Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Jag kollade en av 40-miladagarna på Strava och blev duktigt förvånad!
Med.puls var 113 men max 174. Och när jag tittade på segmenten hade hon tagit två stycken QOM, BL.a ett på drygt 7 min med ett max på 172 bpm. Inte riktigt vad jag hade förväntat mig under ett rekordförsök på distans.

Micke S tyckte ju inte att Tarzans lågpulsmalande kunde räknas som träning,undra om inte Amandas cyklande ändå kan räknas som träning?

Tommy Godwins rekord ...
Steve hade ju fler timmar i sadeln vilket var en effekt av hans strategi med oerhört lågt tempo och det ger ju återverkningar på återhämtningstiden.

Är väl, om jag fattat det rätt, ganska mycket hennes föräldrar som backar upp och tar hand om praktikaliteterna runt omkring.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
JA NU GER NI FAN I ATT KOMMENTERA TRÅDAR INNAN NI GJORT ER RESAEARCH!!!

(Förlåt att jag skriker men jag blir så jävla trött på alla som tror att man bara kan kommentera hur som helst utan att läsa in sig i ämnet. Lite nivå kan vi väl försöka ha på det här forumet...)

:)
Så, vad finnas sammanfattningen att läsa? Jag tittar inte in på happy lika mycket längre, och det senaste jag minns kring rekordförsöken var att Steve blev påkörd och försökte sen köra trike med gips.
Vad hände sen? Klarade Steve eller Tarzan att slå Godwin? Är det nu nya försök på gång?

Tommy Godwins rekord ...
ol__ sa:
Supertramp sa:
JA NU GER NI FAN I ATT KOMMENTERA TRÅDAR INNAN NI GJORT ER RESAEARCH!!!

(Förlåt att jag skriker men jag blir så jävla trött på alla som tror att man bara kan kommentera hur som helst utan att läsa in sig i ämnet. Lite nivå kan vi väl försöka ha på det här forumet...)

:)
Så, vad finnas sammanfattningen att läsa? Jag tittar inte in på happy lika mycket längre, och det senaste jag minns kring rekordförsöken var att Steve blev påkörd och försökte sen köra trike med gips.
Vad hände sen? Klarade Steve eller Tarzan att slå Godwin? Är det nu nya försök på gång?

Ja.

Tommy Godwins rekord ...
Tarzan slog rekordet. Steve avbröt sitt försök. Han gjorde i september ett lyckat försök på enmånadersrekordet vid vilket han hade lite högre dagssnitt än Amanda då hade (minns inte exakt, går förmodligen att hitta i denna tråd). Ev. är nytt försök på årsrekordet på gång under året.

Tommy Godwins rekord ...
....

Bilagor

• Screenshot_20170219-092441.png
    Screenshot_20170219-092441.png
    112.4 KB · Besök: 33
Tommy Godwins rekord ...
Efter dag 285 är snittet uppe på 230,60 miles/dag (= 371,04 km/dag). Givet att detta snitt hålls under resterande dagar skulle hon slå Tarzan med är 1302 mil och hans notering skulle passeras i slutet av den 330:dagen, d.v.s. med drygt 35 dagars marginal. Nästa milstolpe (11000 mil) skulle passeras mitt på dagen den 7:e mars.

Tommy Godwins rekord ...
Tommy Godwins rekord ...
Om det som står i länken stämmer så kan man kanske gissa på att Kurt vill ha en gräns för drafting ungefär på samma nivå som han själv höll.

Tommy Godwins rekord ...
me.I.am sa:
Om det som står i länken stämmer så kan man kanske gissa på att Kurt vill ha en gräns för drafting ungefär på samma nivå som han själv höll.

Eller strax under så att han kan motivera för Alicia att han ska få köra en ny vända när hon är klar med sin? ;-)

Utan att närmare kontrollera det bör man nog vara lite försiktig med att ta det som står i den länkade tråden som någon sorts absolut sanning.

Tommy Godwins rekord ...
Är lite fundersam till hans inledning.

First 200km
to the Cotswolds and back to Milton Keynes, aiming to depart Milton Keynes for the second section at 8am

Second 300km
section to Kings Lynn and back, aiming to arrive back in Milton Keynes before 9pm

Sunday 5th March. 400km route
to Kings Lynn and back, starting whenever I wake up, hopefully before 8am and aiming to finish before midnight

Jag inbillar mig att en nyckel till att slå rekordet är att få till ett bra och regelbundet schema som man mer eller mindre följer dag ut och dag in. Med ovanstående inledning känns det som han inleder med att förstöra dygnsrytmen. Vore det inte bättre att gå och lägga sig i god tid på fredagskvällen, gå upp i bra tid på lördagen och försöka köra en likartad runda som han har planerat till söndagen. Visst, det ger tio mil mindre, men han han kommer direkt att vrida till dygnet genom att cykla på natten. Och sannolikheten att de där extra tio milen första dygnet är det som kommer att avgöra om han lyckas eller inte är i slutänden rätt liten.

Tommy Godwins rekord ...
geologen sa:
GoranS sa:
Hoppas han får ett försök utan något värre strul denna gång.

Jag hoppas att han tar sitt förnuft till fånga och slutar handikappa sig själv. Men vissa är väl födda till självplågare.

Det jag avsåg var snarast att slippa bli påkörd. Det är svårt att gardera sig mot.

Om det viktiga är att slå rekordet bör han förstås utnyttja de till buds stående möjligheterna i form av att cykla med andra och att åtminstone mixa in en del tid på liggcykel. Å andra sidan kan han ha "personliga regler" kring hur han vill cykla och vad han tycker är rimligt och då kanske det viktigaste inte är att slå rekordet utan snarare att prestera så bra han kan inom det som hans regler definierar som acceptabelt. Är ju knappast några stora pengar eller några feta sponsorskontrakt som väntar för den som lyckas slå rekordet.

Tommy Godwins rekord ...
Rätt säker på att svaret på den frågan är nej. Har dock ingen aning om vad andelen drafting/icke-drafting är.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Med tanke på att hon har ett sammanlagt rullsnitt på 32,5 km/t och kör på en rundbana (kan inte utnytja någon medvind) så gissar jag att hon kör liģgcykel på rulle majoriteten av tiden.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Med tanke på att hon har ett sammanlagt rullsnitt på 32,5 km/t och kör på en rundbana (kan inte utnytja någon medvind) så gissar jag att hon kör liģgcykel på rulle majoriteten av tiden.

Hon har lagt upp 5 videosnuttar på Facebook och ligger på rulle på en av dem, så det korrekta svaret är väl 20%, eller?

F.ö tror jag att Steve är chanslös om han tänker köra 14-15 h/dygn på engelska landsvägar. Hur ska han hinna äta, sova o ta hand om sig själv?

Tommy Godwins rekord ...
me.I.am sa:
Har Amanda 100% drafting?

Spelar det någon roll? Alltså mer än för den akademiska diskussionen om vem som cyklar efter ett annat regelverk än vad HAMR föreskriver - typ mer efter Tommys förutsättningar. För då tycker jag vi kan gå tillbaka till det här med flera växlar, frihjul, moderna hjul, däck och slangar etc.

Tommy Godwins rekord ...
Framför allt så är Amanda smart och gör det inte onödigt svårt med massa okända faktorer.

Cyklar samma väg, stabilt klimat, hjälp med allt, sover på samma ställe, inga bilvägar och säkert mer.

Tommy Godwins rekord ...
NLC sa:
me.I.am sa:

Spelar det någon roll? Alltså mer än för den akademiska diskussionen om vem som cyklar efter ett annat regelverk än vad HAMR föreskriver - typ mer efter Tommys förutsättningar. För då tycker jag vi kan gå tillbaka till det här med flera växlar, frihjul, moderna hjul, däck och slangar etc.

Det var en fråga, inte ett argument.

Tommy Godwins rekord ...
me.I.am sa:
NLC sa:
me.I.am sa:

Det var en fråga, inte ett argument.

Ah, OK. På Strava ser man att andra cyklister ibland eller ofta kör samma runda ungefär samtidigt men att de inte kör lika långt. Men 100% förefaller osannolikt

Tommy Godwins rekord ...
jomper sa:
Framför allt så är Amanda smart och gör det inte onödigt svårt med massa okända faktorer.

Cyklar samma väg, stabilt klimat, hjälp med allt, sover på samma ställe, inga bilvägar och säkert mer.

