Tips till er som vill byta bakdämpare

Endroad

Medlem
Efter att min bakdämpare som var en Fox float DRCV gav upp så började jag på allvar fundera över det här med dämpare.

I mitt fall så rör det sig om en Trek Remedy 8 vilket jag anser vara mer av en Endurohoj än XC/eller som Trek kallar det en mitt emellan variant. Av naturliga skäl så jag blivit mer och mer inriktad på just Enduro där en stor del av åkandet består av nedförsåkning.

Så åter till en trasig dämpare i handen efter att ha ägt en cykel i knappt 1 år och där inga större hopp eller dropps har varit inblandade! Jag gjorde ett tappert försök att ta isär dämparen själv och upptäcker snart att den är betydligt besvärligare att få isär än mina Fox gaffel samt att skadan är så allvarlig att den behöver förmodligen rekonstrueras från grunden. En närmare efterforskning på nätet samt samtal med Trek bekräftar min slutsats och jag ger upp tanken att laga dämparen själv!

Så jag börjar fundera på om jag ska beställa en ny dämpare av samma sort och då tänker jag genast på att de är ju så otroligt krångliga att serva och att skicka iväg de en gång vartannat år samt kosta på att Fox servar de är inte riktigt min grej. Av ren slump när jag googlade efter folk som hade samma bekymmer med samma dämpare på sina Trek så kom jag i kontakt med ett par amerikanska forum där folk skrev om att de hade gått över till fjädervariant på sina bakdämpare och hur skönt det hade varit att slippa handskas med de krångliga, servicekrävande luftdämparna, samt att deras endurohojar kändes nu som en helt annan cykel!
Jag fortsatte forska i ämnet och ett par veckor senare bestämde jag mig för att prova en fjäderdämpare och tog kontakt med varenda svensk aktör för att beställa en Rockshox Kage vilket visa sig vara svårare att få tag på en väntat. I princip så var det ingen svensk återförsäljare som hade både rätt storlek på dämpare samt fjäder i rätt vikt som jag ville ha ( dämpare 200x 57 samt fjäder på 300). Så jag tog kontakt med tyska bikediscount och 5 dagar senare hade jag allt jag behövde levererad till mig! Allting kostade mig 2200:-

Det tog mig 10 minuter att montera in nya dämparen och då räknar jag in att jag tog bort gamla kopplingsdelen på min foxdämpare och gjorde om den så den passade nedre hålet på nya dämparen ( jag hade beställt endast kopplingsdelen till övre hålet eftersom jag var inställd på att använda gamla kopplingsdelen som satt på foxdämparen).
Så vad är skillnaden är frågan?
Ju som alla kan säkert föreställa sig så väger cykeln några hundra gram mer än förut, fjäder väger mer än luft! Detta märks dock inte så länge man inte är en xc åkare där varje gram räknas. Cykeln känns varken tyngre eller klumpigare vare sig i stigen, uppförsbacken eller nedförsåkning!

Så vad är fördelarna?
Ju jag må inte kunna ställa in min viktinställning på pricken som jag kunde med luftdämparna men cykeln är totalt förändrad. Den här lilla segheten som luftdämpare kan ha har försvunnit helt, fjädern läser av varje liten sten/rot som finns på stigen och cykeln känns som fastklistrad i marken.
Det går helt enkelt inte att jämföra den mjukhet, småhinderkänslighet samt dämpningen vid större hopp med någon luftfjäder och då har jag min gamla drcv dämpare att jämföra med som enligt många ska vara så nära en fjäderdämpare som man kan komma!
Jag kommer dessutom slippa all krångel med service, inställningar mm som en luftfjäder innebär!
Till nästa år kommer jag att även byta gaffeln till en fjäder då jag inser nu att den enda riktiga fördel som finns med luftdämpare är viktskillnaden vilket inte alls stör mig. (Kan också tillägga att om någon här sitter med en Mazrocchi 350 NRC i storlek 160-170 så kan jag tänka mig byta min fox med rakt av!)
Nedan har ni en bild på cykeln. Hör gärna av er om ni går i samma tankar och behöver tips på vad som behövs för att komma igång ?
image.jpg

image.jpg

Hej. Undra om det går att göra samma på min trek, en fuel ex 8? Har även tänkt på det där med krånglig dämpare att serva... Inte så sugen på det, känns som att fox är krångligt att serva över lag, fast de kanske bara är illusion...

