Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
JLarsson sa:
Bruce kom in i det hela med hög svansföring och en i mångas ögon irriterande fuckall-attityd. Dock med en trogen skara påhejare.

Jag tror att avsaknaden av ödmjukhet inför uppgiften var det som fällde avgörande. Han körde skiten ur Steve förra Januari och extrapolerade sin insats i tron att det var easy.

Oerhört bra sammanfattning faktiskt.

Tommy Godwins rekord ...
Undrar hur många motorsågar man måste ha och hur många jongleringar man behöver ha per tids- eller längdenhet för att UMCA resp. Guinness ska godkänna det ...

Tommy Godwins rekord ...
Jag får lite deja vue här.
Kajsa Tylén som är inne på dag 51 av sitt HAMR-rekord kör i ett stormigt, blött, backigt, och överjävligt England.
En tid efter så startar en amerikan sitt rekordförsök i platta, varma Florida.
Hur ska det gå? Spänningen är olidlig! :P

Tommy Godwins rekord ...
Tommy Godwins rekord ...
Snart halvvägs till rekordet alltså. Enligt Strava är 23292 km avklarade och rekordet ligger på 47365km. Ser ut som hon ska vara i Motala i helgen. VR?

Tommy Godwins rekord ...
Amanda verkar ha ett pannben av klass. Fram och tillbaka i park i Florida, en mil åt varje håll. 36-37 mil om dagen. det är ju ett koncept som fungerat förut. Håller hon i detta så Tarzan se sig slagen om 10 månader.

Hon verkar köra konceptet med ganska god fart, snitt på 31 igår. Det innebär dock fortfarande 12 timmars cyklade per dag.

https://www.strava.com/activities/617827704

Tommy Godwins rekord ...
Amanda är nu efter 66 dagar halvvägs till rekordet (woman). 15000 miles snart passerade, rekordet är 29604. Om hon fortsätter med samma snitt så kommer hon krossa Tarzans rekord och komma över 80000 miles. Intressant är att hennes snittfart är högre än Tarzans. Igår höll on 32.5 km/h. Antal totala höjdmeter är 11500m vilket innebär en snittlutning på 0,0048%

Tommy Godwins rekord ...
MarcusS sa:
Amanda är nu efter 66 dagar halvvägs till rekordet (woman). 15000 miles snart passerade, rekordet är 29604. Om hon fortsätter med samma snitt så kommer hon krossa Tarzans rekord och komma över 80000 miles. Intressant är att hennes snittfart är högre än Tarzans. Igår höll on 32.5 km/h. Antal totala höjdmeter är 11500m vilket innebär en snittlutning på 0,0048%

Hård tjej!

Tommy Godwins rekord ...
Om man bortser från den mentala påfrestningen det måste vara att cykla fram och tillbaka samma sträcka vareviga dag så verkar hon ju vara den som faktiskt har det vettigaste upplägget för att komma långt. Steves harvande i bedrövligt engelskt väder och Tarzans incidenter med trafik är saker som hon slipper. Dessutom pannkaksplatt s.a. hon inte behöver bränna någon onödig energi på att färdas upp och ner i tyngdkraftsfältet. Och slutligen slipper hon något behov av egentlig support och kringarrangemang då hon rimligen kan sova i sin egen säng varenda natt (utgår från att hon bor i närheten av parken).

Frågan är nu vad janolle säger om farten. Ligger brutalt över hans rekommendationer. Nu är det förvisso tidigt i försöket (inte ens en femtedel av tiden gjord), men fortsätter hon i den här stilen kommer Tarzans rekord att slås med över 850 mil. Och om något känsn det just nu som att hon svängt in mot en daglig dos som pekar på ett ännu bättre resultat än nuvarande snittdagslängd gör.

Ska bli intressant att följa hur detta utvecklas!

Tommy Godwins rekord ...
Sen får man ju hoppas att hon inte känner sig färdig när damrekordet är slaget. Kan hon hålla dessa nivåer under ett par månader finns potential för enormt mkt mer än 29000+ miles.

Tommy Godwins rekord ...
Fast upplägget med noll äventyr är ju ganska tråkigt och oäkta även om insatsen är världsklass. Vad är nästa steg? Inomhus på en rundbana utan dosering?

Tommy Godwins rekord ...
Oäkta? Rekordet har väl aldrig handlat om att färdas någonstans utan om just att cykla längsta tänkbara sträcka på ett år. Någon form av motivering fanns väl tidigare i form av att för cykeltillverkaren visa slitagetålighet hos cykeln.

Man skulle förstås kunna ha regler som eliminerade denna typ av "bansträckning". Problemet är bara hur de skulle formuleras för att bli vettiga.

Om man ska säga något så tycker jag dock att Amandas upplägg är renhårigare än när Tarzan vid vissa tillfällen fraktades i bil när han sov s.a. han skulle få medvindscykling. Om jag hade fått bestämma reglerna hade det varit krav på att rutten man cyklade skulle vara sammanhängande (d.v.s. inga transporter under vila) och att man inte fick ligga på rulle. Den senare regeln skulle dock kunna bli svår att kontrollera. Säg att någon kommer upp bakifrån, kör om och svänger in snävt framför. Skulle man då vara tvungen att tvärnita för att inte bli diskad.

Det som vore det ultimata tänjandet på reglerna vore att man hade en större mängd hjälpryttare som hela tiden ligger och drar s.a. "rekordförsökaren" konsekvent låg inbakad i en klunga. Eller, om det är tillåtet, man har ett fordon som ligger och kör framför med en skyddande vindsköld (i stil med den Rompelberg hade vid sitt hastighetsrekord).

Tommy Godwins rekord ...
Än värre (och fortfarande inom reglerna) vore att köra nånstans där det finns en snabb skidlift mellan toppen o botten av en lång lagom brant välasfalterad backe.

Annars en täckt liggcykel med autopilot så man slapp göra annat än trampa. Sen in i nån velodrom o köra.

F ö tokbra kämpat av Amanda, keep it up!

Tommy Godwins rekord ...
Vad händer med Kajsa om Amanda passerar henne långt innan Kajsa slagit gamla rekordet eller långt innan Kajsas år är slut?
Följer Kajsa men inte Amanda så just nu skulle det kännas lite trist om Kajsas uppoffringar inte leder till någonting alls.

Tommy Godwins rekord ...
Nu kändes det som jag förminskade insatsen och det är givetvis varken juste eller kan rättfärdigas. Håller med er. Jag menade bara att i framtiden kan rekordet bara slås genom att vara kliniskt perfekt. Det är ganska långt från Tommy och Steve mfl. Men sen undrar jag också om Amanda cyklar ensam eller har draghjälp? Gör hon det ensam så är ju hastigheten och orken makalös.

Tommy Godwins rekord ...
Osäker, men jag fick intrycket att hon inte kör allt hel själv. F.ö. hade väl även Tommy draghjälp på sin tid eller hallucinerar jag att jag läst det?

Steve är väl den som egentligen haft det hårdaste upplägget. Men även i hans fall finns det ju saker som man skulle kunna "kritisera" från en ultrapuritansk synvinkel.

Jag vet inte hur det går till när rekorden ska godkännas, men det känns som att det naturliga vore att man cyklar klart och sen är det upp till juryn att godkänna rekordet. Då borde Kajsa få ha rekordet från det att hon fullföljt året (givet att hon slår nu gällande notering) till dess att Amanda slutför sitt år (givet att hon då överträffar Kajsas notering). Men, jag vet inte med säkerhet.

Tommy Godwins rekord ...
Shit vilken brud å cykla alltså!
Hon finns på Strava också, här senast turen:
https://www.strava.com/activities/646867709/analysis/0/1871
Screenshot_20160720-100647.jpg

Verkar som att hon inte kör med Wattmätare.
Pulsen sjönk lite mystiskt där efter lunch eller nåt.
11km är slingan som hon cyklar (som ligger i "Flatwoods park").

EDIT: det var visst bara första två timmarna som jag fick med i grafen...

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Ljudböcker, pannben, vilja och lockelsen att ta ett rekord som spöar både män och kvinnor rejält kan nog få henne att lyckas. Hoppas hon får vara frisk och kry!

Tommy Godwins rekord ...
OT: Det är samma område där jag tog mitt första körkort 1985 (jag var utbytesstudent och bodde i Tampa)! :-)

Uppkörningen var i en park utan övrig trafik och inspektören hade cowbojhatt, boots, tuggade tobak och kallade mig "boy". Jag körde min kompis gamla risiga Plymouth Duster (automatväxlad såklart) och hade kört bil i totalt ca tre timmar innan uppkörningen (på förmiddagen samma dag). När vi skulle övningsköra på morgonen skulle jag sätte jag på mig säkerhetsbältet (ingen använde säkerhetsbälte!). Min kompis var dock för ung för att få övningsköra med mig och sa "Nej gör inte det, polisen kan bli misstänksam om dom ser oss"!

Tommy Godwins rekord ...
Finns det nån sida där man kan läsa mer om Amandas upplägg?
Verkar som att hon cyklar konstant ca 37 mil per dag utan vilodagar. Men ser inte i Strava hur många och långa pauser hon tar. Och hur ser hjälpen ut vad gäller markservicen (mat, logi, mekande etc)?

Tommy Godwins rekord ...
JLarsson sa:
Luktapåblommorna sa:
Har han sitt hem som utgångspunkt varje dag? Har han inget supportteam!?

Är det bara jag som får vibbar när jag ser fotot att han påminnner om killen som försökte bygga en kärnreaktor i köket. Alltså GALEN.
https://hd.se/angelholm/2012/02/27/lang-utredning-om-karnreaktor-i/

Steve fick ge upp, men kärnreaktorkillen ger sig ALDRIG! http://www.svd.se/koksatomiker-i-ny-stor-polisinsats/om/sverige

Han kommer fixa det!

Tillbaka
Topp