[Tjejgrejer] Sadelproblem

farum

Ny medlem
(Ehum. Nä jag är inte ny här. Eftersom jag inte känner mig helt bekväm med att diskutera mitt underliv med hela sverige blev jag en smula mer anonym.)

Till saken: Åretruntcyklist sen många år, har klarat mig fint på billiga skräpsadlar, enda villkor att de är smala och hårda och löjligt mycket vinklade neråt-framåt. Har i princip suttit på bakkanten, inte på sadlarnas ovansida. Pendlar och kör längre motionsrundor, lite skog men mest asfalt.

Men sen någon månad tillbaka får jag problem med underredet när jag cyklar. Det svullnar upp och gör ont, mest i klitoris. Mycket irrelevant fysisk reaktion under utövande av cykling. Jag tog upp saken med Malena Ivarsson o hennes gäng (sic! de var ute på nån potens-turne) och de trodde att trycket från sadeln stasar, vilket känns rimligt. Jag har inget direkttryck mot underlivet, så det är inte friktion och mosning som orsakar det. Trycket mot sittbenen är däremot ganska hårt.
Har prövat att vinkla sadeln lite mer horisontellt och normalt för att öka ytan jag använder, men det blev bara mer obekvämt när mitt stackars kön i det tillståndet fick mer kontakt med sadeln.

(blöjbyxor är helt självklart. och varför det kom nu? kanske cyklade jag bort min inbyggda vaddering, kanske nåt annat.)

Skogling,..vi vet att det e du.....

Förlåt. jag kunde itne låta bli. Hoppas du får hjälp emd dina problem. själv e jag dålig på ämnet...:)

Ja jag vet inte, men "skräpsadlar" som är så nedåtvinklade att du får hasa upp på bakkanten av dom låter ju sjukt oergonomiskt, vare sig man är tjej eller kille.

En tjejspecifik sadel kanske löser problemet?

picture

Completely redesigned, this is a race level, no compromise women's saddle with patented Body Geometry technology. Price:$119.99
Description: Completely redesigned, this is a race level, no compromise women's saddle with patented Body Geometry technology. Newly developed Women?s Body Geometry cutout is medically tested to reduce soft tissue pressure (Boulder Center for Sports Medicine, 200 Race tested by Victory Team Available in three widths for optimum fit. 130mm not available in Italy. Soft durometer Tuned Density Foam Carbon reinforced shell & hollow Ti rails Approximate weight (+/- 5%): 130mm = 245g, 143mm = 260g, 155mm = 295g Available: 143mm - White 143mm - Black 155mm - White 155mm - Black Price:$119.99

494

Sen är det väl så (vilket inte känns helt självklart) att det kan avlasta att luta sadeln lätt bakåt eftersom man då roterar hela bäckenet bakåt. Jag har ingen egen erfarenhet men det kan ju vara värt ett försök.

/johan

Har du provat BG sadlar från Specialized, jag vet att tjejsadlarna har ganska markanta pucklar som man placerar sittbenen på, detta gör att hela trycket mot perineum försvinner. Jag har testat min hustrus cykel (med en Specialized Jett sadel) en del i samband med service och det känns som att hela trycket är endast på sittbenen.

jett.jpg ht=600

Lycka till!
Jerka

+1 på det mesta. Det finns damspecifika sadlar och framför allt så är sadlar olika. Jag körde med Flite förut och hade ont. Numer kör jag med Selle SLR (vilket är snudd på komiskt då jag är stor för att vara cykliskt) och tog mig runt vättern utan några problem. Den värsta sadeln jag haft var någon Bontragerhistoria, "paketet" somnade om man satt ner och cyklade för länge.

Specialized sadlarna är de där jag har upplevt i särklas minst tryck på perenium och däromkring. Däremot kan jag tycka att de trycker på lite nerver på baksida av rumpan vilket jag märker egentligen bara på racer där man sitter mer framåtlutad.

glitch skrev:
-------------------------------------------------------
> Specialized sadlarna är de där jag har upplevt i
> särklas minst tryck på perenium och däromkring.
> Däremot kan jag tycka att de trycker på lite
> nerver på baksida av rumpan vilket jag märker
> egentligen bara på racer där man sitter mer
> framåtlutad.

Nu har ju du ingen "vagina" så dina erfarenheter av Specialized sadlar är ju tämligen ointressanta.

Ville skrev:
> Skogling,..vi vet att det e du.....
>
>
>
>
> Förlåt. jag kunde itne låta bli. Hoppas du får
> hjälp emd dina problem. själv e jag dålig på
> ämnet...:)

Nej! Avslöjad redan!

JojjeM skrev:
> Sen är det väl så (vilket inte känns helt
> självklart) att det kan avlasta att luta sadeln
> lätt bakåt eftersom man då roterar hela
> bäckenet bakåt. Jag har ingen egen erfarenhet
> men det kan ju vara värt ett försök.
>
> /johan

Det funkar inte alls för mig, har prövat många gånger innan jag fick problem, när jag varit perfektionist och göra som man ska. Däremot roterar jag bäckenet när jag sitter på sadelns bakkant.

captain8track skrev:
> glitch skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Specialized sadlarna är de där jag har upplevt
> i
> > särklas minst tryck på perenium och
> däromkring.
> > Däremot kan jag tycka att de trycker på lite
> > nerver på baksida av rumpan vilket jag märker
> > egentligen bara på racer där man sitter mer
> > framåtlutad.
>
>
> Nu har ju du ingen "vagina" så dina erfarenheter
> av Specialized sadlar är ju tämligen
> ointressanta.

Var e brudarna? Jag hoppades på några med erfarenhet av att cykla med en klitoris i skrevet.

Har undvikit damsadlar eftersom jag avskyr breda mjuka sadlar. Inser just att jag kanske borde ge det det en chans, det måste ju finnas nåt som är inte är en smärre soffa.

farum skrev:
> captain8track skrev:
> -----
> > glitch skrev:
> >
>
> > -----
> > > Specialized sadlarna är de där jag har
> upplevt
> > i
> > > särklas minst tryck på perenium och
> > däromkring.
> > > Däremot kan jag tycka att de trycker på
> lite
> > > nerver på baksida av rumpan vilket jag
> märker
> > > egentligen bara på racer där man sitter mer
> > > framåtlutad.
> >
> >
> > Nu har ju du ingen "vagina" så dina
> erfarenheter
> > av Specialized sadlar är ju tämligen
> > ointressanta.
>
>
> Var e brudarna? Jag hoppades på några med
> erfarenhet av att cykla med en klitoris i
> skrevet.
>
> Har undvikit damsadlar eftersom jag avskyr breda
> mjuka sadlar. Inser just att jag kanske borde ge
> det det en chans, det måste ju finnas nåt som
> är inte är en smärre soffa.

Men allvarligt? Man behöver ju inte vara utrustad med klitoris för att begripa att du sitter helt felaktigt på dina billiga sadlar. En sadel ska inte vara "löjligt mkt nedåtlutad". Den ska vara mer eller mindra plan- som utgångspunkt. Sedan är damsadlar i det här sammanhanget inte det samma som vadderade tant/gubbsadlar. Se 42Hz bild tex.

Du får väl helt enkelt vänta med att cykla ett tag tills din åkomma gett med sig, och sedan börja om och göra rätt. Hitta en saden som passar dig och laborera med rätt inställning. Du kanske ska skjuta fran den något i längsled för att på såvis hamna med sittbenen mer akterut på sadeln tex.

Farum: Jag kan varmt rekommendera Specialized-sadlarna! Jag har cyklat på Jett i många år och aldrig haft ngt problem med underlivet sen dess. På andra sadlar blir jag öm i "främre delen" men jag tror det beror på att sadeln är för smal så att sittbenen inte tar all vikt.

Så mitt tips är: prova specialized men se till så att du får rätt storlek! Jag har 155mm och jag har definitivt inte världens bredaste höfter... Hoppas att det löser sig!

