To-hell-and-back CX pendel cykel? (Club Roost DJ)

Har länge letat efter den ultimata CX pendel vinter stig ramen och när jag såg någon (i fula hojar tråden!!!) länka till denna så slog det mig. En cykelfettoram såklart.
nick.jpg

Håller för vad som helst, styv som ett spett, snygg, stål, inte så jämrans lång så man ser vad som händer i trafiken, skivfästen (ingen självklarhet på en CX ram) mycket däcksutrymme mm.

Efter lite efterforskning kom jag fram till att Club Roost DJ är snygg och billig.
7590.jpg

Men då återstår ju frågorna. Svälger ramen ett 700x40c däck. Om någon har en att mäta på så behövs det sådär 36-37cm. Vad väger en sån där rackare? Spelar inte så stor roll sålänge det inte är mer än typ 3-4 pannor. Jag mailade CRC men de var inte direkt superhjälpsamma. Fick några mått och försökte simulera i BikeCad. Ser lovande ut tycker jag men jag har gissat sadelrörsvinkeln (71 grader) och vevlagerdroppet (40mm).
Clubroost.jpg

Så vad tror ni, kommer det att funka? Kommer jag få stryk av frostgänget om jag cyklar i lyckra på den häringa? Vart får man tag i enhalvmeter sadelstolpe?

//Erik

(Oj, va mycket det blev...om du inte orkar läsa allt så skriv hallonbåt och bumpa tråden :)

Har inte läst allt, det ser utnsom en såndärn redbull rampage racer hoj.

Men om däcket bygger 37-38 cm i radie så kan du få in det i princip alla cyklar på marknaden. Bara trialramar du skall akta dig för.

Senast redigerad av en moderator:
Jag tror nog att 700x40 får plats, hur långa är kedjestagen?

Finns det några sköna skäl till varför du vill ha en så låg ram?

I hate to break it to ya, men du kommer slå i fötterna i framdäcket...
EDIT:
Om din ritning stämmer dvs.

Boe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror nog att 700x40 får plats, hur långa är
> kedjestagen?
>
> Finns det några sköna skäl till varför du vill ha
> en så låg ram?
>
> --
>

Kedjestagen är 16.5" Låg ram helt enkelt för att jag tycker det är snyggt, sticker ut lite mer i mängden. Iallafall för en CX. Inbillar mig också att det borde vara lite smidigare när man kryssar mellan bilarna. Men det är nog mest tack vare kort hjulbas.

//Erik

mytomspunnen skrev:
> I hate to break it to ya, men du kommer slå i
> fötterna i framdäcket...
> EDIT:
> Om din ritning stämmer dvs.
>

Vet inte om ritningen stämmer men jag såg det också. Är van vid att slå i fötterna på min lvg, det blir lätt så för oss som inte är så långa och ståtliga. Det går att arbeta runt. Mest bara ett problem när man stilar vid rödljus.

//Erik

Newsboy skrev:
> Shiggy (mtbtires.com) har en.
>

SHIT!!!

Dendär är ju helt otrolig. man tror att man har sett allt så tittar man lite till och ser bara ännfler sjuka grejjer. Styrstamen tex....Jummy!

Tjena!

SHiggys skapelser borde fan förbjudas.. Helt jävla horribelt.. btw så har jag likadan styrlinda som han har på sin vänstra styrhalva på min ratt.. :P

Tjena!

ErikHs gamla MZ gaffel skulel passa ra in på shiggys hoj.. den var lika grön som bakskärmen..

Nu är du ute på tunn is knäskål.. Erik la ut en bild på något horribelt med inslag av grönt du kajkade runt stan på för några år sen i nån tråd för inte så längesedan. :)

Tjena!

Ehh.. Tja.. Jo.. Men.. OK DÅ!!! Min Specialized S-Works var iak grön.. jag ger mig.. fan.. hatar kinesisk =David tortyr.. :P

Styrlinda? Äh, mainstreamat och konventionellt, oavsett hur den är mönstrad.

En riktigt lurvig rattmuff (som ser ut som om någon flått en angorakatt) på styret iz da shit... ;-)

Edit: Favstel

=David skrev:
> Mja det var den där med världens högsta bb och en
> kermitgrön pärlemo gaffel jag menade faktiskt.
>
Tjena!

och nu fattar jag ingeting.. fram med bilden för bövelen..

Newsboy skrev:

Shiggy måste vara en djupt störd människa. Det var väl han som hade en Kona också, snarlikt kittad?
Jag säger ingenting om styret, hur han vill hålla händerna och vilket sätt han uppnår det på är ointressant.

Nä, jag opponerar mig mot färgvalet. Har den här personen annorlunda konstruerade ögon än vi andra?

Tjena!

Ahh.. den illgröna JrTn... Den hade jag helt glömt bort.. usch.. 130m slag på endc.. fruktansvärt..

Newsboy skrev:
>
Oj! Plötsligt är jag inte så säker längre. Ramen var ju clean och midgestyre (el.dyl) var ju på min linje men där slutar det nog också. Kommer nog inte sjunka så lågt som att använda skärmar, blir hälldre skitig, och bromskabel, som skall gå innanför lindan, utanför??? Och tre flaskhållare, han har säkert sånna där tvåliterflaskor också, ryser. Å tempohållare till datorn, om man nu skall ha en varför inte bara sätta den direkt på styret?

Om jag lovar att försöka färgsätta lite konservativare då?

//Erik

BikeCad-bilden antyder en lååång sadelstolpe och en flaaaack styrvinkel. Är det bra?
Och överrörslängd på 494 mm verkar väldigt kort. Hur lång är du?

StaffanS skrev:
> BikeCad-bilden antyder en lååång sadelstolpe och
> en flaaaack styrvinkel. Är det bra?
> Och överrörslängd på 494 mm verkar väldigt kort.
> Hur lång är du?

Jag är ca 175. BikeCad bilden är inte huggen i sten utan beror mycket på min gissning på sadlestolpsrörets vinkel. Toppröret är ca 55cm, det är effective topptube som är 494mm. Jag håller oftast i hantagen på racern så jag gissar att jag skulle göra det på denna också. Och de är ju sådär 10-20cm frammför styrröret. Jag vill även ha en relativt kort cykel för att sitta lite mer upprätt än på en traditionell CX/lvg. Tror att en 410mm seatback thomson skulle sitta som en smäck. Flack styrvinkel har jag ingen egentlig känsla för hur det borde påverka egenskaperna? Styrvinkeln är 69 grader enligt CRC.

//Erik

Tillbaka
Topp