Tokens

Lansgren

Medlem
Tokens
Försöker få lite klarhet i det här om tokens.

Vill få en så enkel överblick som möjligt. Och det jag tror mig ha kommit fram till är att om du bottnar ur så får du pumpa upp trycket. Blir det för hård och stötig åkning i lättare terräng - ta ur luft och sätt i tokens. Stämmer det här något sånär?
Alltså lite fördjupat så förstår jag att dämpningen blir mer proggresiv eftersom luftkammaren blir mindre. Men innebär inte det att dämparna riskerar bottna ur tidigare efter som utrymmet blir mindre eller klarar dom sig pga den ökade proggresiviteten?

Ni får ursäkta mig om det finns en forumtråd som klargör det här. Har tyvärr inte hittat den.

Tokens
Utrymmet i luftkammaren (luftfjädern) blir mindre och du får ökad progressivitet, men den kommer inte att internt inom gaffeln påverka slaglängden och kommer således inte att bottna ur tidigare :)

Den kommer däremot att tidigare ge en ökad motståndskraft att bottna ur och på så sätt kanske kännas att du bottnat ur för att det krävs så pass mycket mer för att det skall ske. Men det krävs ett par token för att det ska bli så, inte en eller två stycken. Kolla lite på dämparkurvor så förstår du nog snart hur det är, eller ännu bättre, testa att trycka i en token och kör lite. Sedan ytterligare en och känn på skillnaderna. Sedan välja det som blev bäst!

Senast ändrad:
Tokens
Börja med att ställa in rätt sag. Sag är det första man ska ställa in innan man börjar laborera med annat. Om du sedan bottnar för lätt sätter du i tokens. Utnyttjar du för lite slag tar du ur tokens.

Tokens
Mback72 sa:
Börja med att ställa in rätt sag. Sag är det första man ska ställa in innan man börjar laborera med annat. Om du sedan bottnar för lätt sätter du i tokens. Utnyttjar du för lite slag tar du ur tokens.

Okej. Bottnade ut när jag körde lite hårdare på stigar så pumpade upp sagen tills jag hade 20-25% på bakdämpare och 25-30 på framgaffeln. Tänker mig att den kan vara lite mjukare eftersom den tar mycke stötar och har 10mm längre slaglängd (150mm)
Det funkade. Jag bottnar inte ur, men det känns nästan lite för hårt.
Framgaffeln fick jag pumpa i ordenligt till skillnad från vad wiggle hade haft i.
Men tack för infon, får la laborera lite med tokens som ni säger :) Det låter som att med tokens i så kommer den upplevas mjukare i lättare terräng och hårdare när jag kör på lite.

Hmm. En fråga till. Om jag vill köra lite downhill är det då att föredra att pumpa upp trycket eller att lägga till tokens? Är väl också en sån där tvetydigt fråga som handlar om tycke å smak antar jag. Men har noll erfarenhet, så all hjälp tas tacksamt emot :) Har en vitus Escarpe vx 27.5 förresten.

Tokens
Lansgren sa:
Mback72 sa:

Okej. Bottnade ut när jag körde lite hårdare på stigar så pumpade upp sagen tills jag hade 20-25% på bakdämpare och 25-30 på framgaffeln. Tänker mig att den kan vara lite mjukare eftersom den tar mycke stötar och har 10mm längre slaglängd (150mm)
Framgaffeln fick jag pumpa i ordenligt till skillnad från vad wiggle hade haft i.
Men tack för infon, får la laborera lite med tokens som ni säger :) Det låter som att med tokens i så kommer den upplevas mjukare i lättare terräng och hårdare när jag kör på lite.

Hmm. En fråga till. Om jag vill köra lite downhill är det då att föredra att pumpa upp trycket eller att lägga till tokens? Är väl också en sån där tvetydigt fråga som handlar om tycke å smak antar jag. Men har noll erfarenhet, så all hjälp tas tacksamt emot :) Har en vitus Escarpe vx 27.5 förresten.

Jag är nybörjare på detta men för mig gjorde ett extra token underverk. Nu får jag ett helt annat stöd och det är mycket mer peka och kör.
(Lyrik 170mm nu med två av max 4 token)
Skulle jag får samma stöd genom högre trycka hade jag skakat sönder på rötter o skit.

Som det skrivs ovan ska man nog ha rätt tryck för rätt sag och inte pumpa för stöd.
Så långt är jag med, men sen tillkommer kompressionen.....

Tokens
Förenklat kan man säga att tokens ökar lufttrycket i den sista tredjedelen av slaget. Vilket gör att du kan ställa in det lufttryck du vill ha i början mha gaffelpumpen (sätta sag) och sedan öka motståndet mot slutet mha tokens.
Ökat tryck i slutet av slaget minskar bottning såklart.
Som redan skrivits påverkas inte slaglängd fysiskt av tokens.
Hoppas det blev tydligare istället för grumligare.

/VanGarg

Tokens
Undrar om jag får lov att kapa tråden lite. Har ny cykel och går från hardtail med 100mm till FS med 120 bak 130 fram (Sektor RL). För skånsk skogscykling i min klass så du verkar det funka finfint så här långt. Men jag har ju planer på att kunna cykla lite enklare utför, som ex snällare leder i Åre utan att hyra cykel.

Spontant tänker jag att en token eller två skall i när man ger sig på lite tuffare cykling. Men kanske vill man öka slag lite, kanske till 140 eller även 150 men vill ju inte förändra cykeln allt för mycket. Kanske båda åtgärderna i kombination? Att plocka i och ur tokens är ju lite enklare åtgärd, skall man köpa två stycken och ha med sig och prova sig fram?

Senast ändrad:
Tokens
@lansgren
Jag vet inte hur du mäter sag men generellt har man mer sag bak än fram...

@moros
Jag skulle inte ändra slaglängd på din cykel inför ett Åre-besök om du inte gillar extra mycket att mecka på cykeln...
När man åker utför blir viktfördelningen mer åt framsidan av cykeln så att du kan behöva gå lite upp i tryck fram och anpassa returen därefter. Sen kan det vara skönt att flytta styret högre upp också.

Tokens
Lansgren sa:
Mback72 sa:

Bra utgångspunkt:

Sitt med vikten helt i sadeln. 30% sag bak.
Ställ dig i "attackposition". 20% sag fram.

Tokens
VanGarg sa:
Förenklat kan man säga att tokens ökar lufttrycket i den sista tredjedelen av slaget. Vilket gör att du kan ställa in det lufttryck du vill ha i början mha gaffelpumpen (sätta sag) och sedan öka motståndet mot slutet mha tokens.
Ökat tryck i slutet av slaget minskar bottning såklart.
Som redan skrivits påverkas inte slaglängd fysiskt av tokens.
Hoppas det blev tydligare istället för grumligare.

Tack. Det blev tydligare. Hur skulle du säga att känslan på åkningen blir för stig respektive downhill? För mig låter det som att det blir en mjukare och behagligare resa över en stökig stig samtidigt som drops och hopp på downhillturen kan tas utan att man bottnar ur. Alltså bara fördelar. Men samtidigt så läser jag detta på bikeradar om nackdelar med tokens "Harsher on medium-large hits where less travel is used" har svårt att tolka vad den meningen betyder i enhet med det jag tror att tokens är bra för :)

happymtb.fr sa:
@lansgren
Jag vet inte hur du mäter sag men generellt har man mer sag bak än fram...

Okej. Har gått efter youtubevideos efter hur man mäter sag. Fram känns lite mer att skjuta från höften än hur man mäter bak, men i runda slängar borde jag väl träffa rätt. Men tack för den infon, efter provkörning idag så ska jag öka sagen lite i båda dämparna. mer bak då än fram. Men var å körde downhill idag och efter lite kläm å känn kom jag oxå fram till att om man ska iväg på en åretripp så kan det vara värt att pumpa upp framgaffeln lite extra om inte tokens does the trick.

Tillbaka
Topp