endast byta bakhjulet?

Bromic sa:
Behöver byta båda hjul, eller endast bakhjulet då frihjulet knastrar och verkar klappa ihop när som. Kommer gärna undan med billigast möjligt, utan att vara dumsnål. Är helt novis. Vad ska jag köpa, vad passar?
Bromic sa:
Jag kanske är ovan vid att köpa cykelprylar, men 4000 känns mycket till en cykel som ny kostade 8k. Det finns inget annat alternativ att rekommendera, speciellt om jag kan tänka mig att endast byta bakhjulet?
Du kanske skulle nöja dig med att byta body i ditt gamla bakhjul. Det blir nog billigast.
Annars är hjul den del på cykeln där uppgradering ger mest.

Bromic sa:

Du får ju bättre grejer också :)

Foss sa:
Får man med prylar för genomgående axel fram?
Oklart vad du menar med prylar, men vid beställning anger du vilken axelstandard du önskar fram resp bak. Genomgående axel är normalt en del av cykeln och inte hjulet, till skillnad från traditionell snabbkoppling som följer med hjulen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp