[Tisdagsrajd] - 26/3 - Hellas

Aron

Inventarie
bears-cover-book-illustration.jpg

HBB - 18:30

är det mycket is och snö kvar i hellas ?

Bara undrar då jag är helt ny, har inte cyklat på 14 år.
Har dock kört lite kortare rundor på grusvägarna här hemma.

Så jag e lite sugen på att komma ut i skogen.

Har inte dubbade däck på cykeln heller.

//Göran

TormaxGP skrev:
-------------------------------------------------------
> är det mycket is och snö kvar i hellas ?

Ja.

Jag tänker köra, dubbdäcken får sitta kvar över denna Tisdagsrajd. Skulle tippa att "dödsisen" i backen ner från Traktormakt bakom kyrkogården ligger kvar, eller?

//Mattias

mattann skrev:
> Jag tänker köra, dubbdäcken får sitta kvar
> över denna Tisdagsrajd. Skulle tippa att
> "dödsisen" i backen ner från Traktormakt bakom
> kyrkogården ligger kvar, eller?
>
> //Mattias

Igår gick den backen bra, barmark på sidorna. Litet stråk av bart i backen med. Traktormakt med snö måste vara det bästa sedan skivat bröd.

Känns som att det töade lite extra igår.
Så hårt och greppigt med lite is som förra veckan eller har det slushat till sig ytterligare?

funderar på att komma, dock som jag skrev tidigare så har jag typ inte cyklat på 14år :)
har varit ute endast några korta turer för att försöka lära mig spd pedalerna :)
så om det är ok för andra så kommer jag gärna med.

//Göran

Helt fantastisk tur ikväll. Måste varit snabbaste stigarna hittills. Grymma val av Johnny.

@TormaxGP
Vi såg dig inte vid backen så hoppas du inte missade oss. Kanske hade kvällens tempo varit lite väl mastigt och underlaget minst sagt lite speciellt. Nu är det så få som kör på tisdagarna så att det oftast bara blir en snabb, inbiten grupp. Vi ser såklart till att alla kommer ut i skogen, väntar in alla och ser till att man kommer hem. Men det kan vara värt att vänta på att Tisdagsrajden växer om ett par veckor, framåt våren och det uppstår lite olika hastighetsgrupper. Då kan du kanske även klara dig utan pannlampa, om du inte har en. Om du har lite lärosträcka efter 14 års frånvaro så kan det vara skönast att hänga på en långsam grupp och vänja sig vid terrängen och sen arbeta sig uppåt varefter tekniken och orken växer. Att försöka hänga på en för snabb grupp kan ofta vara en ganska jobbig och frustrerande upplevelse, jag har själv varit där.

Helt suveräna stigval av johnny, det känns som det var längesen det blev så långa sammanhängande stigsvep. Dessutom blev det ett riktigt fyspass av den här turen! Lasse,tack för kakan, tänk vad lite socker kan få en att sluta darra. Viktor, du måste hitta en björn innan du får ett klistermärke fattar du väl.

Filmade du ikväll Lasse?
Gosh vad jag längtar...

Idag är det 6 månader sen knät gick i bitar. Snön för skynda sig på att försvinna för jag vill ut i skogen, omedelbums!

Johnny tog oss med på lite ovanligare stigar i sydost, hårt och snabbt var föret. Detta resulterade också i ett för säsongen riktigt högt tempo, blev ett rejält träningspass av denna Tisdagsrajd.

Härligt att höra från dig Jakob, hoppas att knät läker som det ska och att du snart är åter på cykeln!

Vi rullade 21km i går.

happy_iphone_app.png

/Sebastian

Skönt att höra att det spritter i benen Jakob! Tyvärr ingen film idag, men jag förbannande mig själv flera gånger att jag inte tagit med kameran. Det hade blivit en ren propagandafilm för vintercykling i pannlampesken.

Ja Örgel, vi ljuger, men bara för dig.

örgelgörgel skrev:
> Jag är avundsjuk!

Synd att du missade årets bästa stigcykling, grymt fint igår.

Kan bara instämma i lovsången, riktigt rolig kväll, en av vinterns absolut bästa rundor! Hyfsat flyt hyfsat pigga ben kan ha bidragit till den extermt poitiva känslan. Och förstås den riktigt fina guidningen av Johnny, tack för den!

Det är mycket snö kvar i terrängen, 90% av stigarna är åttrampad snö. Stenhårt och snabbrullat!

