Tips till nybörjaren.

deisan

Ny medlem
Tips till nybörjaren.
Tjena!

Har nu varit iväg och beställt min första ordentliga cykel men fick nu lite ågren :)
Hittade nu en Kona Blast som verkar vara i samma klass som den jag köpte fast ett "bättre" märke :)

Den jag har beställt är av märket Extreme (som ni säker kommer dissa) och har följande konfig:

Ram : Trippelreducerad aluminium
Gaffel: Suntour XCP75. 80mm Travel med Lockout
Växel: Deore LX bak & Deore fram
Reglage: Deore
Vevparti: Truvativ Firex SX 175mm 42-21-22
Fälg: Alex Ace18 aluminium dubbelbottnade CNC frästa sidor. Eyelets
Övrigt: SPD kompatibla pedaler

Provcyklade och den kändes lätt och fin för en nybörjare som jag. Gillade även lockout eftersom jag kommer cykla en del i stan.

Konkurenten Kona finns specad här:
http://www.cykloteket.se/2004/produkter/prod_02_text.php?prod_id=127

Vad säger ni? Har jag gjort bort mig och valt en cykel av okänt märke? Team Sportia äger företaget som gör denna cykel. Blev dock övveraskad över Team Sportias kunskap i cykelämnet. Vanliga sportaffärer brukar inte veta så mkt :)

Ni behöver inte ge tips på dyrare cyklar för jag har inte mer flis till cykel nu. Dessutom vet jag ju inte om jag kommer tycka det är kul med mtb än :)

Mvh Andreas

Tips till nybörjaren.
Om du tycker att den känns bra, så är den det. Hoppas att du får kul på den. Man ska aldrig titta efter andra cyklar precis efter man har köpt en ny. Man kan alltid göra bättre köp, så är det.
/Johan

Tips till nybörjaren.
Det mesta funkar faktiskt i skogen, största risken är att man tröttnar om saker börjar krångla plus att en cykel av dålig kvalitet kan bli dyrare i längden när saker och ting behöver bytas...

Ram : Trippelreducerad aluminium - Aluminium är väl alltid bra
Gaffel: Suntour XCP75. 80mm Travel med Lockout - Suntour tillhör väl inte de fyra stora (Rock Shox, Fox, Manitou, Marzocchi (?))men kanske funkar.
Växel: Deore LX bak & Deore fram - Bra kvalitet på växlar åtminstone för någon som precis börjar med MTB
Reglage: Deore - Har fått ganska bra kritik har jag för mig
Vevparti: Truvativ Firex SX 175mm 42-21-22 - Erkänt märke
Fälg: Alex Ace18 aluminium dubbelbottnade CNC frästa sidor. Eyelets
Övrigt: SPD kompatibla pedaler - Glöm inte skorna bara!

Tips till nybörjaren.
Jag tror du vet svaret på din fråga redan, annars hade du nog inte frågat. ;-)

Ärligt talat, som förstacykel så kommer säkert Extreme hojen att duga, men Konan tror jag skulle ha fungerat för dig både bättre och längre. Oavsett prisklass så är ramen cykelns själ, hellre en lite bättre ram än bra komponenter och en sämre ram. Det är just detta som flera förstagångsköpare missar, då "alla" mtb:s ser "likadana" ut på bild. Samma sak med framgaffeln, det är faktiskt skillnad på en billig Suntour och en billig Marzocchi. Jovisst utseendet må vara snarlikt, men de uppför sig på helt olika sätt i skogen, trots likheterna.

Vi här på Happy försöker ge råd och tips ofta och gärna till både nybörjare och mer erfarna mtb fantaster, men när råden ändå inte går ända fram så får man stå sitt kast själv om man köper annat än rekommenderat och kanske inte blir nöjd i längden. Vi är många som börjat med mtb från "bottenskiktet" av utrustning, även jag med. Med bättre vetande och ett forum likt Happymtb, så hade jag garanterat sluppit göra bort mig själv och köpt rätt prylar direkt när jag började för drygt sju år sedan. Man lär sig av misstagen, det är därför vi kommer med bra tips här på Happymtb! :-)

/Leo

Tips till nybörjaren.
Håller fullständigt med Leo! En bakvx är inte särskild dyrt, man kan altid byta upp sig men är ramen inte bra ja då får man köpa en ny cykel. Och gafflar är inte att skämta med. En bra stel gaffel är bättre än en dålig dämpad gaffel, ofta onödigt tyngre.

