Tjejcykel för runt 4-5000?

apeltone

Ny medlem
Min fru fyller 30 i dagarna och behöver en cykel. Hon cyklar inte jätteofta (blir nog mest familjeutflykter och motionscykling ibland), mest landsväg och grusväg och kanske en sväng över på stigen nångång ibland.

Vilken typ av cykel skall jag leta efter åt henne? Är 4-5000 spänn en ok budget för en cykel som inte skall slitas mycket på?Hon väger inte så mkt heller, runt 60 kg. Finns det nån på XXL som skulle va ok? Har kollat lite själv, men jag vet liksom inte vad som är bra eller dåligt.

Cykeln får gärna vara lite iögonfallande också :)

Edit: höjde budgeten en smula eftersom jag fick lite oväntad sponsring.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Det är ganska lätt, allt nytt som kostar 3-4000 kr är i bästa fall dåligt och i de flesta fall jättedåligt :)

Det beror väl lite på hur hårt man sliter på cykeln och hur ofta man cyklar etc? Naturligtvis förstår jag att 4000 spänn inte ger nån top of the line-cykel direkt, men med tanke på att hon är en nybörjarcyklist och inte kommer använda cykeln jätteofta känns det lite vågat att slänga ut mer än max 5000 kr. Nåt okej måste det väl finnas därikring ändå? Och om inte får ni gärna motivera mer exakt varför.

apeltone sa:
ForesterGuy sa:
Cykelnördarna här tycker oftast att cyklar ska kosta minst femsiffrigt, oavsett användningsområde.

Hehe, det ante mig ;) Men nu snackar vi en nybörjartjej alltså. Förr kunde man i alla fall få tag i nåt okej för den budgeten.

Det går nog fortfarande. Fundera på typ av cykel först, kolla sen på t.ex https://xxl.se/cykel/cyklar/c/100200
Man kan få bra deals hos flera tyska firmor, men jag tror att det lönar sej mer ju dyrare cyklar det gäller.

Min förra cykel kostade 5000 kr för elva år sedan, och håller fortfarande. Min senaste kostade 36000... ;-)

Sixten Fors sa:
Räkna med 10 lax för en ok cykel. Denna är bra, prisvärd, rolig och väger 9,5 kg i rätt storlek.
https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-6-wmn.html

Nytt för 4-5000 kr kan väga 50% mer.

Annars kan beg cykel vara ett bra alternativ. Leta hybrid runt 10 kg.

Bra cykel för grusväg va? ;) För att inte tala om att gena genom skogen.

För att citera sidan du länkade till: "Cyklar i denna kategori är konstruerade för användning på belagda ytor där hjulen är i ständig kontakt med underlaget."

Jag söker alltså en cykel för främst grusväg och landsväg, men som också skall gå att ta med på en sväng i skogen.

Vad beträffar vikten så är det säkert sant. Billigare är tyngre, men i den prisklassen jag nämnde ligger många cyklar på typ 12-13 kg vilket jag inte tycker låter alldeles orimligt.

apeltone sa:
ForesterGuy sa:

Jo, har som sagt varit därinne och kikat men skulle behöva lite vägledning. Vilka i denna prisklass är mest värda att kika på, eller är alla typ samma skrot och korn? Jag är ganska usel på de tekniska specifikationerna.

Det verkar inte skilja så mycket i den där prisklassen, runt 5000 kr, https://xxl.se/white-xc-275-comp-ane-17-terrangcykel-dam/p/1132040_1_style är dock "bakväxeltrimmad", dvs bakväxeln har en högre nivå än övriga växelkomponenter, ett inte helt ovanligt knep. ;-)
Den har 27,5"-däck, vilket är "modernare" än de gamla hederliga 26", bägge funkar bra att rulla på.
3x8 i växlar är ju lite omodernt, när 2x10 har kommit och 1x11 är hett. Samtliga funkar att växla med.
Det går trender i allt, och för normala människor spelar det mindre roll. Många här kan lägga 5000 kr enbart på fälgar, och då talar vi styckepris...

Om intresset växer kan hon ju få något lyxigare när hon fyller 35. ;-D
Annars kan du lägga lite tid på färgvalet också, hon kanske tycker att https://xxl.se/merida-mtb-27-juliet-seven-striker-terrangcykel-dam/p/1133509_1_style är snyggare...

apeltone sa:
ForesterGuy sa:

Jo, har som sagt varit därinne och kikat men skulle behöva lite vägledning. Vilka i denna prisklass är mest värda att kika på, eller är alla typ samma skrot och korn? Jag är ganska usel på de tekniska specifikationerna.
De är ungefär samma skrot och korn. Ingen av dem är något som skulle kunna kallas för bra, möjligtvis tillfredsställande.

Scott för 5500 känns spontant som en cykel som borde kosta drygt hälften, och ändå har någon tjänat på den.
Shimano Tourney 3x7, mekaniska skivbromsar och olåsbar dvs odämpad gaffel. Men som slit och slänghoj för en 11-åring så är det säkert ett jättebra köp. Lite "status" innan den blir stulen/rostar ihop i gaffel o.s.v.

