Tips påsaker att göra efter hjärnskakning?

Lillgammal

Aktiv medlem
Vurpade rejält och hade turen att huvudet dämpade fallet, sitter nu hemma under kanske bästa vårvädret någonsin med hjärnskakning. :(
Har ordinerats "vila", men fan gör man då? Här är saker man inte bör göra vid vila:
Läsa, plugga, tv, dator, spel, träna

Vad finns det kvar att göra utom att ligga som en grönsak i väntan på att få 5min av real housewives of new jersey varannan timme? Har internetcyklat en liten stund och i alla fall bestämt mig för nästa hjälm, en bell super 2r eller vad den heter (med löstagbart käkskydd).

Någon med erfarenhet? Här måste det finnas lite folk som stått på huvudet någon gång på stigarna.

Bilagor

• IMG_20160507_094337.jpg
    IMG_20160507_094337.jpg
    248.1 KB · Besök: 162
Prata i telefon. Lyssna på ljudbok.
När jag opererade ögonen för ett par år sen passade jag på att ringa varenda gammal vän jag hittade nummer till.

Ah, glömde nämna att det där plastbandet på hjälmen sargade mitt högra öra så det är limmat och sytt. Kan inte ha någon hörsnäcka mot det örat och har jag endast ljud i andra örat blir jag desorienterad som bara den. :(

Får testa med högtalare och se hur det funkar! Tack för tipset, ska genast leta upp någon intressant podcast.

Ta råden på allvar. På riktigt. Titta inte på TV, slösurfa inte heller. Allt du gör som triggar hjärnan kommer att förlänga din återhämtning.
Jag åkte på hjärnskakning i vintras, så been there, done that. :-/

Och för att svara på frågan: Vila sittandes (sova/ligga för mycket är inte heller bra). Prata med kompisar. Lyssna på avkopplande musik, lyssna på ljudböcker som nämndes tidigare är kanon (genom högtalare, inte lurar).

Senast ändrad:
Just det: riskera ingen ny skada inom minst ett par månader. Har du oflyt så pratar vi invalidisering eller döden.

@Foxis
Tack för tipsen, det där med risk vid ny skada fick jag inte berättat för mig av läkaren. Bör man kontakta folket på vårdguiden för lite mer utförlig info?

Läkaren på SöS var ganska nonchalant mot mig och gav mig en A4 med förhållningsregler. Rådet var att inte riskera skada inom ett par, tre veckor. Jag har privat sjukvårdsförsäkring och ringde dem för second opinon. De sa ta det lugnt i minst 2-3 månader.
Om du läser på (eller ber någon annan göra det) så kommer du se hur man hanterar hjärnskakning inom amerikansk fotboll och hockey numera. Man tar Second Impact Syndrome på stort allvar, något svenska offentliga vården inte gör enligt min mening.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Second-impact_syndrome

Då du sedan börjar cykla igen; känn efter hur det känns. Vid minsta yrsel eller huvudvärk eller skum känsla är det ett tecken på att du börjat för tidigt.

Du har bara en hjärna, var rädd om dig.

Senast ändrad:
Foxis sa:
Ta råden på allvar. På riktigt. Titta inte på TV, slösurfa inte heller. Allt du gör som triggar hjärnan kommer att förlänga din återhämtning.
Jag åkte på hjärnskakning i vintras, så been there, done that. :-/

Och för att svara på frågan: Vila sittandes (sova/ligga för mycket är inte heller bra). Prata med kompisar. Lyssna på avkopplande musik, lyssna på ljudböcker som nämndes tidigare är kanon (genom högtalare, inte lurar).

Kan bara hålla med. Jag åkte på en lättare hjärnskakning för ca 3 år sedan och lydde inte råden om vila. Jag åkte iväg på en längre jobbresa ett par dagar senare och jobbade (programmering) många timmar om dagen i ett par veckor.
Efter det här har jag fortfarande avsevärt sämre koncentrationsförmåga. Det är bättre nu än månaderna / året efter smällen, men ändå mycket sämre än innan.
Så vila skallen ordentligt och inte bara kroppen.

Tillbaka
Topp