Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Om du kikar i det länkande dokumentet finns ungefär den jämförelsen i form av skillnad mellan Steves tillryggalagda sträcka och en hypotetisk sträcka som Amanda skulle ha kört om hon hade samma snitt som nu men kört lika långt varje dag. Det som lite talar emot den jämförelsen är att Amanda själv är över 450 miles efter det hypotetiska värdet efter 49 dagar, d.v.s. betydligt mer än skillnaden mellan Steves och Amandas längder efter 49 dagar.

Tommy Godwins rekord ...
Det man skulle kunna göra vore att jämföra Steve med någon slags uppskalad version av hans plan där skalningen gjorts så att han med perfekt genomförande av planen skulle matcha det resultat Amanda kan väntas hamna på.

Tommy Godwins rekord ...
En jämförelse i stil med den som Supertramp förespråkade:
ZZZ.JPG

För varje dag visas alltså för de två cyklisterna skillnaden mellan den verkliga ackumulerade sträckan och en hypotetisk ackumulerad sträcka som skulle uppnåtts till den dagen av en cyklist som hållit samma snitt som Amanda gjort under hela försöket hittills.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
janolle sa:
GoranS sa:
janolle sa:
DE flesta Äventyrare brukar drabbas av djup depression efter avslutat "prov" ...

Med mindre än att du kan frambringa någon trovärdig källa på det så är jag mkt tveksam.

suneson.se .Mannen som sprungigt kust-kust i Amerika 5ggr. Orkar du inte läsa allt så kan du ju
fråga på hans blogg. Han har däremot inte hamnat i mörkret efter. Varsegod.

Goddag yxskaft!

Vaknat på fel sida ida Göran?? Eller igår med ???

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
GoranS sa:
janolle sa:
GoranS sa:
janolle sa:
DE flesta Äventyrare brukar drabbas av djup depression efter avslutat "prov" ...

Med mindre än att du kan frambringa någon trovärdig källa på det så är jag mkt tveksam.

suneson.se .Mannen som sprungigt kust-kust i Amerika 5ggr. Orkar du inte läsa allt så kan du ju
fråga på hans blogg. Han har däremot inte hamnat i mörkret efter. Varsegod.

Goddag yxskaft!

Vaknat på fel sida ida Göran?? Eller igår med ???

Detta har inträffat:

a) Du hävdar att de flesta äventyrare drabbas av djupa depressioner efter sina äventyr.
b) Jag ifrågasätter detta och ber dig att tillhandahålla en trovärdig källa, d.v.s. en källa som visar att de flesta äventyrare drabbas av djupa depressioner efter sina äventyr.
c) Du länkar till Björn Sunesons blogg, en person som varit ute på en del äventyr och som enligt dig själv inte drabbats av depression. Däremot tycker du att jag ska läsa hans blogg och om jag inte orkar det ställa en fråga i ämnet.
d) Jag tycker inte att det den angivna länken på något sätt visar att de flesta äventyrare drabbas av djupa depressioner efter sina äventyr och svarar därför "Goddag yxskaft" med innebörden att det var inte svar på frågan. Dessutom är det på dig det ligger att belägga ditt påstående, det är inte mitt jobb så är det någon som ska fråga Suneson är det du. Om han ger dig stöd kan du sedan använda det.

Jag googlade lite och hittade jag väsentligen följande två inlägg i ämnet från Suneson: http://www.suneson.se/kommentarer.php?id=2266 och http://www.suneson.se/kommentarer.php?id=2698. Ingen av dessa länkar innehåller något som helst påstående om att de flesta äventyrare drabbas av djupa depressioner efter sina äventyr. Det han skriver är att

a) coast-to-caost-löpare kan drabbas av "tomhet och i värsta fall depression" efter sina äventyr
b) "vet flera coast to coast löpare som haft psykiska problem såväl under som efter löpet".

Så, summa summarum: Nej, jag tycker inte den länken du gav är en trovärdig källa till ditt påstående om att djupa depressioner är något som drabbar de flesta äventyrare efter avslutade äventyr. Om du tycker det ser jag gärna att du med ett klart och logiskt resonemang redogör för detta. Annars tycker jag det är bättre att bara medger att du gjorde ett lite förhastat uttalande snarare än att hålla på och indirekt anklaga mig för att vara allmänt grinig (vilket är så jag tolkar ditt senaste inlägg). Det jag kan bli lite grinig kring är när människor häver ur sig vilda påståenden utan några som helst belägg, i synnerhet när det rör saker så otrevliga som djupa depressioner.