Jag tror att du skall ge damsadlar en chans. Min fru hade väldiga problem och har genomlidit ett antal Vätternrundor med ont både under och efter loppet. Ett par veckor innan årets runda fick hon äntligen "tummen ur" och skaffade sig en ny sadel. Det blev en Specialized BG (modellen minns jag inte). Avståndet mellan sittbenen blev uppmätt i butiken för att bestämma hur bred sadel hon behövde. Årets runda genomlöpte utan problem. Hon var något öm i sittbenen vilket nog kan tillskrivas att hon knappt hann cykla på sadeln innan loppet. Problemen med ömheten "där fram" klarade hon sig dock helt från.

captain8track skrev:
> glitch skrev:
> -----
> > Specialized sadlarna är de där jag har upplevt
> i
> > särklas minst tryck på perenium och
> däromkring.
> > Däremot kan jag tycka att de trycker på lite
> > nerver på baksida av rumpan vilket jag märker
> > egentligen bara på racer där man sitter mer
> > framåtlutad.
>
>
> Nu har ju du ingen "vagina" så dina erfarenheter
> av Specialized sadlar är ju tämligen
> ointressanta.

Nej jag har ingen "vagina", det är helt rätt. Men jag har något annat där fram som inte mår alltför bra av tryck en längre tid. Eftersom BG sadeln är utformad så att man sitter på sittbenen och inget annat så borde det inte spela någon roll att jag inte har en vagina för att förmedla att jag upplever att BG sadeln gör att man sitter på sittbenen. Sittben har bägge könen och målet oavsett kön torde vara att hitta en sadel som gör att man sitter på sittbenen och inte mjukdelarna.

För mig blev det ett ordentligt lyft att byta till en sadel med hål, så de känsligaste delarna inte har någon som helst fysisk kontakt med sadeln. Har provat ett antal vanliga sadlar, men fick väldigt ont i mjukdelarna, särskilt efter cykelturen, kändes som skavsår.
Kör på en budgetsadel nu, Pro Eagle TA, billig men ändå så pass skön att jag inte ens behöver använda cykelbyxor. Sittbenen tar nästan all vikt, så de blir förstås lite ömma, men hellre det än att hela underlivet känns som ett stort skavsår.

glitch skrev:
> captain8track skrev:
> -----
> > glitch skrev:
> >
>
> > -----
> > > Specialized sadlarna är de där jag har
> upplevt
> > i
> > > särklas minst tryck på perenium och
> > däromkring.
> > > Däremot kan jag tycka att de trycker på
> lite
> > > nerver på baksida av rumpan vilket jag
> märker
> > > egentligen bara på racer där man sitter mer
> > > framåtlutad.
> >
> >
> > Nu har ju du ingen "vagina" så dina
> erfarenheter
> > av Specialized sadlar är ju tämligen
> > ointressanta.
>
> Nej jag har ingen "vagina", det är helt rätt.
> Men jag har något annat där fram som inte mår
> alltför bra av tryck en längre tid. Eftersom BG
> sadeln är utformad så att man sitter på
> sittbenen och inget annat så borde det inte spela
> någon roll att jag inte har en vagina för att
> förmedla att jag upplever att BG sadeln gör att
> man sitter på sittbenen. Sittben har bägge
> könen och målet oavsett kön torde vara att
> hitta en sadel som gör att man sitter på
> sittbenen och inte mjukdelarna.

Vore ju kul om du var extrautrustad!

farum skrev:
> Har undvikit damsadlar eftersom jag avskyr breda
> mjuka sadlar. Inser just att jag kanske borde ge
> det det en chans, det måste ju finnas nåt som
> är inte är en smärre soffa.

Jag köpte en damsadel, Specialized Ariel SL (som i rekrej:s inlägg ovan), den finns i 3 olika bredder, eller snarare, smalheter!
I butikerna som säljer dem brukar det finnas en rump-o-meter, så att du kan mäta avståndet mellan sittbenen (höftbredden "som man köper brallor enligt" har inget direkt med saken att göra). Annars kan man som det säkert står i något tips tidigare, mäta avståndet genom att sitta på en bit wellpapp som plattar ut sig.
Och nej, de är verkligen inte mjuka!

Senast redigerad av en moderator:
Testa fler sadlar - ofta kanner man hyfsat snart om den passar. Min fru askydde Arione Carbon och Gobi men nar jag skaffade en Terry at henne blev hon ganska nojd. Specialized och Terry verkar vara populara val om man skall ha "tjejsadel" men anda en serios sadel.

Extrem vinkling tyder definitiv pa att nagot ar fel

Tant_Trek skrev:
> farum skrev:
> -----
> > Har undvikit damsadlar eftersom jag avskyr
> breda
> > mjuka sadlar. Inser just att jag kanske borde
> ge
> > det det en chans, det måste ju finnas nåt som
> > är inte är en smärre soffa.
>
> Jag köpte en damsadel, Specialized Ariel SL (som
> i rekrej:s inlägg ovan)

Detta är en Jett! men de är väldigt lika.

/Jerka

Kör också på Jett 143:an och det är den bästa sadeln jag hittat. Men eftersom alla har unika kroppar så behöver det inte betyda så mycket :)

Har inte haft ditt specifika problem (faktiskt inte hört någon med exakt samma grej heller) utan mer mos- & tryckgrejen på mjukdelarna fram, men precis som många sagt så är det väldigt viktigt att få rätt storlek/bredd på sadeln. Det avhjälpte mina problem och kanske är botemedlet även för dig eftersom du upplever stort tryck på sittbenen?
(Bra grej är också vitt vaselin på väl valda ställen, fast det avhjälper förstås endast friktion, inte tryck)

Jag har efter mycket tricksande äntligen hittat ett sätt som fungerar. Jag har vinklat ned min sadel så mycket det var möjligt, resultatet är att jag sitter på benen där bak och ömtåliga framdelar knappt nuddar sadeln. Lite jobbigare för ryggen, men mycket bättre.

Har en annan fundering som rör ämnet tjejgrejer dock, tänkte att det kunde platsa i den här tråden. Jag får ständiga problem med svampinfektioner, man svettas ju och då blir det varmt och fuktigt, som att prenumerera på infektion. Har börjat smörja in Pevarylkräm innan tur i förebyggande syfte men det kan ju inte vara så bra egentligen. Åker alltid i nytvättade byxor och tar av dem så fort jag kommer hem. Någon som har några tips, eller är det bara jag som upplever detta?

cykelkvinna skrev:
> Jag har efter mycket tricksande äntligen hittat
> ett sätt som fungerar. Jag har vinklat ned min
> sadel så mycket det var möjligt, resultatet är
> att jag sitter på benen där bak och ömtåliga
> framdelar knappt nuddar sadeln. Lite jobbigare
> för ryggen, men mycket bättre.

Blir det inte väldigt jobbigt för armarna att vinkla sadeln så? Du måste väl hålla emot hela tiden för att inte åka av sadeln?

cactuz skrev:

>
> Blir det inte väldigt jobbigt för armarna att
> vinkla sadeln så? Du måste väl hålla emot hela
> tiden för att inte åka av sadeln?

Jo, lite jobbigare blir det, men inte för armarna, de är starka och sega, det är mer ryggen som ger sig till känna. Får nog trimma upp ryggmusklerna lite extra på gymmet om det ska funka i längden, men hellre lite ryggont än mosad mus.

cykelkvinna skrev:
> cactuz skrev:
> -----
>
> >
> > Blir det inte väldigt jobbigt för armarna att
> > vinkla sadeln så? Du måste väl hålla emot
> hela
> > tiden för att inte åka av sadeln?
>
> Jo, lite jobbigare blir det, men inte för
> armarna, de är starka och sega, det är mer
> ryggen som ger sig till känna. Får nog trimma
> upp ryggmusklerna lite extra på gymmet om det ska
> funka i längden, men hellre lite ryggont än
> mosad mus.

men det blir magen som hålelr upp dig så att du inte viker dig, träna magen huvudsakligen, men träna upp hela bålen, och när när du ändå är igång kan man köra hela kroppen ;D

Hedlund skrev:
> cykelkvinna skrev:
> -----
> > cactuz skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > >
> > > Blir det inte väldigt jobbigt för armarna
> att
> > > vinkla sadeln så? Du måste väl hålla emot
> > hela
> > > tiden för att inte åka av sadeln?
> >
> > Jo, lite jobbigare blir det, men inte för
> > armarna, de är starka och sega, det är mer
> > ryggen som ger sig till känna. Får nog trimma
> > upp ryggmusklerna lite extra på gymmet om det
> ska
> > funka i längden, men hellre lite ryggont än
> > mosad mus.
>
> men det blir magen som hålelr upp dig så att du
> inte viker dig, träna magen huvudsakligen, men
> träna upp hela bålen, och när när du ändå
> är igång kan man köra hela kroppen ;D

Åh, nej - inte hela kroppen, fifan - det är ju så grymt tråkigt att gymma. Man kommer ju ingenstans...

Skummade igenom alla inlägg lite här och saknar tips om att påverka sittställningen i övrigt.

Höja/sänka sadeln, skjuta fram/bak?
Höja/sänka styret, annan vinkel på styrstamen?

I teorin MÅSTE det ju inte vara fel på sadeln, det kan ju vara sittställningen på den som inte stämmer.

Hur bra sitter du i övrigt enligt konstens regler?

cykelkvinna skrev:
> Jag har efter mycket tricksande äntligen hittat
> ett sätt som fungerar. Jag har vinklat ned min
> sadel så mycket det var möjligt,

Det där är ju ungefär lika klokt som att amputera benet om man har ont i foten!

Rippa skrev:
> cykelkvinna skrev:
> -----
> > Jag har efter mycket tricksande äntligen
> hittat
> > ett sätt som fungerar. Jag har vinklat ned min
> > sadel så mycket det var möjligt,
>
> Det där är ju ungefär lika klokt som att
> amputera benet om man har ont i foten!

Så mycket som möjligt kanske låter luddigt. Det är ju givetvis inte så att den pekar rakt ned i backen, utan den är vinklad så mycket som möjligt för att man fortfarande skall kunna nyttja sadelfunktionen. Här amputeras inga ben. :)

cykelkvinna skrev:
> Rippa skrev:
> -----
> > cykelkvinna skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag har efter mycket tricksande äntligen
> > hittat
> > > ett sätt som fungerar. Jag har vinklat ned
> min
> > > sadel så mycket det var möjligt,
> >
> > Det där är ju ungefär lika klokt som att
> > amputera benet om man har ont i foten!
>
> Så mycket som möjligt kanske låter luddigt. Det
> är ju givetvis inte så att den pekar rakt ned i
> backen, utan den är vinklad så mycket som
> möjligt för att man fortfarande skall kunna
> nyttja sadelfunktionen. Här amputeras inga ben.
> :)

Du har vinklat den så mkt att du måste stödja dig med resten av kroppen. Det låter sjukt obalanserat och jag tror att andra kroppsdelar kommer att få lida av det där i längden. Men var och en blir ju salig på sin egen religion.

Jag säger bara: specializeds body geometry-sadlar, oj oj ;) Efter att ha skaffat en så får jag medge att min light-dissning av tjejspecifika prylar inte alltid är rätt. Jag kan bara önska att jag hade testat en tidigare, så bra funkar de faktiskt för mig.

