Tjänst för att hitta backar med specifika kriterier

spennare90

Medlem
Jag är på jakt efter längsta backarna!
Innan ni börjar panga förslag så har jag en specifik fråga! ?

I och med att vi har fantastiska GPS och kartfunktioner som Strava t.ex. så finns ju egentligen datan för vart de längsta backarna finns runt om i världen.
Vet någon om det finns en tjänst där man likt sökfunktionen av segment i Strava kan söka specifikt på backar. Tänker då att man ska kunna specificera att det inte ska vara någon minusgraders lutning under backen (att de är konstant motlut), hur lång den ska vara (max/min), hur många graders motlut både snitt, max och min, om det ska vara grus eller asfalt etc etc

Tänker mig åter igen att den datan finns redan men frågan är om det finns någon tjänst som tagit vara på denna datan och gjort den sökbar och användbar på en mer avancerad nivå?

Det måste i alla fall vara en tjänst som har användare ”överallt” i världen och för att få god täckning rätt många användare.

Dessutom kan jag tänka mig att diskretisering, brus, begränsat mätdata och annat kan göra frågeställningarna inte är fullt så uppenbara som man skulle kunna inbilla sig.

Bästa backen startar från Cime de Caron i februari !

v5.jpg

Den här sidan bör ha lite mera mera rattar än vanliga Strava om inget ändrats på sistone

Har inte exakt filtret "inget utför" men har separata filter för %, elevation diff och total elevation gain t.ex.
Underliggande datat är alltså Stravasegment, med dess för- och nackdelar.

Jag tror att "inget utför"-kravet är det kanske svåraste att få vettig koll på om det är uppfyllt, och t.o.m. exakt vad som avses.

Hur räknar man t.ex. denna serpentinkurva?
1718123448579.png

Om det skulle vara svenska trafikregler ska man hålla sig så långt till höger på vägen som möjligt. Då undrar jag om det inte kan vara en gnutta utför mellan de röda sträcken om man färdas från höger till vänster i bilden. Skulle man istället cykla längs mittlinjen tror jag inte det är något utör. Och går man innerkurva är det absolut inte något utför.

Provat Maps i Strava-appen och sedan filtrera fram längd och kategori på segment?
Hej!
Jajamensan! Använder Strava flitigt men tycker att just segmentfunktionen i Strava är ruggigt begränsad och buggig. Delvis att de är olika funktioner i mobil och dator. Men på dator kan man ju filtrera på olika kategoriseringar men de känns som att få i Sverige ens lever upp till dem men jag tänker att raw datan med längd, höjdstigningar, utan avbrott i stigningen och vilket underlag de är borde gå att filtrera på.

Den här sidan bör ha lite mera mera rattar än vanliga Strava om inget ändrats på sistone

Har inte exakt filtret "inget utför" men har separata filter för %, elevation diff och total elevation gain t.ex.
Underliggande datat är alltså Stravasegment, med dess för- och nackdelar.
Grymt ska kolla in den. Stort tack! ??

Jag tror att "inget utför"-kravet är det kanske svåraste att få vettig koll på om det är uppfyllt, och t.o.m. exakt vad som avses.

Hur räknar man t.ex. denna serpentinkurva?
Visa bilaga 705147
Om det skulle vara svenska trafikregler ska man hålla sig så långt till höger på vägen som möjligt. Då undrar jag om det inte kan vara en gnutta utför mellan de röda sträcken om man färdas från höger till vänster i bilden. Skulle man istället cykla längs mittlinjen tror jag inte det är något utör. Och går man innerkurva är det absolut inte något utför.
Är ganska säker på att ingen serpentinväg är minus gradig lutning utan de är antingen 0 gradigt eller begränsat motlut.

Tack för tips. Är dock på jakt efter att hitta de längsta konstanta backarna i Stockholm. Vet att de inte är några alpernabackar men de finns ju backar här med även om de inte är långa.
Här kan du nog få lite inspiration:

Tillbaka
Topp