Tjejvättern

Edarion

Aktiv medlem
Tjejvättern
Hej!
Med risk för att lyfta en känslig fråga... Varför finns denna tävling? Eller rättare sagt, varför är det ok att ha en tävling för bara tjejer? För jag antar att män inte får delta...

Det enda jag vid något tillfälle har hört är att man vill slippa buffliga män, men vad säger egentligen det om kvinnor eller rättare sagt synen på kvinnor? Dessutom har jag hört om flera sub-satsningar och då tappar man ju även den poängen. På vilket sätt skulle detta kunna vara positivt ur ett feministiskt perspektiv? Eller som jag vill kalla det, jämställt perspektiv?

Kort och gott... Varför har vi rena tjejmotionslopp?

Tjejvättern
En aspekt är väl att En Svensk Klassiker och ingående lopp har skapat sig ytterligare en produkt att dra in pengar på. Vet inte om det är så många fler än klassikerloppen som kör rena tjejlopp? Jag tror inte det. Ska vara Tjejmilen då.
Resten av frågan kommer att spåra ur i politik, så det låter jag bli att kommentera.

Senast ändrad:
Tjejvättern
Det är 6000 startande. Det räcker väl gott som svar. Dom får väl avgöra om dom tycker loppet är existensberättigande.

Jag tycker det är lite typiskt för hela debatten. Män som diskuterar vad kvinnor bör göra och inte göra.

Tjejvättern
skogsvakt sa:
Det är 6000 startande. Det räcker väl gott som svar. Dom får väl avgöra om dom tycker loppet är existensberättigande.

Jag tycker det är lite typiskt för hela debatten. Män som diskuterar vad kvinnor bör göra och inte göra.

Med andra ord... Det handlar bara om pengar och som jag sa från början... Man får inte ens prata om det. Simhallar har fått nej till att erbjuda bad för endast kvinnor, men då är det ett behov man sett nyligen för att lära kvinnor från andra kulturer simma... Välbesökt, men inte ok då det bekräftar en förlegad kvinnosyn. Vad är skillnaden? Hade det vart ok att starta manvättern? Varför var det sånt liv när bara män fick göra riktiga klassikern? Typiskt kvinnor att klaga liksom... Åkte dessutom utklädda till män.

Om jag är man eller kvinna hör dock inte till saken då det var jag och min syster som satt och retade oss på det. Sedan råkar det vara jag som lyfter det här.

Tjejvättern
Edarion sa:
skogsvakt sa:

Med andra ord... Det handlar bara om pengar och som jag sa från början... Man får inte ens prata om det. Simhallar har fått nej till att erbjuda bad för endast kvinnor, men då är det ett behov man sett nyligen för att lära kvinnor från andra kulturer simma... Välbesökt, men inte ok då det bekräftar en förlegad kvinnosyn. Vad är skillnaden? Hade det vart ok att starta manvättern? Varför var det sånt liv när bara män fick göra riktiga klassikern? Typiskt kvinnor att klaga liksom... Åkte dessutom utklädda till män.

Om jag är man eller kvinna hör dock inte till saken då det var jag och min syster som satt och retade oss på det. Sedan råkar det vara jag som lyfter det här.
Vad är det du retar dig på då? Jag känner flera tjejer som kör både tjejvättern och tjejvasan. Ingen av dom känner sig förtryckt. Att lyfta in manvättern är ju bara löjligt. Jag ser inget problem. Förutom att problemet med att just alla dessa män ska tycka saker om vad kvinnor gör.

Tjejvättern
En större fråga är väl varför "tjejvarianten" av lopp är kortare.
Att det finns dam resp herr klasser/tävlingar är ju inte så konstigt. Man kan fråga sig varför motionslopp ska behöva vara uppdelade, men svaret på den frågan är väl att det som alltid tävlas även på motionsloppen.

Tjejvättern
eketjall sa:
En större fråga är väl varför "tjejvarianten" av lopp är kortare.
Att det finns dam resp herr klasser/tävlingar är ju inte så konstigt. Man kan fråga sig varför motionslopp ska behöva vara uppdelade, men svaret på den frågan är väl att det som alltid tävlas även på motionsloppen.

Att det finns herr respektive dam kan jag också förstå, men när det finns dam och blandklass för att damer tagit strid och fått ok att vara med i herrklassen känns bara märkligt.

Men sett till svaren här är jag den enda som tycker det är märkligt. Då tycker jag inte det är så konstigt längre... Om ingen bryr sig lär det knappast ens leda till debatt.

Tjejvättern
skogsvakt sa:
Att lyfta in manvättern är ju bara löjligt.
Varför är det det? Det borde väl faktiskt vara lika för båda könen.

Förutom att problemet med att just alla dessa män ska tycka saker om vad kvinnor gör.

Så det är inte ok att män bryr sig om tävlingar med bara kvinnar men kvinnor får klaga på att de inte fick vara med i tex vasaloppet?

Jag har inga problem med tjej tävlingar. Tror att de finns för att kvinnor som grupp är sämre på sport än män och att det normalt finns färre aktiva kvinnor än män. De kvinnorna som håller på med en aktivitet vill därför ibland ha sina egna tävlingar och träningar. Lite konstigt är det väl dock att det antagligen skulle bli ett väldigt liv om någon skulle komma på att starta killmilen eller killvasan.

Nu finns det ju också ett historiskt perspektiv där män tills rätt nyligen har bestämmt över vad kvinnor får göra i sportsammanhang och deras åsikter var ju inte direkt baserade på att de trodde att kvinnor klarade av samma saker som män för att utrycka det milt.

Tjejvättern
Finns ju faktiskt Grabbhalvan. 5km löpning.
Om jag inte blandar ihop det med något annat så gick den på exakt samma bana som Vårruset (tjejlopp) och samma dag/helg i Örebro?

Tjejvättern
Idag har jag cyklat tjejvättern. Det var en festlig tillställning.

Det kanske finns utrymme för en "kortvättern" för de killar som inte vill cykla 15 eller 30 mil?

Tycker inte det är konstigare att det finns motionslopp för bara damer eller bara för killar. Det är bara killar som cyklar tex TdF eller Giro de Italia. Damerna cyklar Giro Rosa, vet inte om det finns någon likvärdigt TdF för damer.

E: BTW finns det någon sida där man kan kolla resultat på TV som på resultatjakt för VR http://resultatjakt.se/events/vatternrundan_2016/ ?

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp