To Strive or not to Strive

Chouca

Medlem
Min nuvarande cykel ska flytta till Spanien så jag tittar på vad som jag skall ha här hemma.
Det blir mest naturstigar med barr, rötter och sten, en del dropp men mycket upp och ner.
Jag är inte orolig för cyklarnas förmåga att ta mig nerför över stök o bröt men söker en cykel som funkar bra uppför oxo. Vill ha 29 tum och helst inte över 30.000.

Canyon Strive får glimrande recensioner både uppför och nerför.
Andra kandidater på min lista är Radon Slide Trail och Commencal Meta AM eller Meta Trail.

Har någon erfarenhet angående hur dessa cyklar uppför sig i motlut?

Andra förslag?

Mega 290 verkar lovande men jag vill gärna ha med en vattenflaska... Jeffsy har ju också samma problem även om det går att tråckla dit en yt unik vattenflaska.

Och hur uppför dom sig i motlut?

Med den ganska lilla beskrivningen av hur det ska cyklas, så låter 160mm slag i överkant. Kanske missuppfattar iofs.
Tänk två gånger, för mycket cykel är sällan kul.

Det finns två personer som alltid skriver att man ska ha Canyon oavsett vad. Ens har redan skrivit och andra som heter Joline dyker nog snart upp ?.
Sixten brukar ha bra koll. Han dyker nog också upp snart.

Och 100 man som skriver att man aldrig ska ha Canyon.?

Ja 160mm är kanske för mycket (Men varför chansa?). 120-130 bak och 140-150 fram låter kul.

Den "bistra" verkligheten i Stockholmsområdet är ju mest naturstig med sten rötter, upp och ner. Sedan vill jag kunna nyttja även i områden som Flottsbro, Järvsö etc. Men den dagliga cyklingen är naturstig.

Fredrik, är egenskaperna uppför på Strive då bra som testerna säger?

Chouca sa:
Den "bistra" verkligheten i Stockholmsområdet är ju mest naturstig med sten rötter, upp och ner. Sedan vill jag kunna nyttja även i områden som Flottsbro, Järvsö etc. Men den dagliga cyklingen är naturstig.

Fredrik, är egenskaperna uppför på Strive då bra som testerna säger?

Jag hade förra generatioens strive och jag tyckte att den funkade fantastiskt bra. Nu är det ju lite skillnader på de båda. Den är ju främst byggd att gå nerför. Men för mig funkade shapeshiftern hur bra som helst, du får 1,5 cykel för priset av en. Det är min åsikt. Kör idag en spectral-18, anledningen till bytet nedåt är som ovannämnda redan sagt, inte kul med för mycket slag.

Jag är ingen expert, men Strive verkar som en ren endurocykel med shapeshifter och 165 mm vevarmar. Gjort för att cykla snabbt utför och langsamt och trevligt uppför, inte för typiska stockholmsstigar.

Jag cyklar strive i göteborg. Stökiga stigar och jag tycker det är lättare att klättra med den än med min tidigare hardtail, trek superfly 6. Sedan är den givetvis fantastisk utför. Så en till som är pro-strive!

Jag cyklar en del platt med mega och det går. Tycker ärligt talat inte dämpningen är ett problem. Har dock inte klockat den mot en xc och cyklar ensam.

Ta med capra på den listan som sagt om du ska ha en enduro som klättrar. Annars är väl am9 den snyggaste tror jag.

Luthman Photography sa:
En heldämpad hoj klättrar generellt sett bättre än en hardtail eftersom man får bättre grepp när bakhjulet följer marken.

Bättre grepp är den positiva sidan av myntet, onödig kraft som komprimerar fjädringen istället för att driva framåt den negativa och det är väl där geometrin spelar in för stt försöka minimera detta gung.

Jag cyklar själv en Strive CF 8.0 2018 med 27,5"-hjul, alltså den äldre modellen. Cyklar i Stockholmsterräng, stigar med rötter och sten uppför och nedför. Den fungerar riktigt bra för mig.
Under sommaren var vi uppe i Sälen och jag körde även downhill med hojen. Tack vare shapeshiftern gör den här cykeln riktigt kul. Med en knapptryckning och ett ryck så har man ställt om geometrin på cykeln lämpad för mer nedför. Tycker man klättrar med den utan svårigheter.
Nu kanske jag är färgad då jag kör en Strive, men enligt min mening är det en väldigt kompetent cykel som klarar det mesta.

Senast ändrad:
Chouca sa:
Mega 290 verkar lovande men jag vill gärna ha med en vattenflaska...

Nukeproofen har ju en hållare under, man får väl helt enkelt köra en flaska med lock eller liknande.

För övrigt kör jag själv en Commencal Meta AM 29 och älskar den utför. Dock är den ganska tung och är ingen XC-raket uppför direkt.. Kör du mycket varierad stig så kanske Meta Trail vore bättre.

Senast ändrad:
Tjo, tack allihopa för ert engagemang, internetcykling är ju jobbigare än riktig cykling!

Ripmo AF är intressant men går ju ej att få tag på...

Bra tankeläsning Sixten, cykeln som jag tar med till Spanien är en Rockmachine, numera med Charger 2 och debonair.
Uppför sig hyfsat uppför men jag har byggt en lockout från styret för bakdämparen.
Jag är 179 cm lång och 72 kg i badbyxor.

Det som skiljer Meta AM från Meta Trail är väl fjädringsvägen eller...??? Väger båda 15 kg typ.

Tillbaka
Topp