Tips & råd till en nybörjare ang val av MTB.

Börne

Aktiv medlem
Är helt grön vad gäller MTB & har egentligen inte ens cyklat sedan 1990 när körkortet togs, börjar komma upp i åren & hög tid att börja röra på sig, testat löpning men mina knä pallar inte & detta med MTB verkar vara mer nåt jag verkligen kommer gilla, så till våren kommer jag att köpa en MTB & har fastnat för Crescent Lodur... http://www.crescent.se/cyklar/mountainbike/lodur-29-20-vxl/?color=svart

Kommer att användas för ren motionsträning i denna typ av miljö, inga avancerade Downhill race alltså, bilderna är tagna vid Äspet i Åhus, dom som känner till området vet var jag menar, kommer även bli en del i Bockeboda. Är detta en vettig cykel för ändamålet?

mQbdHyS.jpg

iCbpOuE.jpg

sRUwOLl.jpg

WGluFGb.jpg

Eller tips på andra i denna prisklass runt 10000k.... max 12000kr

Farsan skaffade en Lodur för nån vecka sen. Jag jämförde ju lite och konstaterade att du får ungefär samma som alla anda cyklar i prisklassen, att den ligger iaf nära skamgränsen 12kg och att den något något högre prislappen än sina online-konkurrenter helt klart kan motiveras av att ha en butik att gå till när det krånglar. Så absolut, den kommer göra jobbet bra!

Min rek oavsett märke är att titta på vilka komponenter som sitter på, Shimano XT serien är fantastiskt prisvärda. Luftfjädrad gaffel av känt märke med lockoutfunktion.

29" HT är prisvärda nu och jag rek hitta en begagnad X 20K hoj som är gubbcyklad på grusvägar. Borde finnas ett gäng på marknaden Sub 11kg.

Kolla in hos XXL i Helsingborg.
Molins i Kristianstad säljer ur 2016 modellerna med 20% rabatt just nu om du inte kan vänta till våren. Köpte grabbens scott där för bara nån vecka sedan.

Ny sa:
Merida Big 9 Vasa Pro är ett gott alternativ i samma klass
Jo den har jag också kollat in hos handlaren!

Är ju en djungel med cyklar... hehe, men riktigt skoj att sitta & nätshoppa ett tag nu innan det blir köp! Jag gillade utseendet på Lodurn mer än Meridan, är lite känslig för "fel" färg osv, lite löjligt kanske men sån är jag! Är någon av dessa två bättre än den andra eller mer en smaksak?

Scott har jag också tittat lite på, men kommer hela tiden tillbaka till Lodurn av någon anledning, men på svaren verkar det va en ok cykel för ändamålet, dumt att inte fråga & köpa helt fel cykel.

Sysslar själv med tävlingsskytte & ser ofta nya på det forumet som inte frågat & köpt helt fel prylar & tröttnar.

Hoppas på fler förslag jag kan kolla upp... tack än så länge!

Börne sa:
Jag gillade utseendet på Lodurn mer än Meridan, är lite känslig för "fel" färg osv, lite löjligt kanske men sån är jag!
helt ok att kolla utseendet också. Jag är också en sådan som inte vill åka runt på en hoj jag inte tycker är snygg, betalar helre något extra för att få något jag gillar än att köpa det billigaste jag hittar bara för det råkar vara lika bra men billigare :)

Grattis till att bo så nära Sveriges bästa nybörjarstigar... I mitt tycke i alla fall... Stigar från Åhus ner till Juleboda, från Juleboda till Christinehov, och från Christinehov till Åstorp. Cyklar själv mycket på stigarna mellan Åhus o Christinehov och även mycket i Bockeboda.
Cresenten du har hittat passar alldeles utmärkt i skogen runt Åhus...

singletrack sa:
Grattis till att bo så nära Sveriges bästa nybörjarstigar... I mitt tycke i alla fall... Stigar från Åhus ner till Juleboda, från Juleboda till Christinehov, och från Christinehov till Åstorp. Cyklar själv mycket på stigarna mellan Åhus o Christinehov och även mycket i Bockeboda.
Cresenten du har hittat passar alldeles utmärkt i skogen runt Åhus...
Låter ju bra... jo jag va där igår & rekade lite, ser fantastiskt kul ut & då såg jag ju bara en liten del av det hela & det var verkligen stigar överallt!! Aldrig varit där förr trots att syrran har stuga knappa kilometern från missionshuset & den parkeringen lite längre ner mot havet & själv är från kristianstad!

Är det lika mycket stigar hela vägen? I så fall kan man ju cykla där i flera år utan att hinna med alla varianter känns det som ;)

Det är lika mycket stigar ända ner till Gropahålet, jag räknar med att det finns närmare 100 km stigar ner till Rigeleje. Det svåra är egentligen att cykla och slippa få dead ends, typ hamna vid havet eller vid 118 vägen. Det gäller också att undvika en del "sandlådor" vid "slitna" stigar...
Likadant vid Bockeboda/Baslinjen/Uddarp finns det grymt mycket stigar, lite mer tekniska stigar där det kan vara lite svårare att hitta...

singletrack sa:
Det är lika mycket stigar ända ner till Gropahålet, jag räknar med att det finns närmare 100 km stigar ner till Rigeleje. Det svåra är egentligen att cykla och slippa få dead ends, typ hamna vid havet eller vid 118 vägen. Det gäller också att undvika en del "sandlådor" vid "slitna" stigar...
Likadant vid Bockeboda/Baslinjen/Uddarp finns det grymt mycket stigar, lite mer tekniska stigar där det kan vara lite svårare att hitta...
Bra med lite input... sandlådor såg jag lite av när jag va där. Till våren så får man helt enkelt ge sig ut & lära sig lite av stigarna. Blir som sagt först till våren det blir ett köp då lite annat kommer ivägen innan dess. Men man kanske kan ha stor nytta av en guidning, du skrev nåt om en ny slinga vid Bockeboda du gärna visade i en annan tråd jag läste igår, det finns ju en 1,5 mil lång slinga som jag tänkte kunde va bra, men ni kanske inte alls cyklar på dessa leder utan mindre sidospår så att säga? Men måste först få lite mil i benen & att man känner sig bekväm med cykeln, som det är nu så måste jag först & främst få lite flås så man har en rimlig chans att hinna med ;)

Hör av mig till våren om jag behöver en guidad tur, kan ju även va kul att träffa någon som hållit på ett tag också, man lär sig oftast mycket av dom mer erfarna!

Runt dom stora markerade lederna finns det många mindre slingor som inte är markerade. Dom mindre stigarna är ofta lite svårare att hitta och ibland att hitta på. Det är inte många av dom som är markerade. Ofta är dom lite mer tekniska än dom större markerade lederna. Detta gäller BUB Bockeboda Uddarp Baslinjen... Hör av dig till våren om du vill ha guidning...

Suttit & läst en massa här nu & blivit lite rädd för den jag fastnat för då många verkar ogilla Crescent pga att man får för lite för pengarna! Har även fastnat (rent utseendemässigt) för denna, en Trek Superfly 5 som är 1000kr upp i pris men det är väl inom ramen för hur dyrt det får bli! Vad säger expertisen om den?

http://www.trekbikes.com/se/sv_SE/c...nbike--xc/superfly/superfly-5/p/2050600-2017/

xLqEjZA.jpg

Verkar vettig tycker jag. Bra med finare gaffel och billigare växlar. Trevlig geo, koniskt styrhuvud, 2-delat, inte heller överdrivet tung.

