Tjej med långa ben - Mtb storlek?

SusanneB

Ny medlem
Hej!
Jag är en van landsvägscyklist som fick testa på el-mtb för några veckor sedan, och det var så pass roligt att jag nu överväger att skaffa en egen. Problemet är storleken... Vad bör jag tänka på då jag väljer ramstorlek?

Är 176 cm lång och har pinsamt långa ben, med ett innermått på 91,5 cm. Ja. Jag har mätt rätt och gått på flera bikefits, dom blir tyvärr inte kortare hur har än önskar det..

Canyons hemsida säger att jag ska ha M storlek, men sätter jag en cm längre så visar det L. Vad är smartast att ta? All tips mottages med tacksamhet :)

Guaruska

Aktiv medlem
Beror oxå på hur långt du når me armarna, form bredd o sweep på styret. Vill du ha 170mm eller 175mm långt vevparti, där blir en liten skillnad oxå, och q-faktor. Och sadel/sänk-stolpe med eller utan off-set. Och tjockleken på pedalerna.

Rholm

Aktiv medlem
Självklarheter kanske, men:
-Tillräckligt långt sadelrör för att få upp sadeln på rätt höjd. På moderna cyklar har de ibland blivit lite väl korta, vilket ställer till det för oss med långa ben.
- Stack. Mindre storlek har lägre stack, och med sadeln i topp så riskerar styret att hamna väl långt ner. Går givetvis att kompensera med riser-styre och spacers.

Jag har valt cyklar med aningens konservativ geometri och valt en större ramstorlek för att få en bra storlek.

Mats65

Aktiv medlem
Jag har valt cyklar med aningens konservativ geometri och valt en större ramstorlek för att få en bra storlek.
Jag hävdar tvärtom, har man förhållandevis långa ben så ska man hellre ta en mindre storlek om man tvekar mellan två olika. Det är lättare att höja styre och sadel än att förkorta en ram.
Ännu viktigare med moderna geometrier där man har längre reach ihop med kort styrstam. Förr kunde man kompensera en lite för lång ram med byte till en kortare styrstam, men med moderna geometrier har de redan plockat bort en del av den justermånen på styrstammen. Inte kul att ha en styrstam på 1 cm.

Min egen känsla är att Canyon brukar ha ganska långa cyklar vilket alltså inte är optimalt om man har väldigt långa ben i förhållande till överkropp.

Rholm

Aktiv medlem
Jag hävdar tvärtom, har man förhållandevis långa ben så ska man hellre ta en mindre storlek om man tvekar mellan två olika. Det är lättare att höja styre och sadel än att förkorta en ram.
Ännu viktigare med moderna geometrier där man har längre reach ihop med kort styrstam. Förr kunde man kompensera en lite för lång ram med byte till en kortare styrstam, men med moderna geometrier har de redan plockat bort en del av den justermånen på styrstammen. Inte kul att ha en styrstam på 1 cm.

Min egen känsla är att Canyon brukar ha ganska långa cyklar vilket alltså inte är optimalt om man har väldigt långa ben i förhållande till överkropp.
Under förutsättning att det går att höja så mycket man behöver, ja. Men jag skrev att jag valt cykel som inte har geometri av det allra modernaste snittet, vilket gör att det går att välja en större storlek för att få modern reach med ett lite längre sadelrör och en något högre stack.

Det är svårt att ge specifikt råd i detta fall, eftersom det inte framgår vilken modell som avses. T.ex. Neuron är ju lite kortare än många nya cyklar.

SusanneB

Ny medlem
Tack för alla svar. Kan ju tillägga att när jag testade en M storlek i helgen så hade jag sadelstolpen uppe i max men det kändes som om jag satt för lågt. Det är sadelstolpens maxmärke som alltid har varit ett problem. Dom är för korta för mina ben och får ont i ryggen om jag sitter för lågt så att säga. Många säger ju att om man står på gränsen mellan två olika storlekar så ska man välja den mindre. Men är det faktiskt så..? I vissa fall kan man byta sadelstolpen till en längre men när det kommer till el-mtbs, hiss-stolpar så vet jag inte hur det funkar..
När jag chattade med canyon så sa dom först att jag borde ha en M storlek men sen sa dom att tar jag en M så blir sadeln så högt upp att det blir obekvämt att köra med ett drop mot styret och att dom kanske sen också skulle rekommendera L. Men L är ju för dom som har en längd på 185 cm ->. Så i mina öron hörs det som om ramen sen blir för stor?