Men jag önskar dig välkommen i MTB världen och hoppas DU blir nöjd med cykeln!

Tips till nybörjaren.
Då e ju saken biff! Satsa på erkända produkter. Alltid. Du kommer ju att dras med cykeln en längre tid och lägger ner en ansenlig summa pengar -Då skall du åxå vara nöjd, och köper man saker av erkänd kvalitét/märke så är det alltid lättare att fixa/få tag på delar om nå't pajjar.
Konan har ju även skivbromsar. Visserligen mekaniska, men, men. Kanske var skivbromsar på den du har "köpt" åxå?
Näe, mitt råd är att utnyttja konsumenttjänstlagen, häva köpet å ta Konan!

Och kom ihåg; Dyrt är bra!

/B.

Tips till nybörjaren.
Vad är erkända produkter då?
Spekulerar själv lite på nyinköp av första "egenköpta" cykel...
Mycket jag läser här är Kona rekommendationer, men hur är det med andra märken såsom:
Marin
Specialized
Giant
GT
Cannondale
Avanti
Scott
osv...?

Tips till nybörjaren.
Razorman Skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är erkända produkter då?
> Spekulerar själv lite på nyinköp av första
> "egenköpta" cykel...
> Mycket jag läser här är Kona rekommendationer, men
> hur är det med andra märken såsom:
> Marin
> Specialized
> Giant
> GT
> Cannondale
> Avanti
> Scott
> osv...?

Du har radat upp en del "erkända" märken. Inte för att göra några ledsna men märken som Biltema, Logan, Peak Cycle, Yosemite är exempel på mindre erkända märken. Numera har även Crescent sänkt sig rejält med hur de var innan de gick ihop med Bianchi. Trots att Monark gör en hel del cyklar som håller bra så rekommenderar vi inte heller dom för skogsbruk. Det var några exempel...

/Leo

Tips till nybörjaren.
Razorman Skrev:
> Vad är erkända produkter då?
> Spekulerar själv lite på nyinköp av första
> "egenköpta" cykel...
> Mycket jag läser här är Kona rekommendationer, men
> hur är det med andra märken såsom:
> Marin
> Specialized
> Giant
> GT
> Cannondale
> Avanti
> Scott
> osv...?

Sedan letar man ett erkänt märke som inte utnyttjar för mycket att dom är ett erkänt märke (dvs. ta betalt för xtr och du får lx).

Tips till nybörjaren.
Razorman:

Alla märken du räknar upp är ju erkända tillverkare av cyklar. Tyvärr gör de svenska priserna det omöjligt att få en instegscykel från vissa av märkena lika billigt som t ex Kona. Marin har bra prissättning i Sverige. Giant är också rätt billiga liksom Kona. Specialized och Cannondale är förhållandevis dyra i Sverige jämfört med vad de kostar i sitt hemland.

Dock kan man köpa cyklar från ovanstående två från England respektive Tyskland till bättre pris, det är några på forumet som har tagit hem Cannondales från Tyskland och Specializeds från England om jag inte har fel.

Tips till nybörjaren.
Jag skulle rekommendera Marin, då de är väldigt prisvärda. Men just nu kan du hitta nästan vilket märke som helst på cykelreorna till bra pris.

/Leo

Tips till nybörjaren.
Håller med Leo's första inlägg!
En bra gaffel och ram är grunden till en bra cykel. Såklart måste du har även hjul och styre m.m. för att kunna cykla på den :) .Jag vill absolut inte dissa din cykel (för jag tycker till ex inte om när andra dissar min). Men jag hade häldre sattsat på Kona. Jag tycker iaf att du ska kolla på den imon. Och sedan bestämma dig!

Oavsett vilken cykel du väljer kommer du ha mycket kul på den. Och det är ju det som är huvudsaken!
Välkommen in till MTB-världen förästen!