Inte för att vara tråkig eller så men själva luftfjädern i luftdämparna kräver bara enkel service som tar 5 minuter. Det är innanmätet, själva dämparkretsen, som kräver mer invecklad service. Den slipper du inte ifrån.

Däremot så har RockShox manualer för servicen så att du faktiskt kan göra den själv.

Men kul att du är nöjd med prestandan! Även om det är öppet mål efter en Fox ;)

Okej. Ja jag har inte provat serva min bakdämpare ännu men det är på gång. Just det med manualer är ju stor fördel med RS. Hittar inga vettiga till fox dessvärre..

Intressant! Vad väger själva fjädern egentligen? Vikten på dämperiet specas ju utan fjäder och är då ungefär lika hög som hos en luftfjädrad dito.
Kage R verkar sakna all form av justeringsmöjligheter vilket kanske inte är så kul. Eller funkar det i praktiken ändå? Lågfartskompression och rebound vill man nog pilla på tänker jag.

Fjädrarna finns ju i en uppsjö av olika längder och styrkor.
Så allt mellan 600-900ish gram.

edit to add: och då syftar jag på RS egna fjädrar

Senast ändrad:
Vernersson sa:
Fjädrarna finns ju i en uppsjö av olika längder och styrkor.
Så allt mellan 600-900ish gram.

edit to add: och då syftar jag på RS egna fjädrar

Det blir alltså över kilot totalt. Det är ganska saftigt, men å andra sidan hamnar vikten ganska lågt (åtminstone på en sån ram som TS har). Kanske är värt det om det blir mycket bättre.
Själv är jag en sån som gärna vill ha linjär fjädring eftersom jag typ aldrig bottnar även på en kortslagig cykel. Mer intressant är hur effektiv den är över småstök.

Är man rädd för vikten så kan man ju alltid köpa Fox nya sls fjädrar. Min 2.75/400lbs väger 290g.

Hej
Funderar på om det kan vara värt att investera i bakdämpare och försöker förstå hur de funkar och vad som kan göras. Har 130 där bak och en RS Monarch Debonair.
Den sitter på en Kona Precept 130 vilket ska vara en budget modell. Men läser överallt att Debonair är en uppgradering så jag får inte ihop det med Konas andra cyklar. RS har dock en produktmatris på sin hemsida och där är Monarch till för trail i den lägre prisklassen. Så att införskaffa en Monarch + borde ge bättre dämpare men när man kollar på teknologin för varje dämpare så är det inte så mycket som skiljer... Eller jag fattar inte vad som gör ena dämpare bättre än den andra.
Det här var ju kanske inte en ren fråga men mer ett konstaterande att det är svårt.

Makten sa:
Är det titan när de är så lätta? Kostar satan? :-)

Min fjäder är i stål. Titan sparar inte riktigt lika mycket på de mindre fjädrarna, runt 100g har jag för mig.
Men de finns med mindre steg i fjäderkonstant, vilket kan vara värt en del om man ligger mitt i mellan två vanliga fjädrar.

BTO du kan byta din till en fjäderdämpare. Det viktiga är var max storleken till just din cykel är. Lättast är om du ser efter vad det är för storlek på din nuvarande dämpare så köper du samma storlek.
Min kage inkl. Fjädern väger ca 800 g. jag kan inte påstå att jag finner det vara jobbigare att cykla nu än förut, men jag tävlar inte!
När det gäller inställningsmöjligheterna så är jag nöjd men visst kan man alltid ha nytta av mera inställningar..... För några tusenlappar till så ? det viktiga är att välja rätt fjäder till sin vikt i början!

Just att slippa servicen som ska göras rätt ofta på luftdämparna är en viktig argument tycker jag. Sedan får jag mycket bättre småhinder dämpning med fjäder och den är mycket jämnare i registret.
Jag säger kör!

Macius sa:
Hej
Funderar på om det kan vara värt att investera i bakdämpare och försöker förstå hur de funkar och vad som kan göras. Har 130 där bak och en RS Monarch Debonair.
Den sitter på en Kona Precept 130 vilket ska vara en budget modell. Men läser överallt att Debonair är en uppgradering så jag får inte ihop det med Konas andra cyklar. RS har dock en produktmatris på sin hemsida och där är Monarch till för trail i den lägre prisklassen. Så att införskaffa en Monarch + borde ge bättre dämpare men när man kollar på teknologin för varje dämpare så är det inte så mycket som skiljer... Eller jag fattar inte vad som gör ena dämpare bättre än den andra.
Det här var ju kanske inte en ren fråga men mer ett konstaterande att det är svårt.

Monarch + har mer olja och blir därför mer konsekvent vid långa åk utför. Vid vanlig stigcykling medför den inga fördelar mer än att det ser tufft ut. Om du har en Monarch R får du fler inställningsmöjligheter om du byter till en RT3 (eller vad de nu heter).

Monarch + har en separat krets för lågfartskompression, och därmed också en annan kolv med annan shimstack.

Så det en helt annan dämpare än vanliga Monarch.

Jaja. Förutom att den ser helt annorlunda ut utanpå och är helt annorlunda inuti, så är det ingen skillnad :)

Ang. originaltopic så är Trek DRCV en rätt speciell lösning som mycket väl kan kräva mer service än en vanlig luftdämpare. Som andra har påpekat är själva luftburksservicen busenkel och tar inte längre tid än en kvart på en vanlig dämpare (ej DRCV alltså).

Men en ordentlig fjäderdämpare som Kage innehåller också betydligt mer olja än en liten inline luftdämpare, så även interna serviceintervaller bör rimligtvis bli längre. Och Kage kan man serva själv, men det kan man mig veterligen med alla moderna RS bakdämpare, luft eller annat.

Tack för input och förklaring
Nu när jag kollar lite närmare så har + Rapid Recovery™
Sen finns det ju många fler dämpare på marknaden än Rockshox som de säger på statlig radio men som nubörjare på det här så håller man nog sig till det stora och beprövade innan man ens vågar snegla på något obskyrt företag.

Sedan innehåller luftdämpare betydligt mera delar, fler packningar mm detta medför inte endast krångligare service utan även mer som kan krångla. För mig var det ytterligare en argument att gå över helt till fjäder.

Jag var generellt nöjd med drcvns dämpning förutom att den bottnade ibland..

Igår cyklade jag vid ett ställe här i Gävle som kallas Valboåsen där det är gott om stenar och rötter i princip längs med hela stigen. Min nya bakdämpare jobbade lugn och harmoniskt och det blev väldigt tydlig kontrast mot hur min framgaffel som är en 2015 Fox 34 Talas ( vilket anses vara en av marknadens absolut bästa fram luftdämpare) uppförde sig!
Jag talar bara ur mitt perspektiv och är ingen expert direkt men upplever fjäder läsa av hinder betydligt bättre och känns mindre stötig när man åker över en bädd med stenar och rötter.

Endroad sa:
min framgaffel som är en 2015 Fox 34 Talas ( vilket anses vara en av marknadens absolut bästa fram luftdämpare)

Jag tror eventuellt att det råder delade meningar om det ;)

Men jag känner igen känslan,
när jag bytte ut min fox CTD mot en Vivid R2C kändes det äntligen som om bakänden matchade framänden igen.

The brand, ju det är säkert skillnad på olika luftgafflar det tvivlar jag inte på! Har inte testat vivid air så jag törs inte uttala mig om det men en sak är säker att jag kommer aldrig mer köpa en luftdämpare eller gaffel oavsätt hur bra de är!
Fox gaffeln som sitter på har ju fått väldigt högt poäng på alla de tester jag har läst och ändå finns den där segheten precis i början av dämpningen (jag har testat 6 olika andra luftgafflar och alla hade samma känsla). Den linjära dämpningen som man får med fjäder samt småhinder känsligheten går helt enkelt att inte få med luftdämpare..
Fredrik 168,
Bullten är en tillfällig lösning, tog vad jag hade i garaget tills jag hittar något bättre ?

Ja det kanske är så, jag är dock inte ensam om att tycka det, har även provat flera dämpare utan Talas med samma resultat ?

Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Kung_Gustaf sa:
Det ser ju betydligt häftigare ut med en fjäderdämpare :) Sen är väl allt bättre än FOX?

Bak, ja det är iaf min erfarenhet:-)
Fram ska jag snart prova en premium Fox36 r2c2blahablah på htn

<närkedialekt> De går aaldriiiig! </närkedialekt> ;)

Haha.
Jag ska till och med byta bort en fjädergaffel. Vilket helgerån i denhär tråden:-)

mikipedia_ sa:
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Kung_Gustaf sa:
Det ser ju betydligt häftigare ut med en fjäderdämpare :) Sen är väl allt bättre än FOX?

