Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Hm, Steves Stravauppdateringsdisciplin lämnar lite att önska f.n. Fattar inte att han inte har ork att slänga upp passen direkt efter att han cyklat klart. Han har ju bara varit ute och rullat i ett drygt halvdygn. ;-)

Enligt https://frrt.org/tg/r/1-steve blev det dock 316 km för Steve igår medan Amanda körde 431,7 km.

Amandas tre månadsrekordförsök ligger nu alla på mellan 265 och 266 miles/dag i snitt. Om hon bryr sig i gränser så skulle 8000 miles kunna vara något att försöka klara. Krävs 266,7 miles/dag för att klara det så det är ingen våldsam ökning som krävs. Det första försöket har pågått i 19 dagar och för att slå Steves rekord krävs "bara" 188 miles/dag under de sista 11 dagarna.

Sen måste jag säga att även om jag är en aning tveksam till om Steve verkligen kan slå rekordet så tycker jag det vore kul om han skulle greja det, framför allt för att han ju mer jag ser av honom ju mer framstår han som "a really nice bloke". Man skulle ju kunna tänka sig att han skulle tycka det var lite jobbigt att rekordet verkar tryckas upp med närmare 10000 miles jämfört med Tarzans notering, men i den här videon finns inte tillstymmelse till något negativt utan bara en hyllning till Amandas insats.

Tommy Godwins rekord ...
Jag har svårt att förstå vad som motiverar Steve. Han cyklar längre tid men kortare sträcka vareviga dag. Tror han verkligen att han om ett tag kan göra en betydande fartökning?
Min gissning är att han bara siktar på att ta ett brittiskt rekord.
Vad de sysslar med ute i kolonierna är ointressant ;)

Tommy Godwins rekord ...
Min gissning är att han verkligen har förhoppningar om att slå rekordet, vad det nu månde bliva. Jag tror dock att han skulle vara rätt nöjd om han skulle kunna överträffa Tommys notering.

Sen tror jag inte att man ska jämföra vad Steve och Amanda gör nu, Amanda har rampat upp rätt duktigt efter nyår. Fram till dess låg dagssnittet utvärderat per månad på mellan 224,5 miles/ dag (oktober) och 232,0 miles/dag (november). Efter årsskiftet har det varit:

Jan: 234,9 miles/dag
Feb: 240,5 miles/dag
Mar: 255,9 miles/dag
Apr: 265,1 miles/dag (hittills)

Steves dagssnitt ligger förvisso hittills under Amandas oktobersnitt, men det är inte jättemycket under (enligt https://docs.google.com/spreadsheet...PVpuQd5SM8aDB-FmrJC3zldBk/edit#gid=1510827515 låg det efter 7/4 på 223,8 miles/dag). Dock lär han vara tvungen att bygga upp en buffert under sommarhalvåret, för jag har svårt att se att han skulle kunna lägga på en spurt med start i november när vädret börjar bli dåligt igen i England. Och för att lyckas med det lär han vara tvungen att få upp farten då jag har svårt att tro att det går att pytsa in speciellt mkt mer tid utan att han skulle riskera hamna i de problem med återhämtning som han hade vid förra försöket.

Tommy Godwins rekord ...
Just nu ligger Steves dygnssnitt ca 5% lägre än Amandas. Kanske är Steve nöjd så länge han slår Godwins rekord? Eller så räknar han med att kunna öka.

Tommy Godwins rekord ...
Hans plan är ju att öka. På http://oneyeartimetrial.org.uk/the-preparation finns följande plan, men den var nog gjord innan Amanda började trycka upp dosen:
Month	Distance	 	Total dist
March	6160	(220mpd) 	6160
April	6750	(225mpd) 	12910
May	7130	(230mpd) 	20040
June	7050	(235mpd) 	27090
July	7440	(240mpd) 	34530
August	7440	(240mpd) 	41970
Septemb	7200	(240mpd) 	49170
October	7440	(240mpd) 	56610
Novemb	7050	(235mpd) 	63660
Decemb	7130	(230mpd) 	70790
Januar 	6975	(225mpd) 	77765
Februa	6160	(220mpd) 	83925
March	660	(220mpd) 	84585

Tommy Godwins rekord ...
OK. Om han justerar planen med +ca 5 miles/dygn så räcker det. Vilket kanske inte är omöjligt om han kan öka farten lite. Men det känns ändå rätt optimistiskt, finns inga marginaler för oförutsedda händelser.

Tommy Godwins rekord ...
Skärtorsdagscyklingen:

S: 336,8 km, 24,2 km/h rullsnitt (13.55 rulltid, 15.26 totaltid). 1827 hm. Puls: 86/127. Effekt: 134/544. Kadens: 60/96.
A: 434,9 km, 33,0 km/h rullsnitt (13.10 rulltid, 14.01 totaltid). 156 hm. Puls: 110/167.

Om man kikar lite på Amandas kurvor för gårdagen så ser man att hon initialt kör ca 4 mil på lokalgatorna och att både puls och fart är ganska låga där (snittpuls 102 slag/min och medelfart 29,9 km/h). Mellan 48 och 82 km har hon en ganska jämn men betydligt högre puls (129 slag/min i snitt) och håller där 33,1 km/h i snitt. Därefter sjunker pulsen men blir också mer variabel. Mellan 81 km och 330 km snittar hon 33,2 km/h med medelpuls på 110 slag/min. Man skulle kunna tänka sig att det antingen är ett cykelbyte vid 82 km eller, kanske troligare med tanke på den ökade variationen i puls, att hon fått sällskap. Från 33 mil in till mål indikerar fartkurvan att det verkar vara lite mer ryckig körning. Skulle kunna vara att det är fler ute och cyklar på varvet och hon trycker på lite emellanåt. Temperaturkurvan är det något konstigt med strax efter 8 mil. Hoppet verkar synkat med droppet i puls och den "negativa spiken" i fartkurvan. Kan för lite om hur temperaturmätarna på denna typ av tingestar är placerade och hur de fungerar för att ha någon hypotes om varför det ser ut som det gör.
ZZZ.JPG

För Steves del får man väl säga att det var en lite svag dag både vad det gäller längd och fart. Han skulle behöva få en lite mer positiv trend rätt snart nu.

.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Skärtorsdagscyklingen:

S: 336,8 km, 24,2 km/h rullsnitt (13.55 rulltid, 15.26 totaltid). 1827 hm. Puls: 86/127. Effekt: 134/544. Kadens: 60/96.
A: 434,9 km, 33,0 km/h rullsnitt (13.10 rulltid, 14.01 totaltid). 156 hm. Puls: 110/167.

Om man kikar lite på Amandas kurvor för gårdagen så ser man att hon initialt kör ca 4 mil på lokalgatorna och att både puls och fart är ganska låga där (snittpuls 102 slag/min och medelfart 29,9 km/h). Mellan 48 och 82 km har hon en ganska jämn men betydligt högre puls (129 slag/min i snitt) och håller där 33,1 km/h i snitt. Därefter sjunker pulsen men blir också mer variabel. Mellan 81 km och 330 km snittar hon 33,2 km/h med medelpuls på 110 slag/min. Man skulle kunna tänka sig att det antingen är ett cykelbyte vid 82 km eller, kanske troligare med tanke på den ökade variationen i puls, att hon fått sällskap. Från 33 mil in till mål indikerar fartkurvan att det verkar vara lite mer ryckig körning. Skulle kunna vara att det är fler ute och cyklar på varvet och hon trycker på lite emellanåt. Temperaturkurvan är det något konstigt med strax efter 8 mil. Hoppet verkar synkat med droppet i puls och den "negativa spiken" i fartkurvan. Kan för lite om hur temperaturmätarna på denna typ av tingestar är placerade och hur de fungerar för att ha någon hypotes om varför det ser ut som det gör.

För Steves del får man väl säga att det var en lite svag dag både vad det gäller längd och fart. Han skulle behöva få en lite mer positiv trend rätt snart nu.

