Q&D skrev:
-------------------------------------------------------
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Så, då är det alltså bara att vänta 50 år
> > till och om alla rekord då slagits med
> liggcyklar
> > involverade så blir det krystat att hålla på
> > och hävda att man ska slå rekorden utan
> > liggcyklar.
> >
> > Tusan, jag som brukar vara genomkonservativ
> > håller på och argumenterar mot någon som
> vill
> > ha det som det var! Vart är världen på väg?
>
> Jag tappade dig efter de första raderna.
>
> Du förespråkar att statiskt följa ett
> regelverk. Det är en form som vilar på en redan
> passerad tidpunkt. Så visst, håller med om att
> du är konservativ.
> Men jag betraktar förhållanderna i enlighet med
> den samtida traditionen, alltså den som råder i
> dagsläget.
> Då får jag det till att du argumenterar för att
> upprätthålla en världsbild som släpar snäppet
> bakom min ;)
Hm, har jag verkligen sagt att jag förespråkar ett statiskt regelverk?
Min inställning tror jag (förebehåller mig rätten att revidera min åsikt ;-) ) är att man bör ha ett regelverk som man inte pillar på i onödan. Om man vill slå rekord är allting som tillåts inom regelverket OK. Om världen utanför gör att regelverket börjar kännas otidsenligt så ska man dock kunna uppdatera det. En sådan uppdatering kan både vara åt mer tillåtande eller mer begränsande hållet, beroende på förändringarna i världen utanför. Som vettig inskränkande regelförändring kan man t.ex. ta (vissa) dopningsregler. Att som under amfetamineran ha tävlingsläkare som åker runt och bokstavligen återupplivar cyklister är knappast önskvärt och ett förbud mot användande av amfetamin tycker jag var ett rätt rimligt beslut. En regel som jag idag tycker börjar bli överspelad är UCI:s 6,8 kg-regel. Åtminstone borde minimivikten kunna sänkas.
Dessutom, om det informella regelverket definieras av traditionen måste ju varje nytt rekordförsök som görs ske inom linjerna för traditionen vilket gör att traditionen bara cementeras. För att traditionen ska uppdateras m¨åste någon göra något utanför gällande tradition, men det informella regelverket tillåter ju inget sådant. Det låter i mina öron som statiskt om något.