Bak, ja det är iaf min erfarenhet:-)
Fram ska jag snart prova en premium Fox36 r2c2blahablah på htn

<närkedialekt> De går aaldriiiig! </närkedialekt> ;)

Haha.
Jag ska till och med byta bort en fjädergaffel. Vilket helgerån i denhär tråden:-)

På tal om helgerån...
Jag funderar vagt på att byta till luftfjäder på min Boxxer ;)

Byta fjäder till luft gör hojen lite lättare ingen mer nytta än så....men det verkar finnas gott om fjonisar som inte orkar trampa lite vikt här på Happy ?

Endroad sa:
The brand, ju det är säkert skillnad på olika luftgafflar det tvivlar jag inte på! Har inte testat vivid air så jag törs inte uttala mig om det men en sak är säker att jag kommer aldrig mer köpa en luftdämpare eller gaffel oavsätt hur bra de är!

Fast jag kör med Vivid coil :)

Endroad sa:
Fox gaffeln som sitter på har ju fått väldigt högt poäng på alla de tester jag har läst och ändå finns den där segheten precis i början av dämpningen (jag har testat 6 olika andra luftgafflar och alla hade samma känsla).

När det gäller gaffeln så bytte jag faktiskt från en gaffel med stålfjäder när jag köpte min Mattoc. Och jag jämförde även vid ett tillfälle min gamla gaffel med en kompis som hade likadan gaffel fast med luftfjäder, skillnaden i plüshhet var väldigt liten (det här var dock RS-gafflar).

Endroad sa:
Den linjära dämpningen som man får med fjäder samt småhinder känsligheten går helt enkelt att inte få med luftdämpare..

Mattoc har en ganska linjär luftfjäder och dessutom riktigt bra dämpning. Jag kan nog våga mig på att säga att så bra som luftfjädern i Mattocen är så suktar jag inte längre efter stål/titan-fjäder i min gaffel :)

Jag körde ju stålfjäder i min revelation innan jag bytte till Mattoc och jag märker ingen extra stiction nu jämfört med den. Däremot är den bättre på typ allt annat.

Den enda Fox Talas jag ägt hade enorma mängder stiction. Helt galet trög gaffel som ändå dök för lätt. Det enda jag känt på som varit värre är en Totem som inte var inkörd.

Rattnalle sa:
Jag körde ju stålfjäder i min revelation innan jag bytte till Mattoc och jag märker ingen extra stiction nu jämfört med den. Däremot är den bättre på typ allt annat.

Den enda Fox Talas jag ägt hade enorma mängder stiction. Helt galet trög gaffel som ändå dök för lätt. Det enda jag känt på som varit värre är en Totem som inte var inkörd.

Ååh Totem! jag har alltid velat ha en cykel som rättfärdigar en Totem. Men ny sen den där jäkla Lyrik kom så lär väl inte det hända (Att RS lanserar en ny Totem dvs, i moderna hjulstorlekar)......

Tjena är du fortfarande nöjd med kagen? går i tankarna att investera, men är lite nyfiken på hur den funkar på platten och uppför? blir det mkt gung utan lockout?

qravas sa:
Tjena är du fortfarande nöjd med kagen? går i tankarna att investera, men är lite nyfiken på hur den funkar på platten och uppför? blir det mkt gung utan lockout?

Om du är villig att lägga lite fler pluringar så finns det fjäderdämpare med klätterläge. Det är då ingen lockout, men gunget minskar betänkligt vid transportcykling. På stökig stig ser jag ingen vits med att låsa något vid klättring. Kan däremot vara vettigt om man ska cykla grusväg uppför och sen stig nedför.

Ser att jag varit inne och frågat i tråden förra året. Det bidde en Cane Creek DB Coil CS (där CS står för climb switch). Är mycket nöjd med den, men det krävdes en hel del rattande innan den började funka optimalt för min cykling. Med fyra vred att skruva på kan man lätt ratta bort sig.

Går det att få tag på en Kage i 190*50(mätt med tumstock)?
Hittar knappt nån alls. Har de slutat tillverkas?

/T

Tillbaka
Topp