Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Min gissning är att hon skulle vara chanslös. Hade hon haft en chans hade hon i alla fall tävlat internationellt i tempo.

Den genomsnittliga hastigheten för vinst i os i London var 46.2
för Topp tio räcker det med 43.4
Banan var 29km lång.

Rio som var betydligt mer höjdmeter var banan 29.8 och där räckte det med 40.3 för vinst och 38.9 för topp tio.

Jag tog med rio för skoj skull. Skulle hon ha en chans så känns det som att det är ett riktigt platt tempo som gäller för henne.

Hur långa och snabba har fartökningar varit egentligen? Hur länge har hon som längst pumpat över 40?
Man får därtill lägga till att hon aldrig har superfräscha lår och redan cyklat i en jädra massa mil samma dag.

Med några månaders uppladdning och alternativ träning med satsning mot kort, hårt tempo så tror jag att hon hade haft en chans.

Sen vet man ju inte om det är andra grejer som ligger bakom att hon inte satsar på internationell karriär. Går UMCA efter WADAs regler tex?

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
Sen vet man ju inte om det är andra grejer som ligger bakom att hon inte satsar på internationell karriär.

Hon har inte kunnat satsa.

"A little bit about me:
First of all, I LOVE cycling! It all began at the age of 15 when my parents got me my first road bicycle. From that point on cycling has been a major aspect in my life. After racing and training for a couple years, in 2010 I competed in my first Juniors Road Cycling Nationals, gaining a whole new love for the sport. After a lot of hard work, I was offered and accepted a cycling scholarship to college. The month before college started, I began suffering a litany of misfortune that continued over a span of years. Resulting in:
Two seperate reconstructive shoulder/clavicle surgeries, spinal surgery, PFO closure heart surgery, closed Traumatic Brain Injury, and several other injuries. Unfortunately these events kept me from returning to college, being on the cycling team, and competing in races. "

Tommy Godwins rekord ...
Om hon har kapacitet för att placera sig topp-10 på ett VM/OS i tempo borde vi få reda på det genom att hon åtminstone börjar köra amerikanska mästerskap eller dylikt.

Känns som ett ämne som geo skulle kunna ha åsikter om ...

Tommy Godwins rekord ...
Spacekitty sa:
Konkret sa:
Sen vet man ju inte om det är andra grejer som ligger bakom att hon inte satsar på internationell karriär.

Hon har inte kunnat satsa.

"A little bit about me:
First of all, I LOVE cycling! It all began at the age of 15 when my parents got me my first road bicycle. From that point on cycling has been a major aspect in my life. After racing and training for a couple years, in 2010 I competed in my first Juniors Road Cycling Nationals, gaining a whole new love for the sport. After a lot of hard work, I was offered and accepted a cycling scholarship to college. The month before college started, I began suffering a litany of misfortune that continued over a span of years. Resulting in:
Two seperate reconstructive shoulder/clavicle surgeries, spinal surgery, PFO closure heart surgery, closed Traumatic Brain Injury, and several other injuries. Unfortunately these events kept me from returning to college, being on the cycling team, and competing in races. "

Det var som fan. det talar för mig iaf att efter detta så borde en tempokarriär vara möjlig. Kristin Armstrong tog ju sitt OS guld i Rio några dagar innan hon fyllde 43 så tid finns det iaf.

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
Det var som fan. det talar för mig iaf att efter detta så borde en tempokarriär vara möjlig. Kristin Armstrong tog ju sitt OS guld i Rio några dagar innan hon fyllde 43 så tid finns det iaf.

Hon och henne pappa blev överkörda av en bilist när dom var ute på en cykeltur och det blev blev väldigt allvarliga skador. Det är ett mirakel att hon ens lever och kan cykla.

Tommy Godwins rekord ...
emilh sa:
Hon hade nog kunnat prestera hyggligt i 24h time trials, som iaf är en hyggligt populär gren i Storbritannien.

Det tror jag du har rätt i. Rekorden för damer ligger på 755km (road) och aningen kortare på bana (inomhus och utomhus), dvs ca 31.5km/h i snitt för nytt rekord.

Det är är en hastighet som hon ligger över i 13h per dygn, 300+ dygn i sträck. Det är inte alls orimligt att hon skulle kunna hålla farten 24h non-stop.

Tommy Godwins rekord ...
Spacekitty sa:
Konkret sa:

Hon och henne pappa blev överkörda av en bilist när dom var ute på en cykeltur och det blev blev väldigt allvarliga skador. Det är ett mirakel att hon ens lever och kan cykla.