Billy Broms och viktro körde på fethjulingar, Ubu och johrn odubbade 29or och vi övriga 4 dubbade 26or igår.

/Sebastian

LasseB skrev:
> Helt fantastisk tur ikväll. Måste varit
> snabbaste stigarna hittills. Grymma val av
> Johnny.
>
> @TormaxGP
> Vi såg dig inte vid backen så hoppas du inte
> missade oss. Kanske hade kvällens tempo varit
> lite väl mastigt och underlaget minst sagt lite
> speciellt. Nu är det så få som kör på
> tisdagarna så att det oftast bara blir en snabb,
> inbiten grupp. Vi ser såklart till att alla
> kommer ut i skogen, väntar in alla och ser till
> att man kommer hem. Men det kan vara värt att
> vänta på att Tisdagsrajden växer om ett par
> veckor, framåt våren och det uppstår lite olika
> hastighetsgrupper. Då kan du kanske även klara
> dig utan pannlampa, om du inte har en. Om du har
> lite lärosträcka efter 14 års frånvaro så kan
> det vara skönast att hänga på en långsam grupp
> och vänja sig vid terrängen och sen arbeta sig
> uppåt varefter tekniken och orken växer. Att
> försöka hänga på en för snabb grupp kan ofta
> vara en ganska jobbig och frustrerande upplevelse,
> jag har själv varit där.

ha, ha, ha,
"Att försöka hänga på en för snabb grupp kan ofta vara en ganska jobbig och frustrerande upplevelse, jag har själv varit där."

säkert, att du själv har varit där, du klev garanterat in på ngn slags platinum nivå från start.

j.

Ubu skrev:
> Helt suveräna stigval av johnny, det känns som
> det var längesen det blev så långa
> sammanhängande stigsvep. Dessutom blev det ett
> riktigt fyspass av den här turen! Lasse,tack för
> kakan, tänk vad lite socker kan få en att sluta
> darra. Viktor, du måste hitta en björn innan du
> får ett klistermärke fattar du väl.

Hur funkade ditt däckval för dagen, på din odubbade 29:a?

Jag va ute och halkade för 1.5vecka sedan i sickla skifet bland annat, låg då i backen några gånger och ena foten glidandes på isen bredvid cykeln typ 10 gånger. Hög risk för olyckor definitivt även om jag tog det lugnt,

johrn skrev:
> örgelgörgel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är avundsjuk!
>
> Synd att du missade årets bästa stigcykling,
> grymt fint igår.

Jag har provat det här med cykling på snöklädd stig men jag finner det inte lika roligt som många andra här tyvärr. Önskar att jag gjorde det för då hade jag nog närvarat igår :)

En riktig höjdartur var det ! Förvånandsvärt mycket snö kvar i skogen och fina stigar med packad snö och inte enbart blankis.
Inga mekstopp alls, bara köra vidare och vidare, höger, vänster, upp, ner, fram, tillbaks, kul flyt !
Samspelt grupp också. Några småstopp blev det för att filosofera lite och kanske vänta in mig. Jag kom lite efter här och där. Jag skyller på min cykel som är från förra årtusendet.

Sticker ut en sväng i morgon. Kanske. Halkade runt ordentligt på hala stigar efter senaste snöfallet. Någon som vill dra till med en uppskattning på förhållandet snorhala stigar vs klockrent flow?

Var ute en sväng ikväll. Startade i Älta och körde sen ungefär samma runda som herrarna gjorde igår. Körde på odubbade Nobby Nic 26or och greppet var förvånansvärt bra på de allra flesta ställen! Det är absolut inga problem att köra odubbat bara man är lite selektiv med att använda frambromsen.

Jag missade troligen er kom dit typ 18:50
råkade slumra till på soffan, blev en kort tur hemma i stället.

funderar dock på att åka dit någon av dagarna nu under påsken,
mest för att titta runt lite.

//Göran

STIZZE skrev:
> Hur funkade ditt däckval för dagen, på din
> odubbade 29:a?
>
> Jag va ute och halkade för 1.5vecka sedan i
> sickla skifet bland annat, låg då i backen
> några gånger och ena foten glidandes på isen
> bredvid cykeln typ 10 gånger. Hög risk för
> olyckor definitivt även om jag tog det lugnt,

Mycket bättre i skogen nu, bra vägval gjorde sitt till. Jag låg bakom Johnny som körde med samma däck så jag såg ju var det släppte oxå! Men jag hade gärna haft dubbdäck på men Dhl och posten satt och tjyvhöll på mitt par.

Tillbaka
Topp