Tips till nybörjare i GBG

AbsolutNiklas

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag gått och köpt mig en fin MTB. Har tidigare bara cyklat lite grusväg på "vanliga" cyklar så jag är totalt nybörjare när det kommer till att cykla "riktiga" stigar. Tänkte fråga om lite tips på hur man ska bära sig åt när man ägnar sig åt denna fantastiska sport.

Vad rekommenderar ni att man har för utrustning utöver en hjälm?? räcker det men vanliga gympadojor om man inte har spd-pedaler?? vilken annan utrustning bör man ha för att få leka med dem coola kidsen ;) ??

Har bara hunnit cykla lite runt kvarteret men den nya pärlan. vart tar man sig för att cykla som bäst om man bor i göteborg?? har sett att många cyklar i ängårdbergen och utåt skatås. Är det dit man ska ta sig och är stigarna markerade eller gör man bäst i att haka på någon som känner till området???

har även sett att det finns lite olika grupper som cyklar lite då och då (happyride easy osv.), hur nybörjarvänliga är dem??

Tack!! :)

För stigar i Göteborgs området (främst Delsjön/Skatås) så kan jag rekommendera trailforks.
Googla trailforks Göteborg. Men det är klart, en guide är ju kanske bättre, men trailforks + GPS telefon funkar om du vill ut och irra lite.

Bra att ha med:
Vatten
Extra slang
Pump
Kedjelås
Kedjeknäckare

Vanliga gympaskor funkar, men om du känner att det är en sport för dig så skulle jag ganska snart investera i ett par skor med greppigare gummi och styvare sula (aka. cykelskor för plattisar)

Hjälm
Glajjor
Handskar är bra

Gympaskor och korgpedaler är dåligt, vekt och halkigt och det brukar göra djävulskt ont att dra i tårna. Har du någon trail-run-sko är det en aning bättre men givetvis går det att cykla med i början. Sk "plattpedaler" och matchande skor är rätt - sök på plattisar, am41, mm så hittar du trådar. Eller SPD om du kör clipslöst.

Det är bara att börja cykla och utforska. De flesta leder har markering annars finns appar. Trailforks eller Strava kan funka.

Lycka till, bra väder idag!

stenmark sa:
För stigar i Göteborgs området (främst Delsjön/Skatås) så kan jag rekommendera trailforks.
Googla trailforks Göteborg. Men det är klart, en guide är ju kanske bättre, men trailforks + GPS telefon funkar om du vill ut och irra lite.

Bra att ha med:
Vatten
Extra slang
Pump
Kedjelås
Kedjeknäckare

2st slangar om man får en ytterligare punka. Lärde mig den läxan när jag fick gå en mil hem i spöregn från blacktjärn.

Multiverktyg
Slanglagningskit
Växelöra

Knäskydd är alltid bra att ha, knäna är väldigt känsliga och tycker att knäskydd gör att man vågar ladda på lite mer.

Bara att haka på en Easy-tur. Någonstans måste man börja och jag började min karriär genom att putta och vara väldigt långsam.

Senast ändrad:
Kul med ännu en i samma sits som mig!
Jag & ytterligare en från forumet har pratat om att ta en sväng och utforska kring delsjön på måndag fm om du är intresserad att hänga med.
Jag har egentligen ingen erfarenhet av mtb heller, så ambitionsnivån är nog högre än den tekniska nivån ;)

Skicka mig ett PM om det låter intressant!

gött!! tror att detta börjar bli nånting.... apparna är installerade. hjälmen ligger hos posten nånstans. vilken cykelaffär är att föredra här i göteborg?? tänkte kolla på lite skor och knäskydd nu i nästs vecka nån gång.

tack för alla svaren :)

Ska du kolla på skor till platta pedaler är mtbstore bra, eller jag hittade inte 5-10 skor i någon annan butik när jag letade förra året. Om det beror på mina letarkunskaper eller butikernas utbud låter jag vara osagt... De har säkert någon typ av knäskydd också.

Vilken butik som är att fördra beror på hur mycket man vill betala och vad man vill ha... (Rätt nöjd med det rådet, informativt, entydigt och bra ;))

Tack för alla tipsen!!! :P får kila ner till mtbstore och kika på vad dem har att erbjuda.. blev en skatås-runda idag på drygt 30km med en kompis som oxå är ny till sporten.. kanske något dåligt skyltat men vi tog oss fram och det var fantastiskt kul. Nu återstår ju bara det lilla problemet att få cykeln ren.. den går ju inte ens in i badrummet #studentliv ;) finns det någon slang borta i skatås som man kan låna eller får det bli att man får fylla en hink och skölja lite på parkeringen???

Senast ändrad:
jättegärna!!! kan ju bara bli kul.. tänker mig att nästa runda blir på torsdag under dagen nån gång (om vädret hänger med) annars kanske till helgen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp