[Tjejtråd] Tjejer och Happy

maria :)

Ny medlem
Hej på er!

Jag tycker att det skulle vara kul och inte minst sagt givande att se lite fler tjejer skriva här på Happy och ute på stigarna (eller var ni nu cyklar). Jag undrar vad det är som gör att många drar sig för att skriva och om ni har några förslag på vad vi kan göra åt det.

Var snäll och skriv några rader så kanske vi kan bidra till att förbättra situationen!

Om ni inte känner för att skriva i tråden kan ni gärna skicka privat till mig så kan jag endera posta det eller helt enkelt bara veta om det.

/Maria

Det finns lite tjejer här men inte jämförbart med antalet killar såklart. Merparten av trådar är ju om teknik- och prylfrågor/diskussioner och jag är i alla fall måttligt intressead av det, som de flesta som känner mig vet hehe. Hojar mycket men är nog inte så aktiv på forumet. Kanske är det likadant med andra tjejer? Eller vad säger du Bettan :)

Hej, håller med! Fler tjejer som skriver och tar plats är inte fel. Denna tråden är ett utmärkt sätt att hitta tjejer, tänker på Chix-tråden där många plötsligt ploppade upp (iaf som jag inte kände till). Jag brukar tipsa kompisar (av båda könen..) om Happy också, att gå in och leta tips, skriva tips, söka rides mm.

Mitt användarnamn kvarstår, helt enkelt för att jag kallas Kris av alla - det är jag. Men jag lade till en förtydling i min profil..

Snöbollen är i rullning.. :-)

Hej!
Trevligt att hitta lite tjejer här....är själv ny på denna sida och försöker hitta tjejer som cyklar och som vill göra en sällskap...

Har tagit det rätt lungt i sommar då jag inte har haft någon motivation men nu ska det bli ändring av det både vad det gäller cykel och att börja träna.

Bor i Bromma! Så hör gärna av er via mailen...

// Eva

Härligt! Här rasslar det in några lite snabbt. Fick nästan lust att ropa BINGO!!! Fast jag kommer inte ihåg hur många i rad man ska ha...

Är inte direkt teknikintresserad själv heller förutom att jag vill kunna första hjälpen på cykeln. Och att byta användarnamn var mer en lättnad än en uppoffring, var ganska trött på att heta Monglo.

Jag har själv tipsat ganska många tjejer om Happy men inte förrän nu sett ngn skriva här. Tjena Eva ;o)

Hoppas det kommer flera inlägg!

Hej Maria!

Trevligt.... Håller med att man skulle vilja kunna första hjälpen på cykeln så man slipper ta hjälp jämt och ständigt....

Jag jobbar natt och är inte alltid tillgänglig för att cykla eller träna men nu så är jag ledig fram till den 10/9 och jobbar då 2 nätter och sen den 14/9 så far vi iväg på semester.

Jag blev tipsad av en tjej om denna sida och det är ju kul att lära känna flera tjejer som cyklar.

// Eva

Sedär ja, det funkade monglo! well done! :)

Pssst, ni får gärna kika in på mitt forum med, där ni även kan ge lite idéer och åsikter.

www.chickflow.com

Happy speglar väl två saker: Dels är det få tjejer i sporten i förhållande till antalet killar. Vi var fler tjejer i thaiboxningen än vi är på ett vanligt långlopp tex. Varför det är så har jag ingen aning om. Dels är det väl rätt typiskt manligt/kvinnligt (om man får säga så) att killar är mer aktiva i att skriva inlägg och debattera, men så länge tjejernas inlägg bemöts med likvärdig respekt som killarnas, så är det väl egentligen inget problem att färre tjejer skriver och skriver färre inlägg? Best case är att tjejerna är ute och tränar istället ;-)

Men så ska vi komma ihåg att det förekommer ganska mycket aktivitet också på Bimbobikers, vilket även det kan vara ett skäl till att det är färre tjejer som är aktiva här.

Men tillbaka till den intressanta frågan: varför är det så få tjejer inom MTB?

Catwoman skrev:
-------------------------------------------------------
> varför är det så få tjejer inom MTB?

För att den normala uppväxten innebär att tjejer ska leka prinsessor medan killar förväntas leka i leran?

Dvs. könsroller i samhället. Om inte skapad av föräldrarna så skapad av andra barn, om inte av dem av reklamen.

Flickor får inte skita ned sig, om de inte gör det med en häst.

Men det är just det - varenda tjej har tillbringat hela eller delar av sin uppväxt i stallet, i hagen, på höskullen, mockat boxar, släpat vattendunkar, skött persedelvård, lärt sig alla delar av ett träns och en sadel, lärt sig alla hindertyper, tävlingsregler, raser, färgteckning, shoppat pryttlingar i tid och otid - och tillbringat varje ledig stund i skogen, samt dammat i backen minst 50 gånger. För mig blev MTB ett sätt att hålla kvar delar av hästlivet fast utan den dyra uppstallningen och daglig skötsel à 2 timmar. Att bli skitig är man ju van vid. Jag är mera inne på att det är det tekniska som avskräcker. Rädslan över att nåt går åt h-e i skogen och man inte har en blekaste av vad man ska göra åt det och att samla på verktyg är betydligt mindre sexigt för en tjej.

Jag skulle rida om det inte vore för att det är så mycket annat pyssel med att sköta hästen. En cykel kräver ju ingen som helst omvårdnad när man inte har lust med den (även om den kan kräva visst underhåll).

Jag har spenderat många timmar i stall (och flera på hästryggen) och vet mycket väl vad det innebär, och likheterna är många med MTB - även om man inte bondar med en cykel på samma vis.

Fast ingen av oss som hänger här kan nog egentligen svara på varför inte tjejer cyklar i samma omfattning? Kanske några tjejer som haft dubier kan tala om vad som avskräcker?

Rädsla för mekaniskt haveri mitt i skogen köper jag inte som valid ursäkt, isf. som obefogad rädsla.

Mitt ex. gillade att cykla, hon var (och är, antar jag :) duktig uppför men rädd nedför. Fast jag känner killar som har samma problem.

Har vi en delförklaring i att killar ska visa sig på styva linan inför varandra och därmed utmanar sig själva i större grad - om vi nu ska generalisera?

Om man drar paralleller till bilkörning är ju unga kvinnor som grupp säkrare förare än unga män för att de inte tar dumma risker i samma omfattning.

kanske så att en del tjejer värdesätter sin tid på annat sätt, dom kanske tycker det är bättre att cykla eller göra andra saker istället för att sitta framför datorn

Tja!

Varför fler tjejer inte cyklar tycker jag är obegripligt när det är så roligt!
Jag försöker få kompisar att våga prova cykla men jag är gör nog ingen bra reklam, det spelar ingen roll hur roligt jag säger att det är, de ser bara mina ben som alltid har stora blåmärken och sår :)

Jag kanske inte skriver så många trådar men jag tycker det bästa med Happy att man kan hitta nya människor att cykla med. Har diskuterat det med folk (tjejer) i min vänskapskrets och deras teori är att det är typiskt "killar" att våga stämma träff med folk man inte känner och cykla ihop medans tjejer gärna vill para ihop sig innan och helst mötas lite tidigare för att dyka upp tillsammans (lite tryggare). Gärna stämma av några gånger per telefon vad man ska ha för kläder och vilken mat man ska ha med sig. Bestämde mig alltså för att var lite mindre "tjej-ig" och dök upp på min första happy-ride i juli. Sen är jag fast.

Smira, jag tror att du har en poäng där. Som tjej tänker man sig nog för mer än en gång innan man ger sig iväg med en eller flera okända killar som man har träffat på nätet. Då känns det ju tryggare att gå ut med en förfrågan på Bimbobikers, men där tycker jag istället att det är lätt att få sällis. Tror också att det känns lite "läskigt" att hänga med ett happy-gäng. I alla fall jag har länge känt att jag måste vara tokbra om det ska funka att hänga på killarna. Fast jag har börjat ändra mig, men istället inte lyckats få tiden att stämma. Så snart hänger jag väl med, jag också.