radarminnet

Aktiv medlem
Många säger ju att om man står på gränsen mellan två olika storlekar så ska man välja den mindre. Men är det faktiskt så?
Jag tycker nog att många säger precis tvärtom. Men det är inte så enkelt, och det är ju inte bara benen som avgör i det här läget – hur långa armar du har spelar förstås också stor roll. I slutändan finns det nog inget annat att göra är att provcykla och försöka hitta något som funkar. Vilken sittställning man trivs med är väl också individuellt, och på MTB känns det som att det ”är tillåtet” att sitta lite som man vill.

lundatok

Aktiv medlem
Ja, cykeln ska ju vara lagom i Reach och Stack. Ska du ha en stel stolpe finns ju 400 mm eller 440 mm långa. Ska du ha dropper så kan du ju byta vid beställning till en med mer drop (som kanske blir längre totalt?).

Westman

Aktiv medlem
Jag skulle säga att generellt om man står mellan två kan man välja den längre om man vill cykla snabbt och den kortare om man vill ha en smidigare cykel.

Men har man icke-normalfördelade proportioner (längre ben i förhållande till kroppslängd) blir det ofta bättre att välja ett märke med mer konservativ geometri, ex Canyon/Specialized. Det försvåras som nämnt att justera längden med stam om man köper en modern hoj med längre reach och kortare stam direkt från fabrik.

Tycker trådskaparen bör kika på något med lite kortare reach, längre sadelrör och sedan spacea upp styrstamshöjd eller köra med styre med mer rise. En M med längre sadelrör borde bli bra. Om du är 176 är de flesta L redan för långa och har du dessutom kort överkropp (du skrev inget om armlängd) blir det långt fram.

Mitt svar har inget med el eller ej att göra för övrigt, jag svarar för mountainbikes eftersom det handlar om geometri och sittposition.

Berk

Aktiv medlem
Tips av Westman att välja en cykel med mer gammal geometri, högre stack och längre sadelrör tror jag är bra. Med modern geometri är det inte så enkelt att välja en storlek mindre när man har långa ben. Stack är lågt på moderna cyklar och med långa ben behöver man många distanser under styrstammen för att få upp styren till rätt höjd, då blir effektiva reach kortare. Det är framförallt en problem för långa personer, för att stack på en storlek XL ofta bara är 15 mm mer än på en S. Problemet är lite mindre om man är 176 cm.

clara

Medlem
Byta till längre dropperpost är inte svårt alls så länge det inte är en rockshox reverb som har hydraulik istället för vajer. Bara se till att beställa rätt diameter. Finns bra instruktionsvideos på Youtube. Så med det i åtanke är strl M nog bäst i de flesta märken.

Kom ihåg att styrets bredd också påverkar hur lång cykeln känns så kapa till något som passar din axelbredd.

etnica

Aktiv medlem
Jag är lika lång och har grenmått 87 och cyklar på mediumramar.
vet inte om de 4a cm gör så stor skillnad.:unsure:

men är man 175-176cm så ligger man nästan alltid mittemellan 2 storlekar och jag går alltid på den mindre.

vet inte hur mycket hjälp detta var. Känns som att du behöver provcykla cykel innan köp.

Westman

Aktiv medlem
En sak till att tänka på om man har långa ben och kommer ha sadeln högt är sadelrörets faktiska vinkel. Ofta mäts effektiv sadelrörsvinkel på en viss höjd men ju högre man går, desto känsligare blir det med faktisk vinkel. Inte så kul att hamna för långt över bakhjulet och stegra över i alla klättringar.

