Tjutande bromsar

A_H_9_0

Ny medlem
Tjutande bromsar
Jag har haft tjutande och gnisslande bromsar nu enda sedan jag köpte cykeln tidigt i våras och jag står inte ut! Någon som vet vad man kan göra? Det blir värre ju varmare det ute och bromsarna tar dåligt. Men om jag skvätter lite vatten på skivorna så slutar det tjuta och bromsarna tar mycket bra
( tills det torkat upp igen )
Någon med liknande erfarenheter?

Spec:
BROMSAR | Shimano M485, hydraulisk skivbroms

Tjutande bromsar
Testa följande procedur. (Finns i instruktionsböckerna)
Kontrollera att hjulet är ordentligt fastsatt. Att Skivan är ordentligt fastsatt på navet.

Sedan, lossa fästskruvarna för oket. Pumpa med bromsen tio gånger, håll inne bromshandtaget en sista gång hårt, dra en gummisnodd runt det så det inte kan röra sig. Dra sedan fast fästskruvarna för oket.

Tjutande bromsar
thompa skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan du inte meka så får du ju lämna in hojen
> till verkstad...

Helt otroligt. Du frågar om råd men sen vill du inte åtgärda det? Varför tog du den inte till cykelverkstad direkt??

Tjutande bromsar
Jag tycker de flesta bromsar skriker som fan, en gång i vintras med ett gäng på Sörmlandsleden lät vi som ett sågverk, otal fabrikat och modeller av bromsar men alla skrek. Bomull. I öronen.

Tjutande bromsar
bruce skrev:
> Jag tycker de flesta bromsar skriker som fan, en
> gång i vintras med ett gäng på Sörmlandsleden
> lät vi som ett sågverk, otal fabrikat och
> modeller av bromsar men alla skrek. Bomull. I
> öronen.

Det är för att alla skivbromsar för cykel tillverkas av Volvo OEM.

Tjutande bromsar
Du bör plocka ut beläggen och kolla om de har fått olja på sig. Just 485:an har det problemet då shimano har använt för mycket monteringsolja. Om det är olja på padsen byt dem och rengör skivan noga.

Tjutande bromsar
Min Nishiki med dessa M485 bromsar skriker fram, men inte bak.
Gnisslet verkar höras av bilisterna som är ivägen ibland, (Sveavägen).
Det följde inte med någon ringklocka, men det har ännu inte behövts ;-)

Tjutande bromsar
Hej!

Jag vet vad som orsakar dig problem. Och även vad som orsakar liknande problem för alla de som kör med de nya (M485) bromsarna som kommer från shimano.

När dessa bromsar sätts samman och monteras i asien så fylls de med olja medans oken är nedsänkta i oljebad. Detta för att snabba upp processen med att blöda bromsarna.

Problemet är dock att oken består av två delar på dessa bromsar. Det händer väldigt ofta att en liten mängd olja blir kvar mellan okhalvorna.

Under transport alternativt under bruk så kan oljan rinna ner på beläggen och därmed få dem att bli helt värdelösa. Om det inte är så från start så kan det uppträda genom att när man bromsar så flexar oket litegrand och då sipprar det ut. Man kan faktiskt se på många av dessa bromsar att det uppträder en liten fuktig rand mellan okhalvorna om man verkligen pressar hårt på handtaget.

Shimano känner till detta och du bör gå till affären med din broms/cykel och ditt kvitto och få nya klossar i ersättning till dina gamla. I samband med detta så bör även oken rengöras mycket noggrannt med lämpligt medel för att förhindra att samma sak händer igen.

Edit: Man kan lätt identifiera bromsar med problem, de tar inte bra och skriker en hel del även om man bara bromsar lite lätt och roterar hjulen. Tar man ur klossarna så är de ofta smutsiga (mörka) och har inte sällan en ring av olja på baksidan där kolven går mot.

Beläggen som kommer orginal till dessa bromsar är resin, byt inte ut dessa mot metallmotsvarigheten då skivorna som är orginal till dessa inte är byggda för det.

Man identifierar lätt resinbelägg på beläggets baksida där det står resin, eller via färg och yta på bromsbelägget. Den är ljusare på resin och såpass mjuk att man kan trycka in en nagel i beläggsytan en liten bit.

Senast redigerad av en moderator:
Tjutande bromsar
Preacher skrev:

> samband med detta så bör även oken rengöras
> mycket noggrannt med lämpligt medel för att
> förhindra att samma sak händer igen.

Nyheter för mig men lämpligt medel i det här fallet borde vara bräcleean.

Tillbaka
Topp