Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
30,3-snitt/ 181w
På 90 min gickjag ner 2,4kg trots intag av 0 7kg vätska.
Med dom nya helt banbrytande rönen har jag gått ner 3,1kg rent fett?
Du är bara bäst, en hel hink med fett?Och vi har en ny vinnare, från gårdagens runda:
4 mil i zon1 + 3 mil gubbtempo (slå rekordet, på rött hela rundan så tempot sjunker efterhand = dålig träning men skoj), har inte wattmätare
Intag: 1,5 liter vatten, 1 kopp kaffe, 2 kulor glass
Viktförlust: 2 kg.
Padel.Cyklade 74km idag i varmt och skönt väder. Viktförlust 100 gram. Tydligen biter inte cykling på min fetma. Ska man börja med bastu istället?
Äh, det där är en kadensfråga, trampa fortare så ska du få se på fettförlust.?Cyklade 74km idag i varmt och skönt väder. Viktförlust 100 gram. Tydligen biter inte cykling på min fetma. Ska man börja med bastu istället?
Observation, anekdotiskt?Jag ligger i massa olika ”zoner” varje runda. Blir bra det!
Observation, anekdotiskt?
Är inte vilopuls det ens Garminklocka fantiserar ihop och säger är ens vilopuls? Jag har typ 34 på den, men har aldrig mätt några värden under 50 i verkligheten.Det man benämner vilopuls är det "sömnpuls" eller puls när man typ vaknar innan man går upp?
När jag sover går det ner mot 42-43, men vilopuls är sisådär 51.
Tänkte jag skall räkna fram pulszoner utifrån generella regler så jag har något att utgå från, typ % of target intensity (HRmax – HRrest) + HRrest
Vad har vilopulsen med puls-zoner för träning att göra? Jag är ärligt nyfiken för jag förstår inte hur det är relevant?Det man benämner vilopuls är det "sömnpuls" eller puls när man typ vaknar innan man går upp?
När jag sover går det ner mot 42-43, men vilopuls är sisådär 51.
Tänkte jag skall räkna fram pulszoner utifrån generella regler så jag har något att utgå från, typ % of target intensity (HRmax – HRrest) + HRrest
Är inte vilopuls det ens Garminklocka fantiserar ihop och säger är ens vilopuls? Jag har typ 34 på den, men har aldrig mätt några värden under 50 i verkligheten.
Vad har vilopulsen med puls-zoner för träning att göra? Jag är ärligt nyfiken för jag förstår inte hur det är relevant?
Om du vet din vilopuls när du sover så antar jag du äger någon form av pulsmätare, då borde du väl rimligtvis ganska enkelt kunna ta reda på din tröskel-puls och via den få ganska bra zoner?
Jag hade inte sett det här sättet att räkna fram puls-zoner tidigare så var inte helt uppenbart vad du menade..Som jag skrev kan man ställa in pulszoner med % enligt formeln % of target intensity (HRmax – HRrest) + HRrest.
När jag började cykla "på riktigt" för nu 10 år sedan googlade jag rätt mycket på pulszoner. Finns olika metoder, den ovan stämmer rätt bra för mig. Jag googlade även på det här med tröskelpuls men tyckte det var för krångligt att komma fram till.
Att väga in vilopuls bygger på Karvonens forskning på 1950-talet. Lite mer om det: https://www.runnersgear.se/springtressant/karvonen-pulszoner/Jag hade inte sett det här sättet att räkna fram puls-zoner tidigare så var inte helt uppenbart vad du menade..
Jag tycker ändå det är lättare att göra en rimlig uppskattning av min tröskel än att hitta min max- och vilopuls, som du säger hur definierar man ens vilopuls?
Borde bli mer relevanta zoner om man utgår från tröskeln också..
Garmins uppskattning av min tröskel stämmer bra med när jag upplever att mjölksyran kommer men har inte mätt på lab.
Att få ut maxpuls genom att räkna 220-ålder är väl rätt i allmänhet rätt värdelöst, det måste väl alla hålla med om? Detta eftersom de individuella variationerna är stora. Min maxpuls ligger ganska långt över 220-åldern.Att väga in vilopuls bygger på Karvonens forskning på 1950-talet. Lite mer om det: https://www.runnersgear.se/springtressant/karvonen-pulszoner/
Om det är bättre än att bara gå på maxpuls finns det åsikter om, vad jag som lekman har sett på internet så är inte stödet så starkt för Karvonens metod numera.
Att väga in vilopuls bygger på Karvonens forskning på 1950-talet. Lite mer om det: https://www.runnersgear.se/springtressant/karvonen-pulszoner/
Om det är bättre än att bara gå på maxpuls finns det åsikter om, vad jag som lekman har sett på internet så är inte stödet så starkt för Karvonens metod numera.
Så du har jämfört ett antal olika metoder för att räkna ut pulszoner, utvärderat dessa baserat på hur väl upplevd ansträngning matchar det som beskrivs ska gälla för de olika pulszoner och tagit den/de som ligger närmast. Eller feltolkar jag dig?
Om jag tolkat rätt så innebär det alltså att ”facit” är beskrivningen av upplevd ansträngning, d.v.s. Borgskalan. Personligen tycker jag det i så fall verkar vara lite av att gå över ån efter vatten att hålla på med pulsmätning och pulszoner. Varför inte bara rakt av köra Borgskalan?
Med detta inte sagt att det behöver vara fel med pulsmätning under träning.
Brukar din Garmin ofta vara ute på cykelturer utan dig?Min Garmin 1040 har inte Borgskalan.
Det beror på att dina zoner är felinställda.Nu har jag köpt en pulsklocka + pulssensor (Polar H10). Det visar sig att jag alltid ligger i zon 5 när jag tränar, det måste ju bero på att jag har dålig kondis?
Du menar att klockan ställt in dem fel?Det beror på att dina zoner är felinställda.
Man har i princip ingen nytta av vad Garmin och andra säger. Zonerna ställer du in själv efter att ha gjort någon form av test på hur sina zoner ligger.Du menar att klockan ställt in dem fel?
Japp, så har jag gjort.Kör ett helvetes träningspass där du når din maxpuls. Då kommer klockan automatiskt ändra zonerna efter den.(Förhoppningsvis, om man har den funktionen påslagen).
Klockor och cykeldatorer brukar göra ett halvdant jobb med att uppskatta pulszonerna och maxpuls.
Men jag klarar ju bara några minuter i taget! Sen måste jag ta det lugnt men så fort jag trycker på igen blir det zon 5.Man har i princip ingen nytta av vad Garmin och andra säger. Zonerna ställer du in själv efter att ha gjort någon form av test på hur sina zoner ligger.
Zon 5 klarar du bara några minuter i taget. Kan du ligga i den länge är det inte zon 5. Handlar inte om att vara stark eller något i den stilen, utan bara om hur man vill rikta sin träning osv.
Du behöver studera mer innan du praktiserar zonträning, helt enkelt.
Men vad är det du vill uppnå då? Kör lite lugnare om du vill köra z3-4?Men jag klarar ju bara några minuter i taget! Sen måste jag ta det lugnt men så fort jag trycker på igen blir det zon 5.
Men jag klarar ju bara några minuter i taget! Sen måste jag ta det lugnt men så fort jag trycker på igen blir det zon 5.
Är det bara jag som tycker att Karvonens formel ger lite underligt resultat? Detta pga variationer i vilopulsen.Att väga in vilopuls bygger på Karvonens forskning på 1950-talet. Lite mer om det: https://www.runnersgear.se/springtressant/karvonen-pulszoner/
Är det bara jag som tycker att Karvonens formel ger lite underligt resultat? Detta pga variationer i vilopulsen.
Exempel
Enl defaultvärdena i kalkylatorn i länken får en person med Vilopuls: 60, Maxpuls: 190 =>Zon 2 138-151 bpm
Men om samme person sedan skulle ha högre vilopuls en morgon (sovit dålig, bakis, begynnande förkyln el likn) blir då beräkningen
Vilopuls: 70, Maxpuls: 190 =>Zon 2 142-154 bpm
Pga den högre vilopulsen skall personen alltså träna med högre puls(dvs hårdare)! Kan det verkligen stämma?
Men om personen i exemplet ovan tränar regelbundet så sjunker ju vilopulsen,Det är väl med vilopulsen som maxpuls, att man inte använder dagens tillfälliga värde, utan vad den "normalt" ligger på.
Men om personen i exemplet ovan tränar regelbundet så sjunker ju vilopulsen,
och då skall den nu (mer) vältränade personen träna på lägre puls. Kan det stämma?
Exempel
Vilopuls: 60, Maxpuls: 190 =>Zon 2 138-151 bpm
Som (mer) vältränad
Vilopuls: 50, Maxpuls: 190 =>Zon 2 134-148 bpm
Resultatet är att en otränad person skall träna med högre puls (dvs hårdare)! Kan det verkligen stämma?
Kalkylatorn finns här
Karvonen Formula för Pulsträning i Zoner | RunnersGear.se
Karvonens formel är en uträkning som kan användas för att bestämma olika pulszoner för träning. Kalkylatorn här använder ålder och vilopuls enligt formulan.www.runnersgear.se
Då förstår du min fråga ovanDen var svår.
Är det bara jag som tycker att Karvonens formel ger lite underligt resultat? Detta pga variationer i vilopulsen.
Då förstår du min fråga ovan
Nej.Men min fråga kvarstår, är det någon som tränar cykling lite mer seriöst som tycker att zonerna hamnar hyfsat rätt om man använder 50-60-70-80-90 % av maxpuls?