Tjänstecykel

bossjo

Aktiv medlem
Tjänstecykel
Hej kan någon hjälpa mig att översätta skatteverkets svar på frågan om
tjänstecykel till "normal" svenska
Jag har bett dom om ett mer begripligt svar men tror att det går fortare här.

min fråga

Hej
Jag undrar hur man beräknar förmånsvärdet för en cykel inköpspris 30 000
inkl moms. Vad blir restvärdet efter 3 år om den har rullat ca 1000 mil.

deras svar

Hej !

Om någon använder den för privat bruk, för exemeplvis resor mellan bostaden
och arbetet, så uppkommer en förmån av fri moped. För värdering av förmån
av fri motorcykel, EU-moped, cykel etc. finns inga särskilda regler. Det
innebär att det är marknadsvärdet som gäller, alltså vad en uthyrare skulle
ta för att hyra ut motsvarande objekt om du får använda cyklen för privat
bruk.

Restvärdet beror på vilken avskrivningsmetod du använder.

Tjänstecykel
alltså om du använder en tjänstecykel för att ta bdig till jobbet blir du förmånsbeskattad precis som om du skulle haft tjänstebil. Vad gäller bilar finns tabeller som fastställer beloppet men eftersom det ej finns fastställda belopp för cyklar verkar det som om du helt enkelt skulle få ett förmånsvärde som är likvärdigt med kostanaden att hyra en cykel.

Tjänstecykel
Ibland är skatteverket snabba

Fråga:
Tack för svar men jag vet inte riktigt hur jag skall tolka det.
Jag kommer att använda cykeln både privat och för resor till och från
arbetet.
För att få marknadsvärdet skall jag alltså ta reda på vad en cykelhandlare
skulle ta
för att hyra ut cykeln till mig under tex ett års tid. Är det hyres
beloppet som skall tas upp som förmån?

svaret

Hej !

Korrekt uppfattat.

Detta tolkar jag som att det är "bara" att hitta en handlare för en värdering
av hyres belopp och sen be arbetsgivaren köpa cykeln. Låter som ett billigt
sätt att komma över en ny cykel

Tjänstecykel
Kan inte en företagscykel räknas som friskvård eller något sådant? Att nyttjas av den som vill? Jag har ett vagt minne av att det inhandlades tennisracketar (pluralform tack!) på förra jobbet. Å andra sidan kan man ju inte ta sig till jobbet på ett sådant. Men väl motionera med... Det är ju kanske att bända lite på reglerna, men syftet kanske snarare är att motionera än att komma till jobbet? Bara en tanke...

Tjänstecykel
jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Det smidiga är ju att service och
> underhållskostnader torde ingå :-)

Det beror ju på hur leasing- eller köpekontraktet är utformat. kostnader för service och reparationer är i alla fall avdragsgilla för arbetsgivaren.

Tjänstecykel
Jag citerar den roliga skriften "Beskattning av anställningsförmåner 2007" som jag har liggande på skrivbordet:

"Cykel
Skattepliktigt-Marknadsvärdering. Regler för beräkning av förmånsvärdet saknas. Kostnad för att hyra cykel torde kunna utgöra underlag. Kostnaden är avdragsgill för företaget, sociala avgifter utgår".

Men det gäller ju att ställa sig inför frågan med lite förnuft: Använder ditt företag cykeln i det dagliga jobbet borde såväl revisorer som skatteverket inte nysta djupare i det vid en ev. revision. Svårare blir det nog att få igenom en sådan relativt dyr cykel om den inte alls används i tjänsten. Då skulle man nog tolka det som att du bara ville ta kostnaden på firman... ; )

Men visst, att hyra cykel kostar väl 300:- om året om man använder lånecyklarna i Stockholm? : )

Tjänstecykel
Johan T skrev:
> Kan inte en företagscykel räknas som friskvård
> eller något sådant? Att nyttjas av den som vill?
> Jag har ett vagt minne av att det inhandlades
> tennisracketar (pluralform tack!) på förra
> jobbet. Å andra sidan kan man ju inte ta sig till
> jobbet på ett sådant. Men väl motionera med...
> Det är ju kanske att bända lite på reglerna,
> men syftet kanske snarare är att motionera än
> att komma till jobbet? Bara en tanke...

