Tjockis undrar. Fel zoner för viktminskning?

Jag är inte så kunnig när det gäller zoner, men jag har definitivt varit otränad, så det kan jag :)

I ditt läge så hade jag satsat på att vänja mig vid cyklingen, precis som du gör. Cykla lagom långa sträckor, lagom ofta. Du ska inte få ont. Du ska orka hela din runda. Ta inte ut dig för mycket. Öka volymen när du fått upp vanan. Du tjänar inget på att överanstränga dig eller skada dig nu i början. Se bara till att ha det roligt/trevligt på dina cykelturer.

För att gå ner i vikt, kombinera ändrade kostvanor med träning. Den största delen av viktnedgången kommer från kostvanorna. Träniningen gör dig starkare och mer uthållig, så att du längre fram orkar ha en mer aktiv livsstil. Det hjälper dig att hålla vikten.

För mig hjälper det väldigt mycket att ha ett externt mål att jobba mot. Ett motionslopp eller något liknande. Eller organiserad träning med en klubb, vilket motiverar mig att inte sluta träna. Hitta något som motiverar dig att fortsätta.

Jag förstår orken inte fanns när det kändes som om allt gick emot dig. Sådana perioder har de flesta. Det positiva är att du är taggad på att fortsätta din resa igen. Kämpa på.

Hur kan en ebike bli bättre träning!?
Det låter ju helt sjukt, och det beror på (som allt annat). Visst kan man sätta ebiken i nåt slags turboläge och rulla omkring på snälla stigar eller grusvägar och ja, då är det ingen träning alls egentligen.

Men om man kör mtb med den blir det för merparten bättre helkroppsträning, och därmed bättre träning. Dels för att den väger satan jämfört med en analog, dels för att det går fortare och därmed blir mer krafter (tänk motorenduro, fast inte riktigt lika mycket såklart) och dels för att inte benen begränsar på samma sätt. Jämför med att trampa på en spinningcykel mot crosstrainer eller assaultbike. Sen blir i regel rundorna längre. Detta gäller även för vanliga elcyklar på gatorna enligt någon studie (https://www.nyteknik.se/fordon/elcyklister-far-lika-mycket-motion-som-vanliga-cyklister/124949).

Mina rundor på emtb blir generellt bättre träning än analog, både enligt mina appar men också känslan. Om det sen är en bra idé för TS just nu, ja det är en annan fråga.

Jag är också en tjockis och stressades ett tag av att läsa så mycket om lågintensivt/zon 2 som mirakelmedel och samtidigt känna att pulsen landade i zon 3 av att bara trampa iväg. Det är så lätt att snöa in sig när all möjlig information finns tillgänglig och det är så roligt att nörda ner sig. Varför slösa bort en timme på fel cykling när man istället kan läsa Nils van der Poels träningsupplägg, liksom? Så, jag började istället tänka att rätt intensitet var den när jag skulle kunna cykla nästa dag också.

Det finns inget magiskt med zon 2 och för de flesta vanliga motionärerna så spelar det liksom ingen större roll.
För en otränad person är vitsen med zon 2 att på ett skonsamt sätt vänja kroppen vid rörelse. För en tränad person handlar det om att kunna samla volym utan att ackumulera trötthet i någon större utsträckning.
Men då handlar det om folk som tränar vääääldigt många timmar.

En motionär som tränar 4-6 timmar i veckan kommer liksom inte få någon magisk effekt av zon 2. Snarare är det nyttigt med träning i zon 3 kontra mestadels zon 2. Det viktiga som i all träning är variation och inte alltid göra samma sak och skapa en progression i form av tid och eller tid.
Tränar man sen betydligt mycket mer, behöver man tänka annorlunda för att balansera belastning och volym.

Hej
Inte ett svar på din fråga egentligen men ett tips i sammanhanget vad gäller att komma ut osv, jag har själv gjort en liknande viktresa som du gjorde förra året och med cykling som en för mig hjälpande faktor.
Tipset är att använda Strava eller liknande för att logga rundorna, det hjälpte mig att hålla motivationen uppe, faktiskt även att inte äta onödigt på kvällen för jag såg hur mycket bättre det gick på rundan och/eller segmentet när jag vägde mindre. Jag tänker att all hjälp är bra hjälp.
Detta fungerade för mig, men vi är alla olika och kanske inte hjälper för alla.

Hej
Inte ett svar på din fråga egentligen men ett tips i sammanhanget vad gäller att komma ut osv, jag har själv gjort en liknande viktresa som du gjorde förra året och med cykling som en för mig hjälpande faktor.
Tipset är att använda Strava eller liknande för att logga rundorna, det hjälpte mig att hålla motivationen uppe, faktiskt även att inte äta onödigt på kvällen för jag såg hur mycket bättre det gick på rundan och/eller segmentet när jag vägde mindre. Jag tänker att all hjälp är bra hjälp.
Detta fungerade för mig, men vi är alla olika och kanske inte hjälper för alla.
Jag håller med till hundra procent. De tvåtusenish kronorna jag la på min Garminklocka är by far de bästa pengarna jag investerat i träning.

Det kan vara klokt att fundera lite på vad som är din primära målsättning. Även om viktminskning och träning hänger ihop så kan det bli målkonflikter. Om du äter bra sammansatt kost och drar du ner intaget för mycket påverkar det träningen negativt. Hälsovinsten av att vara bättre tränad kanske överväger hälsovinsten av att gå ner ytterligare i vikt.

Om jag inte missminner mig så har sumobrottare bra hälsa så länge de är aktiva. När de slutar vara aktiva försämras den snabbt. Det är ett extremt exempel, men ändå tänkvärt.

Det kan vara klokt att fundera lite på vad som är din primära målsättning. Även om viktminskning och träning hänger ihop så kan det bli målkonflikter. Om du äter bra sammansatt kost och drar du ner intaget för mycket påverkar det träningen negativt. Hälsovinsten av att vara bättre tränad kanske överväger hälsovinsten av att gå ner ytterligare i vikt.

Om jag inte missminner mig så har sumobrottare bra hälsa så länge de är aktiva. När de slutar vara aktiva försämras den snabbt. Det är ett extremt exempel, men ändå tänkvärt.
Midjemåttet är en oerhört viktig faktor om man tittar på storskaligt på att bedöma livslängd så jag skulle säga prio är på det och inte att få ut exakt max ur träning. Det är också roligare att cykla när man är lättare, eller rättare sagt bär på mindre onödig vikt.

Var många inlägg och inte läst alla så utsäktar om jag upprepar något någon redan skrivit. Men svaret angående "fatburningzone" är att det inte får dig att gå ner mer i vikt enligt senaste forskningen. Det är den totala energin du spenderar kontra vad du tar in som är avgörande för viktnedgång. Det stämmer att lågintesniv träning bränner mer fett, och högintensiv mer kolhydrater, men endast kortsiktigt under pågående arbete. Och med mer fett menas det inte i gram eller volym, utan den procentuella ration fett/kolhydrater som brännsle varierar till fördel för fett vid låg intesitet.

Så med andra ord kan du ta 2 exempel, äter 2500kcal, bränner 300kcal på cykeln i "fatburningzone"

vs: Äter 2500 kcal, bränner 500 kcal högintesivt i "carbburningzone". Detta exempel resulterar fortfarande i mer viktnedgång över tid, även i fettmassa. Eftersom du skapar en större energiskuld. Din kropp blir tvungen att resterande timmar av dagen ta mer från fettdepåerna då dina glykogendepåer bränndes under passet.

Sen är kroppen rätt smart, så om du ligger på för stora energiunderskott / underskott under lång tid kommer den tro du är i svältläge och nedreglera en massa processer för att spara energi. I värsta fall går du inte ner i vikt, men har samtidigt ett underskott och presterar sämre och får en sämre hälsa (relativ energibrist).

Så ta det lugnt, rör på dig, det kommer ge resultat.

Den stora uspen med z2 träningen är att det stimulerar nybildning av mitkondrier och kapillärer. Mitokondrierna är de små rackarna som oxiderar olika substrat och gör användbar energi av dem (kolhydrater och fett primärt) och för detta behövs syre.

Kapillärerna ger en bättre syreförsörjning till musklerna med mer blodtillförsel. Och dessutom blir mitokondrierna mer effektiva. Förenklat kan man säga att du får fler kraftverk med en bättre strömförsörjning och högre verkningsgrad. Den dagen du då behöver ta i på riktigt kommer du därför kunna nyttja både fett och kolhydrater mer effektivt som energikälla.
Så du blir bättre på att bränna både fett och kolhydrater och kroppen väljer det bränslet som är enklast tillgängligt för stunden.

Har man väldigt många kgs övervikt tror jag inte det är något speciellt svårt att både gå ner och bli bättre tränad. Närmar man sig en betydligt lägre fettprocent är det säkert svårare. Så verkar iaf de flesta på hög nivå resonera.

Sen bör man ha i åtanke att effektzonerna är % av FTP och har man 150 W tröskel bränner man 1/2 kcal färre per timma än om man har 300 W vid motsvarande ansträngningsnivå. Så om man är (mer) vältränad kan man hålla på längre och/eller med högre absolut intensitet vilken gör att träning bidrar mer till energibalansen än om man är otränad. Orättvist men sant.

Den enda vägen till vikt nergång är att springa cykla ger inte så mycket effekt
så vilket ger mest om man har en given distans.

Den enda vägen till vikt nergång är att springa cykla ger inte så mycket effekt
så vilket ger mest om man har en given distans.
Varför jämföra med en given distans för två helt olika motionsformer.
Man får nog jämföra given tid och fick jag välja mellan att cykla tre timmar mot att springa lika länge så vet jag vad jag skulle välja.☺️

Varför jämföra med en given distans för två helt olika motionsformer.
Man får nog jämföra given tid och fick jag välja mellan att cykla tre timmar mot att springa lika länge så vet jag vad jag skulle välja.☺️
Då får man fortsätt med att bli kallad tjockis och det står given distans och vad är en given distans allt i från 1 meter till oändlighet.
men testa vågen före och efter på en given distans så får man siffrorna kastade i ansiktet jag lyckades gå ner hela 3 hekto i går med att cykla 17km i skogen men går ner ungefär 1.5 kilo med att springa 5km i lugnt tempo men det mesta är vatten så vägning skall ske dagen efter.

Då får man fortsätt med att bli kallad tjockis och det står given distans och vad är en given distans allt i från 1 meter till oändlighet.
men testa vågen före och efter på en given distans så får man siffrorna kastade i ansiktet jag lyckades gå ner hela 3 hekto i går med att cykla 17km i skogen men går ner ungefär 1.5 kilo med att springa 5km i lugnt tempo men det mesta är vatten så vägning skall ske dagen efter.
vatten, glykogen mm. högst osannolikt med en varaktig viktnedgång på 1.5 kg efter 5 km och att det skapar ett större energiunderskott än 17 km mtb på stig...

Vägning innan vägning efter vågen ljuger inte.
Men som sagt, vatten är lätt att göra sig av med när man tränar i värme. Sen fyller man på det igen. Vi som inte dricker under cykling tappat alltså ännu mer vikt av cyklingen!

Men såhär lyder den första lagen om vikt, träning och dieter:

Energiprincipen (eller lagen om energins bevarande) är termodynamikens första huvudsats och innebär att energi inte kan skapas eller förstöras, utan endast omvandlas från en form till en annan.

Men som sagt, vatten är lätt att göra sig av med när man tränar i värme. Sen fyller man på det igen. Vi som inte dricker under cykling tappat alltså ännu mer vikt av cyklingen!

Men såhär lyder den första lagen om vikt, träning och dieter:

Energiprincipen (eller lagen om energins bevarande) är termodynamikens första huvudsats och innebär att energi inte kan skapas eller förstöras, utan endast omvandlas från en form till en annan.
Och vad har det med viktnedgång att göra du får nog förklara dig bättre än att hämta uppgifter från wikipedia.
Så jag la in länkar på det.

Mat är kemisk energi, arbete är mekanisk energi. Oavsett kost eller val av proteinkälla så behöver jämvikten rubbas med under- eller överskott av det ena eller det andra för att det ska bli förändringar upp eller ner på vikten.

Senast ändrad:
Mat är kemisk energi, arbete är mekanisk energi. Oavsett kost eller val av proteinkälla så behöver jämvikten rubbas med under- eller överskott av det ena eller det andra för att det ska bli förändringar upp eller ner på vikten.
Precis vad jag menade. Innan folk rabbitholear på dieter och träningsfilosofier borde det här fundamentala sitta i ryggmärgen.

Gå med i en förening. Sköta om en trädgård. Ställa av bilen. Kolla om man lider av apne/sömnbrist. Cykla till jobbet. 30 min promenad om dagen, och regelbundenhet i kalla det motion är överlag jättebra.

2.5 kilo på 6.4 km finns våg bevis.
Är nästan bara vatten. Hade man tappat 2,5kg fetmassa på 35minuters joggingtur så hade det inte funnits en överviktig människa i hela världen.

grovt räknat så krävs 11mil för 7000kcal (7000kcal är 1kg fettmass).

Lite återkoppling på detta. Jag jobbar med just detta sedan 20 år. Att styra upp och mäta effekter av träning.

Olika personer har väldigt olika förmåga till fettförbränning. Men generellt är det mer sannolikt att det bränns mer fett vid väldigt låg intensitet än vid hög. Ju bättre uthållighetstränad man är desto högre upp i ansträngning kan man ligga med bibehållen fettförbränning. Ofta ligger mängd fett man bränner ganska konstant upp till det att den stängs av pga intensiteten. Det som ökar vid ökad intensitet är mängd kolhydrater man använder och det totala energibehovet.

Rådet som många förespråkat ovan är att göra cykelträningen rolig och effektiv. Men vill man absolut bränna fett så kör VÄLDIGT lugnt. Eller gå hellre. Och använd cyklingen på ett roligare sätt än att bara slöcykla en massa mil. Om du nu inte tycker det är roligt.,.. :) Det är en uppstyrning av kosten anpassat till den dagliga totala aktiviteten som ger utslag på vågen och på kroppssammansättningen.

Bifogar en bild på en test jag gjorde på mig själv igår. Den visar att fettmetabolism på mig är ganska konstant oavsett om jag kör på 100 watt eller 300 watt. När fettmetalbolism avtar ökar kolhydratbehovet desto mer.

Bilagor

• fett co metabolism matttias.png
    fett co metabolism matttias.png
    99.1 KB · Besök: 132
Lite återkoppling på detta. Jag jobbar med just detta sedan 20 år. Att styra upp och mäta effekter av träning.

Olika personer har väldigt olika förmåga till fettförbränning. Men generellt är det mer sannolikt att det bränns mer fett vid väldigt låg intensitet än vid hög. Ju bättre uthållighetstränad man är desto högre upp i ansträngning kan man ligga med bibehållen fettförbränning. Ofta ligger mängd fett man bränner ganska konstant upp till det att den stängs av pga intensiteten. Det som ökar vid ökad intensitet är mängd kolhydrater man använder och det totala energibehovet.

Rådet som många förespråkat ovan är att göra cykelträningen rolig och effektiv. Men vill man absolut bränna fett så kör VÄLDIGT lugnt. Eller gå hellre. Och använd cyklingen på ett roligare sätt än att bara slöcykla en massa mil. Om du nu inte tycker det är roligt.,.. :) Det är en uppstyrning av kosten anpassat till den dagliga totala aktiviteten som ger utslag på vågen och på kroppssammansättningen.

Bifogar en bild på en test jag gjorde på mig själv igår. Den visar att fettmetabolism på mig är ganska konstant oavsett om jag kör på 100 watt eller 300 watt. När fettmetalbolism avtar ökar kolhydratbehovet desto mer.
Intressant, har du lust att berätta lite mer om hur man mäter detta? Antar att man använder proxys i utandningsluften för att få realtidsvärden så här? Hur mycket brukar just fettmetabolismen skilja sig mellan folk? Ser ju ut som att man kan undvika "bonkningar" om man höjer ribban för när kolhydrater växlas in?

Ok. så fettet runt magen används av kroppen om jag kör i fettförbränningszonen så då får jag en mer slimmad kropp.
Men kör jag snäppet över så är fettet runt magen kvar för då bränner jag kolhydrater.
Som jag har sagt tidigare, ordet fettförbränning har blivit en miljardindustri gällande mat och träning för de har inbillat folk att kör de i fettförbränningszonen så blir de smalare än om de kör på kolhydrater.
Jäkla hittepå.
Energi in, energi ut är vad som gäller.

Edit: fick se nu att du rekommenderar ts: att promenera i stället för att cykla om han vill gå ner mer i vikt.

Intressant, har du lust att berätta lite mer om hur man mäter detta? Antar att man använder proxys i utandningsluften för att få realtidsvärden så här? Hur mycket brukar just fettmetabolismen skilja sig mellan folk? Ser ju ut som att man kan undvika "bonkningar" om man höjer ribban för när kolhydrater växlas in?
Vi mäter syreupptagning och ventilation av koldioxid. Det kan skilja mellan 0-100 gram/h. Det är det uthållighetsträning går ut på i stor utsträckning, att få en person att nyttja mer fett och mindre kolhydrater.

Testet var under en kort period, bara 30 min om jag förstår diagrammet rätt, och min upplevelse är att det skiljer sig lite mot om det istället hade varit under en hel dag, säg 15 h ansträngning. och hur van kroppen är vid det.

Men jag vänder mig starkt mot :
Och använd cyklingen på ett roligare sätt än att bara slöcykla en massa mil.
Att cykla långt är världens kick, att på morgonen befinna sig i en del av landet och på kvällen en helt annan och det efter att ha tagit det lugnt och kopplat av under en hel dag. Och ännu mer under flerdagarsturer. Roligare än så blir det inte på cykel om man frågar mig :)

Dessutom är det väldigt bra träning, om än kanske inte den mest tidseffektiva.

Jag undrar också över värdena, enligt diagramet använder du vid 130 W enbart fett som bränsle och noll kolhydrater och skulle alltså i princip kunna cykla hur långt som helst utan näringsintag och det låter orimligt. 130 W är ändå en ganska hyfsad effekt och hastighet på längre distanser om cykel och cyklist är optimerade för minsta motstånd.

Äntligen någon som skriver att olika personer har väldigt olika förmåga till fettförbränning (jag antar att du menar även för de som annars är "lika" vältränade). Annars verkar det vanligt att "det som gäller för mig gäller för alla".

Det här med lågintensiv träning för att bränna fett kommer ju någonstans ifrån, tror inte att någon bara killgissat eller tjejvetat. Har man som underlag mest otränade så bekräftar väl det den tesen, och om man har som underlag mest vältränade så bekräftar det antagligen tesen "lågintensiv träning för att bränna fett är en gammal skröna".

Det du skriver stämmer ganska bra med min viktnedgång jag gjorde för några år sedan. Hade inte tränat något på 10+ år, 96 kg, 16 kilos övervikt. Började cykla med typ zon2-tempo, och drog ner på fet mat och godis. Efter några veckor började jag gå ner, med 1 kg i veckan. Hamnade sedan på en "platå", 88kg. Hade då börjat med intervall, kände mig lite kraftlös. Efter att jag började äta och fika som vanligt så började jag gå ner igen, inte lika snabbt som innan, men kom ner till 80 kg efter ett tag. Var höst/vinter då jag körde intervall på spinning. Tränade ganska hårt så hade väl hyfsad kondis.

Mätmetoden du använder, syreupptagning och ventilation av koldioxid, hur vedertaget är det? Om några år kanske man läser "förr användes mätning av syreupptagning och ventilation av koldioxid men det har visat sig ge ett missvisande resultat" :)

Jag undrar också över värdena, enligt diagramet använder du vid 130 W enbart fett som bränsle och noll kolhydrater och skulle alltså i princip kunna cykla hur långt som helst utan näringsintag och det låter orimligt. 130 W är ändå en ganska hyfsad effekt och hastighet på längre distanser om cykel och cyklist är optimerade för minsta motstånd.
Det är väl runt 35% av ftp, krävs knappt vatten att cykla 200 mil.

Tillbaka
Topp