Edman

Aktiv medlem
(193cm lång)
96 i grenlängd.
500mm sadelrör, 150mm slag på dropper, 15mm kvar till minsta instick.
Bara som jämförelse.
För kort sadelrör på din nya cykel minskar valfriheten på sadelstolpe en aning kanske.
DSC_9048.JPGDSC_9049.JPG

Obed

Aktiv medlem
Med L storlek istället för M kan man förmoda att styrhuvudet är något högre på ramen, vilket bör vara en fördel om sitter såpas högt upp. Inte den viktigaste aspekten kanske men ändå.

yonsson

Aktiv medlem
Man kan ju fortfarande köp 33mm stam och flytta fram sadeln 2cm så att minska reachen 3cm borde inte vara något bekymmer. Väldigt få hojar som säljs med kortare stam än 45mm. Ofta skiljer ju inte sadelröret sig nämnvärt mellan storlekar. För vi pratar väl år 2021 nu? 2022 kommer hojarna vara ännu längre så lika bra att vänja sig vid stor hoj nu. 😉

Bäst är såklart att hyra en modell innan köp.

Lars.E

Aktiv medlem
Ofta skiljer ju inte sadelröret sig nämnvärt mellan storlekar.
Jag tror att det är många som inte tänker på att det ändras ganska mycket när man ändrar sadelhöjden på cyklar där sadelröret inte går i rak linje från vevlagret.
Dessutom tror jag att många som läser tabeller och hittar sin favoritvinkel på sadelrör inte är medvetna om att det är ett mått som kan räknas ganska olika mellan olika cyklar när sadelröret inte går i rak linje från vevlagret.

Självklarheter kanske, men:
-Tillräckligt långt sadelrör för att få upp sadeln på rätt höjd. På moderna cyklar har de ibland blivit lite väl korta, vilket ställer till det för oss med långa ben.
- Stack. Mindre storlek har lägre stack, och med sadeln i topp så riskerar styret att hamna väl långt ner. Går givetvis att kompensera med riser-styre och spacers.

Håller med! Styret får inte hamna för lågt i förhållande till sadelhöjd. Har själv beställt en uppvinklad och längre styrstam till min nya XXL MTB. Det blev för mycket drop(sadel ner till styre) med original för mig och enbart ett styre med mer rise hade inte löst behovet.

Larsifer

Aktiv medlem
En sak till att tänka på om man har långa ben och kommer ha sadeln högt är sadelrörets faktiska vinkel. Ofta mäts effektiv sadelrörsvinkel på en viss höjd men ju högre man går, desto känsligare blir det med faktisk vinkel. Inte så kul att hamna för långt över bakhjulet och stegra över i alla klättringar.
Något att tänka på om man planerar att hissa upp sadeln högt på en "äldre" geo. 3:18 in på Cathro's video beskriver problemet fint:

Men, det är bara en "mildly dislike" för honom, så jag vet inte hur stora växlar man ska dra på det.. :-)

Lars.E

Aktiv medlem
Något att tänka på om man planerar att hissa upp sadeln högt på en "äldre" geo. 3:18 in på Cathro's video beskriver problemet fint:
...
Precis som Westman och jag varit inne på så har det mer storleken (och om sadelröret går i rak linje från centrum av vevlagret eller inte) som skapar detta problem än hur modern geo det är. Men ju brantare övre delen av sadelröret är ju mindre roll spelar sadelhöjden. Skulle jag få bestämma vad som är modern geo så hade jag bestämt att ett kriterium var att övre delen av sadelröret har relativt brant vinkel, för att slippa att sadeln flyttas för mycket bakåt när sadeln höjs mycket.
Tyvärr är det inte alltid lätt att veta hur olika cyklar är uträknade i geotabellen och på vilken sadelhöjd den effektiva sadelvinkeln är beräknad, men på många cyklar skenar effektiv vinkel när sadeln höjs, vilket gör att det då hade varit bättre med en större storlek på ramen för att inte hamna för långt bak. Men väljer man för stor ram så får man istället andra grejer som kan vara negativa, som tex att det kan bli svårare att lyfta framhjulet för de som inte är så duktig på det.

SusanneB

Ny medlem
Ojojoj vilka fantastiska bra tips och svar jag fick. Evigt tacksam! :) Det gäller nog att pröva sig fram, alla cyklar har olika geometriska mått och bäst är att testa själv så får man känna skillnaden. Blir nog en tur till Canyon iallafall. Tack igen alla ❤

SusanneB

Ny medlem
Dum fråga men när man mäter armarnas längd, mäts dom från axeln till handvristen? Eller hur ska det mätas så man får det rätt mätt?