Tips till nybörjaren.
Razorman:

Beror på vad man är ute efter. Tävling/träning? Friluftscykling eller långturer (typ de 4 till 5 timmars turer i njutbar takt som många här anordnar)? Vissa märken gör mer tävlingsinriktade ramar/modeller än andra. Ja, och hur mycket pengar man vill/kan spendera förstås... det är ju den viktigaste faktorn. Ett frågetecken av märkena du nämner är GT. Märket fick en rejäl svacka (alltså de gick i kk eller nåt) för några år sedan... men de kanske har kommit tillbaka?

Kona är väl något av en favorit här eftersom det går att komma över en bra och skogsduglig instegscykel en bra bit under 10 000 kr. Nu på rea säkert ännu billigare. De gör lätta hardtails också. Men de har inte lika extrema modeller på programmet som Specialized eller Cannondale

Tips till nybörjaren.
Andreas:
Jag tycker att du ska göra det som du tycker känns bäst just nu.... Det jag skulle göra är att sikta på Kona:n, men det är mitt val det... samt att jag läst så mycke gott om Kona Blast här och på www.mtbr.com
MEN det viktigaste här är ju att du är nöjd med ditt val...

Sen hoppas jag att du kommer att tycka att MTB är Kul... ;)

Tips till nybörjaren.
Det kan verka att vi är helt "märkesfixerade", vi som rekommenderar vissa märken och inte andra. Jag är ingen märkesgalning som klär mig i bara märkesjeans eller märkeskläder, köper inte heller dyra märkesmöbler.

Det som mitt hjärta riktigt brinner för, det är cykling. Då är det självklart att jag försöker ge tips på vad jag själv uppskattar, dvs bra cyklar. Skulle man gå in på ett hi-fi forum och fråga om Kendo eller LG gör de bästa stereoappareterna så får man svar på tal. Börjar man bli seriöst intresserad av något så kostar det, mer eller mindre. Det finns inga jättebilliga genvägar till de rätta cykeln heller, förutom reorna då. ;-)

Men som jag skrev, även jag har börjat med billiga grejer en gång. Man kommer igång med det också, men uppgraderingskarusellen är dyr. Hade jag vetat vad jag vet idag hade jag köpt en bättre utrustad cykel direkt från början. :-P

/Leo

Tips till nybörjaren.
Jag e själv ganska ny på mtb och kan inte allt om vad man ska ha, men jag köpte faktiskt en Kona Blast och är mycket nöjd med den. Den funkar bra både på asfalt och i skogen.

Tips till nybörjaren.
Leo Skrev:
> Jag skulle rekommendera Marin, då de är väldigt
> prisvärda. Men just nu kan du hitta nästan vilket
> märke som helst på cykelreorna till bra pris.
>
> /Leo
>
>
> -----------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Vart är dessa reor? Har inte hittat nå bra sånna- Enda jag hittat e sportex och deras hojjar va inte så roliga.

En tanke:
Alla här verkar föredra Kona framför Extreme (Voltage heter modellen) men har någon av er tittat/klämt/provat Extreme eller går ni nu endast på märket? Visst säger väl ett etablerat märke en del men om man aldrig köper de små märkena har de ju aldrig chans att bli etablerade :)

Mvh Andreas

Tips till nybörjaren.
Nej, ingen här har klämt på "Extrem". Vad gäller små exklusiva tillverkare så lovar jag att få personer på Happy har något emot det. Tvivlar dock på att "Extrem" faller under den kategorin. Vad många här ogillar är massproducerade lågprismärken i stil med Peak, Logan, Crescent o dyl. Misstänker att Extrem snarare tillhör den skaran.

Tips till nybörjaren.
deisan:
Precis som Rippa skriver har nog inte många känt på Extreme men om ett nytt och seriöst (läs inte budget) märke vill etablera sig brukar någon av experterna här på Happy känna till det. Jag vill säga att jag begick min mtbdebut på en Logan med LX-utrustning (vilket fick mig som 16-åring att gå igång). Den funkade bra som nybörjarhoj även om den var tung. Eftersom jag inte hade så mycket att jämföra med så led jag inte av det. Däremot gick ett bromsfäste av efter en och en halv säsong. Men med tanke på priset så funkade cykeln för att få mig att fortsätta cykla mtb men jag rekommenderar dig ändå att satsa på ett säkrare kort som kan funka även efter den dag du inte betecknas som nybörjare.