Maria :): Jag vet om du hängt här ett tag och det bara är din profil som är ny, eller om du faktiskt är helt ny. Hur som helst, en enkel anledning till att fler tjejer inte skriver kan vara att Happy-klimatet inte alltid varit så happy. När jag började 2005 fanns det en viss tendens till att trådar sågades, kapades och förlöjligades. Vilket till viss del berodde på pubertetssjuka skitungar (i alla åldrar). Jag droppade av härifrån, men har börjat titta in igen då och då. Sedan är det nog i viss mån så att de problem vi tjejer har antingen känns fåniga att ställa eller är alldeles för intima för att luftas. Fast nu är vi ju igång. Vinden vänder ;)

Vad det gäller icke-cyklande tjejer tror jag att mekandet är en stor bov. Hade inte jag blivit utlurad av någon som visste hur det fungerade och kunde visa det, hade jag antagligen heller aldrig börjat cykla. Känns ju tusan så mycket bättre när man vet att man tar sig hem även om växelvajern hoppar eller kedjan går av - även när man är ensam.

Catwoman skrev:
> I alla fall jag har länge känt att
> jag måste vara tokbra om det ska funka att hänga
> på killarna. Fast jag har börjat ändra mig, men
> istället inte lyckats få tiden att stämma. Så
> snart hänger jag väl med, jag också.

Jag som lönnfet 50-årig kille dök upp på samma happyride som smira i Juli. Visst jag var sämst i kvadrat, men gisses vad roligt jag hade. Varför måste man alltid kunna mäta sig.
Något som jag lärde mig på samma happyride är att det finns en ödmjukhet bland happyiterna åtminstonde på den happyriden jag var med på, kanske pga att jag redan innan jag dök upp förvarnade att jag gissningsvis skulle behöva ge upp.

Jag rekommenderar starkt att hänga på vare sig du är tjej eller kille, anser att du är bra, medelmåttig eller som jag rent usel. Kul blir det i alla fall.

/putte

Om man bara på förhand deklarerar att man är ny och vill köra lite lungt så tror jag inte många kommer att opponera sig.

Var förresten med på samma tur som Intermezzo och smira i juli och det var supertrevligt, fast det bitvis gick i snigeltempo. Men värsta bromsklossen var ändå neodym som fick fyra pukteringar... Men som sagt är man bara inställd på att det skall gå långsamt så är det bara trevligt med en tur där man hinner se lite av omgivningarna och kan prata med övriga deltagare.

Catwoman precis som Intermezzo säger så behöver man inte vara tokbra för att hänga med på en happyride. I synnerhet inte om det är en easy ride. Jag tycker att det är trådskaparens uppgift att i förväg informera vilket tempo som gäller. Skriver man att alla oavsett nivå kan vara med så ska ingen börja grina om någon är långsammare än de andra.
Skriver man däremot att ett något högre tempo ska hållas utan en massa stopp ja då får man vara förberedd på att det kan gå snabbare. Är man osäker frågar man helt enkelt hur snabbt tempo som avses.
Annars brukar det funka bra med att de snabba drar iväg och sen helt enkelt väntar in de långsammare längre fram eller vid partier där det kan vara oklart vart man ska svänga på stigen.

Vill man bara cykla med sina 'snabba' kompisar kan man ju lika gärna skicka ut ett PM bland sina snabba kompisar eller säga att man ska köra svettotempo :)

Hej!
Sååå, kan det kanske vara dags för en ny Chix-ride (i Göteborgsområdet då för min del...)? Jag har tyvärr det senaste haft lite tid över för cykling och när det varit aktuellt har det blivit med mina kompisar som jag började cykla ihop med, där det också är killar med. Känns lite taskigt då att ge sig ut på specifika tjejturer, samtidigt som jag kan tänka mig att vissa blir besvikna eller osäkra om killar dyker upp på en Chix-ride.

/Sandra

Min teori ang att det inte är så många tjejer som cyklar är att det trots allt kostar lite pengar. Det gör att många inte tar steget och provar....

the_TnT skrev:
> Har vi en delförklaring i att killar ska visa sig
> på styva linan inför varandra och därmed
> utmanar sig själva i större grad - om vi nu ska
> generalisera?