Fundadores

Aktiv medlem
Dum fråga men när man mäter armarnas längd, mäts dom från axeln till handvristen? Eller hur ska det mätas så man får det rätt mätt?
Egentligen vill du ju bara få reda på apindex så mät från fingertopp till fingertopp med utsträckta armar åt sidan. Är du normalbyggd så har du samma avstånd mellan fingertopparna som du är lång. Jag har väldigt högt apindex, är 179 lång men mäter 191 mellan fingertopparna så jag ligger ofta mellan M och L längdmässigt men har valt L genomgående för att jag har proportionerligt långa armar. Det bästa för mig vore givetvis en L som är lika hög som en M men man får kompromissa. I ditt fall vill du ju veta om du också har långa armar för då är det ju inget problem att siza upp. Har du däremot korta armar så finns ju risken att cykeln kommer kännas för lång och då får du som tidigare svar varit inne på trixa med att höja både sadelstolpe, styrstam och ev styre för att få till det.

Sen förstår jag inte varför en landsvägscyklist behöver elmotor på cykeln men det är ju en annan fråga ;).

Joppe_k

Medlem
Egentligen vill du ju bara få reda på apindex så mät från fingertopp till fingertopp med utsträckta armar åt sidan. Är du normalbyggd så har du samma avstånd mellan fingertopparna som du är lång. Jag har väldigt högt apindex, är 179 lång men mäter 191 mellan fingertopparna så jag ligger ofta mellan M och L längdmässigt men har valt L genomgående för att jag har proportionerligt långa armar. Det bästa för mig vore givetvis en L som är lika hög som en M men man får kompromissa. I ditt fall vill du ju veta om du också har långa armar för då är det ju inget problem att siza upp. Har du däremot korta armar så finns ju risken att cykeln kommer kännas för lång och då får du som tidigare svar varit inne på trixa med att höja både sadelstolpe, styrstam och ev styre för att få till det.

Sen förstår jag inte varför en landsvägscyklist behöver elmotor på cykeln men det är ju en annan fråga ;).
Kanhända är jag väldigt lättroad denna söndagsmorgon, men jag fick ett gott skratt åt begreppet "apindex". :LOL: Nu måste jag ju bara mäta mig själv för att se vilket apindex jag har!

Dricko

Aktiv medlem
Bra tråd! Jag har en fundering kring brant sadelrörsvinkel. Jag cyklar nu på en Marin rift zone med 76 graders sadelrörsvinkel. Kommer från 73 grader. Jag tycker att jag blir väldigt sliten i framsida lår nu jämfört med tidigare. Är det en vanesak eller kan jag ändra något för att hamna lite längre bak? Sadeln är nästan skjuten bak till max.

Westman

Aktiv medlem
Bra tråd! Jag har en fundering kring brant sadelrörsvinkel. Jag cyklar nu på en Marin rift zone med 76 graders sadelrörsvinkel. Kommer från 73 grader. Jag tycker att jag blir väldigt sliten i framsida lår nu jämfört med tidigare. Är det en vanesak eller kan jag ändra något för att hamna lite längre bak? Sadeln är nästan skjuten bak till max.
Hur många turer har du kört på den? Det är lite annan vinkel så till viss del använder man musklerna lite annorlunda och därmed lite vanesak.

Det enda du kan göra annars för att justera sittposition bakåt kontra vevlagret är offsetstolpe. Ovanligt med mycket offset på dropperstolpar men dom har lite olika offset vid infästningen.

Dricko

Aktiv medlem
Hur många turer har du kört på den? Det är lite annan vinkel så till viss del använder man musklerna lite annorlunda och därmed lite vanesak.

Det enda du kan göra annars för att justera sittposition bakåt kontra vevlagret är offsetstolpe. Ovanligt med mycket offset på dropperstolpar men dom har lite olika offset vid infästningen.
Fem turer har det blivit. Jag kör på så får vi se hur lång tid det tar innan kroppen anpassar sig.

Tack för tips om setback 👍🏻.

Berk

Aktiv medlem
Jag har gradvis bytt till brantare sadelrör. Har aldrig haft problem med ben, men har relativt lång överkropp så jag behöver ännu längre reach eller stam för att sitta optimalt. Vill inte har längre stam och urval av dropper med setback är begränsade, så letade efter en sadel som man kan flytta längre bak. Efter ett felköp hittade jag den: https://www.bike24.de/p1130417.html som går mindestens 1 cm längre bak än de flesta sadlar.

Köpte en 9point8 dropper med setback fäste till min fru som är kort och hamnar för mycket fram på cyklar med offset sadelrör. Dyr, men funkar ok. Specialized har/hade setback stolpar, men den har indexering som jag tycker är problematiskt.

Westman

Aktiv medlem
Jag har gradvis bytt till brantare sadelrör. Har aldrig haft problem med ben, men har relativt lång överkropp så jag behöver ännu längre reach eller stam för att sitta optimalt. Vill inte har längre stam och urval av dropper med setback är begränsade, så letade efter en sadel som man kan flytta längre bak. Efter ett felköp hittade jag den: https://www.bike24.de/p1130417.html som går mindestens 1 cm längre bak än de flesta sadlar.

Köpte en 9point8 dropper med setback fäste till min fru som är kort och hamnar för mycket fram på cyklar med offset sadelrör. Dyr, men funkar ok. Specialized har/hade setback stolpar, men den har indexering som jag tycker är problematiskt.
Man får komma ihåg att om man kör sadel med långa rails max bakåtflyttad på sadelstolpe utan setback så belastar man stolpen med mycket flex och troligen kommer bussningar och annat slitas snabbare vilket blir dyrt i andra ändan. Så har man inte redan en stolpe man är nöjd med så är det nog bättre att i det fallet köpa en med lagom setback. Dom lär ju vara konstruerade för det på ett annat sätt, så en stolpe med mer setback är också testad för att hålla med det.

Beror ju också på hur mycket som behövs. Jag tänker att man inte behöver köpa en stolpe som kallas setback, men det faktiskta måttet på offset vid sadelinfästningen varierar en del modell till modell även på dom vanliga. Så man kan köpa en med mer offset.

Berk

Aktiv medlem
Man får komma ihåg att om man kör sadel med långa rails max bakåtflyttad på sadelstolpe utan setback så belastar man stolpen med mycket flex och troligen kommer bussningar och annat slitas snabbare vilket blir dyrt i andra ändan. Så har man inte redan en stolpe man är nöjd med så är det nog bättre att i det fallet köpa en med lagom setback. Dom lär ju vara konstruerade för det på ett annat sätt, så en stolpe med mer setback är också testad för att hålla med det.

Beror ju också på hur mycket som behövs. Jag tänker att man inte behöver köpa en stolpe som kallas setback, men det faktiskta måttet på offset vid sadelinfästningen varierar en del modell till modell även på dom vanliga. Så man kan köpa en med mer offset.
Förstår inte vad du menar. Belastningen på sadelstolpe är samma om man kör "offset head" eller sadel som skjuts bak mycket. Håller med att det ger större belastning på stolpen, men om man är lätt eller har medelvikt ska det inte vara problematiskt för att flesta stolpar är konstruerad för att hålla cyklister av 100 kg eller mer. (Och jag stårcyklar 100% av tiden i stök så för min del är del helt oproblematiskt)

Westman

Aktiv medlem
Förstår inte vad du menar. Belastningen på sadelstolpe är samma om man kör "offset head" eller sadel som skjuts bak mycket. Håller med att det ger större belastning på stolpen, men om man är lätt eller har medelvikt ska det inte vara problematiskt för att flesta stolpar är konstruerad för att hålla cyklister av 100 kg eller mer. (Och jag stårcyklar 100% av tiden i stök så för min del är del helt oproblematiskt)
Jag menar att en offset-stolpe har längre bushing overlap/är konstruerad på annat sätt för att tåla böjmomentet.

Rätt om vikt, jag är själv också rätt lätt och har lite problem med stolpar (nojinx). Men bara ett varningens finger till ditt tips - gör man det på fel stolpe/och eller är tung så kan man få tätare serviceintervall på stolpen. Det var allt.

Dricko

Aktiv medlem
Jag menar att en offset-stolpe har längre bushing overlap/är konstruerad på annat sätt för att tåla böjmomentet.

