[Tips tack] Inställningar Öhlins RXF 36/34

durietz

Medlem
Har kört min Öhlins RXF 36 i ca ett år nu men har fortfarande hittat inställningar på den som jag är 100% nöjd med. Så frågan lyder: vad kör ni för tryck respektive HSC/LSC/Rebound på era, och vad väger ni?

Själv har jag hamnat väldigt lågt i tryck på min nu för jag vill åt finkänsligheten så händerna och armarna orkar längre. Är nere på 80psi main och 100psi ramp up men bottnar fortfarande inte. Kör även allt annat på fullt öppet (möjligen några klick LSC mest för syns skull). Men nu senast kändes det verkligen stökigt när jag tog en lång radda stentrappor, som om jag bottade efter många återupprepade slag men likväl är blåa ringen aldrig närmre än 2cm från fullt slag (och ja, jag har tagit hänsyn till att slaget inte går hela vägen upp i kronan). Blir inte klok. Mottar gärna tips.

Henrik83 sa:
Skruva mindre, serva mer.

Skärp dig! En Öhlins-service är ju mera svåröverkomlig än en skattesänkning från Såssarna, och det hjälper inte att bo på Mallis. Men skämt åsido, ska ta tag i det. Var fick du tag på deras %#€&* "Gold fluid"-olja någonstans eller körde du rimlig ersättare och isf vad?

Men oavsett, har strulat med detta sen starten så kan inte bero bara på ett passerat serviceintervall. Vaköru för trylle?

Sist köpte jag olja av JBP. Gå igenom servicemanualen & ta med alla verktyg som behövs till Malaga så tar jag med olja åt dig om du vill?

Men det du beskriver tycker jag låter som en gaffel som bara skriker efter service. Till fjolårets 90-92kg åkte jag drygt 110/190psi, 7-8 klick LSC, 0-2 klick HSC & 12-15 klick retur. Allt räknat från fullt inskruvat. Hur rätt det är får nån annan svara på :-)

Ju mer man kört gaffeln efter service ju mer börjar man (iaf jag) att försöka ”mjuka upp den”. Både min 34a & 36an upplever jag som extremt mycket mer servicekrävande än t.ex. Pike & Fox 36. Det rekommenderade 50h för nederbenen bör följas. Efter en hel säsong utan service kommer du få lite av en aha-upplevelse när du väl gjort den.

Instämmer med service faktiskt. Hade lite samma problem som dig efter bara några dagars blöt höstkörning på Vallåsen och försökte förgäves med inställningarna, men sen gjorde jag en oljeservice så blev den som ny igen. Jag har även hört (
5:10 MBR review av spec enduro vs orbea rallon) att vissa 36or kom med för tighta bushings men kan vara en skröna..

Senast ändrad:
Henrik83 sa:
Sist köpte jag olja av JBP. Gå igenom servicemanualen & ta med alla verktyg som behövs till Malaga så tar jag med olja åt dig om du vill?

Tack men tänkte faktiskt ta med MRP Coilen till Malaga, och det går ju tydligen finfint med icke-Öhlins-olja i så lämnar in den till någon tjomme här nere som får lösa. Får återkomma efter service med om det hjälpte eller inte.

Ändå bra med lite tips på vad folk kör för inställningar för referens så tipsa på bara. Jag väger f ö ca 77 i vanliga kläder glömde säga.

marr sa:
happymtb.fr sa:
Vad väger du? @durietz

Han skrev 77kg precis ovanför :)
Tackar :)

En del kritik jag har läst på icke svenska forum är att Öhlins mtb-grejer är inte särskilt komfortabla speciellt om man är under ungefär 80-85 kg beroende på hur aggressiv man åker. En känd dämpare tuner från mitt hemland påpekade den 22mm TTX kolven som ursprung till detta fenomen och förklarade att den saturerar vid snabba skaftrörelser och därmed genererar extra oönskade dämparkrafter.
Mr Durietz är på gränsen viktmässigt men borde kvalificera som aggressiv åkare så att den problem han/du beskriver kan mycket väl beror på bristen av underhåll. Samtidigt skriver du också att du kör med allt öppet så att för mycket hsc kan vara anledningen till den armtröttheten du skriver om längre upp. Om det är så, det blir svårt att tuna bort det eftersom du skulle behöva en kolv med större öppningar...
Berätta gärna ner du har mer kött på benen om du upplever samma sak med din nya gaffel.

happymtb.fr sa:
marr sa:
happymtb.fr sa:
Vad väger du? @durietz

Han skrev 77kg precis ovanför :)
Tackar :)

En del kritik jag har läst på icke svenska forum är att Öhlins mtb-grejer är inte särskilt komfortabla speciellt om man är under ungefär 80-85 kg beroende på hur aggressiv man åker. En känd dämpare tuner från mitt hemland påpekade den 22mm TTX kolven som ursprung till detta fenomen och förklarade att den saturerar vid snabba skaftrörelser och därmed genererar extra oönskade dämparkrafter.
Mr Durietz är på gränsen viktmässigt men borde kvalificera som aggressiv åkare så att den problem han/du beskriver kan mycket väl beror på bristen av underhåll. Samtidigt skriver du också att du kör med allt öppet så att för mycket hsc kan vara anledningen till den armtröttheten du skriver om längre upp. Om det är så, det blir svårt att tuna bort det eftersom du skulle behöva en kolv med större öppningar...
Berätta gärna ner du har mer kött på benen om du upplever samma sak med din nya gaffel.

Ska få gaffeln nyservad och även Ribbon Coilen med rätt fjäder så får vi se vad jag har å säga. Men det är ju en hel del fler saker som ska glida mot varandra inuti RXFen så vore inte helt ologiskt att den har lite mera friktion i slaget. Finns det någon som tune:ar Öhlins-gafflar btw?

Har RFX34 med följande inställningar (72kg)
Main: 100 psi / Ramp up: 170
HSC: öppen alt ett klick / LSC: 5klick från öppen
Rebound: 12 klick från Hard

Har upplevt den som extremt följsam i låg fart, tex över rötter... Till nu då den känns stum/nästan som om att den "packat ihop" skruvat och ändrat på tryck och inställningar.. antar att det är Dax för första service efter 6mån använda(1år sen inköp)..

chollo42 sa:

Har upplevt den som extremt följsam i låg fart, tex över rötter... Till nu då den känns stum/nästan som om att den "packat ihop" skruvat och ändrat på tryck och inställningar.. antar att det är Dax för första service efter 6mån använda(1år sen inköp)..

Låter som servicedags

marr sa:
chollo42 sa:

Låter som servicedags

Japp, är det en 50h "lower leg service" som är standard? eller har dom nån större också dom vill att man ska göra med vissa intervall?

Lite sen på denna bollen men....

Tänk på att luftkamrarna är att jämföras med en fjäder, alltså bara till för att hålla "rätt" körhöjd.
Laborera mer med hö/lågfart samt retur för att hitta en inställning som passar.
Sedan om jag får vara så nördig så räknar man alltid click från stängt mot öppet, tänk på det om ni pratar med en fjädringstekniker.
Når man ändläge får man shimsa om!
Tyvärr är det inte överflöd på serviceställen som tunar gafflar utan bara utför oljeservice.

chollo42 sa:

Provade dina inställningar då öhlins egna var sjukt hårt. Kändes riktigt bra nu efter två turer så tack för en bra utgångspunkt.

Tillbaka
Topp