glitch
Aktiv medlem
Tjockis undrar. Fel zoner för viktminskning?
Mätmetoden, indirekt kalorimetri, är extremt vedertagen.Äntligen någon som skriver att olika personer har väldigt olika förmåga till fettförbränning (jag antar att du menar även för de som annars är "lika" vältränade). Annars verkar det vanligt att "det som gäller för mig gäller för alla".
Det här med lågintensiv träning för att bränna fett kommer ju någonstans ifrån, tror inte att någon bara killgissat eller tjejvetat. Har man som underlag mest otränade så bekräftar väl det den tesen, och om man har som underlag mest vältränade så bekräftar det antagligen tesen "lågintensiv träning för att bränna fett är en gammal skröna".
Det du skriver stämmer ganska bra med min viktnedgång jag gjorde för några år sedan. Hade inte tränat något på 10+ år, 96 kg, 16 kilos övervikt. Började cykla med typ zon2-tempo, och drog ner på fet mat och godis. Efter några veckor började jag gå ner, med 1 kg i veckan. Hamnade sedan på en "platå", 88kg. Hade då börjat med intervall, kände mig lite kraftlös. Efter att jag började äta och fika som vanligt så började jag gå ner igen, inte lika snabbt som innan, men kom ner till 80 kg efter ett tag. Var höst/vinter då jag körde intervall på spinning. Tränade ganska hårt så hade väl hyfsad kondis.
Mätmetoden du använder, syreupptagning och ventilation av koldioxid, hur vedertaget är det? Om några år kanske man läser "förr användes mätning av syreupptagning och ventilation av koldioxid men det har visat sig ge ett missvisande resultat" :)
Indirect Calorimetry: History, Technology, and Application - PMC
Measurement of energy expenditure is important in order to determine basal metabolic rate and inform energy prescription provided. Indirect calorimetry is the reference standard and clinically recommended means to measure energy expenditure. This ...
Oxidering av fett respektive kolhydrater i aeroba processer kräver en viss mängd syre varför man utifrån ratiot syre in, koldioxid ut kan fastställa hur substratoxideringsförhållandet det ut mellan kolhydrater och fett