Rätt om vikt, jag är själv också rätt lätt och har lite problem med stolpar (nojinx). Men bara ett varningens finger till ditt tips - gör man det på fel stolpe/och eller är tung så kan man få tätare serviceintervall på stolpen. Det var allt.
Jag blandade ihop offset och setback. Jag får se var jag landar om några veckor. Min förra cykel tog det några månader innan jag vande mig. Men då var det styrstam som var lösningen för att få till en bättre sittställning.

Erik O

Aktiv medlem
Geometrin har jag tyvärr ingen bra input på, är byggd helt tvärtom med lång rygg och rätt korta ben :)

Däremot kan jag ju inte låta bli att ta upp det här med el-mtb. Tänker att om du ska använda den i tätortsnära skogar nära Sveriges befolkningscentra kanske du ska fundera på om du inte ska skaffa en riktig mtb istället. El-mtb är i gränslandet juridiskt och Naturvårdsverket anser att allemansrätten är "ickemotoriserad", vilket medför att dessa bara får framföras i terrängen på egen mark eller med markägarens tillstånd.
Som det ser ut nu är också trycket på tätortsnära naturområden högre än på väldigt länge och begränsningar i hur och var vi får cykla i skogarna diskuteras på flera ställen. Det känns därför inte jättesmart att dra in el-mtb:er vilka lätt uppfattas som vanliga cyklar i debatten också. Har du massa mark att bränna runt på, tänker mest cykla i diverse trailcenters eller utomlands så är det väl bara att köra på däremot :)

Guaruska

Aktiv medlem
170 cm har jag mellan fingerspetsarna. Vågar jag satsa på en L?
Långa ben o korta armar brukar ju betyda lång överkropp. Har du lång överkropp?
Tänk oxå på att styrets bredd har lite att säga. Styrets bredd o stammens längd påverkar styrningen. Det finns inget rätt, bara hur man själv vill ha d. Jag är själv kort i höjd. Cyklar på medium cyklar men upplever styret, på ena, lite för brett. Vill hellre korta styret o förlänga stammen lite - vilket jag e på g me att göra.

SusanneB

Ny medlem
Långa ben o korta armar brukar ju betyda lång överkropp. Har du lång överkropp?
Tänk oxå på att styrets bredd har lite att säga. Styrets bredd o stammens längd påverkar styrningen. Det finns inget rätt, bara hur man själv vill ha d. Jag är själv kort i höjd. Cyklar på medium cyklar men upplever styret, på ena, lite för brett. Vill hellre korta styret o förlänga stammen lite - vilket jag e på g me att göra.
Njä, har kort överkropp om man jämför med benlängden. Men visst, gäller väl att testa sig fram.

SusanneB

Ny medlem
Geometrin har jag tyvärr ingen bra input på, är byggd helt tvärtom med lång rygg och rätt korta ben :)

Däremot kan jag ju inte låta bli att ta upp det här med el-mtb. Tänker att om du ska använda den i tätortsnära skogar nära Sveriges befolkningscentra kanske du ska fundera på om du inte ska skaffa en riktig mtb istället. El-mtb är i gränslandet juridiskt och Naturvårdsverket anser att allemansrätten är "ickemotoriserad", vilket medför att dessa bara får framföras i terrängen på egen mark eller med markägarens tillstånd.
Som det ser ut nu är också trycket på tätortsnära naturområden högre än på väldigt länge och begränsningar i hur och var vi får cykla i skogarna diskuteras på flera ställen. Det känns därför inte jättesmart att dra in el-mtb:er vilka lätt uppfattas som vanliga cyklar i debatten också. Har du massa mark att bränna runt på, tänker mest cykla i diverse trailcenters eller utomlands så är det väl bara att köra på däremot :)

Vilken tur att jag inte bor i en tätort. Men tack att du delade med dig av dina personliga tankar.

Senast ändrad:

Guaruska

Aktiv medlem
Njä, har kort överkropp om man jämför med benlängden. Men visst, gäller väl att testa sig fram.
Jag gjorde nog en tankevurpa där. Tror inte fingrarna skrev det huvet tänkte. Nu vet jag inte vad jag faktiskt menade. Jä jä. E ba att prova en cykel o känna av. Finns ju bara en viss mängd info du kan få av oss här.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer