Tips till nybörjare i GBG

AbsolutNiklas

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag gått och köpt mig en fin MTB. Har tidigare bara cyklat lite grusväg på "vanliga" cyklar så jag är totalt nybörjare när det kommer till att cykla "riktiga" stigar. Tänkte fråga om lite tips på hur man ska bära sig åt när man ägnar sig åt denna fantastiska sport.

Vad rekommenderar ni att man har för utrustning utöver en hjälm?? räcker det men vanliga gympadojor om man inte har spd-pedaler?? vilken annan utrustning bör man ha för att få leka med dem coola kidsen ;) ??

Har bara hunnit cykla lite runt kvarteret men den nya pärlan. vart tar man sig för att cykla som bäst om man bor i göteborg?? har sett att många cyklar i ängårdbergen och utåt skatås. Är det dit man ska ta sig och är stigarna markerade eller gör man bäst i att haka på någon som känner till området???

har även sett att det finns lite olika grupper som cyklar lite då och då (happyride easy osv.), hur nybörjarvänliga är dem??

Tack!! :)

För stigar i Göteborgs området (främst Delsjön/Skatås) så kan jag rekommendera trailforks.
Googla trailforks Göteborg. Men det är klart, en guide är ju kanske bättre, men trailforks + GPS telefon funkar om du vill ut och irra lite.

Bra att ha med:
Vatten
Extra slang
Pump
Kedjelås
Kedjeknäckare

Vanliga gympaskor funkar, men om du känner att det är en sport för dig så skulle jag ganska snart investera i ett par skor med greppigare gummi och styvare sula (aka. cykelskor för plattisar)

Hjälm
Glajjor
Handskar är bra

Gympaskor och korgpedaler är dåligt, vekt och halkigt och det brukar göra djävulskt ont att dra i tårna. Har du någon trail-run-sko är det en aning bättre men givetvis går det att cykla med i början. Sk "plattpedaler" och matchande skor är rätt - sök på plattisar, am41, mm så hittar du trådar. Eller SPD om du kör clipslöst.

Det är bara att börja cykla och utforska. De flesta leder har markering annars finns appar. Trailforks eller Strava kan funka.

Lycka till, bra väder idag!