Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
eketjall sa:
GoranS sa:
Så, utan att veta något om hennes "normala" maxpuls tror jag vi kan konstatera att janolles teori om att att maxpulsen skulle gå ner enormt under denna typ av aktiviteter inte är något som gäller allmänt.
??
Maxpuls är maxpuls och ändras inte mer än att den normalt sjunker när man blir äldre. Finns säkert medicinska orsaker till att den skulle kunna sjunka också.
Att man blir bättre tränad och/eller van vid uppgiften förändrar ju inte maxpulsen.
Däremot kommer ju arbetspulsen vid en viss effekt att minska. dvs man blir effektivare.
Man skulle kunna tänka sig att det är svårare (obekvämare) att nå x-procent av maxpuls efter att ha malt på i låg puls i ett år, men maxpulsen i sig förändras ju inte.

Läs maxpuls = den högsta antal slag/min som personen orkar få upp sin puls i. Åtminstone var det så jag tolkade janolles användning av ordet när han skrev:

Det ja menar är att maxpulsen sjunker och vilopulsen ökar! till slut möts de två så man har i stort sett
lika puls. Om det bara gäller mig vet ja inte.

Tommy Godwins rekord ...
jomper sa:
Förvånande att inte Steve verkar ha förståelse för det mest grundläggande vid en sån här utmaning.

Just den biten med fasta rutiner och regelbundenhet skulle till och med jag göra bättre..

Har varit uppe innan och förstår fortfarande inte varför det skulle vara något grundläggande. Min åsikt är att just möjligheten att inte ha fasta rutiner och regelbundenhet hade varit min största möjlighet till att lyckas.
Steve kanske inte heller trivs med den här 24/7 skiten.

Tommy Godwins rekord ...
Raggamuffin sa:
jomper sa:
Förvånande att inte Steve verkar ha förståelse för det mest grundläggande vid en sån här utmaning.

Just den biten med fasta rutiner och regelbundenhet skulle till och med jag göra bättre..

Har varit uppe innan och förstår fortfarande inte varför det skulle vara något grundläggande. Min åsikt är att just möjligheten att inte ha fasta rutiner och regelbundenhet hade varit min största möjlighet till att lyckas.
Steve kanske inte heller trivs med den här 24/7 skiten.

Har du någon studie som styrker att det skulle vara fördelaktigt med ett icke-cyklist schema? Om inte så står vi i samma läge fast, d.v.s. vi tror något utan egentliga bevis. Dock tror vi på olika saker. Ser inte riktigt varför den motsatta sidan behöver klassificeras som skit, i synnerhet som den "skiten" verkar vara på väg att resultera i ett nytt rekord.

Min tro grundas i att människan borde vara "genetiskt programmerad" att i grova drag funka bra med att vara vaken när det är ljust och sova när det är mörkt. Om man håller på och vrider dygnet hit och dit kommer man att få en rytm som inte följer detta "ljusmönster". Vidare säger min maggropskänsla mig att ett väsentligen cykliskt schema borde vara optimalt till detta styrproblem, undantaget vissa randeffekter.

Tommy Godwins rekord ...
Framför allt behöver man, iaf enligt min ringa erfarenhet, fatta så få val som möjligt när man är trött och dum. Om allt är förutbestämt och man slipper göra något annat än att cykla och äta så går det mycket bättre.

Tommy Godwins rekord ...
Jag tror att det gör susen för återhämtningen om man går o lägger sig o sedan ligger o vrider sig i sängen av grämelse över att man bara cyklade 22 mil. Helt rätt att då gå upp kl 3 o hoppa upp på hojen igen.

Angående den lilla pulsdebatten, så kommer jag ihåg att Armstrongs tränare för länge sedan påstod att Lance's högsta puls på slutet av TdF aldrig var över mjölksyretröskeln.

Tommy Godwins rekord ...
Verkar bli en rejäl dagsetapp för Steve idag, hur som helst. Han har passerat 37 mil och har nog ett par mil kvar hem om han kör utan alltför många omvägar.

Tommy Godwins rekord ...
C-dale sa:
Jag tror att det gör susen för återhämtningen om man går o lägger sig o sedan ligger o vrider sig i sängen av grämelse över att man bara cyklade 22 mil. Helt rätt att då gå upp kl 3 o hoppa upp på hojen igen.

Angående den lilla pulsdebatten, så kommer jag ihåg att Armstrongs tränare för länge sedan påstod att Lance's högsta puls på slutet av TdF aldrig var över mjölksyretröskeln.

Pyttsan! När piraten eller dieseln grillade honom var den garanterat över.

Tommy Godwins rekord ...
Nu var väl i och för sig utsagan att det var i slutet av touren detta tillstånd skulle ha rått. Tycker dock att även det låter skumt.