Dyra materielsporter brukar vara exkluderade från friskvårdsbidraget (golf & segling är exempel på undantag där jag jobbar). Men det är kanske en tillämpningsfråga.

Friskvårdsbidraget är ju det bästa för både arbetsgivare och arbetstagare parter om det går. Det kan väl uppgå till "normalkostnaden på orten" för ett gymkort utan att räknas som en förmån.

Tjänstecykel
Angående friskvård är det väl bara betalningen av motionsaktiviteten som funkar.

SKV angående utrustning i samband med friskvård:

"En förmån som innebär att arbetsgivaren lånar ut idrottsredskap elller annan utrustning av mindre värde och enklare slag, t.ex. gångstavar, är skattefri för den anställde.

I Skatteverkets allmänna råd (SKV A 2007:37) anges följande. "Klädutrustning av mindre värde och enklare slag, t.ex. T-shirts och enklare träningsoveraller, som är försedd med arbetsgivarens reklamtryck bör anses som en skattefri förmån."

Om arbetsgivaren däremot bekostar dyrbarare klädutrustning, t.ex. träningsskor, är förmånen skattepliktig (skrivelse 2004-10-27, dnr 130 614124-04/111). Detsamma gäller om arbetsgivaren lånar ut dyrbarare idrottsredskap."

Ska alltså vara en billig cykel :-)

Tjänstecykel
Jag ställde samma fråga till SKV per telefon, och svaret blev då att förmånsvärdet ska vara samma som företagets årliga avskrivning. Kostar cykeln 30.000:- och skrivs av på tre år så skulle förmånsvärdet alltså bli 10.000:-/ år.
Enligt handläggaren var det samma regler som gäller för tjänstemotorcykel.

Tjänstecykel
Det var intressant då har vi fått två olika svar. Det borde väl dock vara så att
kostnaden är priset exkl moms som ligger som underlag för beräkningen.
Skall kolla med kollegan som har en tjänstemotorcykel.

Tjänstecykel
bossjo skrev:
> Det var intressant då har vi fått två olika
> svar. Det borde väl dock vara så att
> kostnaden är priset exkl moms som ligger som
> underlag för beräkningen.
> Skall kolla med kollegan som har en
> tjänstemotorcykel.

Det jag citerar i mitt egna inlägg högre upp är ur en skrift FAR (Föreningen Auktoriserade Revisorer, dvs de som ger ut direktiv för hur revision skall gå till) gett ut. Det ihop med det inledande svaret du fick från Skatteverket torde vara det som gäller.

Vad gäller förmånsvärden för bilar etc är dessa inte alls kopplade till en hur stor avskrivning som görs. En bil har förmodligen inget eller väldigt lågt bokfört värde efter 3 år, att den sedan har ett högt (?) försäljnigsvärde var en annan sak. En avskrivning görs för att ett företags balansräkning inte skall vara uppblåst utan spegla värden som är realiserbara.

En annan jämförelse: En PC under 20.000:- är att betrakta som förbrukningsinventarie och kostnadsförs direkt. Samma PC har du nu ett förmånsvärde på 400:- i månaden för...

Så jag tror den person som svarade Buddha yrade lite. Följer du FAR är du home safe.