Om du väljer den i orange blir det ju nästan en Crescent ;) :P

Nätbutiker i all ära, men värdet på att köpa första riktiga cykeln i butik och få den utprovad och inställd samt kunna gå tillbaka och få hjälp när den krånglar (visst kan man det med en nätshoppad, men ni fattar) ska inte underskattas imho. Till TS skulle jag säga att du antagligen kommer bli lika nöjd oavsett vad du väljer. Det viktiga är att du köper en hoj snart och börjar, så kommer du veta mer vad du vill ha sen. Det enda som imo är viktigt är att det är en luftgaffel och att den väger iaf inte mycket över 12kg för då blir det mindre roligt. Tänk också på att mycket annat kostar, typ kläder och sånt och att det ofta ger mer glädje att lägga lite extra där. Samt däck, grepp och sadel som många byter ut efter tycke och smak. En tusenlapp extra på trek spelar väl mindre roll men frågan är om du inte får igen mer av den någon annanstans. Vad gäller värde för pengarna tycker jag Cresent, Trek och Scott ger ungefär samma lika. Specialized betydligt mindre. Man har lagt pengarna på lite olika ställen bara, och det är ju en smaksak vad man föredrar att ha bra och vad man föredrar att snåla in på.

Nu har jag varit inne på MC Center i Kristianstad & fått ytterligare ett alternativ, Han rekommenderade mig att köpa Cannondale Trail 2 för 9900kr då den skulle klara av det jag tänkt mig utan problem & man får 3000kr över till övrig utrustning!

Nån som har nåt att säga ang denna cykel! Kommer som sagt användas till enklare cykling... typ stigarna ovan, kanske prova på lite mer tekniskt nån gång då & då men mestadels långturer på enklare stigar.

Hittar dock inget om vikten på Canniondales sida, glömde fråga om det!

http://www.cannondale.com/en/Europe...ca5-4401-b6d3-b6954685948f&parentid=undefined

Senast ändrad:
Var det ordinare pris? Det borde man egentligen aldrig betala för en cykel den här tiden på året. Men förutom det, så tycker jag det känns vettigt att köpa en lite billigare cykel om man har satt en budget (vilket man såklart har när man aldrig testat mtb förut och inte vet om man tycker om det, inget konstigt alls). Den har ju luftgaffel, Deore komponenter någorlunda genomgående (vilket får anses som lägstanivå men ändå acceptabelt). Jag skulle säga att du blir lika nöjd på den där också, men någon annan får gärna säga emot. Vikten är rätt vanligt att de inte skriver ut så dubbelkolla bara det innan så det inte blir en besk överraskning. Inte för att det är världens undergång med en tung cykel, men det är skillnad.

AX3L sa:
Var det ordinare pris?
Det är 2017 årsmodell så antar detta är ordinarie pris! Skulle komma in till Mars, han hade bara ett visningsex som redan var sålt hemma!

Fan man glömde vikten, man är ju totalt nybörjare på detta så man glömmer ju hälften av frågorna. Hittar inget på nättet heller!

Börne sa:
AX3L sa:
Var det ordinare pris?
Det är 2017 årsmodell så antar detta är ordinarie pris! Skulle komma in till Mars, han hade bara ett visningsex som redan var sålt hemma!

Fan man glömde vikten, man är ju totalt nybörjare på detta så man glömmer ju hälften av frågorna. Hittar inget på nättet heller!

Okej, då är det såklart brukligt att betala fullpris!

Man lär sig av sina misstag, och de lär komma i dussintal framöver. Ingen köper ändå rätt hoj i början, men samtidigt är det omöjligt att lära sig vad man vill ha/behöver utan att köpa en och testa. Sen är det mest en fråga om hur kräsen man är! Men cykeln skulle alltså inte komma in förrän i Mars? Då skulle jag avvakta och kolla vidare faktiskt, för att kanske kunna göra ett klipp på en utgående modell. En annan anledning att ev leta vidare är namnet på butiken, "MC Center". Kan de verkligen cyklar? Kan de ställa in cykeln du köper ordentligt? Se till att du faktiskt får rätt storlek? Hjälpa dig när växlarna krånglar och behöver finjusteras nån vecka senare? Allt det där ju anledningen till varför du köper en cykel hos en ÅF och inte på nätet. En MC-firma som säljer lite cyklar vid sidan om har inte mitt förtroende iaf, men man ska ju inte ha fördomar.

Jodå... en MC avdelning & en cykel avdelning. En kille har hand om cyklarna & en om MC! Är en seriös handlare så det är lugnt!

MC-Center betyder egentligen Motor och Cykel- center och är den enda riktigt seriösa mtb och landsvägs- affären i vår lilla stad...

Tillbaka
Topp