Tommy Godwins rekord ...
Tommy Godwins rekord ...
Amanda har nu ett snitt i April på 266,9 miles !! Vilket för en Svensk blir "nästan" 43 mil/dag!!
Det är bara att jubla. Det nya månadsrekordet borde landa på 1300mil om hon varit Svensk
annars är det väl dryga 8000miles +

Tommy Godwins rekord ...
Lördagens turer:

S: 362,4 km, 26,8 km/h rullsnitt (13.32 rulltid, 14.12 totaltid). 1405 hm. Puls: 87/116. Effekt: 141/642. Kadens: 59/95.
A: 443,2 km, 33,7 km/h rullsnitt (13.08 rulltid, 13.47 totaltid). 124 hm. Puls: 111/151.

Dag 343 blev Amandas näst längsta dag hittills (dag 332 bjöd på 4 km mer). Steve hade igår 225 miles. Ska han i detta skede undvika att tappa på Amanda (om man jämför hans dag x med Amandas dag x) så behöver han ligga någonstans mellan 225 och 230 miles då Amanda hade de flesta dagar strax över 230 miles men med en och annan dag ner på 215-220 miles.

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
Amanda har nu ett snitt i April på 266,9 miles !! Vilket för en Svensk blir "nästan" 43 mil/dag!!
Det är bara att jubla. Det nya månadsrekordet borde landa på 1300mil om hon varit Svensk
annars är det väl dryga 8000miles +

I det första försöket (som avslutas idag) har hon 7732 miles på mätaren och behöver alltså 268 miles för att nå 8000 miles. Så jag skulle bli förvånad om hon inte kör minst 268 miles idag givet att inget strular. 8000 miles motsvarar f.ö. 266,7 miles/dag.

I försök två har hon efter 22 dagar ett snitt på 266,84 miles/dag, d.v.s. bara en aning mer än vad hon har i försök ett. Om man spekulerar lite kring chanserna att nå Steves rekord+1000 miles, d.v.s. 8104,3 miles (vilket svarar mot 270,14 miles/dag) så krävs att hon under de sista åtta dagarna snittar 279,2 miles/dag. Då hon inte har en enda dag som är så lång hittills är min gissning att försök två kommer att sluta på under 8104 miles.

Försök tre har kommit precis halvvägs och där ligger snittet på 267,89 miles/dag. För att i det försöket nå nu gällande rekord+1000 miles krävs under de sista 15 dagarna ett snitt på 272,4 miles/dag. Där är min gissning att om hon skulle satsa på det skulle hon klara det. Dock tror jag inte att det är hennes mål. Dessutom tillkommer det faktum att hon nu inte ska avsluta trampandet (snart) efter detta försöks slut. Detta gör att hon rimligen inte kommer att pusha speciellt hårt på slutet av försöket utan bara köra på som vanligt och låta rekordet bli vad det blir.

Tommy Godwins rekord ...
Ser ut att bli relativt lång tur för Steve idag om han tänkt sig att sova i sin egen säng. Han har gjort 27 mil och har garanterat minst 10 och troligen mer i närheten av 11 mil genaste vägen hem.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
277 miles för Amanda igår gör att det första månadsrekordförsöket slutade på 8009 miles.

Sådär ja det va ju en fin sträcka! Försök 2 blir längre & 3an ännu längre. Eller va spår du Göran?
Om? hon ska slå 100000miles rekordet vågar hon väl inte maxa sista veckan!

Tommy Godwins rekord ...
Med nuvarande snitt för försök 2 och 3 skulle de landa på 8018 resp. 8054 miles.

Nuvarande snitt på 235,57 miles/dag skulle ge ett årsrekord på 85983 miles. Med dagsetapper på 267 miles/dag under resten av tiden skulle hon landa på 86643 miles. För att komma upp i 87000 miles skulle det krävas 284 miles/dag vilket jag inte tror hon kommer att göra, så jag har svårt att se att det finns något skäl till en slutspurt under årsrekordförsökets sista vecka, annat än för att få det rekordet att bli så bra som möjligt. Min gissning är att vi inte kommer att få se 300+ miles/dag utan snarare att hon nöter på i samma stil som nu. När hon närmar sig 100000 miles tror jag sannolikheten för en slutspurt är större.

F.ö. kan nog spekulationerna om RAAM avskrivas i och med att hon satsar på rekordet på 100000 miles. Visserligen finns det väl(?) inget som formellt sett skulle hindra henne att köra RAAM som en del av det försöket men det skulle dock vara kontraproduktivt.

Slutligen en liten notering: Amanda kommer rimligen att passera 4000 timmars cykling idag då klockan hittills tickat upp till 3993 timmars cykling.

Tommy Godwins rekord ...
Söndagens siffror:

S: 400,3 km, 26,8 km/h rullsnitt (14.52.56 rulltid, 16.56.25 totaltid). 1781 hm. Puls: 90/126. Effekt: 148/537. Kadens: 61/98.
A: 445,8 km, 33,8 km/h rullsnitt (13.10 rulltid, 13.49 totaltid). 188 hm. Puls: 111/167.

Tommy Godwins rekord ...
Om hon fortsätter cykla som hon gör nu ca 270 miles/dag så kommer hon passera 100k miles nån gång ca 2-3 juli om jag räknade rätt (414-415 dagar totalt).

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Jag tror det stämmer som du (GoranS) skrev tidigare i tråden att den gode Steve kör lite på intuition. Sträckan igår var nog ett "ryck", och idag får han betala för det. Å andra sidan så kände han nog att han var tvungen att öka. Inget ont om Steve men jag trodde nog att det skulle komma en reaktion idag. Jaja, det blir spännande att se framöver om han kan "hänga med" Amanda.

Tommy Godwins rekord ...
Steve sa i en video att han anpassar turerna beroende på vindförhållandena vilket ibland gör att de blir längre eller kortare än planerat. Och då blir det att han kommer isäng tidigare och kan starta tidigare nästa morgon, eller tvärt om att han kör till sent på natten och tar lite längre sovmorgon dagen därpå.

Tommy Godwins rekord ...
Om så är fallet borde man väsentligen kunna korrelera dagsetappernas längd med vindstyrkan - köra långt när det är vindstilla och köra kort när det blåser mycket (med vissa "störningar" för att vinden varierar under dagen).

Tommy Godwins rekord ...
Måndagens doser:

S: 327,9 km, 25,6 km/h rullsnitt (12.47.16 rulltid, 14.01.48 totaltid). 1485 hm. Puls: 90/120. Effekt: 142/572. Kadens: 65/101.
A: 443,5 km, 33,4 km/h rullsnitt (13.18 rulltid, 13.53 totaltid). 242 hm. Puls: 107/142.

Amanda verkar ha växlat upp ytterligare lite. De tre senaste dagarna har bjudit på tre av de fyra längsta dagarna under hela försöket och samtliga på 275+ miles. Bara 20 dagar kvar nu på försöket och med 275 miles/dag under resten skulle rekordet landa på 86811 miles eller 13971 mil, vilket motsvarar 382,8 km/dag.

Steve hade en kortare dag och lägre tempo. Med 25,6 km/h och en timmes "dötid" per dag tar det honom nästan 16 timmar att genomföra en sträcka som är lika med Amandas snittlängd per dag. Så, med risk för att bli tjatig så måste han nog öka tempot för att klara av att köra tillräckligt långa sträckor per dag utan att sömnbehovet ska börja tullas på. Och han måste samtidigt se till att hålla nere "dötiden". Detta naturligtvis utgående från att målet är att slå Amandas blivande rekord.

Tommy Godwins rekord ...
Och skulle Amanda köra på med 275 miles/dag under resten av tiden skulle det tredje månadsrekordförsöket sluta på 8146 miles, d.v.s. 437 km/dag.

Tommy Godwins rekord ...
Om nu Amazing Amanda fortsätter hoja tills 100.000 miles uppnåtts och detta med de dagsdistanser hon kört den senaste tiden, får hon då räkna tillbaka ett år från slutdagen och få ett nytt årsrekord? De höga vederbörande har ju alla data, men inget anmält startdatum.

Tommy Godwins rekord ...
Med mindre än att hon betalar avgiften för ett nytt årsrekordförsök tror jag det är kört. Om hon betalar låter jag det vara osagt om UMCA går med på det eller inte. Hon lär dock i så fall åtminstone behöva registrera det nya försöket innan nuvarande försök är avslutat.

Tommy Godwins rekord ...
Det snackades om the barkley marathons för en stund sedan i tråden. Det finns en timmes lång dokumentär om den på netflix.

Sevärd om man gillar folk i misär!

Tommy Godwins rekord ...
Tisdagens aktivitet för Amanda (Steves siffror inte uppe på Strava ännu; https://frrt.org/tg/riders indikerar 33+ mil)

A: 435,0 km, 33,3 km/h rullsnitt (13.04 rulltid, 13.53 totaltid). 211 hm. Puls: 109/182.

Två perioder med högre puls för Amanda igår. Först en mellan 54 och 64 km med 149 slag/min i snittpuls och 182 slag/min som max och sedan mellan 382 och 395 km med 159 slag/min i snitt och 178 slag/min som max. Under den senare perioden höll hon strax över 40 km/h i snitt.

Tommy Godwins rekord ...
Hur hade hennes chanser stått sig på ett platt vm-tempo?

Hon verkar ju verkligen vara i god vigör.

Alt. hade ju varit timman.

Rekordet för damer ligger på 47.980.

Tillbaka
Topp