Min förundran över Amazing Amanda växer för varje dag, man är liksom navelludd i jämförelse.

Tommy Godwins rekord ...
NLC sa:
Spacekitty sa:
Konkret sa:

Min förundran över Amazing Amanda växer för varje dag, man är liksom navelludd i jämförelse.

+1

Tommy Godwins rekord ...
Ja, 24-timmars känns betydligt närmare årscykling än tremilstempo så där finns det nog en helt annan chans att prestera. Sen är det väl lite av att byta en supernischad aktivitet mot en tämligen nischad. "Normal"-tempo är väl trots allt betydligt större än endygnstempo så skulle hon ha kapacitet för tremilstempo skulle jag ha svårt att tro att hon inte skulle satsa på det.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Ja, 24-timmars känns betydligt närmare årscykling än tremilstempo så där finns det nog en helt annan chans att prestera. Sen är det väl lite av att byta en supernischad aktivitet mot en tämligen nischad. "Normal"-tempo är väl trots allt betydligt större än endygnstempo så skulle hon ha kapacitet för tremilstempo skulle jag ha svårt att tro att hon inte skulle satsa på det.

Dock för att citera din knivskarpa dokumentation

"mellan 382 och 395 km med 159 slag/min i snitt och 178 slag/min som max. Under den senare perioden höll hon strax över 40 km/h i snitt."

13km i över 40 i snitt. 2015 kördes vm på en varvsbana på 15 km och 96 höjdmeter 2 gånger. Vinnaren låg på 44.4 kmh i snitt.

Visst, hon skall ju cykla snabbare och mer än dubbelt så långt men som sagt innan så hade hon ju knappast pangfräscha lår när hon startade dagen och dessutom kört nästan 40 mil innan hon pressade på.

Tommy Godwins rekord ...
Hon kan ha kört på liggcykel och/eller legat på rulle. Om någon av de sakerna är uppfyllda är det många procent de bättre låren ska klara att producera.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Tisdagens aktivitet för Amanda (Steves siffror inte uppe på Strava ännu; https://frrt.org/tg/riders indikerar 33+ mil)

A: 435,0 km, 33,3 km/h rullsnitt (13.04 rulltid, 13.53 totaltid). 211 hm. Puls: 109/182.

Två perioder med högre puls för Amanda igår. Först en mellan 54 och 64 km med 149 slag/min i snittpuls och 182 slag/min som max och sedan mellan 382 och 395 km med 159 slag/min i snitt och 178 slag/min som max. Under den senare perioden höll hon strax över 40 km/h i snitt.

Och så har Steves data dykt upp också:

S: 334 km, 24,0 km/h i rullsnitt (13.53.49 rulltid, 14.54.38 totaltid) 1574 hm, Puls: 82/107, Effekt: 125/644, Kadens: 60/99

Lägre fart, effekt och puls än på ett bra tag. Han rubricerar passet som "Rust in peace". Undrar vad han menar med det?

Tommy Godwins rekord ...
Han har ju rocklåtar som något slags tema på sina kommentarer men han försöker väl välja dessa baserat på hur turen varit.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Onsdagens nuffror:

S: 353,9 km, 25,5 km/h i rullsnitt (13.52.15 rulltid, 15.21.55 totaltid) 994 hm, Puls: 85/109
A: 427,0 km, 33,1 km/h rullsnitt (12.55 rulltid, 14.02 totaltid). 182 hm. Puls: 107/156.

Verkar som Steve kört utan effekt-och kadensmätning igår. Åtminstone hittar jag inte dessa värden på Strava.

Amandas andra månadsrekordförsök är nu fyra dagar från slutförande och snittet pekar på en ökning med 20 miles från den resultatet av det första försöket. För det tredje försöket återstår 11 dagar och där ligger prognosen på +54 miles jämfört med första försöket. Om hon ska få upp rekordet till 8100 miles krävs i det sista försöket ett snitt på 272,2 miles/dag under de sista 11 dagarna.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Vad tror vi om måns då?

600mil på 29 dagar på en trek, ett team och en coach.

Börjar vid uralbergen och avslutar i Portugal. Det är inte den cykeln jag hade valt iaf.
Hur gick det för honom när han skulle cykla över amerika?
Var det en vurpa eller skada som satte stop?

