Titancykel med XTR

UndCon

Medlem
Titancykel med XTR
Hej!

Detta är min gamla Titanram från 90-talet. Den har hela tiden varit i min ägo och var fullutrustad med XTR som synes på bilderna.
Tyvärr använde jag den mer och mer till trick/trial och körde sönder ett antal kasetter i gaffeln och 3 vevpartier...men ramen är hel och fin.

Sista bilden jag har på den i bruk var från 2015. sedan har den blivit nerplockad och hängandes i garaget.

Funderingar har funnits på att göra iordning den, men jag tror den blir till salu snart...

Den är importerad av en kille som bodde på Södermalm i Stockholm. Det togs in ett fåtal ex av både Racer och MTB.

IMG_20230724_202115.jpg

IMG_20150515_203258.jpg
mtb_big.jpg

Titancykel med XTR
Hej!

Om jag minns rätt är den 17 eller 18 tum med för dåtidens geometri 71/73 grader.

Jag har en låda med "nyare" XTR-delar också(nyare än 900)...från en cykel som bara gjort en halv mtbvasa (kolfiberram som krashade)

Titancykel med XTR
IMG_20230804_193414.jpg
Nu ser den lite mer körbar ut... gaffeln läcker Rock Shox Reba...satt en Manitou Mach5SX på orginal...Kanske skaffar ny gaffel eller lagar denna...singlespeed med lite nyare vevparti, mellanklingan kvar fram och en av orginal 952 kasettens drev 16 tand verkar vara en behaglig utväxling. Styrlagret känns inte bra, kan bero på gaffeln iofs...

Titancykel med XTR
Dagens pill var att plocka isär bromsarna bak och köra allt i ultraljudstvätten. Grundlig rengöring, ny smörja och allt löper fint igen... Det är en stor skillnad på billigare bromsar som bara sitter på någon form av bussning och XTR som sitter med dubbla kullager.

Lite ny vajer att beställa, och kanske ett finare bromshandtag än det enda justerbara LX jag har för höger hand.

Titancykel med XTR
Så blev det lite ombyggt... Xtr naveln är utbytta mot deore nav med skivbromsfästen(pga att den nyare gaffeln bara har det) så en konstig adapter till bakbromsen a skaffade från Amazon.

Nu sitter det en 160skiva fram och en 180 bak och det går att trampa runt på den iallafall...
IMG_20230907_185128.jpg
IMG_20230907_185055.jpg

Tillbaka
Topp