Det tror jag. Har inte forskning kommit fram till att män generellt också tar mer risker än kvinnor, påverkan av testosteron o s v? Det "drivet" kanske inte är lika starkt hos kvinnor rent medicinskt?

Det där med utmaningar, nybörjare ofta drar sig för att ställa "dumma" frågor och en skillnad jag märkt är att killar ofta ge sig ut ändå medan tjejer tänker mer på konsekvenserna och vill göra det korrekt... Är försiktigare, kanske hellre därmed avstår, tyvärr.

Styva linan ja, när jag började cykla förra sommaren så var det en kille som körde Linus på linjen och viftade med alla påfågelsfjädrarna :-) Man såg riktigt att han checkade in nya tjejen (upplevde mycket starkt att könet spelade roll här!) och ville briljera, utan minsta hänsyn till nykomlingen genom att tipsa lite eller hålla det tempo som sagts. Jag sket i vilket och tyckte mest han var komisk :-), men jag kan förstå om sådant får andra att tappa lusten en smula.

Detta kan givetvis ha berott mer på individen än det faktum att han var man, men jag tror detta show off-beteende är vanligare för män. Jag har absolut upplevt det så iaf. Och det är väl inte konstigt, tyvärr är den sociala normen att män ska vara starka, handlingskraftiga, duktiga o s v..

Pengafråga, njae...tänk vad det kostar att rida *s*

KrisL: Eller så försökte han få lite mer cykeltid genom att köra lite svårare vägval och rejsa lite fram och tillbaka. andreaso gjorde så i lördags när jag, han och orv var ute i Lunsen. Tror inte att det var vare sig mig eller orv han försökte impa på :-). Jag och orv brukar tycka att det är underhållande och inspirerande när andreaso far runt på bakhjulet och tokdroppar till höger och vänster. Kan också tänkta mig att det är intressant att se reaktionen hos en nybörjare när man sätter ett trix. (Har ingen erfarenhet själv, eftersom jag aldrig sätter några trix, men jag har grumt manliga skrubbsår att visa upp. Det tråkiga är ju bara det att det endast är männen som tycker det är tufft...). Men visst, lite vill man väll visa vad man kan, och kanske lite mer om det är tjejer i publiken :-)

Jag kan bekräfta för samtliga att det inte är endast tjejer som känner prestationsångest
inför att cykla i grupp med andra. Jag ogillar att vara en bromskloss, och när jag i somras
tog en tur med bland andra EvilAlex gruvade jag mig för att inte kunna hålla tempot, jag
cyklar ju normal nedför och inte platt.

Väl på stigen försökte jag hålla god min, även fast jag gärna haft en kasse med mig att stoppa
lungorna i när de trampades på som bäst.

På de rotiga skogsstigarna trivdes jag dock som fisken i vattnet, och jag hade aldrig
någonsin tagit mig för att hitta dit om det inte vore för de alternativa cykelsällskapet.

I efterhand har jag lastat upp cykeln på bilen och åkt ut till de rotiga snirkliga
partierna endast för att åka fram och tillbaka över dessa, inte lika roligt ensam
men ändå förbaskat roligt om man slipper cykla hela vägen dit först.

Det var inte min diciplin, och inte mitt normala sällskap, men ack så roligt!
Kroppen värkte två dagar efteråt och jag somnade gott den kvällen.

Det bästa man kan göra när man ställs inför liknande scenarion är att föreställa sig
värsta tänkbara. Och vad är värsta tänkbara? Förmodligen inte så farligt alls.

s skrev:
> Jag och orv brukar tycka
> att det är underhållande och inspirerande när
> andreaso far runt på bakhjulet och tokdroppar
> till höger och vänster.

Ja, det var inspirerande cyklingsmässigt, absolut! Och i övrigt blev jag väldigt underhållen *skratt*

Anledningen till att roxy inte skriver så mycket på happy är för att hon nöter dh hela jäkla tiden... men så börjar hon bli farligt snabb också! :P

Roxy: Grattis till segern i Gesunda!! Har inte sett några tider än. Hur gick det för de övriga?

Själv skriver jag inte så mycket på happy längre. Anledningen är att jag inte orkar längre. Vill ogärna sitta vid datorn efter att man kommit hem från jobbet (eftersom jag jobbar med just data).

Att jag inte skriver några mek-frågor beror på att jag är ihop med en grym mekaniker. Då behöver man inte fråga happy. Han lär mig dessutom allt jag behöver kunna för att fixa mina hojjar när jag kör sönder dem. (eller så fixar han det åt mig, det är trots allt roligare att cykla än att meka)

Tänkte försöka hinna med så mycket bmx som möjligt i vinter så om någon känner för samma sak vore det kul att få sällskap till Area51. Annars kör jag nästan bara downhill nuförtiden kombinerat med street/bmx/cruiser.

/ebeth

<Vad det gäller icke-cyklande tjejer tror jag att mekandet är en stor bov. Hade inte jag blivit <utlurad av någon som visste hur det fungerade och kunde visa det, hade jag antagligen heller aldrig <börjat cykla. Känns ju tusan så mycket bättre när man vet att man tar sig hem även om växelvajern <hoppar eller kedjan går av - även när man är ensam.
<

Här upplever jag ett litet problem; om man hjälper (en del) tjejer att meka så får man på nöten för att man besserwissar. "kan själv" brukar det ibland heta. Detsamma gäller om man försöker berätta eller ge råd om skötsel eller åkteknik i samband med cykling. Kan själv är en otroligt bra egenskap men ibland kan det sätta käppar i hjulet.

Som kille är det väldigt lätt att dela med sig och ta åt sig av andra killars input, men det verkar som om (vissa) tjejer automatiskt känner sig dumförklarade när man berättar något som de verkar ha missat.

När jag däremot pratade cykelmek med KrisL under sommaren så vart jag paff och förvånad, det kändes som om hon mekat cyklar minst lika mycket som mig och det stred verkligen mot mina fördomar om det täckta (täcka?) könet. Att stöta på situationer som bryter mot tidigare erfarenheter och fördomar är nästan lika roligt som de gånger man har fel, för man lär sig då något nytt! (omvärdering=utveckling)

Själv lyssnar jag med båda öronen om någon ger mig råd/tips och jag är absolut inte rädd att fråga de som vet. Om man nu är DUM och måste fråga, så är man ju ändå smartare efteråt än innan så man har inget att förlora.

Senast redigerad av en moderator:
håller med kebarb. sj drar jag mig att cykla med andra känner mig som en bormskloss för andra.Det att tjejer har mindre tävlingsinstikt håller jag inte riktigt med om ibland tror den mer eller mindre kuvas ibland .i med tjejer altid ska vara perfekta enligt sig sj. så fram med mer spontana tjejer eller nåt sånt

KrisL skrev:
> Styva linan ja, när jag började cykla förra
> sommaren så var det en kille som körde Linus på
> linjen och viftade med alla påfågelsfjädrarna
> :-) Man såg riktigt att han checkade in nya
> tjejen (upplevde mycket starkt att könet spelade
> roll här!) och ville briljera, utan minsta
> hänsyn till nykomlingen genom att tipsa lite
> eller hålla det tempo som sagts. Jag sket i
> vilket och tyckte mest han var komisk :-), men jag
> kan förstå om sådant får andra att tappa
> lusten en smula.

Det KAN ju vara så att han faktiskt gillar att köra så och alltid gör det (eller en kombination med det du skrev). När jag började åka med på happyrides undrade jag också vad en del galningar pysslade med, men efter ett tag blev det bara roligt. Det fina med happyrides är ju att folk gillar olika saker, är olika snabba, och man kan få nya idéer och lära av varandra. Tänk såhär - ju mer någon showar desto mer pinsamt blir det när det går fel. Då gäller det att vara snabbt framme med kameran!

/han som försöker impa på s mfl

Jag gillar killar och cyklar mer än gärna med killar....

Har ingen speciell ångest för happyrides men har inte varit med eftersom de brukar ligga på fel tider numera. Kör annat i stället. Bara för att man inte är med på happyrides betyder ju inte det att man inte cyklar.

Jag verkar haft tur som har föräldrar som inte berättat för mig och min syster hur tjejer (och killar) "ska" vara. Jag lekte i leran, med bilar, krig med killarna och cyklade med killarna i skogen. Jag hade bilbana, radiostyrd bil och hockeyspel. Och playmoskeppet! För att jag själv ville. Och de sade aldrig att det inte passar sig för en liten flicka. Jag har nog sällan identifierat mig som flicka/kvinna, utan mer som... människa, på människors villkor. Känns skönt, och som att jag har nytta av det nu som vuxen. Men ok, jag erkänner, jag hade dockor också. Och en rosa period. =)

Steget för mig att återigen sitta på en cykel i skogen handlade mest om att få idén att testa igen, vilket jag fick för min pojkvän cyklar. Jag är inte rädd för det tekniska eller att meka. Men det råkar falla sig så att han är sjukt bra på det! Han får lära mig, så jag kan klara mig själv om cykeln rasar när jag är ute ensam. =)

Är lite kluven till det här med tjejsaker, den naturliga variationen i populationen är ju väldigt stor. Även inom könen, som orv kommenterade. Människor kommer i alla storlekar oavsett kön, även om snittet är högre hos killar. Jag har dock sett en bisarrt lång tjej i en cykelverkstad, kanske den längsta tjejen jag sett nånsin. Kunde nästan inte låta bli att stirra. =)

Jag är relativt lång och har en 'cykel'. Dvs inte en 'tjejcykel'. Men som någon sade, det kanske ökar chansen att lättare och snabbare hitta nåt som passar en, och då är det väl bra.

E-beth skrev:

> Själv skriver jag inte så mycket på happy
> längre. Anledningen är att jag inte orkar
> längre. Vill ogärna sitta vid datorn efter att
> man kommit hem från jobbet (eftersom jag jobbar
> med just data).
>

Tror du har missat en viktig poäng där..., Jobbar man med datorer så är det då man surfar happy. På kvällen kan man cykla..:)

För övrigt tycker jag Maria:) börjar bli lite farlig. Har varit här hur länge?!...och har redan tre nick...=D...mollo och skogling får akta sig..=D

Ok, följde Marias exempel och bytte alias, NU borde inget tvivel råda om att jag är tjej. Rätt skönt att bli av med förra alias ändå, ursprunget var ett (rätt kasst) internskämt ;-)

>>Roxy, Scotten kom fram helskinnad, tyvärr EFTER helgen, men nåja, bättre sent än...? Får bli en provtur denna helg istället. Men den är fiiiiiin :-)

>>Kebarb, garvade gott åt dina inlägg på debatten kring tjejforum. Angående cykelturen i somras så märktes det inte att du fick slita, tyckte du for fram och tillbaks som en duracellkanin på stigarna...

Ha det gott tjejer&killar så ses vi på en stig i en skog, eller i en lerig backe eller.....

/Alexandra (fd evilAlex)

Egentligen är idén att byta till alias som talar om vilket kön du har rätt korkat, nej inte så att jag tycker det är fel att göra det eller så, det fyller ett syfte i den här debatten.

Men om jag skall registrera mig på en dating site (skvallra inte för min fru) så är nog könet viktigt, men på ett cykelforum är det viktigaste att du är eller vill vara cyklist, då platsar du redan :-)

/putte

smira skrev:
> Tja!
>
> Varför fler tjejer inte cyklar tycker jag är
> obegripligt när det är så roligt!

Jag kan bara gå till min fru som vägrar cykla med folk som är snabbare i skogen än hon är, vilket är ungefär alla. Hon tycker att det är pinsamt om folk måste vänta in henne, vilket jag har försökt förklara ett flertal ggr att det inte är. Alla är nybörjare i början..
Nåväl, nu har hon totaldissat MTB och dansar istället. Hon är supernöjd med det, vilket för mig är det viktigaste även fast det skulle vara kul att cykla lite tillsammans.

Helskoj med fler tjejer i sadeln i alla fall... Smira och jag gick ju värsta skiddkursen tillsammans för ett par veckor sedan och nu e vi übergrumma på fixi :oD

Intermezzo skrev:
> Egentligen är idén att byta till alias som talar
> om vilket kön du har rätt korkat, nej inte så
> att jag tycker det är fel att göra det eller
> så, det fyller ett syfte i den här debatten.
>
> Men om jag skall registrera mig på en dating site
> (skvallra inte för min fru) så är nog könet
> viktigt, men på ett cykelforum är det viktigaste
> att du är eller vill vara cyklist, då platsar du
> redan :-)
>
> /putte

Precis som att det fyller en funktion på en datingsajt att tala om vilket kön man tillhör så gör det även det här. Tanken är att tjejer som surfar in på forumet direkt kan se att det finns utrymme för tjejer med tanke på tidigare diskussion huruvida tjejer tar/får plats på forumet, för det FÅR vi (och tar ;-).

Ger mig inte in i ngn diskussion om huruvida det är korkat eller inte. Tänkte passa på och dumpa mitt gamla alias som jag själv tyckte var lite fånigt, mycket enklare när folk slipper lära sig dubbla namn på Happy-rides (alias + riktig namn)

/Alexandra (cyklist? vet ej, men cyklar iallfall)

the_TnT skrev:
> Man kan även behålla sitt gamla konto och få
> ett nytt namn på det, skicka ett PM till
> feffemannen så löser han det.

Ja, det här börjar bli förvirrande när folk sitter med två-tre konton...

the_TnT skrev:
> Man kan även behålla sitt gamla konto och få
> ett nytt namn på det, skicka ett PM till
> feffemannen så löser han det.

Jepp, kan vara en bra idé. I fix.

:-)

/Alexandra

Johan A skrev:
> ... Hon tycker att det är
> pinsamt om folk måste vänta in henne, vilket jag
> har försökt förklara ett flertal ggr att det
> inte är. Alla är nybörjare i början..

Det där är något jag brottats med och brottas med ibland. För länge sedan var några (flest pojkar+gubbar med även någon tant) riktigt taskiga mot mig när jag var snabb och det spökar fortfarande. Jag har bestämt mig för att skita i det och vara med (och komma sist) ändå.

Jag och en cykelvännina pratade på gårdagens tur om var alla kvinnor är och var de tar vägen när de blivit mammor. Den totala tiden för fritid minskar drastiskt när man är mitt i jobb+barn-karusellen och kanske får cyklingen stryka på foten till fördel för andra sporter. Jag har dock en känsla att en del slutar sporta/motionera/ha hobby helt och inte låter sig få någon fritid längre. Då handlar det om fördelning av tiden inom familjen.

Sedan tycker jag det är konstigt att man måste(?) förutsätta att alla som inte kallar sig för ett flicknamn här på happy är män. Men jag förstår Marias poäng och det förenklar i verkligheten om folk heter ungefär det som dom kallar sig för.

the_TnT skrev:

>
> Fast ingen av oss som hänger här kan nog
> egentligen svara på varför inte tjejer cyklar i
> samma omfattning? Kanske några tjejer som haft
> dubier kan tala om vad som avskräcker?
>
> Rädsla för mekaniskt haveri mitt i skogen köper
> jag inte som valid ursäkt, isf. som obefogad
> rädsla.
>
> Mitt ex. gillade att cykla, hon var (och är,
> antar jag :) duktig uppför men rädd nedför.
> Fast jag känner killar som har samma problem.
>
> Har vi en delförklaring i att killar ska visa sig
> på styva linan inför varandra och därmed
> utmanar sig själva i större grad - om vi nu ska
> generalisera?

Eller kan det helt enkelt vara så att tjejer inte får vänja sig vid att slå sig lite när de är små? Det blir ett jäkla hallå och stackars och så är det jääättesynd om en. Kroppen lär sig att reagera starkt och inte upprepa saker man gör illa sig på. Killar borstar man av lite och så var det inte hela världen.

Alltså att många tjejer inte gillar att slå sig, därför är det så få tjejer som cyklar?

maria :) skrev:
> Alltså att många tjejer inte gillar att slå sig

Jag tycker inte heller om att slå mig, främst därför jag aldrig började med klippklättring på riktigt. :)

Tillbaka
Topp