Bilagor

• Screenshot_20170427-182947.png
    Screenshot_20170427-182947.png
    498.5 KB · Besök: 38
Tommy Godwins rekord ...
Torsdagens siffror för Steve:

S: 332,1 km, 23,9 km/h i rullsnitt (14.13.10 rulltid, 15.34.35 totaltid), 1671 hm, Puls: 83/111, Effekt: 122/755, Kadens: 62/99

Och veckans fredagsmysande:

S: 362,0 km, 26,6 km/h i rullsnitt (13.37.50 rulltid, 14.19.09 totaltid), 2080 hm, Puls: 95/137, Effekt: 147/636, Kadens: 62/104
A: 423,8 km, 33,0 km/h rullsnitt (12.51 rulltid, 13.48 totaltid). 185 hm. Puls: 107/156.

Ny video från Steve:
(med en del vindproblem) Verkar som han haft problem med för låga registrerade effektvärden de senaste dagarna. Vidare menar han att det varit rätt dåliga vindförhållanden senaste veckan. I slutet snackar han lite om "titlarna" för de olika dagsturerna på Strava.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Lördagens siffror:

S: 396,5 km, 27,3 km/h i rullsnitt (14.32.40 rulltid, 15.56.25 totaltid), 1731 hm, Puls: 90/125, Effekt: 143/573, Kadens: 62/101
A: 421,4 km, 33,0 km/h rullsnitt (12.55 rulltid, 13.58 totaltid). 233 hm. Puls: 111/140.

En bra dag för Steve med både rejäl längd och en fart som är i övre spannet av vad han hittills presterat. Med en totaltid på nästan 16 timmar är det dock inte en dagsetappslängd som jag tror han kan hålla konsekvent över någon längre tidsperiod om han inte höjer snittfarten och/eller minskar dötiden.

Amandas andra månadsrekordförsök avslutas idag och för att slå det första som slutade på 8009 miles krävs 256 miles, vilket känns klart rimligt med tanke på att hon de senaste tre veckorna inte haft någon dag med så kort tillryggalagd sträcka. Totalt sett är det nu bara 15 dagar kvar på årsförsöket och med 260 miles/dag under de sista 15 dagarna skulle det landa på 86542 miles medan 270 miles/dag skulle ge 86692 miles. Ser alltså ut som Tarzans rekord kommer att putsas med runt 10500-10600 miles.

Tommy Godwins rekord ...
Amandas andra månadsrekordförsök slutade på 8012 miles, d.v.s. 3 miles mer än försök 1. För att klara 8100 miles på det sista försöket krävs nu 277 miles/dag de sista 7 dagarna av det försöket. Verkar inte så troligt.

Tommy Godwins rekord ...
Lite svårt att förstå vad Steve håller på med. Ser ut som han stack ut vid 12-snåret igår och körde 29 mil fram till midnatt. Han fortsatte sedan fram till runt klockan sex i morse då han tog ett break på ett par timmar (ej hemma) och han har sedan fortsatt och verkar nu vara på väg hemåt (är 1-2 mil hemifrån nu).

Om han åker hem närmaste vägen kommer turen att sluta på runt 62 mil, d.v.s. 31 mil/dag och en natt med bara en mycket kort sömnpaus. Känns för mig inte som ett idealt upplägg.

Tommy Godwins rekord ...
Och idag verkar Steve ha startat strax efter klockan fyra i morse. Om han fortsätter med denna oregelbundenhet i cyklandet blir det intressant att se hur det kommer att påverkar snittet vad gäller cyklad sträcka per dag.

Tommy Godwins rekord ...
Efter sju dagar under 270 miles producerade Amanda igår 271,4 miles. Ser därmed ut som tredje månadsrekordförsöket kommer att ge en liten ökning av rekordet från det andra försöket (8012 miles). Det krävs i snitt 264 miles/dag de sista fyra dagarna av det tredje försöket för att rekordet ska slås.

Steve har en ny uppdateringsvideo:

Tommy Godwins rekord ...
Steve fortsätter med "konstiga turer". I går startade han hemifrån vid tio på morgonen och kört upp till Norwich, vänt tillbaka hemåt, i Mildenhall sedan vänt tillbaka mot Norwich och han befinner sig nu strax utanför staden. Eventuellt har han stannat för att sova för på https://frrt.org/tg/r/1-steve är det drygt en halvtimme sedan senaste uppdateringen. Totalt har han kört 44 mil på turen.

Tillbaka
Topp