Men till syvende och sist: Köper du in cykeln för att använda i ditt dagliga arbete skall det fantastiskt mycket till att det börjar undersökas om du pendlar på den hem på kvällarna... : )

Senast redigerad av en moderator:
Tjänstecykel
Lite mer info
Nu har min arbetsgivare och hans revisor gett ok på att skaffa en tjänstecykel med
svaret som jag fick från skatteverket som gällande dvs ett hyresbelopp som
används som förmånsvärde. Tyvärr så sade koncernens CFO NEJ för att det var för
bökigt att hantera andra tjänstefordon än bilar. Känns lite bakåtsträvande med
tanke på miljö mm.
En sak att utreda är ev inlösens belopp som inte får vara "för" billigt
då riskerar man att åka på skatt på förmånen av att köpa loss fordonet för billigt.

Min arbetsgivare var iofs bussig och erbjöd sig att låna ut pengar utan ränta till en cykel.

Nu får någon annan prova.

Ge mig gärna många bra argument så att jag kan övertyga min CFO om att han har fel.

Tjänstecykel
bossjo skrev:
> Ge mig gärna många bra argument så att jag kan
> övertyga min CFO om att han har fel.

Läs högt ur bolagets miljöpolicy tills han tröttnar?

Tjänstecykel
Det du vill ha är väl rimligen förmånscykel - jmfr förmånsbil som alltså finansieras av företaget, men primärt används privat och beskattas tokhårt. Min enda varning är att när jag hade förmånscykel på mitt gamla jobb och vill ta ut förmånsbil blev det problem eftersom det enligt våra revisorer inte gick att ha två förmånsfordon parallellt. Alltså om du tänker dig att även ha fömånsbil inom den märmaste framtiden kan du behöva kolla det.

Calle

Tjänstecykel
Tack för varningen ju det är ju som du skriver att det är mer en "förmånscykel" jag är ute efter
har redan en förmånsbil men det känner revisorn till och hade inga synpunkter på just det

Tjänstecykel
bossjo skrev:
> >
> Min arbetsgivare var iofs bussig och erbjöd sig
> att låna ut pengar utan ränta till en cykel.
>
> Nu får någon annan prova.
>

Nu har jag fnulat på det här ett par dagar och slagit i dom böcker jag har ståendes i bokhyllan på jobbet (ja ja, sånt jobbar jag med...). Idag var jag slutligen på en kurs kring personalförmåner och skatter och tog då upp frågan med skattekonsulten.

Hans klara uppmaning var att man som företag skall hålla sig ifrån alla upplägg av den här typen då de är oprövade i instans och ju egentligen inte leder till någon skatteförmån eftersom den är skattepliktig för såväl arbetsgivaren som den anställde. Rent krasst klassas det som att företaget tar en kostnad som den anställde annars skulle haft privat, vilket inte ses med blida ögon (hur hälsomedvetet det än må vara).

Att arbetsgivaren sedan erbjuder ett räntefritt lån är ju tyvärr inte heller OK, eftersom det ses som en förmånsränta (se alla som jobbar på bank, där är förmånsräntan satt till statslåneräntan + 1 procentenhet).

Tyvärr finns det mao inga bra argument för att kunna ta en "förmånscykel".

Tjänstecykel
Å andra sidan om man nu skaffar en tjänstecykel och skattar lite lagomt mycket i förmånsvärde så har jag mycket svårt att se att skatteverket skulle trycka dit en vid en ev revision. Det skulle ju vara rätt så politiskt okorrekt att nita nån som vill cykla till jobbet lite lagomt subventionerat. Har surfat lite i ämnet och det verkar som om i stort sett alla kommuner/stadsdelsförvaltningar osv i sverige har tjänstecyklar.

Jag tänker köpa en racer och ställa i sthlm (är där på tjänsteresa varje vecka) och sen kommer jag cykla till kontoret från hotellet och alltså inte samtidigt redovisa taxikvitton etc vid dessa resor. Jag har ju inte cykeln hemma utan enbartvid tjänst så det måste ju var klockrent.

Tjänstecykel
Har bollat det här en hel del med skatteverket och det enda jag är säker på är att de inte kan ge ett specifikt svar. Tjänstecykel räknas tyvärr som förmån och kan (ännu) inte räknas som friskvård, däremot finns det flera mer eller mindre vettiga tävlingar som faller under friskvård där arbetsplatsen räknar steg eller km - kanske kan man byta ut stegräknaren mot företagscyklar?

Vad gäller värdering så kostar ett cykelabonnemang (med all service) under 300 spänn/mån på www.cykelbyran.se , väljer man då att ha företagsskyltar på cykeln så vet jag att företag som har lagt en del av kostnaden på reklamsidan.. alltså inte en förmån.

I London kör de sitt Cycle to Work Scheme med subventionerade(?) cyklar för pendling - lite skillnad.

Tjänstecykel
Stampe skrev:
> Jag citerar den roliga skriften "Beskattning av anställningsförmåner 2007" som jag har liggande
> på skrivbordet:
>
> "Cykel
> Skattepliktigt-Marknadsvärdering. Regler för beräkning av förmånsvärdet saknas. Kostnad
> för att hyra cykel torde kunna utgöra underlag. Kostnaden är avdragsgill för företaget, sociala
> avgifter utgår".

Om företaget hyr en cykel så bör detta kunna utgöra en grund för berkäningen av förmånsvärdet.

Om företaget köper cykeln finns inte denna grund. Således kan man inte förmånsbeskattas.

Detta gällde för FM i allfall. Köpets in en skräll dus med cyklar mm. Och då kunde man inte räkna ut något förmånsvärde. Men det är ett tag sedan detta hände så reglerna kan ha ändrats sedan dess.

Tille skrev;

"Angående friskvård är det väl bara betalningen av motionsaktiviteten som funkar.

SKV angående utrustning i samband med friskvård:

"En förmån som innebär att arbetsgivaren lånar ut idrottsredskap elller annan utrustning av mindre värde och enklare slag, t.ex. gångstavar, är skattefri för den anställde.

I Skatteverkets allmänna råd (SKV A 2007:37) anges följande. "Klädutrustning av mindre värde och enklare slag, t.ex. T-shirts och enklare träningsoveraller, som är försedd med arbetsgivarens reklamtryck bör anses som en skattefri förmån."

Om arbetsgivaren däremot bekostar dyrbarare klädutrustning, t.ex. träningsskor, är förmånen skattepliktig (skrivelse 2004-10-27, dnr 130 614124-04/111). Detsamma gäller om arbetsgivaren lånar ut dyrbarare idrottsredskap."

Ska alltså vara en billig cykel :-)"

Själv har jag har tom dragit av för min "Trainer" och förklarat att den måste jag ha för att uppfylla de "Fysiska Baskraven" som vi har inom FM. Och det gick igenom plätt lätt. Och nej Jag hade inte med "Glocken" när jag var till skattekontoret för att TALA med dom.
Men det var också ett tag sedan.

Senast ändrad:
Tjänstecykel
johan44 skrev:
> stockholm är ju bara sämst på allt vad cyklande
> heter men göteborg är annorlunda, där har man
> nu förmånscyklar tex,
> http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1/
> trafik,stadens_anstallda_ska_fa_cykelformaner#.Tla
> 8m18xFyw.mailto
>
> kanske finns det nåt i deras modell att hämta.
> /Johan

Nu är det klart http://www5.goteborg.se/prod/intras...$File/KF_Handling_2012_nr_114.pdf?OpenElement

Grattis alla anställda i Göteborgs stad.

Tjänstecykel
Är det någon som har erfarenhet av att försäkra en tjänstecykel som ägs av ett företag? De försäkringsbolag jag pratat med menar att cykeln inte kan omfattas av försäkringen vad gäller stöld och skadegörelse på en annan plats än försäkringsstället (när den exempelvis står parkerad och fastlåst utanför en kunds kontor). Märkligt kan jag tycka att de inte har något problem att försäkra en likadan cykel via en hemförsäkring. Den logiken verkar inte bita på försäkringsbolagen dock...

Några erfarenheter och/eller tips?

Tillbaka
Topp