Exakt, och det är därför hon får mer respekt från mig än Steve, som ska göra det så besvärligt för sig. Amanda är pragmatisk och smart.

Tommy Godwins rekord ...
Amanda verkar f.ö. ökat dagsdosen till att nu ligga upp emot 250 miles, d.v.s. 40 mil, per dag. Skulle hon hålla det snittet under resterande 73 dagar skulle totalen landa på 13790 mil och Tarzans rekord skulle slås med 1550 mil.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Konkret sa:
Steve ger sig ut vid midnatt enligt Facebook! Äntligen en hårding att följa igen!

Äh, han har säkert växlar och annan fjollutrustning på cykeln. Dessutom kommer han säkert att cykla på asfaltsvägar och kanske till och med sova inomhus.

Inte nu igen goran!
Jag vet att du är svag för damerna, Amanda, johaug osv men vi måste även fokusera på Steve.
Jag är svag för Steve. Hade Tarzan eller Amanda hängt med Steve så tror jag inte dom hade varit långvariga.
Därav är han helt enkelt hårdare!

Tommy Godwins rekord ...
Nä, de hade väl kört ifrån honom rätt kvickt. ;-)

Dock, jag har absolut inget emot Steve som så. Tycker det vore coolt om han kunde slå rekordet, oavsett om det är Tarzans rekord eller om Amanda överträffar det och det skulle vara det rekordet han skulle slå.

Det jag inte riktigt har klart för mig är varför Steve väljer den approach han gör (verkade som det var lite likartat upplägg som tidigare med relativt långa rundor från hemmet). Är det för att han tycker att det är så rekordet ska slås så har jag full respekt för det. Om det är p.g.a. att han inte har ekonomi till att göra det på något ställe där förhållandena är mer gynnsamma och han kan ha bra med cyklister att cykla tillsammans med så är det också värt respekt. Om det däremot är p.g.a. att han inte till fullo inser att hans upplägg gör det svårare än det skulle behöva vara, ja, då tycker jag det är rätt osmart.

Däremot får jag säga att jag tycker att Amanda verkar ha valt en ganska bra strategi för att prestera ett så bra resultat som möjligt. Och om man tycker att det inte är hårt att under 292 dagar snitta närmare 11,5 timmar på cykeln och det med ett rullsnitt på över 32 km/h bland krokodiler och ormar och med några tropiska stormar som bonus så har man i min bok en rätt skum definition av vad det krävs för att vara hård.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
.../
Jag inbillar mig att en nyckel till att slå rekordet är att få till ett bra och regelbundet schema som man mer eller mindre följer dag ut och dag in. Med ovanstående inledning känns det som han inleder med att förstöra dygnsrytmen. Vore det inte bättre att gå och lägga sig i god tid på fredagskvällen, gå upp i bra tid på lördagen och försöka köra en likartad runda som han har planerat till söndagen. Visst, det ger tio mil mindre, men han han kommer direkt att vrida till dygnet genom att cykla på natten. Och sannolikheten att de där extra tio milen första dygnet är det som kommer att avgöra om han lyckas eller inte är i slutänden rätt liten.

Dygnsrytm är ju väldigt olika, jag fungerar bäst med ett dygn på nästan 28 timmar. Hade jag haft flex dygnet runt hade jag börjat kapa dagar direkt :). Ett sånt här försök hade jag valt att använda hela natten så ofta det går.

Tommy Godwins rekord ...
Raggamuffin sa:
GoranS sa:
.../

Dygnsrytm är ju väldigt olika, jag fungerar bäst med ett dygn på nästan 28 timmar. Hade jag haft flex dygnet runt hade jag börjat kapa dagar direkt :). Ett sånt här försök hade jag valt att använda hela natten så ofta det går.

Steve får ha en väldigt konstig dygnsrytm för att det ska vara idealt att sitta och ladda hela kvällen, cykla hela första natten och dagen och komma in mot avslutning vid nio (eller vad det nu var). Med det upplägget kommer han att vara vaken mer än 24 timmar. Har svårt att tro att det kan vara optimalt med mindre än 8 timmars vila vilket gör att han hamnar på över 32 timmar mellan det att han går upp dag 1 och dag 2.

Tillbaka
Topp