Det kan vara värt att kolla upp sin sittställning, som många har redan pekat ut.
Måste man vinkla ner sadelspetsen, kan det hända att sadel sitter för högt upp.
Lycka till! Sen är det inte bara sverige du delar med ditt problem, utan hela internet!!! ;)

Det är svårt att hitta ett område på kroppen som är så olika som mellan benen på tjejer och killar... det går inte att ge specifika råd utan att känna själv hur det trycker. Men väldigt grundläggande är att sadelbredden måste stämma överens med avståndet mellan sittbenen. Ta och kolla upp det, sätt dig på en bit wellpapp och mät, så får du en bild av hur bred en sadel som passar just dig ska vara. När du ser groparna i pappen kan du föreställa dig en sadel som passar och stödjer de punkterna. Det är inte säkert att du ska ha en riktigt bred sadel bara för att du är tjej. Men ju bredare och därmed flatare de ytor är som stödjer sittbenen, desto högre upp från sadeln kommer resten av underlivet och det avlastas mer. Och en sadel ska givetvis vara fast/hård om man cyklar längre sträckor.

En sak som några var inne på förtjänar helt klart att tittas på också - sittställningen. Har du en för utsträckt sittställning får du sträcka dig framåt och räta på svanken för att nå, och då roteras bäckenet framåt och ger mer tryck framme på sadeln. Uppenbart är givetvis att ett lågt styre gör samma sak, men är det bara tillräckligt nära påverkar det inte lika mycket. Då kan du fortfarande krumma på ryggen för att motverka det. Tjejer har i snitt proportionerligt kortare överkropp än killar, och behöver oftast en kortare styrstam eller överrör än vad killars cyklar har. (Egentligen inte själva överröret - det är "Z-måttet", "reach" - måttet i längsled mellan vevpartiet och styrhuvudet som måste vara kortare - stor skillnad.) Jag ser massor av tjejer som har cyklar vars ramstorlek passar bra till deras benlängd, men som har alldeles för långt till styret.

Du säger inte så mycket om hur mycket du cyklar och vilket mål du har, men om du inte tränar och cyklar för att vara så absolut snabb som det bara går, är mitt råd att du förutom att byta sadel också att du prövar byta sittställning, om den du har nu är åt tävlingscyklisthållet. Öka komforten både för armar, rygg och underliv genom att sitta något mer upprätt. Massor av komfort mot priset av lite mer luftmotstånd. Styret närmare och högre upp, och sadeln längre bak är ett allmänt tips. Med sadeln lite längre bak, och motsvarande förflyttning av styret givetvis, blir det lättare att hålla trycket baktill på sittbenen. Glöm det där med att ha knäskålen över pedalaxeln, du kan sitta länge bak om det känns bra.

Ett konkret råd vad gäller sadel också - en traditionell Brooks B17 lädersadel. (Eller kanske ännu hellre "Imperial"-modellen med utskärning.) Inte sportig, flashig eller trendriktig på något vis, men den har egenskaper ingen modern plastsadel har. Den är värd att kolla upp om du inte hittar en "vanlig" sadel du är nöjd med åtminstone. Den är hård och glatt, ingen stoppning överhuvudtaget som fjädrar och trycker upp där mittemellan, samtidigt som den ger ett utomordentligt stöd och tryckfördelning på sittbenen. Den kan dock vara halkig, och det kan vara svårt att förhindra att man glider fram på den. Brooks kanske finns att provsitta hos någon som säljer Pilen eller Skeppshult.

Farum,

låter inte som du har ett specifikt sittställningsproblem eftersom det nyligen dykt upp. De specifika problem som kvinnor får av cykling med tryck kring blygdområdet är ofta närvarande hela tiden. Är du säker på att du inte åkt på en svampinfektion?

Några frågor ändå:
Har du gjort några förändringar i din cykling det senaste, t ex mer, längre, tuffare?
Har du gått upp i vikt? Om du gått upp vikt och lägger på dig runt stussen kan detta påverka läget på sadeln.

Nu är jag inte rätt "man" att svara på detta men med tanke på att du kan ha en svampinfektion så fundera på om du ändrat något i dina kostvanor. Stort sockerintag t ex godis kan ge svampinfektion i underlivet.

Sedan finns det andra saker i det du beskriver att något kanske inte är rätt i din sittställning. Men det är lämpligt att ta en sak i sänder.

Benny

Tillbaka
Topp