Om jag var tvungen att välja någon av dem, så skulle det bli White för 5 loppor. Den känns minst sniken.

Klart man kan hitta något för dom pengarna. Allt är bättre än valfri monark damcykel. Dom är otroligt tröga att cykla på i jämförelse. Den för 5000 på xxl blir säkert kanon.

Med tanke på hur stor del av Sveriges cyklande kvinnor som cyklar runt på tunga cyklar med Nexus 2 eller 7pet utan att gnälla över att den inte väger som en Canyon skulle jag säga att det går bra ändå.
En cykel är inte dålig eller värdelös för att den väger 14 kilo.
En hybrid eller mtb kanske?
Tex crescent har 3 kategorier hybrider. Sport, "äventyr" och citybike. Finns även med skärmar original.
Lite över budget dock.

h.g.j sa:
Om vi är inne på XXL så kan det ju vara värt att vänta på en drive, speciellt på White som är deras eget märke. Jag köpte en https://xxl.se/white-xc-275-lite-ane-17-terrangcykel-dam/p/1132042_1_style till frun i början av sommaren i fjol för 4500kr.

Frun som tidigare hatade att cykla, cyklar helt plötsligt och tycker det nästan är roligt då hon har en cykel i rätt storlek...

Är väl lite samma situation här. Frugan har bara haft skramliga begagnade damcyklar för 800 spänn tidigare, så tror det kan bli lite roligare för henne att cykla med en lite modernare och mer storleksanpassad variant :)

apeltone sa:
Sixten Fors sa:
Räkna med 10 lax för en ok cykel. Denna är bra, prisvärd, rolig och väger 9,5 kg i rätt storlek.
https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-6-wmn.html

Nytt för 4-5000 kr kan väga 50% mer.

Annars kan beg cykel vara ett bra alternativ. Leta hybrid runt 10 kg.

Bra cykel för grusväg va? ;) För att inte tala om att gena genom skogen.

För att citera sidan du länkade till: "Cyklar i denna kategori är konstruerade för användning på belagda ytor där hjulen är i ständig kontakt med underlaget."

Jag söker alltså en cykel för främst grusväg och landsväg, men som också skall gå att ta med på en sväng i skogen.

Vad beträffar vikten så är det säkert sant. Billigare är tyngre, men i den prisklassen jag nämnde ligger många cyklar på typ 12-13 kg vilket jag inte tycker låter alldeles orimligt.

Canyon Roadlite AL har robusta Mavic Aksium Allroad 19 mm inre bredd och 30 mm Schwalbe Gravel-One Speed Evo däck. Stabil alu-ram och gaffel, Tiagra 2x10 med lägsta utväxling 1:1, Shimano hydrauliska skivbromsar. Den är förutom att den inte har bockstyre lika fullgod skogshoj som vilken Gravel / CycloCross som helst. Och eftersom den inte har bockstyre är den på så vis mer MTB-lik att hantera. Det den saknar jmf. med en mtb är en fjädrad framgaffel, men jag kan tycka att tjejen får en bättre cykel i en 9,7 kg gravel än en 13,7 kg budget-mtb med en enkel framgaffel.

Det får plats bredare mönstrade däck i ram och gaffel på en Roadlite AL, upp till ca 42 mm bredd. Om du vill köra mycket i skog.
T.ex. ett 35 mm Conti MountainKing eller CycloXKing
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=195915
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=195943

ForesterGuy sa:
apeltone sa:
ForesterGuy sa:

Det verkar inte skilja så mycket i den där prisklassen, runt 5000 kr, https://xxl.se/white-xc-275-comp-ane-17-terrangcykel-dam/p/1132040_1_style är dock "bakväxeltrimmad", dvs bakväxeln har en högre nivå än övriga växelkomponenter, ett inte helt ovanligt knep. ;-)
Den har 27,5"-däck, vilket är "modernare" än de gamla hederliga 26", bägge funkar bra att rulla på.
3x8 i växlar är ju lite omodernt, när 2x10 har kommit och 1x11 är hett. Samtliga funkar att växla med.
Det går trender i allt, och för normala människor spelar det mindre roll. Många här kan lägga 5000 kr enbart på fälgar, och då talar vi styckepris...

Om intresset växer kan hon ju få något lyxigare när hon fyller 35. ;-D
Annars kan du lägga lite tid på färgvalet också, hon kanske tycker att https://xxl.se/merida-mtb-27-juliet-seven-striker-terrangcykel-dam/p/1133509_1_style är snyggare...

Tack för en liten genomgång :) Känner mig ofta helt vilsen i komponentdjungeln.

Finns en ganska färsk tråd om smartacyklar här på forumet, ingen butik jag skulle handla ifrån.

Annars är dom ganska lika förutom att Cannondalen har hydrauliska skivbromsar och cuben v-bromsar, v-bromsar är inget roligt.

Jimel sa:
Finns en ganska färsk tråd om smartacyklar här på forumet, ingen butik jag skulle handla ifrån.