.

Jag gissar på att hon tagit en paus vid 8 mil och att det är ganska synkat i tid med när solen börjar kräma på. Det skulle förmodligen gå att räkna ut hur länge hons stått still genom att studera kruvlutningen både före och efter hoppet och sen göra någon from av uppskattning,
Även vid 20 mil är det ett liknande hopp, men mycket lägre.

Tommy Godwins rekord ...
Kan kanske vara en del av förklaringen, men tanke på att det rör sig om en ökning från 15 till 22 grader (om man bortser från överslängen upp till 24 grader omedelbart efter stoppet) och det handlar om ca 18 minuters stopp tror jag inte att det är hela förklaringen.

Tommy Godwins rekord ...
Ser ut som det antingen är en långfredagstur för Steve eller så blir det en ny övernattning på annan ort. Ska han hem tror jag han kommer att landa på 38+ mil.

Tommy Godwins rekord ...
Långfredagens siffror:

S: 419,6 km, 24,9 km/h rullsnitt (16.48 rulltid, 18.19 totaltid). 1884 hm. Puls: 86/117. Effekt: 140/704. Kadens: 61/93.
A: 432,5 km, 32,9 km/h rullsnitt (13.09 rulltid, 13.58 totaltid). 160 hm. Puls: 110/160.

Bra dagslängd för Steve, men väldigt lång dag. Amanda har nu "bara" 30 dagar kvar av sitt försök.

Tommy Godwins rekord ...
janolle sa:
Enligt STRAVA har hon kört 598mil på 14dagar i April, Så 1300mil (svenska) Bör månadsrekordet
landa på ?

Det tredje försöket är det med högst snitt just nu, 266,81 miles/dag, vilket skulle ge 8004 miles vilket är 1288 mil. Misstänker att om det är någon "drömgräns" hon fokuserar på där är det 8000 miles.

Tommy Godwins rekord ...
Tommy Godwins rekord ...
Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Långfredagens siffror:

S: 419,6 km, 24,9 km/h rullsnitt (16.48 rulltid, 18.19 totaltid). 1884 hm. Puls: 86/117. Effekt: 140/704. Kadens: 61/93.
A: 432,5 km, 32,9 km/h rullsnitt (13.09 rulltid, 13.58 totaltid). 160 hm. Puls: 110/160.

Bra dagslängd för Steve, men väldigt lång dag. Amanda har nu "bara" 30 dagar kvar av sitt försök.

Det är tufft att Steve rullar 3,5 timmar mer på en dag. Jag vill ju så gärna se honom lyckas men det känns helt omöjligt. Det ger inte mycket tid för återhämtning.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Temperaturkurvan är det något konstigt med strax efter 8 mil. Hoppet verkar synkat med droppet i puls och den "negativa spiken" i fartkurvan. Kan för lite om hur temperaturmätarna på denna typ av tingestar är placerade och hur de fungerar för att ha någon hypotes om varför det ser ut som det gör.
Jag skulle snaraste tripp att hon tog en paus och temperaturen han stiga innan hon satte igång igen. Men konstigt att pulsen var så hög för hon cyklade inte snabbare än normat, kanske för att hon cyklade solo utan draghjälp?

Tommy Godwins rekord ...
Som jag skrev ovan så tror jag inte att det enbart kan ha varit att temperaturen steg då spiken svarar mot 18 minuters stopp och hoppet är sju grader (Celsius).

Om man kikar på temperatur- och pulskurvorna under den aktuella dagen framstår temperaturen som en rätt osannolik orsak till den högre pulsen i detta fall.

Tommy Godwins rekord ...
Står cykeln i solen under pausen och hon cyklade i skugga under morgonen är det inte omöjligt att få fram det där beteendet. Sen försvinner ju även fartvinden när hon står still vilket medför att egenvärmen från apparaten stannar kvar och värmer upp den något. Den teorin backas av hur kurvan rör sig efter pausen, då temperaturen sjunker igen. Kan även vara så att hon stoppar den på laddning under pausen.

Tommy Godwins rekord ...
Låter mer sannolikt än att det skulle vara en verklig temperaturuppgång (i betydelsen temperatur uppmätt utan direkt instrålning).

Tommy Godwins rekord ...
Påskaftonen gav dessa värden:

S: 319,1 km, 24,7 km/h rullsnitt (12.55 rulltid, 14.07 totaltid). 1881 hm. Puls: 86/123. Effekt: 134/677. Kadens: 59/98.
A: 425,4 km, 33,2 km/h rullsnitt (12.50 rulltid, 13.48 totaltid). 159 hm. Puls: 109/159.

Man kan ju konstatera att variansen, både vad gäller längd på dagsetapperna och snittfarten, är mycket högre för Steve än för Amanda. Delvis har det säkert att göra med att Steve kör lite olika rutter varje dag och därmed får olika kupering medan Amandas rutter genomgående i stort sett är pannkaksplatta. Min känsla är dock att Steve får ett infall att köra en lång dagsetapp, gör det, men sedan får betala i form av att han måste ta en kortare etapp dagen därpå för att inte hamna i problemen med återhämtning som han hade på första försöket. I förgår hade han 42 mil och igår 32 mil, d.v.s. en skillnad på 10 mil.

Om man tittar på Amandas siffror har hon de senaste 50 dagarna legat mellan 243,3 miles (391,6 km) och 277,6 miles (446,8 km) som längder på dagsetapperna, d.v.s. en variation på 55,2 km. Sen ska man ju i ärlighetens namn säga att Amanda blivit jämnare ju mer tiden gått. Under tidigare delen av försöket varierade det mer och hon hade några dagar med betydligt färre timmar i sadeln. Den kortaste dagen hade hon bara 55 miles (dag 110). Kan ha varit i samband med något oväder. Sen hade hon mellan dag 146 och 225 fyra dagsetapper på 100 till 115 miles. Några av de har jag för mig var högtider. Bortsett från dessa hade hon dag 88 "bara" 165 miles samt 162 resp. 167 miles dag 23 och 24. De senare kom efter dag 22 då hon körde 266 miles, vilket länge var den längsta dagsetappen (överträffades först dag 316). Där känns det som att hon kanske gick på lite för hårt en dag och fick sota för det kommande dagar. Det kan ju dock mycket väl ha varit något annat som inverkade, t.ex. någon av de vurpor det någonstans antydes att hon varit med om.

Min känsla är att Steve är mer impulsiv och beslutar sig för att "nu vill jag köra x miles idag" och så gör han det utan att riktigt beakta konsekvenerna medan Amanda mer nöter på en viss tid (med lite variation) varje dag och så får längden bli vad den blir. Här kommer väl Steves ruttval också in. Om han drar iväg på en tur som syftar till att ge 40 mil är det på hemvägen sällan möjligt att korta ner det så mycket om det går segt. Han ska ju trots allt ta sig hem. Amanda har ju inte det problemet genom att rundan hon kör bara är dryga milen.

Tommy Godwins rekord ...
Har nu knackat in Steves data från Strava i ett excelark. Kopierade även in data från Amandas excelark för att möjliggöra jämförelser.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1WhM7wtpWps8HzAoYY-Ty-rSQQ730QTPcoFjGUCfbnoQ/edit?usp=sharing

Dokumentet ska vara åtkomligt för alla att se. Om någon är intresserad av att lägga till någon form av grafisk presentation av data, PMa mig en mening om vad du vill göra samt inkludera en mejladress så ska jag försöka se till att du får redigeringsbehörighet.

Om någon ser något galet, hojta till så korrigerar jag. Bör kanske påpeka att jag valt att inte följa UMCAs rapporteringsstandrad som är per dygn. Jag har istället buntat ihop Stravadelarna i turer, även om turen slutar på andra sidan midnatt. Känns som en mer relevant indelning.

Tommy Godwins rekord ...
Påskdagen:

S: 354,9 km, 25,2 km/h rullsnitt (14.04 rulltid, 14.56 totaltid). 1399 hm. Puls: 86/111. Effekt: 136/629. Kadens: 60/96.
A: 425,4 km, 33,5 km/h rullsnitt (12.49 rulltid, 13.53 totaltid). 155 hm. Puls: 105/151.

Tommy Godwins rekord ...
Det som är lite problematiskt med att jämföra rakt av dag-för-dag är att Amanda har en väldigt stark avslutning och om Steve tänker sig att cykla avslutningen i England tror jag han får mkt tufft att greja rekordet om han i, säg, november ligger på samma nivå som Amanda gjorde vid motsvarande tidpunkt i sitt försök. Därmed måste han bygga upp en buffert mot Amanda om man gör jämförelsen på dag-för-dag-basis.

Om man istället tittar på snittlängderna per dag så bör ju Steve åtminstone ligga på Amandas totalsnitt framåt sommaren för att det ska kännas hyggligt hoppfullt. Just nu har Steve 223,4 miles/dag i snitt på de 44 dagar han kört och Amanda har 234,8 miles/dag på de 337 dagar hon kört. Sen kan man ju kanske tro att det tar lite tid att helt hitta in i rytmen, men ganska snart måste Steve börja öka dagssnittet. Om man tar de 44 dagarna och de 11,4 miles/dag han hittills ligger under Amandas snitt så är det snarare 80 mil som han behöver köra ikapp.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Tur med start åt sydväst idag för Steve. Har varit mycket åt andra hållet hittills. Med den riktningen ser det ut som han kommer att ha sida med på utvägen och sida mot på hemvägen (om han ska hem ikväll).

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Måndagssiffrorna:

S: 349,4 km, 26,8 km/h rullsnitt (13.01.06 rulltid, 14.02.55 totaltid). 1667 hm. Puls: 91/128. Effekt: 143/557. Kadens: 61/103.
A: 430,4 km, 32,9 km/h rullsnitt (13.04 rulltid, 14.03 totaltid). 135 hm. Puls: 106/159.

Tommy Godwins rekord ...
Verkar som att stordrevet Miles håller på och bygger upp inför ett nytt försök med start i juli. Frågan är hur hans upplägg kommer vara i det post-Amandaläge som nu finns.

Har Australien en motsvarande platt, lättillgänglig och hyfsat vindskyddad loop? Har han lärt sig hantera Garmin? Frågorna är många.

Tommy Godwins rekord ...
Tisdagssiffrorna:

S: 362,7 km, 26,8 km/h rullsnitt (13.32.35 rulltid, 14.37.13 totaltid). 1504 hm. Puls: 88/115. Effekt: 143/768. Kadens: 60/94.
A: 438,5 km, 33,2 km/h rullsnitt (13.11 rulltid, 13.59 totaltid). 143 hm. Puls: 111/149.

Amanda är nu uppe i 79679 miles och bör därmed passera 80000 miles imorgon. Vidare är snittet nu över 235 miles/dag, närmare bestämt 235,04 miles/dag vilket motsvarar 378,26 km/dag. Vad gäller månadsrekordförsöken så har det fösta nu pågått i 25 dagar och hon har cyklat 6653 miles, att jämföras med Steves rekord på 7104 miles. Detta rekord lär även det passeras imorgon alltså (då hon ju kör uppemot 270 miles/dag nu). De tre försöken är väldigt jämna och för samtliga är snittet hittills sådant att det svarar mot sträckor väldigt nära 8000 miles om snittet skulle hållas försöken ut.

Om man vill spekulera lite (och det är väl det tråden delvis är till för) så indikerar månadsförsöken att det finns ganska mycket mer att plocka vad det gäller årsrekordet. Med 8000 miles/30 dagar skulle ett års cykling landa på 97333 miles, d.v.s. mer än 10000 miles upp från vad man rimligen kan tro att Amanda kan mäkta med i detta försök. Jag tycker detta indikerar att 100000 miles trots allt bör vara uppnåeligt med de rätta förutsättningarna, upplägget och cyklisten.

Tillbaka
Topp