WSMC skrev:
-------------------------------------------------------
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hittar inget i reglerna som säger att man inte
> > får transportera sig med ett fordon.
>
> Kan det här vara något kanske?
> 14. If the bike/rider must be transported, the
> tracking devices must be turned off during
> transport
Jo precis, det antyder ju att man får bli transporterad.
Men jag tror också att ingen som ger sig på rekordet vill göra något som riskerar att uppfattas som fusk eller omoraliskt, även om det faller inom ramen för regelverket som satts upp. Det är ju liksom inga pengar inblandade, och om man av allmänheten i efterhand inte uppfattas som den moraliska rekordhållaren så är ju prestationen inte mycket värd.
För mig känns det OK med ett fåtal transporter, t.ex. om Steve skulle vilja cykla ett tag nere på kontinenten eller om Tarzan vill delta i cykellopp i olika delar av landet. Men det skulle inte kännas OK att regelbundet transportera sig för att bättre utnyttja vindriktning eller tjäna höjdmeter. Drafting bakom bil såg jag inget om i reglerna, men det känns som självklart att det inte kan vara tillåtet.
Om Tarzan bara cyklar mindre del av sträckan på liggcykel, och inte känner att det var nödvändigt för att kunna slå rekordet, så tror jag att det kan ha varit ett misstag av honom att utnyttja denna möjlighet. Risken finns att många inte accepterar resultatet som det "riktiga" rekordet (däribland jag själv).