Annars är dom ganska lika förutom att Cannondalen har hydrauliska skivbromsar och cuben v-bromsar, v-bromsar är inget roligt.
+1 på att undvika både smartcyklar och v-broms

Går oxå i tankar om att uppgradera damens trötta monark. Hon är trottsallt en ganska flitig cyklare. Så tänker något som ser ganska kul ut, men även har lite funktion som fungerande växlar och inte väger bly.
Har kommit kommit tillbaka till denna några gånger https://www.bricklanebikes.co.uk/blb-lola-8spd-ladies-bike-apricot men har absolut ingen erfarenhet av BLB, någon som har ?

Eller har tips på andra cyklar/märken i samma genre?

Jeppe_E sa:
https://xxl.se/blackout-40-lady-hybridcykel/p/1128294_1_style

På med skärmar. Klart. Ändamålsenlig cykel. Man behöver inte köpa en Canyon för 10000kr. Fri service inte att förglömma.
Nej, man måste inte, men XXL-hybriden ovan väger 60% mer. Jag kan lova att dessa kilon märks när man tar en sväng utanför asfalten, oavsett hur van/rutinerad cyklist man är.

Man måste inte heller köpa Canyon Roadlite för 9300 kr, de har även en enklare modell som väger väger +0,5 kg för 7800 kr. För bara en månad sedan sålde de förra årets 9000-kronors Roadlite AL på rea för 6300 kr, jag passade på att köpa en då. Synd att de tog slut så fort, men jag förstår samtidigt varför.

Sixten Fors sa:
Jeppe_E sa:

På med skärmar. Klart. Ändamålsenlig cykel. Man behöver inte köpa en Canyon för 10000kr. Fri service inte att förglömma.
Nej, man måste inte, men XXL-hybriden ovan väger 60% mer. Jag kan lova att dessa kilon märks när man tar en sväng utanför asfalten, oavsett hur van/rutinerad cyklist man är.

Man måste inte heller köpa Canyon Roadlite för 9300 kr, de har även en enklare modell som väger väger +0,5 kg för 7800 kr. För bara en månad sedan sålde de förra årets 9000-kronors Roadlite AL på rea för 6300 kr, jag passade på att köpa en då. Synd att de tog slut så fort, men jag förstår samtidigt varför.

och? man måste titta på användningsområdet. Att rekommendera en iphone till någon som bara behöver något att ringa med, bara för att man tycket att iphone är en bättre mobil än en doro blir ju fel (som vanligt). Tycker det är alldeles för dålig respekt (som vanligt) för kravställarens intentioner och budget.

Jeppe_E sa:
Sixten Fors sa:
Jeppe_E sa:

och? man måste titta på användningsområdet. Att rekommendera en iphone till någon som bara behöver något att ringa med, bara för att man tycket att iphone är en bättre mobil än en doro blir ju fel (som vanligt). Tycker det är alldeles för dålig respekt (som vanligt) för kravställarens intentioner och budget.

+1

Jeppe_E sa:
Sixten Fors sa:
Jeppe_E sa:

Skulle fö. aldrig rekommendera någon något från Apple :) Senast förra veckan köpte jag en ny Doro till min gamla mamma och innan dess två Motorola till fru och son.

Kravställarens (TS) intentioner/typ av cykling möts perfekt med en Roadlite AL, men inte budget. Är medveten om det men konstigare saker har väl hänt att en initialt på tok för låg budget (3 lax!) för en ny cykel ändras till något som är rimligt men fortfarande billigt och prisvärt.

Budgeten kommer inte ändras nämnvärt. Nånstans runt dryga 5000 är max, och jag ser ingen anledning att köpa nåt dyrare med tanke på att min fru inte är nån större cykelfantast. Kan hända ändras det när hon får testa nåt annat än tantcyklar, men tills dess anser jag det onödigt att lägga ut mer än runt 5k. Förstår att du Sixten menar väl och jag är tacksam för att du tagit dig tiden, men jag har bara inte råd att lägga 7-10k på en cykel nu.

Tack till er alla som länkat förslag. Skall sammanställa dem och ta en noggrannare kik. Och lägg gärna mer förslag. Det är ok om det går några hundra över budget, det kan jag leva med :)

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Henrik_E sa:
Person på gatan: Vilket håll ligger Kungsgatan?
Sixten: Gå till Sveavägen istället, det är mycket trevligare
-1
Tycker Kungsgatan är mycket trevligare. Tittar i detta nu ut över den.
Jag använder både Kungsgatan och Sveavägen, båda är bra men till lite olika ändamål.

Ja, men om du ska besöka någon på Kungsgatan, så är det väldigt onödigt att gå till Sveavägen, eller hur?

Jeppe_E sa:
Sixten Fors sa:
Stumpy sa:
Henrik_E sa:
Person på gatan: Vilket håll ligger Kungsgatan?
Sixten: Gå till Sveavägen istället, det är mycket trevligare
-1
Tycker Kungsgatan är mycket trevligare. Tittar i detta nu ut över den.
Jag använder både Kungsgatan och Sveavägen, båda är bra men till lite olika ändamål.

Ja, men om du ska besöka någon på Kungsgatan, så är det väldigt onödigt att gå till Sveavägen, eller hur?

Beror väl på hur trevlig Sveavägen är relativt Kungsgatan?

Tillbaka
Topp