Tjockis undrar. Fel zoner för viktminskning?

Varför envisas Sportografs fotografer med sitt ”fettofilter”?
Har just cyklat Vätternrundan och samtliga bilder är starkt missvisande mot personen jag ser i spegeln.
Antar att de vet vad de gör men deras försäljning skulle öka markant om de bytte linser till ett mer ursäktande format.

/Brad.

Det kanske är bättre att mäta det viserala fettet som finns i magtrakten och inte att stirra sig blind på kilon.

30,3-snitt/ 181w
På 90 min gickjag ner 2,4kg trots intag av 0 7kg vätska.
Med dom nya helt banbrytande rönen har jag gått ner 3,1kg rent fett?

Och vi har en ny vinnare, från gårdagens runda:
4 mil i zon1 + 3 mil gubbtempo (slå rekordet, på rött hela rundan så tempot sjunker efterhand = dålig träning men skoj), har inte wattmätare
Intag: 1,5 liter vatten, 1 kopp kaffe, 2 kulor glass
Viktförlust: 2 kg.

Och vi har en ny vinnare, från gårdagens runda:
4 mil i zon1 + 3 mil gubbtempo (slå rekordet, på rött hela rundan så tempot sjunker efterhand = dålig träning men skoj), har inte wattmätare
Intag: 1,5 liter vatten, 1 kopp kaffe, 2 kulor glass
Viktförlust: 2 kg.
Du är bara bäst, en hel hink med fett?

Det är många år sen jag sysslade med zoner för olika syften så jag lämnar den frågan därhän. En tanke jag brukar ha är att ligger jag på hård kraftansträngning/hög puls så ger det att jag blir tröttare i kroppen/får mer ont i gamla skador, då är det mer troligt att jag behöver vila mer. Dvs jag cyklar kanske inte nästa dag trots att jag egentligen vill. Så för mig kan det gagna att ligga på något lägre intensitet och kunna cykla mer. Fler cykeltimmar per vecka alltså.

Det man benämner vilopuls är det "sömnpuls" eller puls när man typ vaknar innan man går upp?
När jag sover går det ner mot 42-43, men vilopuls är sisådär 51.

Tänkte jag skall räkna fram pulszoner utifrån generella regler så jag har något att utgå från, typ % of target intensity (HRmax – HRrest) + HRrest

Det man benämner vilopuls är det "sömnpuls" eller puls när man typ vaknar innan man går upp?

Tänkte jag skall räkna fram pulszoner utifrån generella regler så jag har något att utgå från, typ % of target intensity (HRmax – HRrest) + HRrest
Är inte vilopuls det ens Garminklocka fantiserar ihop och säger är ens vilopuls? Jag har typ 34 på den, men har aldrig mätt några värden under 50 i verkligheten.

Vad har vilopulsen med puls-zoner för träning att göra? Jag är ärligt nyfiken för jag förstår inte hur det är relevant?

Om du vet din vilopuls när du sover så antar jag du äger någon form av pulsmätare, då borde du väl rimligtvis ganska enkelt kunna ta reda på din tröskel-puls och via den få ganska bra zoner?

Är inte vilopuls det ens Garminklocka fantiserar ihop och säger är ens vilopuls? Jag har typ 34 på den, men har aldrig mätt några värden under 50 i verkligheten.

Nja, det är lägsta pulsen på natten, iaf på min klocka. Vad jag tror, och andra skrivit, är att vilopuls skall vara just vilopuls, inte "sömnpuls". Min lägsta puls på natten är c.a 8 slag under min vilopuls. Garmin vekar dock räkna på "sömnpulsen" i min 1040 om man sätter att pulszoner skall vara % av HRR.

EDIT: Eller verkar som att den tar något slags snitt av "sömnpulsen" senaste x dagar

Vad har vilopulsen med puls-zoner för träning att göra? Jag är ärligt nyfiken för jag förstår inte hur det är relevant?

Om du vet din vilopuls när du sover så antar jag du äger någon form av pulsmätare, då borde du väl rimligtvis ganska enkelt kunna ta reda på din tröskel-puls och via den få ganska bra zoner?

Som jag skrev kan man ställa in pulszoner med % enligt formeln % of target intensity (HRmax – HRrest) + HRrest.
När jag började cykla "på riktigt" för nu 10 år sedan googlade jag rätt mycket på pulszoner. Finns olika metoder, den ovan stämmer rätt bra för mig. Jag googlade även på det här med tröskelpuls men tyckte det var för krångligt att komma fram till.

Som jag skrev kan man ställa in pulszoner med % enligt formeln % of target intensity (HRmax – HRrest) + HRrest.
När jag började cykla "på riktigt" för nu 10 år sedan googlade jag rätt mycket på pulszoner. Finns olika metoder, den ovan stämmer rätt bra för mig. Jag googlade även på det här med tröskelpuls men tyckte det var för krångligt att komma fram till.
Jag hade inte sett det här sättet att räkna fram puls-zoner tidigare så var inte helt uppenbart vad du menade..

Jag tycker ändå det är lättare att göra en rimlig uppskattning av min tröskel än att hitta min max- och vilopuls, som du säger hur definierar man ens vilopuls?

Borde bli mer relevanta zoner om man utgår från tröskeln också..

Garmins uppskattning av min tröskel stämmer bra med när jag upplever att mjölksyran kommer men har inte mätt på lab.

Nu har jag köpt en pulsklocka + pulssensor (Polar H10). Det visar sig att jag alltid ligger i zon 5 när jag tränar, det måste ju bero på att jag har dålig kondis?

Jag hade inte sett det här sättet att räkna fram puls-zoner tidigare så var inte helt uppenbart vad du menade..

Jag tycker ändå det är lättare att göra en rimlig uppskattning av min tröskel än att hitta min max- och vilopuls, som du säger hur definierar man ens vilopuls?

Borde bli mer relevanta zoner om man utgår från tröskeln också..

Garmins uppskattning av min tröskel stämmer bra med när jag upplever att mjölksyran kommer men har inte mätt på lab.
Att väga in vilopuls bygger på Karvonens forskning på 1950-talet. Lite mer om det: https://www.runnersgear.se/springtressant/karvonen-pulszoner/

Om det är bättre än att bara gå på maxpuls finns det åsikter om, vad jag som lekman har sett på internet så är inte stödet så starkt för Karvonens metod numera.

Att väga in vilopuls bygger på Karvonens forskning på 1950-talet. Lite mer om det: https://www.runnersgear.se/springtressant/karvonen-pulszoner/

Om det är bättre än att bara gå på maxpuls finns det åsikter om, vad jag som lekman har sett på internet så är inte stödet så starkt för Karvonens metod numera.
Att få ut maxpuls genom att räkna 220-ålder är väl rätt i allmänhet rätt värdelöst, det måste väl alla hålla med om? Detta eftersom de individuella variationerna är stora. Min maxpuls ligger ganska långt över 220-åldern.

Ska man köra med verkliga värden tror jag det är lättare att på egen hand testa sig fram till ungefärlig tröskel än att testa fram maxpulsen.

Som jag nämnt så googlade jag mig sönder och samman på det här med pulszoner när jag började cykla för 10 år sedan. Jag hittade diverse metoder; Borgskala, LTHR, Karvonen och den enkla 50-60-70-80-90 % av HRmax.
Och för LTHR-metoden finns olika procentsatser av LTHR beroende på vilken sida man hamnar på.

Jag kollade också beskrivningarna av de olika zonerna, "Du kan prata obehindrat", "Din andning blir tyngre" o.s.v. också dessa är lite olika beskrivna beroende på sajt.

Det som stämmer bäst för mig utifrån upplevd ansträngning är faktiskt Karvonens metod, och LTHR-baserad med procentsatserna 70-80-90-95-100 % av LTHR (kommer inte ihåg var jag hittade det, och jag har mer uppskattat min LTHR utifrån min "referensrunda").

Karvonens och LTHR med procentsatser enligt ovan ger ganska lika pulsgränser, och stämmer som sagt ganska bra överens med diverse beskrivningar med hur det känns.

En del sidor har det lite simpla % av HRmax, då skulle zon 1, 50-60% i mitt fall vara 78-93 bpm (har låga 156 i maxpuls på cykel), och det känns väldigt lågt. Enligt Karvonens är zon 1 103-112 bpm och det stämmer bättre för mig tycker jag.

Men oavsett vilken metod man kör på så är förmodligen även procentsatserna individuellt. Och det är väl argumentet för att köra med Borgskalan.

EDIT: Rörde till det med procentsatserna...

Senast ändrad:
Så du har jämfört ett antal olika metoder för att räkna ut pulszoner, utvärderat dessa baserat på hur väl upplevd ansträngning matchar det som beskrivs ska gälla för de olika pulszoner och tagit den/de som ligger närmast. Eller feltolkar jag dig?

Om jag tolkat rätt så innebär det alltså att ”facit” är beskrivningen av upplevd ansträngning, d.v.s. Borgskalan. Personligen tycker jag det i så fall verkar vara lite av att gå över ån efter vatten att hålla på med pulsmätning och pulszoner. Varför inte bara rakt av köra Borgskalan?

Med detta inte sagt att det behöver vara fel med pulsmätning under träning.

Så du har jämfört ett antal olika metoder för att räkna ut pulszoner, utvärderat dessa baserat på hur väl upplevd ansträngning matchar det som beskrivs ska gälla för de olika pulszoner och tagit den/de som ligger närmast. Eller feltolkar jag dig?

Om jag tolkat rätt så innebär det alltså att ”facit” är beskrivningen av upplevd ansträngning, d.v.s. Borgskalan. Personligen tycker jag det i så fall verkar vara lite av att gå över ån efter vatten att hålla på med pulsmätning och pulszoner. Varför inte bara rakt av köra Borgskalan?

Med detta inte sagt att det behöver vara fel med pulsmätning under träning.

Min Garmin 1040 har inte Borgskalan.

Du menar att klockan ställt in dem fel?
Man har i princip ingen nytta av vad Garmin och andra säger. Zonerna ställer du in själv efter att ha gjort någon form av test på hur sina zoner ligger.

Zon 5 klarar du bara några minuter i taget. Kan du ligga i den länge är det inte zon 5. Handlar inte om att vara stark eller något i den stilen, utan bara om hur man vill rikta sin träning osv.

Du behöver studera mer innan du praktiserar zonträning, helt enkelt.

Kör ett helvetes träningspass där du når din maxpuls. Då kommer klockan automatiskt ändra zonerna efter den.(Förhoppningsvis, om man har den funktionen påslagen).
Klockor och cykeldatorer brukar göra ett halvdant jobb med att uppskatta pulszonerna och maxpuls.

Kör ett helvetes träningspass där du når din maxpuls. Då kommer klockan automatiskt ändra zonerna efter den.(Förhoppningsvis, om man har den funktionen påslagen).
Klockor och cykeldatorer brukar göra ett halvdant jobb med att uppskatta pulszonerna och maxpuls.
Japp, så har jag gjort.

Man har i princip ingen nytta av vad Garmin och andra säger. Zonerna ställer du in själv efter att ha gjort någon form av test på hur sina zoner ligger.

Zon 5 klarar du bara några minuter i taget. Kan du ligga i den länge är det inte zon 5. Handlar inte om att vara stark eller något i den stilen, utan bara om hur man vill rikta sin träning osv.

Du behöver studera mer innan du praktiserar zonträning, helt enkelt.
Men jag klarar ju bara några minuter i taget! Sen måste jag ta det lugnt men så fort jag trycker på igen blir det zon 5.

Men jag klarar ju bara några minuter i taget! Sen måste jag ta det lugnt men så fort jag trycker på igen blir det zon 5.

HRmax (maxpuls), för att använda till pulszoner, kan vara lite svår att komma fram till (om man nu sätter pulszoner med "% max."). När jag tränar regelbundet har jag svårt att komma upp i min HRmax även i intervaller. Om jag vilar några veckor, eller endast lätt träning, kan jag komma upp i den, men då får jag verkligen vara noga med uppvärmning och pressa ur det allra sista i intervaller.

Garmin kör med metoden 50-60-70-... % av HRmax, om man ställer in "% max.". Jag har googlat en del på det här och det verkar hyfsat vedertaget med denna metod. Som jag skrev i ett tidigare inlägg så stämmer det dåligt för mig. z2 skulle börja på 93 BPM, har låga 155 i HRmax.

Tror nog att Garmin ändå har hyfsad koll på detta, tror inte att någon där slögooglat lite och tagit första bästa metod man hittat.

Kan det vara så att det stämmer bättre för andra idrotter, t.ex. löpning? Eller finns det dom dom tränar lite mer seriös cykling som tycker 50-60-70-...-metoden ger bra värden?

Det är t.o.m. så att, iaf min 1040, justerar %-gränserna om man trycker på "Vill du återställa zoner" så att dom ger samma resultat som 50-60-... oavsett om man väljer "% max.", "% HRR" eller baserat på mjölsyratröskel. Alltså att alla metoder ger 93 BPM som undre gräns för z2 om man väljer att återställa zonerna (men behåller t.ex. "% HRR").

Fun fact, jag hittade denna sida
Där har dom först en bild där gränserna för zonerna är 55-77-82-87-92, sedan i den förklarande texten kör dom ändå med 50-60-70-... Det roliga i sammahanget är att %-gränserna i bilden stämmer nästan exakt med vad jag får med Karvonen-metoden eller LTHR-metoden, varför dom sedan använder 50-60-.. i texten känns lite snurrigt.

Är det bara jag som tycker att Karvonens formel ger lite underligt resultat? Detta pga variationer i vilopulsen.
Exempel
Enl defaultvärdena i kalkylatorn i länken får en person med Vilopuls: 60, Maxpuls: 190 =>Zon 2 138-151 bpm
Men om samme person sedan skulle ha högre vilopuls en morgon (sovit dålig, bakis, begynnande förkyln el likn) blir då beräkningen
Vilopuls: 70, Maxpuls: 190 =>Zon 2 142-154 bpm
Pga den högre vilopulsen skall personen alltså träna med högre puls(dvs hårdare)! Kan det verkligen stämma?

Är det bara jag som tycker att Karvonens formel ger lite underligt resultat? Detta pga variationer i vilopulsen.
Exempel
Enl defaultvärdena i kalkylatorn i länken får en person med Vilopuls: 60, Maxpuls: 190 =>Zon 2 138-151 bpm
Men om samme person sedan skulle ha högre vilopuls en morgon (sovit dålig, bakis, begynnande förkyln el likn) blir då beräkningen
Vilopuls: 70, Maxpuls: 190 =>Zon 2 142-154 bpm
Pga den högre vilopulsen skall personen alltså träna med högre puls(dvs hårdare)! Kan det verkligen stämma?

Det är väl med vilopulsen som maxpuls, att man inte använder dagens tillfälliga värde, utan vad den "normalt" ligger på. Eller du ändrar pulszoner utifrån vad dagens maxpuls är? Eller din ftp om du använder det.

Det är väl med vilopulsen som maxpuls, att man inte använder dagens tillfälliga värde, utan vad den "normalt" ligger på.
Men om personen i exemplet ovan tränar regelbundet så sjunker ju vilopulsen,
och då skall den nu (mer) vältränade personen träna på lägre puls. Kan det stämma?
Exempel
Vilopuls: 60, Maxpuls: 190 =>Zon 2 138-151 bpm
Som (mer) vältränad
Vilopuls: 50, Maxpuls: 190 =>Zon 2 134-148 bpm
Resultatet är att en otränad person skall träna med högre puls (dvs hårdare)! Kan det verkligen stämma?

Kalkylatorn finns här

Men om personen i exemplet ovan tränar regelbundet så sjunker ju vilopulsen,
och då skall den nu (mer) vältränade personen träna på lägre puls. Kan det stämma?
Exempel
Vilopuls: 60, Maxpuls: 190 =>Zon 2 138-151 bpm
Som (mer) vältränad
Vilopuls: 50, Maxpuls: 190 =>Zon 2 134-148 bpm
Resultatet är att en otränad person skall träna med högre puls (dvs hårdare)! Kan det verkligen stämma?

Kalkylatorn finns här

Den var svår.

Då förstår du min fråga ovan

Nja, då förstår du inte mitt svar ovan. Att vilopulsen höjs om man t.ex är sjuk eller sovit dåligt anser jag inte har med saken att göra. Att den sjunker i början om man är otränad och börjar träna regelbundet är lite annat.

Men ska man vara petig så tror jag att alla metoder ger lite flytande gränser för de olika zonerna, eller vad man ska kalla det. Om man nu ska köra ett pass i z1 så är det skillnad om man ligger nära nedre eller högre gränsen, det är ju inte så att något magiskt händer om man ligger precis under gränsen för nästa zon och ökar pulsen ett slag och hamnar i en annan zon.

Jag tror även att gränserna är individuellt även om man skulle ha samma vilopuls, maxpuls och ftp. Jag ser metoderna som en fingervisning om ungefärliga gränser, oavsett vilken metod man går efter. Sedan stämmer väl vissa metoder bättre än andra.

Men min fråga kvarstår, är det någon som tränar cykling lite mer seriöst som tycker att zonerna hamnar hyfsat rätt om man använder 50-60-70-80-90 % av maxpuls?

Tillbaka
Topp