Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
geologen sa:
Jo, men det är ju inte Amandas fel att Steve är så jävla pantad att han cyklar på onödigt smärtframkallande cyklar.

Där har du jävligt fel. Det är en jävla skillnad på vara hård som helvete och pantad.
Amanda är rena sockerbruden i jämförelse.

OK, väntar nu på att någon dyker upp och kör på en cykel utan sadel, där pedalerna ersatts med spikar som man trycker foten genom s.a. man sitter fast och där däcken är ersatta med solida järntorusar. Borde räcka med ett par tusen mil för att Konkret ska anse att man slagit det riktiga rekordet och att Steve är en vek liten fjolla.

Tommy Godwins rekord ...
geologen sa:
Så egentligen ser du inte rekordet som vem som cyklat längst på ett år, utan vem som har lidit mest. Bara så vi har klart för oss var du står.

Det är ungefär som att månlandningen inte räknas lika mycket, bara för att ingen dog på vägen dit.

Nej det handlar givetvis vis inte om att lida mest men liggcykel är fortfarande fåntrattigt när rekordet stod sig så länge på vanlig cykel.
Skit i månlandningen.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Konkret sa:
geologen sa:
Jo, men det är ju inte Amandas fel att Steve är så jävla pantad att han cyklar på onödigt smärtframkallande cyklar.

Där har du jävligt fel. Det är en jävla skillnad på vara hård som helvete och pantad.
Amanda är rena sockerbruden i jämförelse.

OK, väntar nu på att någon dyker upp och kör på en cykel utan sadel, där pedalerna ersatts med spikar som man trycker foten genom s.a. man sitter fast och där däcken är ersatta med solida järntorusar. Borde räcka med ett par tusen mil för att Konkret ska anse att man slagit det riktiga rekordet och att Steve är en vek liten fjolla.

Men du har ju varit seriös hela dagen Göran? Varför balla ur nu?
Ni får gärna prisa Amanda till skyarna men i min bok är varken hon eller Tarzan värda rekordet.

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
geologen sa:
Så egentligen ser du inte rekordet som vem som cyklat längst på ett år, utan vem som har lidit mest. Bara så vi har klart för oss var du står.

Det är ungefär som att månlandningen inte räknas lika mycket, bara för att ingen dog på vägen dit.

Nej det handlar givetvis vis inte om att lida mest men liggcykel är fortfarande fåntrattigt när rekordet stod sig så länge på vanlig cykel.
Skit i månlandningen.

Jag tror ju fortfarande inte att originalrekordet är särskilt korrekt. Gubben cyklade helt klart långt, men kontrollmetoderna och mätningarna på den tiden litar jag inte på. Felet är troligtvis rejält stort.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Mattias A:
OK, vad är omräkningsfaktorn jag ska använda när jag översätter mellan ett rekord slaget med liggcykel men utan draghjälp slaget i Skottland på banor med minst 100 hm per 30 km cykling och ett rekord slaget med traditionell cykel utan aeroram men med högprofilshjul och med draghjälp slaget på cykelbanor i Holland?

Poängen är att den centrala frågan/tävlingen är "Hur långt kan man cykla på ett år?". Det finns något tilltalande i att det finns ett (och bara ett) bästa resultat som kan jämföras.

Jaja iom att du är så jävla liberal så kanske elcykel fungerar lika bra! Man cyklar ju fortfarande. Kanske tandem ibland? Kan man ju sitta bak och trampa på lösen. Perfekt. Man CYKLAR ju ändå.

Tommy Godwins rekord ...
geologen sa:
Konkret sa:
geologen sa:

Skit i månlandningen.

Jag tror ju fortfarande inte att originalrekordet är särskilt korrekt. Gubben cyklade helt klart långt, men kontrollmetoderna och mätningarna på den tiden litar jag inte på. Felet är troligtvis rejält stort.

Det är ointressant i frågan om hur rekordet skall slås.

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
GoranS sa:
Mattias A:
OK, vad är omräkningsfaktorn jag ska använda när jag översätter mellan ett rekord slaget med liggcykel men utan draghjälp slaget i Skottland på banor med minst 100 hm per 30 km cykling och ett rekord slaget med traditionell cykel utan aeroram men med högprofilshjul och med draghjälp slaget på cykelbanor i Holland?

Poängen är att den centrala frågan/tävlingen är "Hur långt kan man cykla på ett år?". Det finns något tilltalande i att det finns ett (och bara ett) bästa resultat som kan jämföras.

Jaja iom att du är så jävla liberal så kanske elcykel fungerar lika bra! Man cyklar ju fortfarande. Kanske tandem ibland? Kan man ju sitta bak och trampa på lösen. Perfekt. Man CYKLAR ju ändå.

Jaja iom att du är så jävla fascistoid så kanske det bara är Tommys cykel som funkar! Man cyklar ju inte på samma cykel annars. Kanske bara år 1939 är OK? Kan man ska man cykla precis samma vägar också. Perfekt. Man CYKLAR ju inte annars.

Tommy Godwins rekord ...
Det vore tråkigt att behöva moderera i den här tråden, så avveckla personangreppen och hyffsa gärna språket en aning.

Supertramp, just när det kommer till ultra-grejer av olika slag så är det kanske inte vanligt men förekommer iaf.

Tommy Godwins rekord ...
jomper sa:
Det vore tråkigt att behöva moderera i den här tråden, så avveckla personangreppen och hyffsa gärna språket en aning.

Lovar bot och bättring. Försvarar mig dock lite med att målet med mitt inlägg var att visa på att Konkrets inlägg inte var så snyggt genom att följa det precis till formen. Men, låt oss begrava det och återgå till årscyklingsresultat.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Slutligen kan man notera att november blev bästa månaden hittills med ett snitt på 373 km/dag. December är dock hittills ännu bättre med 376 km/dag. Jag misstänker dock att det kan komma att sjunka lite över jul baserat på att t.ex. thanksgiving firades med en "vilodag" (bara 111 miles).

Blev tydligen en (jul)vilodag igår för Amanda med bara 115 miles. Dan innan var det dessutom lite kortare än vanligt också med 210 miles, så snittet droppade från 229,51 miles/dag (f.ö. det högsta sedan dag 12) till 228,92 miles/dag. Decembersnittet är nere på 229,0 miles/dag, d.v.s. 368 km/dag.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
GoranS sa:
Slutligen kan man notera att november blev bästa månaden hittills med ett snitt på 373 km/dag. December är dock hittills ännu bättre med 376 km/dag. Jag misstänker dock att det kan komma att sjunka lite över jul baserat på att t.ex. thanksgiving firades med en "vilodag" (bara 111 miles).

Blev tydligen en (jul)vilodag igår för Amanda med bara 115 miles. Dan innan var det dessutom lite kortare än vanligt också med 210 miles, så snittet droppade från 229,51 miles/dag (f.ö. det högsta sedan dag 12) till 228,92 miles/dag. Decembersnittet är nere på 229,0 miles/dag, d.v.s. 368 km/dag.

Det är ju helt sjukt att cykla så mycket hela tiden. Vansinnigt imponerande. Kan man hitta något samband mellan att inte bli utbränd och flitig motion? En person kanske är en torftig population, men hade det varit jag hade jag brutit ihop för länge sen.

Tommy Godwins rekord ...
Rekordet är Tarzans på 76076 miles. Amanda startade 15:e maj och har därmed t.o.m. juldagen hållit på i 225 dagar, d.v.s. 140 dagar kvar. Skulle hon hålla samma snitt per dag under dessa 140 dagar som under de 225 första skulle hon landa på 83556 miles, d.v.s. slå Tarzan med 7480 miles eller i runda slängar 1200 mil.

Tommy Godwins rekord ...
Men alltså, Tommy Godwin. Snacka om fuskare. Hade han kunnat slå rekordet med cyklarna som fanns när Marcel Planes satte rekordet 1911? Och med de vägarna de hade då? Rent och skärt fusk är vad det är. En engelsk LA, varken mer eller mindre!

Förlåt, har läst igenom den föregående sidan och kunde inte hålla mig. Jag gillar Tommy. Och Amanda.

Tommy Godwins rekord ...
Mm, vore ju onekligen en snygg story om han skulle lyckas. Låter bra att han insett att konceptet med att "cykla sig i form" inte funkar utan att han måste vara i bra skick redan från början.

Tommy Godwins rekord ...
Såg en nyhet om Kajsa Tylén nyss, och bildsökte lite. Då trillade den här bilden fram: :D

_92652800_2016-03-2010.50.46.jpg

Tommy Godwins rekord ...
(Billie Fleming)
"She did the 29,604 miles without support and did not carry any water, just a saddle bag with clothes and tools"
Coolt, lite Happy hard core över det.

Tommy Godwins rekord ...
Rekordet ser ut att kunna landa på drygt 36 mil/dygn. Tidigare rekordförsök låg Steve innan olyckan på ca 31 mil/dygn och led av akut sömnbrist (han var som en zombie enligt en kille som lät Steve äta kvällsmat och sova i sitt hus). Han måste göra något rejält annorlunda denna gången om han ska ha någon chans. Behöver hålla högre snittfart framförallt.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Pass. Trodde det var JLarssons jobb att ha koll på Steve!

Om jag inte minns helt galet läste jag någonstans att han höll en bra bit högre fart vid månadsrekordet än vid tidigare årsrekordförsök. Och det första årsrekordförsöket drog han ju igång när han var i rätt risig form och inte direkt var deffad. Nu verkar han insett att det krävs att han kan prestera rejäla distanser per dag redan från start och inte förlita sig på monsterdistanser under sommaren. Dessutom kommer han säkerligen att satsa på ett högre tempo för att inte behöva ligga på kroniskt sömnunderskott.

Jag är fortfarande tveksam till om han kommer att greja att slå rekordet. Beror ju också en del på vad rekordet som han ska slå är.

Tommy Godwins rekord ...
Jag kollade lite på Steves turer på Strava September 2016 (då han slog HAMR månadsrekord med ett snitt på 38,1 mil/dygn) och rullsnittet per dagserapp ligger typiskt på mellan 26 - 28 km/t. Skulle gissa att snittfarten var ca 27 km/t (att jämföra med Kurts 27,5 km/t och Amandas rullsnitt på ca 31,2 km/t).

Att Amanda cyklar så mycket snabbare ger verkligen en fördel när det gäller antal timmar i sadeln per dygn. Amandas nuvarande 36,8 mil/dygn och 31,2 km/t motsvarar 11 tim 47 min cykeltid. Ska man cykla lika långt med Kurts hastighet (27,5 km/t) tar det 13 tim 27 min. Skillnaden i fart gör alltså hela 1 tim 40 min till Amandas fördel!

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Om man skulle gissa lite på hur mycket det gör för snittfarten att ligga på rulle så tror jag att det rör sig om i storleksordningen 4 km/t. Och en sån där öppen liggcykel ger nog också i storlekdordningen 4 km/t jämfört med en vanlig cykel.

26 km/t solo på vanlig hoj skulle alltså motsvara ungefär 30 km/t på rulle eller solo på liggcykel. Och liggcykel på rulle ca 34 km/t.

Tommy Godwins rekord ...
Jag har för mig att HAMR sagt att reglerna kan ändras även under pågående rekordförsök om det skulle visa sig nödvändigt. Om någon skulle börja med draft bakom motordrivna fordon så skulle en regel som förbjuder detta tillkomma. Men vem skulle vara intresserad av att slå rekordet på det sättet?

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
me.I.am sa:
Känns mer som en moralisk skillnad än en teknisk att ligga bakom en MC eller bakom några andra cyklister.

Det håller jag inte med om. I det ena fallet är det fortfarande muskeldrivet med de begränsningar det ger, i det andra går det ju bra att surfa med i 50 blås bakom en påpälsad förare som sitter med ett kvastskaft i ryggen tills soppan är slut.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Jag har för mig att HAMR sagt att reglerna kan ändras även under pågående rekordförsök om det skulle visa sig nödvändigt. Om någon skulle börja med draft bakom motordrivna fordon så skulle en regel som förbjuder detta tillkomma. Men vem skulle vara intresserad av att slå rekordet på det sättet?
Vem skulle försöka dopa sig för att vinna en tävling?

Tommy Godwins rekord ...
Henrik_E sa:
Supertramp sa:
Vem skulle försöka dopa sig för att vinna en tävling?

Man kan möjligen argumentera för att pengar, uppskattning och berömmelse ökar risken för fusk och HAMR är trots allt knappast ngt man blir vare sig rik eller berömd på.

Tommy Godwins rekord ...
Lite berömd blir man väl ändå om man slår HAMR-rekordet, i alla fall i cykelnörd-kretsar. Men om man skulle cykla ett år och slå rekordet med MC-pace så skulle man nog mest bli ökänd/hånad/utskrattad.

Tillbaka
Topp