Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Det är inte många 20 åriga på RAAM, PBP, Sverigetempot osv. Visserligen alla mycket kortare distanser än det här, men erfarenhet och kanske "lugnet" kan ha mycket med saken att göra.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det som säger att en äldre person skulle
> ha sämre förmåga att "hålla ihop"?

Testosteron, tillväxthormon och annat sånt bra-att-ha-när-man-ska-återuppbygga-kroppen-varenda-dygn minskar med ökande ålder. Det man kan göra för att bromsa förfallet är att träna, äta och sova bra typ.

Tommy Godwins rekord ...
kitzblitz skrev:
> Det är inte många 20 åriga på RAAM, PBP,
> Sverigetempot osv. Visserligen alla mycket kortare
> distanser än det här, men erfarenhet och kanske
> "lugnet" kan ha mycket med saken att göra.

Randonneur tjaffset är ju just en "sport" för livskrisande personer som aldrig 'blev' något (sportsligt sett). Så tror inte du kan använda det som resonemang här.

Tommy Godwins rekord ...
underscore skrev:
> kitzblitz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är inte många 20 åriga på RAAM, PBP,
> > Sverigetempot osv. Visserligen alla mycket
> kortare
> > distanser än det här, men erfarenhet och
> kanske
> > "lugnet" kan ha mycket med saken att göra.
>
>
> Randonneur tjaffset är ju just en "sport" för
> livskrisande personer som aldrig 'blev' något
> (sportsligt sett). Så tror inte du kan använda
> det som resonemang här.

Hej _

Hjälp mig med H. om du orkar. :(

Tommy Godwins rekord ...
Jag är helt med på att maximal förmåga att "hålla ihop" kommer att avta efter en viss ålder. Upprätthållande av muskelmassa blir väl t.ex. svårare med åren. Å andra sidan grejar ju en 18-åring inte att hänga med på TdF och i de sammanhangen snackas det ju mkt om att det krävs att man bygger upp sig med många års hård träning för att orka med något sådant.

Ett ettårsrekord måste ju oerhört mkt handla om slitstyrka (både fysisk och mental). Frågan jag ställer mig är vad fysisk slitstyrka är och om det är något som kanske inte avtar lika raskt som vissa andra faktorer, typ spänst och explosivitet. Jag vet att det är flumigt och inte direkt någon fråga, men det vore intressant om någon som vet något kunde skriva ner sina tankar.

Tommy Godwins rekord ...
När man ser den videon så är inte prestationen att cykla långt på ett år utan att över huvud taget överleva ett år utan att bli överkörd...

Tommy Godwins rekord ...
underscore skrev:
>
>
> (sportsligt sett).

Wow.
Även i Happys tämligen toleranta anda så måste det här ändå kvala in rätt högt på topplistan över generaliserande och fördomsfulla inlägg.

Jag var på väg att säga "bra jobbat", fast det tycker jag ju egentligen inte.
Vore som att beröma någon för "bästa spark mot redan liggande person".

Tommy Godwins rekord ...
underscore skrev:
> kitzblitz skrev:
> -----
> > Det är inte många 20 åriga på RAAM, PBP,
> > Sverigetempot osv. Visserligen alla mycket
> kortare
> > distanser än det här, men erfarenhet och
> kanske
> > "lugnet" kan ha mycket med saken att göra.
>
>
> (sportsligt sett). Så tror inte du kan använda
> det som resonemang här.

Hahaha, underbart! Cykla gärna med några av oss icke sportsliga någon gång.

Tommy Godwins rekord ...
gsb skrev:
>

Kul att se hjälten in action. Engelsmännen gödslar verkligen med rondeller :)

Tommy Godwins rekord ...
åberg skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Vad är det som säger att en äldre person
> skulle
> > ha sämre förmåga att "hålla ihop"?
>
> Testosteron, tillväxthormon och annat sånt
> bra-att-ha-när-man-ska-återuppbygga-kroppen-vare
> nda-dygn minskar med ökande ålder. Det man kan
> göra för att bromsa förfallet är att träna,
> äta och sova bra typ.

