Tolka värden från effektmätare på långlopp/MTB

konscious

Aktiv medlem
Effektmätare är väl standard numera för att värdera insats men vet att känslan är viktigare för många.
Men som sagt en watt är alltid en watt och vissa har teknik och sparar effekten till stigningarna så det blir svårtolkat.
Vissa är åkstarka på platten och hänger med rätt klunga etc, men...

Ser fler kör med effektmätare och att en topp 10 åkare på Suggan körde snitt 4,1W/kg.
En topp 10 (ca 15% fr eliten i tid) i masterklass låg på 3,1 w/kg ca
Själv klassar jag mig som motionär resultatmässigt ca 30-35% snittar runt 2,6w/kg.

Senast ändrad:
Jag har effektmätare på lvg (Garmin 3 pedaler) men ligger klart lägre än dig med ungefär samma sätt att räkna: 2,3 W/kg över lite längre distanser. Med ditt sätt att räkna hamnar jag 40% efter. Kan nog stämma. Klassar mig som lätt fetlagd motionär i övre medelåldern (>50 år). Har svårt att hålla 200 W i medel när det närmar sig 5 timmar i sadeln. Jag väger ca 10 kg för mycket.

Suggan var hård i år. Höga siffror med tanke på att milen på stig i mitten gick i relativt lugnt.

4.2w/kg i snitt. 4,83w/kg NP. Krävdes 509w i 5min för att gå med över krönet på Vidablick.

Ove-Rall sa:
Suggan var hård i år. Höga siffror med tanke på att milen på stig i mitten gick i relativt lugnt.

4.2w/kg i snitt. 4,83w/kg NP. Krävdes 509w i 5min för att gå med över krönet på Vidablick.

Körde du i mål på någon slags elittid?
Dagen innan satt jag och jämförde effekt från de som hade bra tid uppför Vida blick på strava... Imponerande.

Intressant och de snabbaste uppför backen efter masterstarten >6,5w/kg? dvs en bra bit över tröskeln för nivån i eliten. De orkar dessutom köra på en mycket högre intensitet (IF) genom hela loppet.

Klassar in som motionär även om jag kör i tävlingklass, 2,85w/kg i snitt och 3,31w/kg NP för mörksuggan. Körde in på 2:52.

Tillbaka
Topp