Tips vid köp av MTB

Freke

Ny medlem
Tips vid köp av MTB
Hej!

Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp av någon sakkunig inför eventuellt cykelköp.

Jag är lite intresserad av en cykel som man kan kan köra både i skogen och lite på asfalt ochså, jag tror att jag vill ha en hardtail. Prisklassen är ca 7 000:-, och jag har hittat en cykel som jag tycker verkar intressant för de pengarna, som dessutom bara gått ca 7 mil. Någon som vet någonting om en sådan här cykel eller liknande? Någon som har åsikter om ifall det är ett bra köp eller inte?

Radon ZR Team
5380305454.jpg

En lätt XC-hoj i nyskick.
Ramen fick bästa betyg i tyska bike 2005.

Ram: Radon ZR Team (18")
Gaffel: Manitou Skareb Elite SPV
Hjul: Mavic Crossland UST (slanglöst)
Växlar: Shimano LX
Reglage: Shimano LX STI
Vevparti: LX Hollowtech 2
Bromsar: LX V-broms
Kasett: LX
Pedaler: Shimano PDM 520
Styre +tapp: Ritchey
Sadelstolpe: Ritchey
Sadel: Selle XO
Styrlager: Ritchey Logic

Tack så mycket på förhand!

Tips vid köp av MTB
Jag tycker att den verkar ha fina komponenter för dom pengarna. En Skarebgaffel, HollowTechII parti och Crossland fälgar. Sen är LX helt ok/bra saker.
Jag vet inte vad den kostar ny men sju mil är ju ganska lite för en begagnad.

Tips vid köp av MTB
Ta en titt på H&S Bike Discount. Där kostar en Radon ZR Team med skivbromsar €999. Så 7000:- kanske inte är så jättebilligt trots allt? :-)

Tips vid köp av MTB
Tack för era åsikter även om jag kanske inte följde dem så bra, det var ju bara Johan A som tyckte det verkade vara ett bra köp, men jag har i alla fall redan köpt den! Jag tittade på den igår och fastnade för den direkt :D

Tips vid köp av MTB
Om du fastnade för den direkt så var det rätt att köpa den, oavsett vad andra säger. Det är ju trots allt du som skall använda den.

Grattis till nyköpet =)

Tips vid köp av MTB
Hej!

Du känner inte mig...
Men jag stod och kollade på din hoj i Yvonnes bagage i går.
Såg finfin ut, skulle kunna sålts från butik i det skicket!

/ Johan (Granne till bulvanen)

Grattis!

Tips vid köp av MTB
Jag har varit bortrest och har därför inte hunnit läsa vad ni skrivit, det var häftigt när jag nu letar reda på tråden och ser att en Johan har sett den i Yvonnes bagage! Det är sant att jag inte känner dig, men Yvonne har talat en del om dig...

Jag har inte hunnit cykla så väldigt mycket med den eftersom jag har varit borta, men den verkar fungera riktigt bra. Mitt första intryck är att den, jämfört med min gamla Crescent Freke, riktigt "flyger " fram. Den rullar över hindren på ett helt annat sätt än min nu degraderade Crescent, troligen mycket tack vare att den är flera kilo lättare, (väger ca 11) och att skarebdämparen sväljer små och större stötar väldigt bra.
Änsålänge verkar det som om jag har gjort ett bra köp!

Tillbaka
Topp