Tommy Godwins rekord ...
Torsdagssiffror:

S: 391,4 km, 26,3 km/h i rullsnitt (14.53 rulltid, 15.58 totaltid). 2011 höjdmeter. Puls: 86/130. Kadens: 63/97
A: 419,3 km, 33,2 km/h i rullsnitt (12.37 i rulltid, 13.35 totaltid). 155 höjdmeter. Puls: 112/166

Tommy Godwins rekord ...
Start 5.14 (lokal tid) för Steve idag. Ingen aning om hur trafiksituationen ser ut i MK, men om det finns problem med morgontrafiken så kan det ju vara smart att försöka undvika den.

Tommy Godwins rekord ...
Råkade kika på vilken väg Steve tog ut från MK i morse och noterade till min förvåning att givet att trackern på https://frrt.org/tg/r/1-stevehan visar rätt så ska han ha tagit A5:an. Detta är uppenbarligen en motorväg.

Capture.PNG

Min spontana gissning var att den inte borde vara tillåten att cykla på, men om man kikar på påfarten så ser det ut enligt nedan.

Capture.PNG

Nu är jag inte expert på brittiska trafikskyltar, men enligt https://assets.publishing.service.g...61c5000000/the-highway-code-traffic-signs.pdf betyder den där skylten "Cycle route ahead". Någon som har kunskaper om brittiska vägar och cykling och kan avgöra om det är vanligt att det är tillåtet att cykla på motorvägar eller om detta är något undantag (eller är det jag som missat något?)?

Tommy Godwins rekord ...
Han tog igår en andraplats efter en brutal urladdning med hela 90W i 1 min 29 sekunder.

Capture.PNG

Kanske läge att åka dit och göra ett försök, nu när du blev av med din Rhodos-KOM!?

Tommy Godwins rekord ...
Ser ut att landa på 37-38 mil idag för Steve om han inte tar någon extrasväng på slutet. Han har klarat av 355 km hittills under dagen.

Tommy Godwins rekord ...
Fredagens doser:

S: 374,8 km, 26,4 km/h i rullsnitt (14.12 rulltid, 14.47 totaltid). 1569 höjdmeter. Puls: 89/114. Kadens: 62/98
A: 398,4 km, 33,1 km/h i rullsnitt (12.02 i rulltid, 13.30 totaltid). 182 höjdmeter. Puls: 105/192

Högsta snittpulsen jag sett Steve ha på någon runda under detta försök (om jag inte minns helt galet). Ganska mkt dötid för Amanda, som efter några dagar över 40 mil var tillbaka strax under. Steve var å andra sidan väldigt disciplinerad med bara 35 min dötid. Lite fundersam över Amandas maxpuls på 192 slag/min. Den kommer i en period med markant högre puls mellan 33 och 34 mil. Efter en upprampning under några km ligger den sen i 7 km nästan hela tiden på mellan 175 och 192. Farten ändras dock inte ett dugg jämfört med före och efter. Ser oerhört konstigt ut.

Tommy Godwins rekord ...
Steve är ute hyggligt tidigt idag också. Start runt 6.10 (lokal tid) och 23 km avverkade med 26,9 km/h i snittfart. Dagens tur går österut inledningsvis vilket enligt yr.no innebär 5-6 m/s sida mot. Ser ut att bli uppehåll och 12-13 grader som högst under eftermiddagen.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Amanda behöver nu bara cykla knappa 10 mil per återstående dygn för att slå Kurts rekord!

Gissningsvis så kommer hon att åka lite mer än så, iaf närmaste månaden. :-)

"Today was also the first day of my highest monthly mileage record attempt. I'm looking forward to more riding! :)"

Tommy Godwins rekord ...
Hm, hade hon inte redan ett månadsförsök rullande med start i början av mars?! Hur som helst startar hon detta försök med en rejäl dag på 426 km och därmed den näst längsta dagsetappen under rekordförsöket (den längsta var dag 22 med 428 km). Totalt sett gav lördagen dessa siffror:

S: 370,7 km, 26,0 km/h i rullsnitt (14.15 rulltid, 14.57 totaltid). 2011 höjdmeter. Puls: 85/153. Kadens: 62/92
A: 425,9 km, 33,7 km/h i rullsnitt (12.38 i rulltid, 14.02 totaltid). 145 höjdmeter. Puls: 109/163

Steve fortsätter med god disciplin vad det gäller att hålla nere stopptiden, bara 42 minuter med icke-rulltid under gårdagens runda.

Vet inte om det är en del i slutspurten eller om hon kört med det tidigare också men på https://www.facebook.com/goamandaco...829.1045624125503425/1397337603665407/?type=3 kan man se Amanda ha ett dischjul bak. Om man kikar på snittet hittills i mars är det 407,8 km/dag, så kan hon producera liknande längder kommande månaden kommer hon att klara att slå månadsrekordet.

Tommy Godwins rekord ...
Om Amanda skulle hålla 260 miles/dag framöver skulle hon passera Tommys notering den första april och Tarzans notering den femte april. Vidare skulle rekordet i så fall landa på 86291 miles (=13884 mil), d.v.s. hon skulle slå Tarzans rekord med 10215 miles (=1644 mil). Rekordet skulle i så fall svara mot 380,4 km/dag. Men detta är förstås bara spekulationer ännu.

Tommy Godwins rekord ...
Jag har för mig att hon skrev att hon snart skulle starta sitt försök, och sen antog antagligen någon bara att det var det hon hade börjat när hon körde så himla långa dagar.

Jag såg för övrigt en bild på Facebook där hon körde tempocykel med dischjul och allt.

Hur som helst ska det bli kul att se hur långa dagar hon kommer börja köra nu på hennes månadsförsök. Jag antar att så länge hon tar årsrekordet så kan hon kosta på att chansa lite utifall hon skulle ta ut sig för mycket.

Tommy Godwins rekord ...
När jag kollar hennes FB så verkar hon ha använt totalt tre olika cyklar (en linje utan bågar, en tempocykel och en liggcykel).

Denna CIMA med Zipp-hjul verkar hon cykla mest på. Hon verkar köra utan tempobågar på denna.
FB_IMG_1490515271345.jpg

Om man bara utgår ifrån fotona så cyklar hon mest på vanlig cykel, men så här ser liggcykeln ut:
FB_IMG_1490515313626.jpg

Sen häromdan så dök denna cykel upp, en tempocykel med disk-hjul (eller hur säger man på svenska? Verkar ju vara viktigt sånt här...). Ser inte vad det är för märke.
FB_IMG_1490515186003.jpg

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
bellasoda sa:
Jag har för mig att hon skrev att hon snart skulle starta sitt försök, och sen antog antagligen någon bara att det var det hon hade börjat när hon körde så himla långa dagar.

Jag såg för övrigt en bild på Facebook där hon körde tempocykel med dischjul och allt.

Hur som helst ska det bli kul att se hur långa dagar hon kommer börja köra nu på hennes månadsförsök. Jag antar att så länge hon tar årsrekordet så kan hon kosta på att chansa lite utifall hon skulle ta ut sig för mycket.

I https://happyride.se/forum/read.php/1/2582349/3118667#msg-3118667 sägs

Amanda startade en satsning på månadsrekordet den 4/3, därav längre distanser och tider just nu.

Detta var anledningen att jag trodde att det redan pågick ett månadsrekordförsök.

Tommy Godwins rekord ...
Detta kanske är hennes bästa chans att sätta ett riktigt bra månadsrekord? Jämfört med ett separat försök så har hon ju nu fördelen att kroppen är van vid extrema dagliga distanser. Kamske hon väntar tills hon passerat Kurt för att inte riskera något och sen lägger hon in en slutspurt? Och hon kan ju kosta på sig ett par "vilodagar" med tex halva normala dagsdistanser innan hon påbörjar rekordet om hon vill.

10,000 miles kanske är inom räckhåll? Kräver 333 miles/dag. Nu kör hon ca 12 timmar per dag och mellan 250 - 260 miles men om hon ser till att ha bra pace/draft 100% av tiden (om hon inte redan har det) och kör på den där tempohojen i stället för vanliga så kansle hon kan öka hastigheten någon mph och om hon kan snitta tex 22 mph (nu ligger hon på mellan 20- 21mph) så krävs drygt 15 tim cykling pet dygn. Vi har ju ingen aning om hur stora reserver hon har men det låter inte helt omöjligt att hon skulle kunna fixa 10,000 miles.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Att öka med 10 mil/dag tror jag inte är rimligt. Låter mer som en skrivbordsprodukt i mina öron. I synnerhet tror jag inte det är rimligt att göra drastiska förändringar som att gå till att köra många timmar per dag på en tempocykel (om hon nu inte gjort det innan). Dessutom skulle 15 timmars cykeltid göra att hon skulle ha svårt att få 8 timmars sömn per natt, vilket jag gissar är rätt önskvärt med tanke på den belastningen det ändå innebär med så många timmars cykling per dag. Och att börja nagga på sömnen går väl att göra en period, men knappast under 50 dagar, vilket är vad som återstår.

Skulle jag gissa skulle jag snarare misstänka att hon kommer att försöka ligga på 260+ miles/dag under månadsrekordet och sen kanske hålla det "året ut", d.v.s. ungefär tre veckor till.

Tommy Godwins rekord ...
Nej att öka från runt 40 mil till dryga 53 mil känns ju inte rimligt. Men vad hon gjort hittills känns heller inte rimligt.

Om man kollar hennes historik så ser man att hon kör extremt konsistent med en medelasighet på turerna som inte varierar mer än +/- 0,5 mph (20 - 21) och den enda avvikelsen från schemat har varit ett några planerade halvdagar (där den senaste var juldagen). Det känns som att hon inte ligger på gränsen för vad hon skulle klara att leverera i en sista urladdning på 30-dagar.

Jag tror att hon med tempocykel och kanske ännu mer dedikerad pace kan öka hastigheten lite. Hon har cyklat i snitt 11 timmar per dygn i över 10 månader och ligger nu på dryga 12. Och med den effektiva markservicen hon har så kanske femton timmar i sadeln änså kan möjliggöra ca sju timmar sömn.

Fast det hänger ju på att hon skulle vara ordentligt motoverad också. Men om hon verkligen vill sätta ett super- rekord över 30 dagar så tror jag aldrig att förutsättningarna kommer bli bättre än nu.

Jag tror i alla fall inte att det är någon tillfällighet att den där tempohojen dyker upp nu. Hon kommer satsa rejält och jag räknar i alla fall med att vi kommer att få se en rejäl ökning i distans när hon inleder månadsrekordet!

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
marr sa:
nisseson sa:
Amanda har förregistrerat tre (överlappande) försök på månadsrekordet. Se https://www.ultracycling.com/highest-monthly-mileage-hmmr/ Det första började igår.

Är inte det lite fusk? Att ha överlappande försök alltså.

Enligt Ultracycling: Amanda Coker is set to begin three separate embedded HAMR MONTH attempts on March 25, April 1, and April 11. (Overlapping HAMR MONTH attempts are allowed.) så är det helt ok. Tycker själv att det är rimligt, slutmålet för rekordet är vem som cyklat längst på en månad oavsett.

Tommy Godwins rekord ...
nisseson sa:
marr sa:
nisseson sa:
Amanda har förregistrerat tre (överlappande) försök på månadsrekordet. Se https://www.ultracycling.com/highest-monthly-mileage-hmmr/ Det första började igår.

Är inte det lite fusk? Att ha överlappande försök alltså.

Enligt Ultracycling: Amanda Coker is set to begin three separate embedded HAMR MONTH attempts on March 25, April 1, and April 11. (Overlapping HAMR MONTH attempts are allowed.) så är det helt ok. Tycker själv att det är rimligt, slutmålet för rekordet är vem som cyklat längst på en månad oavsett.

Borde inte årsrekordet var likadant? Om hon fortsätter mala på och för varje dag hon cyklar längre, än vad hon gjorde dag 1 osv. så flyttas rekordet fram bara?

Tommy Godwins rekord ...
OK då var gårdagens tur den första dagen på hennes första registrerade försök 12h38min @ 20,95 mph (33,7 km/h) ger en dagsnotering på 264,6 miles (426 km). Marginell ökning jämfört med semaste veckorna. Men för att slå Steves gällande rekord krävs bara ett snitt på ca 237 miles/dygn, jag skulle tro att hon redan inofficiellt slagit rekordet?

Men jag tror att vi från och med andra eller tredje registrerade startdatum får se en rejäl satsning med massor av extra-miles!

Tommy Godwins rekord ...
Som jag skrev tidigare idag är marssnittet hittills på 407,8 km, d.v.s. 253,4 hiles/dag, och om man plockar med sista 5 dagarna i februari som bjöd på 238-255 miles/dag är det ju en bit mer än vad Steve mäktade med.

Att ha rullande försök på varje dag skulle i längden bli ganska dyrt då det verkar som varje HAMR-rekordförsök kostar 300 USD medan andra solorekordförsök verkar kosta 65 USD.

Tommy Godwins rekord ...
Supertramp sa:
Men jag tror att vi från och med andra eller tredje registrerade startdatum får se en rejäl satsning med massor av extra-miles!

Jag tror inte det kommer att bli några vansinneshöjningar, typ att hon börjar köra 300 miles/dag eller långa sjok med 15-timmarsdagar. Det är lätt att sitta vid skrivbordet och fantisera ihop sådant men att göra det inbillar jag mig är något rätt annorlunda.

Men det är ju bara att vänta så får vi se vad som händer.

Tommy Godwins rekord ...
Vill du slå vad Göran? Jag säger att Amandas månadsrekord kommer att överstiga 9000 miles = 300 miles per dag.

Vadet gäller ingenting annat än äran att vara den bästa internet-cyklisten. :-)

Tommy Godwins rekord ...
Är det bara äran som står på spel så är jag absolut med. Är duktig på att få stryk i tippningstävlingar så en till spelar ingen större roll.

Tillbaka
Topp