Tips sökes: Landsvägscykling på Västkusten

simon-asp

Aktiv medlem
Hej! Jag ska till spendera en vecka i Fiskebäckskil i sommar. Undrar om någon kan ge tips på ställen man borde cykla på längs den delen av Västkusten.

Om nån vill cykla en tur så är jag gärna på!

Bohuslän är underbart, men kustlinjen är rätt otillgänglig av topografiska skäl. De vägar som finns går ofta långt inne i land med långa avstickare ut till själva kusten där dom tar slut vid något fiskeläge. Skulle rekommendera paddling snarare än cykling om du vill uppleva Västkusten "på riktigt"

Sök dig till Tanum och Strömstad.
inga bilar öster om E6 och riktigt fina vägar och ofta många höjdmeter.
hör av dig om du vill ha tips runt Strömstad och Idefjorden.

Tack hörni!
@Luzen gillar dina tips! Smart att åka lite inåt som du säger. Får be nån skjutsa upp mig till Strömstad kanske och sen cykla nedåt.

Bohuslän är underbart, men kustlinjen är rätt otillgänglig av topografiska skäl. De vägar som finns går ofta långt inne i land med långa avstickare ut till själva kusten där dom tar slut vid något fiskeläge. Skulle rekommendera paddling snarare än cykling om du vill uppleva Västkusten "på riktigt"

Ööööööööööh? Nej. Landsvägscykling är fantastiskt häromkring och den där åsikten verkar komma från en vilsen mountain bike cyklist.

Nu cyklar jag inte mkt landsväg men är mkt runt Lysekil och jag tycker det kryllar av små fina asfaltsvägar som man borde kunna få till fina turer på, med reservation för att det är väldigt mycket trafik på en del vägar i semestertider men ofta finns det alternativa vägar.

Du kan ta en sväng runt Gullmarn, man kan undvika 161:an rätt bra. Borde vara ca 10 mil.

Om du tar färjorna till Orust, så kan du ta den korta vägen upp till Henån och bron tillbaka sedan via Kavlanda, om du inte vill köra så långt som runt hela Orust. Det är nog lite dryg 6 mil om jag skulle gissa.

Men TS, ville du inte ha tips på södra gbg typ? Lygnern runt är fint också
Finns många fina turer man kan ta söder om gbg också.
Men visst håller jag annars med om att Bohuslän är bäst ☺️
En tur runt Bullaren och om man orkar, klämma in Fjällbacka eller så också är inte fel.

Men TS, ville du inte ha tips på södra gbg typ? Lygnern runt är fint också
Finns många fina turer man kan ta söder om gbg också.
Men visst håller jag annars med om att Bohuslän är bäst ☺
En tur runt Bullaren och om man orkar, klämma in Fjällbacka eller så också är inte fel.
Fiskebäckskil ligger i mellersta Bohuslän. :geek:

Fiskebäck ligger däremot i utkanten av Västra Frölunda.

Senast redigerad av en moderator:
Ööööööööööh? Nej. Landsvägscykling är fantastiskt häromkring och den där åsikten verkar komma från en vilsen mountain bike cyklist.
Klart att det går bra att cykla i Bohuslän, men ungefär på samma sätt som var som helst. Det unika med Västkusten upplevs bäst med båt. När jag började spendera somrarna där för 25 år sedan tog jag ibland med cykel. Det gör jag inte längre. Dessutom undviker jag att lämna schyssta cyklar över vintern eftersom den salta luften ger mycket rost och korrosion, även i tex ett skjul/kallkällare.

Det kommer bli kanon!

Nu bor jag i Fjällbacka så lite norrut men skulle rekommendera följande rutt söderut- fiskebäckskil, bokenäs, Eriksberg, sundsandvik, vindön (runt, inte genom tunneln), slussen, stillingsön, svanesund (insidan Orust är härligt kuperad) färjan över till kolhättan, upp bakom Ljungskile till vassbovik och vidare mot café snäckan på gustafsberg för lunch. Cykla genom Uddevalla och passera lanesund och åk hem till fiskebäckskil. Du kommer att få en fantastisk tur med massa höjdmeter och vackra vägar. Undvik 161:an!

Haha jaha det blev kanske missförstånd. Det är mellersta Bohuslän alltså, Fiskebäckskil.

några tips där @CW?
jaha!! :LOL: det var värst! Mitt i Bohuslän alltså, det var skillnad det :)

här är den tur jag menade, denna är 15 mil och riktigt fin med lite variation

bohuslän.png

Orust har ju många fina smala asfaltsvägar. Föräldrarna har sommarstuga på västra Orust och vägarna ut som går på denna sida ut mot Mollösund används av lite för många som gillar att köra snabbt med sin nya Volvo på semestern... Östra sidan åt Svanesund till verkar har lite mer sansad trafik. Undvika de stora bilvägarna här också så går det bra.

Vi bor på västkusten också, fast i södra Halland :) . Trafiken är absolut snällare...

Det som man ska ha klart för sig är att visserligen är bohusläningen vacker, ståtlig, tålmodig och intelligent men under vecka 27-33 är majoriteten av bilförarna utsôcknes så var försiktig, framförallt med vägarna närmast kusten. Undvik ex. 160, 161, 163, 171 och 174 efter kl 0900 när de bakfulla rosevinsmarinerade familjefädrarna i sina leasingbilar hittar ut. ;)

Göteborgare? Härliga människor. Påminner svagt om bohusläningar men med lite sämre ölsinne och de är generellt sätt bättre på att bygga bilar än att framföra dem. Men trivsamma i all sin enkelhet.

Tillbaka
Topp