Tjockare Skivor = Mer bromskraft??

Kompressionsfria bromshöljen är konstruerade som ett växelhölje. Såvitt jag vet har inte shimano några sådana.

Skulle jag envisas med mekaniska skivbromsar skulle jag gå lös på dessa:

Sedan införskaffa Yokozuna/Juin Tech kompressionsfria höljen. Därefter ta reda på hur stora skivor ram och gaffel klarar och inhandla skivor samt adaptrar för att få dessa på plats.

Men nu blev det visst billigare att köpa hydrauliska STI och skivbromsok…

Det var sagt tidigare i tråden men jag säger det också.

Det kräver mer justering att få mekaniska skivbromsar att kännas bra om man jämför med hydrauliska. Anledningen är att de hydrauliska i större mån justerar sig själva.

Det man behöver göra är att centrera oket och se till att det sitter helt rakt - parallellt med skivan och i mitten. Hålen i oket är avlånga för att det skall gå att flytta det. Beläggen skall bara hårfint från skivan på bägge sidor. Mekaniska bromsar har normalt ”kolv” som rör sig på bara ena sidan och där är det viktigt att det är riktigt nära. Skivan flexar lite grann och det är OK. Men ju mer den flexar desto sämre känsla.

Sedan kan man skruva vid oket för att sätta beläggen på rätt avstånd. Därefter går man på vajerjustering för att få handtaget rätt.

För att få mer bromskraft är det större skiva som gäller - större diameter ger mer bromsande moment för en given kraft från oket.

Man kan också välja att öka friktionen med andra ”mjukare” bromsbelägg, vanligen på bekostnad av sämre värmetålighet och snabbare slitage. På min pendlarcykel där jag bromsar sällan och bromsarna vanligen är kalla föredrar jag det direkta bett jag får med ”mjuka” belägg. Men i skogen där jag bromsar mycket och ofta är det ”hårda” som gäller. De behöver lite arbetstemperatur för att ta bra.

Mekaniska bromsar känns enkla men efter 25 år och tjogtals med cyklar skulle jag säga att ett par slumpartade Shimano hydrauliska fungerar mycket bättre och kräver betydligt mindre engagemang för att funka.

Enda mekaniska skivbromsar jag har, fick sig 203mm skiva fram, tillsammans med passande adapter. Det är fortfarande inte lättdraget som hydrauliskt, men en välkommen förbättring! Varit mindre underhålls-strul med tung wire, än p.g.a. läckande hydrauler. (De senare är att jämföra med mopedbatterier, när stugsäsongen börjar..)

Bytte ut vajrar(smörjda), bytte bromsskiva, nya bromsbelägg och ett par begagnade TRP SPYRE.
Tror jag kommer köpa till kompressionsfria höljen i framtiden.
trp rekommenderar även kompressionsfria höljen i sin manual till spyre.
spyre-compressionless.png

Tillbaka
Topp