Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
Hur länge det står sig tror jag i mångt och mycket hänger på när någon med kapacitet att slå rekordet gör ett seriöst försök. Även om det är en minst sagt imponerande insats så har jag svårt att tro att den första personen som gör ett hyggligt seriöst upplägg för att slå rekordet (Tarzan och Steve tycker jag fortfarande gav/ger bort en hel del mil på knasiga upplägg) skulle råka vara en av de med absolut högst potential).

Vidare snittade Amanda 261,6 miles/dag under de sista 75 dagarna jämfört med totalsnittet på 237,2 miles/dag. Med det förstnämnda snittet under hela året hade rekordet varit nästan 9000 miles bättre. Det säger mig att det finns en del outnyttjad potential hos Amanda. Sen tror jag inte att hon själv kommer att göra något försök att förbättra rekordet.

Slutligen finns det om man verkligen vill pressa rekordet garanterat potential till förbättringar vad det gäller dragarbete. Även om Amanda haft viss draghjälp så har hon ju även kört många mil helt solo. Där finns garanterat ett skapligt antal mil att hämta.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Otrolig jämnhet. Lägsta 7-dagars medel är 208,4 miles = 335,5 km vilket motsvarar exakt snittet för Kurts gamla rekord.
Hon har alltså under hela året aldrig cyklat en vecka med färre mil än snittet för gamla rekordet. Och det var en vecka då det var översvämning och hon cyklade "bara" ca 25 mil ett par dagar.

Högsta 30-dagars snittet blev 8022,2 miles (12910 km) vilket bara är 9,8 miles längre än det registrerade rekordet.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Hur länge det står sig tror jag i mångt och mycket hänger på när någon med kapacitet att slå rekordet gör ett seriöst försök. Även om det är en minst sagt imponerande insats så har jag svårt att tro att den första personen som gör ett hyggligt seriöst upplägg för att slå rekordet (Tarzan och Steve tycker jag fortfarande gav/ger bort en hel del mil på knasiga upplägg) skulle råka vara en av de med absolut högst potential).

Vidare snittade Amanda 261,6 miles/dag under de sista 75 dagarna jämfört med totalsnittet på 237,2 miles/dag. Med det förstnämnda snittet under hela året hade rekordet varit nästan 9000 miles bättre. Det säger mig att det finns en del outnyttjad potential hos Amanda. Sen tror jag inte att hon själv kommer att göra något försök att förbättra rekordet.

Slutligen finns det om man verkligen vill pressa rekordet garanterat potential till förbättringar vad det gäller dragarbete. Även om Amanda haft viss draghjälp så har hon ju även kört många mil helt solo. Där finns garanterat ett skapligt antal mil att hämta.

Intressant, om det är så att hon kört en hel del solo borde det ju finnas rätt mkt att hämta på ett upplägg med konstant seriös draghjälp. Blir väl mer tungrott och större organisation såklart.

Tommy Godwins rekord ...
bellasoda sa:
En intressant artikel om Amanda:

http://www.bicycling.com/rides/records/is-amanda-coker-for-real

Inte illa att gå upp kl 04.00 varje dag, något som går att relatera till som vanlig dödlig. :)

Edit:

Det var ju någon som tyckte hon borde börja köra tempo? Citat från artikeln:
"Not entirely sure what she’ll do next, she says, “I’d like to start competing in time trials.” But she doesn’t have any specific events in mind yet."

Jo det var jag och jag tror fortfarande att hon plockar en topp tio placering på vm eller os om hon tränar för det.

Tommy Godwins rekord ...
"Amanda sold her car to fund the trip, and Ricky, unable to pedal because of his back, drove behind Amanda on a 50cc scooter for nearly 3,000 miles. He equipped the scooter with a mass of flashing LEDs to warn oncoming drivers"

Blinkmonglo level: Wizard

Tommy Godwins rekord ...
Även om det finns någon där ute med potential och motivation att köra ännu längre än Amanda så är det ju långt ifrån säkert att denne lyckas slå rekordet. Det finns så mycket som kan gå fel tex olyckor, sjunkdomar och skador. Amanda klarade sig från allt detta.

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
bellasoda sa:
En intressant artikel om Amanda:

http://www.bicycling.com/rides/records/is-amanda-coker-for-real

Inte illa att gå upp kl 04.00 varje dag, något som går att relatera till som vanlig dödlig. :)

Edit:

Det var ju någon som tyckte hon borde börja köra tempo? Citat från artikeln:
"Not entirely sure what she’ll do next, she says, “I’d like to start competing in time trials.” But she doesn’t have any specific events in mind yet."

Jo det var jag och jag tror fortfarande att hon plockar en topp tio placering på vm eller os om hon tränar för det.

Det skulle vara intressant att se resultatet av en Vo2-max eller FTP-test i direkt anslutning till hennes rekordförsök! Undrar om resultatet skulle på något sätt bli extremt, jag kan tex tänka mig att ftp och FatMax ligger ovanligt nära VO2-max. Även i absoluta tal lär värdena vara extremt bra, framför allt FatMax.

Tommy Godwins rekord ...
Absolut, men jag tror ändå att motivationsbiten (hos rätt personer) är det som är avgörande. Antingen kommer "ettårscyklandet" att dö ut rätt snart (Steve fullföljer sitt försök och ev. någon annan som ligger i planeringsstadiet) men sen blir det något som ligger i malpåse i en massa år innan någon på nytt får för sig att attackera rekordet. Eller så blir det en sak som det då och då startas ett nytt försök kring. Om det senare inträffar har jag svårt att se att rekordet skulle stå sig under lång tid.

Tommy Godwins rekord ...
Efter fullbordat år kostade Amanda på sig en vilodag igår, d.v.s. bara ut och rullade 198 km. Steve å sin sida verkar ha loggat 35-36 mil.

Tommy Godwins rekord ...
Lite svårt att tolka rekordtabellerna i skytte, men det verkar som att det skulle kunna finnas sådana rekord där - http://www.issf-sports.org/competitions/records/world_records.ashx

Sen finns det extremt långa simningar där en kvinna genomfört distansen innan första man.

Att utifrån detta ettårsrekord börja spekulera kring om män eller kvinnor är bättre på extrema distanser på cykel känns knasigt. Det är alldeles för få mätvärden för att man ska kunna dra några som helst slutsatser med någon vettig säkerhet.

Tommy Godwins rekord ...
Tommy Godwins rekord ...
Tommy Godwins rekord ...
ohellstrom sa:
GoranS sa:
Supertramp sa:
Nolhott sa:
Är det någon som vet om det finns något annat område där en kvinna har presterat bättre än bästa man, alltså det kvinnliga rekordet är bättre än det manliga, eller är detta helt unikt ?

Ja! https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista...ldsta_m.C3.A4nniskorna_i_v.C3.A4rldshistorien

Förekommer dopning inom den grenen?

Det rentav uppmuntras!

Blir inte det motsägelsefullt? Om de är dopade kommer ju rekorden att strykas.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:
Supertramp sa:
Nolhott sa:
Är det någon som vet om det finns något annat område där en kvinna har presterat bättre än bästa man, alltså det kvinnliga rekordet är bättre än det manliga, eller är detta helt unikt ?

Ja! https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista...ldsta_m.C3.A4nniskorna_i_v.C3.A4rldshistorien

Förekommer dopning inom den grenen?

Det rentav uppmuntras!

Blir inte det motsägelsefullt? Om de är dopade kommer ju rekorden att strykas.

Jo... olycklig formulering. Listan på OTILLÅTEN stimulantia är mycket kort i den här disciplinen. Bruk av tillåtna medel och metoder uppmuntras. T.ex. är kvällspressen mycket aktiv i att sprida goda råd för att få ha om inte barnasinnet så iallafall ungdomen kvar.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Lite svårt att tolka rekordtabellerna i skytte, men det verkar som att det skulle kunna finnas sådana rekord där - http://www.issf-sports.org/competitions/records/world_records.ashx

Sen finns det extremt långa simningar där en kvinna genomfört distansen innan första man.

Att utifrån detta ettårsrekord börja spekulera kring om män eller kvinnor är bättre på extrema distanser på cykel känns knasigt. Det är alldeles för få mätvärden för att man ska kunna dra några som helst slutsatser med någon vettig säkerhet.

n = 1 rules :-p

Tommy Godwins rekord ...
Fotrally-rekordet verkar dock Fredrik Forsström ha på 87.45 och kalla mig fördomsfull, men jag misstänker att det är en man. Finns denna tävlingsform någon annanstans där en kvinna presterat ett bättre resultat?

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Fotrally-rekordet verkar dock Fredrik Forsström ha på 87.45 och kalla mig fördomsfull, men jag misstänker att det är en man. Finns denna tävlingsform någon annanstans där en kvinna presterat ett bättre resultat?

Jag hade nog ett gammalt scorekort i huvudet då. För mig att det var en kvinna som var obesegrad två år i rad men hon verkar som sagt slagen av denna Fredrik.

Hur är rekorden i simhopp, gymnastik, skridsko, dressyr?
Bedömningsgrenar javisst men där borde det finnas kvinnliga rekord?

Finns ju många riktigt duktiga ultralöperskor med. Kanske finns något kust till kust eller motsvarande rekord som innehas av en kvinna?

Tommy Godwins rekord ...
Bedömningsgrenar går i min värld helt bort. Finns det ingen absolut mätskala är ev. världsrekord meningslösa skrivbordsprodukter och mer ett uttryck för hur mkt betygsinflation domarna tillåtit sig. Misstänker att herrar p.g.a. styrkefördelen hävdar sig bättre i simhopp, konståkning och gymnastik (i den mån de tävlar i samma grenar). Vad gäller dressyr är det väl lika meningsfullt att tala om världsrekord som om det handlade om godtyckligt musikinstrument.

Tommy Godwins rekord ...
Sen start för Steve idag. Verkar ha kommit ut först strax före 11. Just nu 26 mil avverkade. Nattsömn i egna sängen förefaller osannolikt med mindre än att han inte sover i natt utan trampar hela vägen hem först. Fast då blir det kanske middags/eftermiddagssömn mer än nattsömn.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Har aldrig hört talas om något ultralöpningsdistans där damrekordet är bättre än herrekordet.

Utan att ha googlat ihjäl mig på den riktiga källan och resultatlistan från tävlingarna som gått efter dessa datum hittade jag iaf;

ULTRA-MARATHON distance

Lizzy Hawker (UK)

Everest Base Camp to Kathmandu, Nepal, 199mi/320km, record (twice), 2007 & 2012 (2d 23h 25m)

Corinne Favre (FRA)

2006 inaugural CCC: Courmayeur - Champex - Chamonix, 101 km, 10:35:55 beat the men’s winner Alun Powell (10:53:17)

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
GoranS sa:
Har aldrig hört talas om något ultralöpningsdistans där damrekordet är bättre än herrekordet.

Utan att ha googlat ihjäl mig på den riktiga källan och resultatlistan från tävlingarna som gått efter dessa datum hittade jag iaf;

ULTRA-MARATHON distance

Lizzy Hawker (UK)

Everest Base Camp to Kathmandu, Nepal, 199mi/320km, record (twice), 2007 & 2012 (2d 23h 25m)

Corinne Favre (FRA)

2006 inaugural CCC: Courmayeur - Champex - Chamonix, 101 km, 10:35:55 beat the men’s winner Alun Powell (10:53:17)

Vidare...

Pamela Reed was the first woman to win the 135-mile Badwater Ultramarathon, coming in first in both 2002 and 2003. She was also the first person ever to run 300 miles without sleeping.

Tommy Godwins rekord ...
Jo, men det faktum att kvinnor vunnit sammanlagt i enskilda upplagor av olika ultralopp (både löpning och cykel) är det väl ingen som argumenterat emot?

Hursomhelst, en enorm prestation av Amanda. Det är inte bara möjligt utan rentav troligt att det finns både män och kvinnor där ute som har förutsättningar att slå hennes rekord, men det är att faktiskt slå rekordet som räknas.

Tommy Godwins rekord ...
Kvinnor har generellt en något högre muskeluthållighet än män. Det kan enkelt googlas. Pratar vi riktigt långa kraftprov så är inte stor muskelmassa ngn fördel. Alltså ingen fördel män vs kvinnor.
Människor äe grymt bra på uthållighet. Det är ju tex känt att vid riktigt långa lopp vinner "man" vs "horse". En gammal jaktteknik var ju att springa ikapp sitt byte. Även om det tog några dagar....
Vem kan bevisa att män är mer uthålliga än kvinnor i det långa loppet? Nja..om det inte är Kim Jong-Il förstås....

Tommy Godwins rekord ...
Kim Jong-Un går två varv runt landets gräns varje morgon före frukost. Först medsols, sen motsols. Före kvällsmaten simmar han en vända längs hela västkusten.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Jag har ju en störning att jag gillar att räkna på saker och ting. Orkar inte visa uträkningarna men utgick från FTP Watt/kg-tabell på hög nivå kvinna 60kg vs man 70kg. Sen räknadd jag ut ungefärlig hastighet för en nivå motsvarande 50% ftp (kanske rimligt för långcykling ett år?). Skillnaden i fart blev +8% till mannens fördel. Sen är det ju annat som spelar in också om man ska cykla extremt långt men där någonstans ligger ungefär skillnaden mellan könen om man bara tar hänsyn till typisk skillnad i aerobisk kapacitet (samt att männen är större, antog att luftmotståndet ökar ^0,4 med kroppsvikten).

Tommy Godwins rekord ...
För rekord i friidrottsgrenar är 10% bättre rekord för männen en tumregel som stämmer rätt skapligt.

Det som lite grann ställer till det på extrema distanser är att så få genomfört dessa så kommer variationen inom gruppen män respektive kvinnor att göra att om man plockar ut några få individer ur varje grupp så kommer det att finnas en skaplig sannolikhet att man fått ett "guldkorn" från ena gruppen medan man fått "medelpersoner" från den andra gruppen.

Samma effekt gör att det, givet att män skulle vara bättre även på mer extrema distanser, kommer att vara betydligt vanligare att kvinnor enstaka år kan vinna loppet än att kvinnor skulle ha rekordet på sträckor som man tävlat på under många år.

Vidare är herrekordet på CCC enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-Trail_du_Mont-Blanc 10.10, så där är inte damrekordet bättre än herrekordet. 2006 var f.ö. enligt länken första gången loppet sprangs vilket kan indikera att startfältet kan ha varit lite svagare vad gäller toppbredd, i synnerhet som huvudloppet väl är UTMB. Och om UTMB är huvudloppet och det mer prestigefulla är det rimligare att jämföra rekord där och då får man 20.06 för herrar och 22.37 för damer.

På Badwater är herrekordet (om man tittar på loppen med dagsstart) 22.51 mot damrekordet på 26.16; https://en.wikipedia.org/wiki/Badwater_Ultramarathon

Sen kan jag tänka mig att lopp (i mkt vid mening) som tar någon/några dagar faller i en lite annan kategori vad det gäller "kravprofil" än lopp som tar ett år att genomföra. I de senare känns det som att "slitstyrka" blir en viktigare komponent.

Nämnda Lizzy Hawker har f.ö. sprungit UTMB några gånger och är inte ens damrekordinnehavare där så hennes rekord på Nepaldistansen skulle jag gissa kan ha att göra med att det varit små startfält och ffa att de män som skulle kunnat prestera bra inte varit där och sprungit. Men, det är bara spekulation då jag vid en snabb googling inte hittade några resultatlistor. Sen skulle det förstås kunna vara s.a. hon helt enkelt, relativt sett, är betydligt bättre på löpning i tre dygn än i ett dygn.

Tommy Godwins rekord ...
Rena slackerstilen på Amanda nu när årscyklingen är avklarad, bara 163 miles (recovery ride) igår.

Steve verkar ha kört 24 mil igår (missade i min observation från 22.08 igår att han hade en del sträcka från föregående dag inkluderad), stannat vid niotiden (lokal tid) i Aylsham (norr om Norwich) och gissningsvis sovit, men startat 04.40 lokal tid idag. Totalt sett var han därmed 14 mil under snittet per dag för rekordet. Har oerhört svårt att tro att denna variation i dagsetapplängder kan vara bra.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
För rekord i friidrottsgrenar är 10% bättre rekord för männen en tumregel som stämmer rätt skapligt.

Det som lite grann ställer till det på extrema distanser är att så få genomfört dessa så kommer variationen inom gruppen män respektive kvinnor att göra att om man plockar ut några få individer ur varje grupp så kommer det att finnas en skaplig sannolikhet att man fått ett "guldkorn" från ena gruppen medan man fått "medelpersoner" från den andra gruppen.

Samma effekt gör att det, givet att män skulle vara bättre även på mer extrema distanser, kommer att vara betydligt vanligare att kvinnor enstaka år kan vinna loppet än att kvinnor skulle ha rekordet på sträckor som man tävlat på under många år.

Vidare är herrekordet på CCC enligt https://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-Trail_du_Mont-Blanc 10.10, så där är inte damrekordet bättre än herrekordet. 2006 var f.ö. enligt länken första gången loppet sprangs vilket kan indikera att startfältet kan ha varit lite svagare vad gäller toppbredd, i synnerhet som huvudloppet väl är UTMB. Och om UTMB är huvudloppet och det mer prestigefulla är det rimligare att jämföra rekord där och då får man 20.06 för herrar och 22.37 för damer.

På Badwater är herrekordet (om man tittar på loppen med dagsstart) 22.51 mot damrekordet på 26.16; https://en.wikipedia.org/wiki/Badwater_Ultramarathon

Sen kan jag tänka mig att lopp (i mkt vid mening) som tar någon/några dagar faller i en lite annan kategori vad det gäller "kravprofil" än lopp som tar ett år att genomföra. I de senare känns det som att "slitstyrka" blir en viktigare komponent.

Nämnda Lizzy Hawker har f.ö. sprungit UTMB några gånger och är inte ens damrekordinnehavare där så hennes rekord på Nepaldistansen skulle jag gissa kan ha att göra med att det varit små startfält och ffa att de män som skulle kunnat prestera bra inte varit där och sprungit. Men, det är bara spekulation då jag vid en snabb googling inte hittade några resultatlistor. Sen skulle det förstås kunna vara s.a. hon helt enkelt, relativt sett, är betydligt bättre på löpning i tre dygn än i ett dygn.

Tack för uppgifterna! Det är en svårighet att finna en motsvarighet till Amanda i andra sporter helt klart.

Tommy Godwins rekord ...
Kan tänka mig att det finns. Det gäller bara att hitta "grenar" som är tillräckligt smala så att väldigt få personer över huvud taget genomfört dem.

Har något i bakhuvudet som säger mig att jag hört att det inom långdistanssimning (och då menar jag extremt långa distanser) finns damrekord som ska vara bättre än herrekorden eller kanske t.o.m. var det så att ingen man genomfört det.

Tommy Godwins rekord ...
Helt j-a makalöst gjort av Amanda. Alla hattar jag nånsin satt på huvudet av.

Lynn Hill var först i världen att friklättra "The Nose" på El capitan.
Nu har några män gjort det, men det tog ett decennium för nästa lyckade ledbestigning av en person.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp