Tjuv-säkra hjulen

jonasjj

Medlem
Tjuv-säkra hjulen
Hej!

En gång blev mitt backhjul stulet det var svinjobbigt kostade mycket med nytt.

Nu har jag köpt en ny fin cykel och vill inte vara med om det igen. Har quick release på dem som är jättesmidigt....också för tjuven.

Så jag undrar vad ni har för lösningar som ni är nöjda med?

Har hittat tex denna som är billig för ändamålet: https://www.bike24.com/p291719.html

Finns många dyrare varianter också. Tar gärna del av era erfarenheter kring detta!

Tjuv-säkra hjulen
Hur du låser cykeln är relevant i första taget? Du bör alltid låsa bakhjulet med ramen i "triangeln"/mitten av cykeln. Själv har jag ett bygellås i "triangeln" med vajer som kan låsa fast cykeln och bakhjulet och ett kedjelås till framhjulet som kan låsa fast cykeln i något cykelstöd.

Tjuv-säkra hjulen
nHar hittat tex denna som är billig för ändamålet: https://www.bike24.com/p291719.html

Finns många dyrare varianter också. Tar gärna del av era erfarenheter kring detta!
En vajer genom hjulen och bygellåset räddade min cykel
1

Men då skruvade tjuven istället av bromsar och sadel!

Så nu har jag lagt ner en hel del pengar på unika och skyddade "skruvar och muttrar"
Set_02_BR_4.jpg

Hittills har inget blivit stulet, men inget står emot en batteridriven kap....

Tjuv-säkra hjulen
Hej!

En gång blev mitt backhjul stulet det var svinjobbigt kostade mycket med nytt.

Nu har jag köpt en ny fin cykel och vill inte vara med om det igen. Har quick release på dem som är jättesmidigt....också för tjuven.

Så jag undrar vad ni har för lösningar som ni är nöjda med?

Har hittat tex denna som är billig för ändamålet: https://www.bike24.com/p291719.html

Fungerar bra vid kiosken & cafét, något billigare men säkert lika dugliga som de du hittade på bike24.
Men som redan påpektas, värt att skaffa ett rejält bygellås eller kätting som alltid låses genom bakgaffeln ihop med närmsta stolpe eller annat liknande objekt.
Förvisso jobbigt att transportera tungt lås men bättre än att bli av med bakhjulet eller ännu värre hela cykeln?

Tjuv-säkra hjulen
Nackdelen med dessa axlar är att du måste ha med dig verktyget. Annars blir det svårt att laga en punktering i fält. Jag missade att ha med mig skiftnycklar när jag punkterade med en fixie jag hade med Axel och gamla hederliga muttrar.

Tjuv-säkra hjulen
Jag har något liknande dessa som man öppnar med vanlig insex-nyckel, borde hindra tjuven tillräckligt mycket och man står aldrig utan verktyg. Hade tidigare biltemas femsidiga som liknar de som TS länkar, på dessa gick axeln av efter några säsonger. Låser alltid genom bakhjulet men utan vajer till framhjulet och det har fått vara kvar så här långt.

Tjuv-säkra hjulen
På en cykel man ställer utomhus kanske ändå framhjulet är av ringa pris. Och bakhjulet låser man ju genom som nämnts ovan.
Visst undantag finns så klart.

Tjuv-säkra hjulen
Tack för era tips/tankar/erfarenheter!

Många skriver om att låsa med bakhjulet i bygellåset, men lutar åt att det är värt att köpa någon sådan unik-nyckel-muttrar för att slippa tänka på att låsa med bakhjulet, ibland är det lite lurigt få till. Och att slippa hålla på med vajer också. För kan de inte ta bort bakhjulet, som de ju inte kan om det är specialmutter så kan de helt enkelt inte ta bort det .Tänker det gör den mindre stöldbegärlig i stort också eftersom det är segt att köpa en tjuvad cykel som det inte går att få bort hjulen på.

Då gör man det en gång och behöver inte tänka igen, jag brukar ändå inte ha med mig för att byta punka på stan, så brukar få traska hem nån halvmil, eller mil om jag har otur.... kanske ska börja tänkte på ngt sådant :)

Tillbaka
Topp