Tips sökes, schyst vardagshoj?

Angående rost så kan det vara värt att påminna om Volvos experiment, de ställde helt enkelt ut några karosser i skärgården i Marstrandstrakten och studerade hur de korroderade. Varför? För att vårt klimat är värst (och lite för att det var nära med helikoptern… 😉).

Varberg Energi skulle sätta nya pollare med belysning på strandpromenaden för några år sedan. De köpte någon speciallösning från Australien som var gjord för oceangående fartyg eller liknande. Förslog inte, rostade. VE fick ta fram något eget som klarade klimatet.

Bilar på Västkusten rostar friskt, trots att många tror att rost är en ickefråga på dagens bilar. Skulle tro att @Kneecap vet mer.

Tjena!

Bilar rostar typ ingenting idag, om dom befinner sig på Gotland eller inlandet i Norrland. 🙄
Men på fastlandet rostar även moderna bilar friskt.

Men var det inte Saab som ställde upp karosserna?

Tjena!

Ser onekligen ut som Saabar, men Volvo kanske har gjort samma sak.

saabrost2.webp

Tjena!

Bilar rostar typ ingenting idag, om dom befinner sig på Gotland eller inlandet i Norrland. 🙄
Men på fastlandet rostar även moderna bilar friskt.

Men var det inte Saab som ställde upp karosserna?
Tror att det var både Saab och Volvo faktiskt! 😀

Men nu när jag tänker efter har jag kanske helt fel, alltid ”hört” att det var Volvo och att de flögs ut med helikopter. Kan blanda ihop det med ön som Volvo ägde och som stod öde och övergiven i många år: Trälen.

Senast ändrad:

Men nu när jag tänker efter har jag kanske helt fel, alltid ”hört” att det var Volvo och att de flögs ut med helikopter. Kan blanda ihop det med ön som Volvo ägde och som stod öde och övergiven i många år: Trälen.

På Malmön finns det färgmönster bredvid havet. Tror de är från Volvo.

Tjena!

Ser onekligen ut som Saabar, men Volvo kanske har gjort samma sak.

Visa bilaga 820628
Av bilden att döma var det inte igår de ställdes ut 🤔

Men apropå rost, en mekaniker jag servade bil hos berättade att han hade kunder på Ön (finns bara en, vid Limhamn) som fick byta sönderrostade bromsskivor årligen. Och den Ön ligger i Öresund så nog tar saltdimmorna från havet.

Av bilden att döma var det inte igår de ställdes ut 🤔

Men apropå rost, en mekaniker jag servade bil hos berättade att han hade kunder på Ön (finns bara en, vid Limhamn) som fick byta sönderrostade bromsskivor årligen. Och den Ön ligger i Öresund så nog tar saltdimmorna från havet.
Inte på stålcyklar, det är sedan gammalt.

Tjena!

Jo, dom flögs ut med helikopter. Men inte från Torslanda.

saabrost3.webp

Tjena!

Då har du ju inte vaknat i onödan!

Jag lär mig nya grejer varje dag, kan jag säga. Man blir rätt ödmjuk av att vara lärare - har upptäckt att jag inte kan någonting alls egentligen. Det är nog därför jag blir så förvånad över arrogansen här på Happy: ”Så här är det!” från gubbar som aldrig kan erkänna att de har fel.

Tjena!

Vet inte hur bilarna togs bort.

Lite mer onödigt vetande är att ett Saab 21R störtade just på Malmön i slutet av 50-tamer och Saab hade sitt sommarställe för personalen där, precis som Volvo hade Trälen.

Tillbaka
Topp