Ang reorna så vet jag inte om hur det ligger till nu men jag köpte min cykel i oktober på cykloteket och fick 5500 rabatt för att det var föregående års hoj.
/Johannes

Tips till nybörjaren.
KingFisher Skrev:
> Ang reorna så vet jag inte om hur det ligger till
> nu men jag köpte min cykel i oktober på cykloteket
> och fick 5500 rabatt för att det var föregående
> års hoj.
> /Johannes
>
>

Man kanske måste vänta ett tag för att få tag på rea cyklar? Skulle vara surt att köpa idag och hitta samma hoj nästa vecka 3 lax billigare.

Tips till nybörjaren.
Jaha...sådärja...

Var och provkörde Kona Blast 2005 idag och den gick ju inte av för hackor. Snygg som f-n enligt mig.
Måste ju säga att det är lite porrigt med skivbroms :)

Så hur blev det nu då?
Ni säger Kona. Min bror säger Kona. Alla säger kona. Vad säger jag? Jaaa... Jag vet inte riktigt men det låg en Kona i mitt baksäte när jag åkte från affären :D

http://www.pedalogerna.com/product_info.php?cPath=8_52&products_id=288

Tips till nybörjaren.
Jag varnade en annan nybörjare för att cykla i skogen i en annan tråd:

"Stina, det här är viktiga ord: Du är vid ett vägskäl i livet:

Köp en cykel för 6 000:-, stick ut i skogen och cykla någon trevlig stig, hitta en ny stig, oj, där var visst en annan stig som också ser mysisg ut. Här går det nerför oj, vad kul! låt mig se...var är jag nu då? Spelar roll, här är ju en grusväg som leder någonstans. Titta! Vilken fin liten stig! Jaha, den slutar på en asfaltsvändplan, men där ligger ju en liten stig. Åh, det var bättre, undrar var den här leder...ett hopp!! Fan vad högt jag kom!

Osv, osv osv osv...man KAN inte sluta!

Till slut är man beredd att ge upp alla sina andra drömmar och mål i livet, bara man får vara ute och cykla. Det är värre än knark och alkohol och spel (varning för när man börjar pilla med ungarnas spargrisar för att hitta pengar att köpa ett par kolfiberdistanser). Men man håller sig i alla fall i bättre form än dessa grupper. Det är dock det bästa man kan säga.

Du kan välja ovanstående "liv" eller skaffa en utbildning, en livskamrat, ett ordentligt arbete med fritidssysselsättningar såsom golf på lördagar och hunddressyr på söndagar. Väljer du att börja cykla i terräng så ska du veta att jag har varnat dig. Ska själv lägga in mig hos DR Spoke för en avgiftning.."

Tips till nybörjaren.
Jo jag hoppas det blir en drog. Vill verkligen hittat något kul som har med motion att göra.

Färska bilder på cykeln:

Inte bara jag som gillade skivbromsarna :) (Nere till höger)
kona1.jpg

kona2.jpg

Tips till nybörjaren.
Yes Yes Yes! Vi har räddat en själ från b-cykelträsket.

Och angående Extremecyklar: Nä,ingen av oss har pejl på det märket. Men vi har en enorm koll på cyklar som är värda sitt pris ;-)
Det skulle verkligen förvåna mig om Sportex hade hittat en liten juvel bland cykeltillverkare med prisvärd spec som Happys samlade kalenderbitande akademikerkår hade förbisett.

Och Johans förslag att lägga in sig hos Dr spoke: Det är väl ungefär lika effektivt som att åka till Skottland för att bota alkoholism.

Edit: Se till att få lite däckmärken på köksgolvet, slå pedalerna i bordsbenen och lägg i från dig en flaska kedjeolja på stolsitsen så blir matplatsen i köket lika snygg som cykeln. Det är lika bra du vänjer dig på en gång.

Senast redigerad av en moderator:
Tips till nybörjaren.
Snygg cykel!
deisan Skrev:
> Jo jag hoppas det blir en drog. Vill verkligen
> hittat något kul som har med motion att göra.
>
>
>
> Färska bilder på cykeln:
>
> Inte bara jag som gillade skivbromsarna :) (Nere
> till höger)
>
>
>
>
>