Ah, lite kött på benen. När peakar produktionen av dessa ämnen och finns det några studier kring hur mkt man kan bromsa "förfallet" genom lämpliga åtgärder?

Tommy Godwins rekord ...
staine skrev:
> gsb skrev:
> -----
> >
> >
>
> Kul att se hjälten in action. Engelsmännen
> gödslar verkligen med rondeller :)

Man förstår verkligen vad XTC menade med låten "english roundabout"

Tommy Godwins rekord ...
kitzblitz skrev:
> Det är inte många 20 åriga på RAAM, PBP,
> Sverigetempot osv. Visserligen alla mycket kortare
> distanser än det här, men erfarenhet och kanske
> "lugnet" kan ha mycket med saken att göra.

Och ja som tror att åldern talar emot Steve "BARA" 40år .Proffsen peakar ju runt 30år
Ska man cykla Lååååååångt har man en fördel/hårdhet på ultradistancer Typ RAAM
så runt 45-55 år tror ja är idealiskt. Sen finns det ju mutanter som Strasser
men han år ju inte mänsklig.

Tommy Godwins rekord ...
Gårdagen för Kurt bjöd på en förkylning så han startade sent. Sen fälldes han av en bil när han precis cyklat någon kilometer. Det verkade dock gå bra.

Tommy Godwins rekord ...
Tarzan kanske skulle hyrt en velodrom för eget bruk för detta försök. Han verkar ha lite mkt incidenter för att man riktigt ska tro att det inte kommer att gå rejält åt pepparn vid något tillfälle.

Tommy Godwins rekord ...
Steve är ju sponsrad av Garmin, eller hur?
Tycker dom borde kunna ge honom ett par Vector-pedaler så att vi kunde se lite Wattsiffror. Vore intressant att se.

Hur är det med Kurtan, har han Wattmätare?

Tommy Godwins rekord ...
Om man kikar på startlistan (eller snarare Results-listan) på RAAMs hemsida står hans namn inte med. Om jag fattar det rätt är sista ordinarie anmälningsdag 1/3. Sen står det något om additional fees om man registrerar sig senare. Är det någon som har koll på hur sent det går att anmäla sig?

Tommy Godwins rekord ...
GoranS skrev:
> Om man kikar på startlistan (eller snarare
> Results-listan) på RAAMs hemsida står hans namn
> inte med. Om jag fattar det rätt är sista
> ordinarie anmälningsdag 1/3. Sen står det något
> om additional fees om man registrerar sig senare.
> Är det någon som har koll på hur sent det går
> att anmäla sig?

Det är möjligt att Kurt hur som hellst får en gräddfil in i RAAM om han vill ställa upp där. De kan tycka att hans närvaro kan ge bra publicetet för tävlingen.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp skrev:
> Ja dom diskuterade bland annat väntetiderna vid
> kontrollerna på PBP. Fattar inte riktigt vad
> problemet var, brukar det vara väldigt mycket kö
> eller?

Om man startar i 80 tmmars med följebil kan någon i Crewet stämpla. Annar är köandet
det som suger tid. Frågan är väl vad Steve skulle tjäna på att köra PBP, ? på säg
72timmar En motivations höjare men några mil tjänar han ju inte inn.

Men ja funderar på om hans ena ESS är cykling till start & hem ?

Tommy Godwins rekord ...
Han cyklar preciS SO_m om han vore jagadh av VARGEN!

:o)

VARGEN.jpg

Tommy Godwins rekord ...
Och nu blev Kurt påkörd av ännu en bil. Men klarade sg bra. Det kanske vore bättre att åka mee husbilen till någonstanns med bättre trafikkultur istället för att bara fokusera på platthet och bra väder?

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Junioren Steve startade idag med 15744km . Han kommer upp i 16000 km idag,kanske
10000miles. Han har på 21dagar i Feb kört 6502km snitt på 310km/dag,mot Januari
då han snittade 298km.

Funderar på vad Godwin gjorde 17-21 Juli då dunka han in 2605km snitt på 521km
5dagar i sträck med en topp 21a Juli 560 km.

Tommy Godwins rekord ...
silverman834 skrev:
> Och nu blev Kurt påkörd av ännu en bil. Men
> klarade sg bra. Det kanske vore bättre att åka
> mee husbilen till någonstanns med bättre
> trafikkultur istället för att bara fokusera på
> platthet och bra väder?

Läskigt. Det behövs inte mycket för att det ska bli en skada som sabbar rekordet, även om det inte är en "allvarlig " skada.

Tommy Godwins rekord ...
För en som aldrig cyklat i Florida, vad ska man tro - är det för att bilisterna är väldigt aggressiva mot cyklister som Kurt drabbas av så många incidenter eller ska man tro att det helt enkelt är det att han tappar uppmärksamheten lite (förståeligt med det antal timmar som det ska trampas varje dag=?

Tommy Godwins rekord ...
Kommer det att bli några besök i Wales och/eller Skottland framåt sommaren mån tro? Om det funkar praktisk och inte innebär alltför mkt onödig kupering så borde det ju vara mentalt lite trevligt att (även om det inte blir just Skottland eller Wales) få lite variation i omgivningarna.

Tommy Godwins rekord ...
Såg den också. Fick mig att tänka att Goodwins rekord aldrig kommer att slås utan på sin höjd tangeras.
Steve har tre cyklar av modernt (om än tyngre) slag som servas regelbundet. Goodwin cyklade också på en Raleigh, fast bara en och ännu tyngre, 17 kilo skall den ha vägd, och med 4-växlad Sturmey-Archer nav, stackars sate, på förkrigs-vägnät och dito teknologi.
Det förringar inte Steves insats, men sätter perspektiv på Goodwins.

Tommy Godwins rekord ...
Jag har kört en hel del bil i florida. Skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag skulle ge mig ut på cykel där. Många är äldre sk winterbirds som har pensionerat sig i the sunshine state. De kör stora bilar trots att de varken ser, hör eller har grundläggande motorik kvar.

Tommy Godwins rekord ...
Ja, Tarzan verkar ju mer än lovligt
olycksbenägen.

Jag har genom åren ca. 300 cykeldagar i Florida och kan bara erinra mig en allvarlig incident. Det var när en dam prejade mig i en högersväng, tror det var i början på 1990-talet. :)
Upplever annars trafiken som lugn. Ofta är bilisterna väldigt artiga och tålmodiga mot cyklister. Men det är klart att man måste ha framförhållning och vara uppmärksam, men så är det väl överallt där man cyklar i trafik.
Det finns faktiskr mycket cykelleder och cykelfiler efter vägarna i Florida , men det finns också vägar där jag skulle avråda från att cykla.
Tycker mig se på Tarzans rutter att han ofta väljer stora vägar med hård trafik. Men det är väl kanske så han måste lägga upp det när det gäller att få så många mil varja dag på kortast möjliga tid. Svårt att få ihop milen på mindre bakgator med många korsningar och hinder.

Tommy Godwins rekord ...
Undrar om Steve tycker Tarzan är en morot eller bara jobbig att ha i hasorna. Förmodligen både och fast mest jobbig. För en morot vill man ju ha dinglande framför sig och inte nafsande i hälsenorna.

Tommy Godwins rekord ...
Ska man tro Steves egna ord på yafc-forumet så verkar han inte bry sig särskilt, får känslan av att detta är något han vill göra, mest för sin egen skull.

Tommy Godwins rekord ...
Han önskar nog att han inte brydde sig men det tror jag han gör. Vem skulle inte göra det? Rekordet är urgammalt och när han väl ska genomföra sin dröm och attackera det så är det nåt halvgammalt halvproffs till jänkare med en härligt positiv attityd som ska göra samma sak, fast smygande tio dagar bakom för att ha koll.

Nu är det som det är och Steve verkar ju cool ändå och hoppas han håller sig till plan. Och eftersom Trazan fuskar lite inom reglerna så måste alla med fungerande moralisk kompass hålla på Steve.

Jag får lite fjärilar i magen när jag tänker machodistanserna som kommer i sommar. (Blir nästan randonnesugen.)

Tillbaka
Topp