Tommy Godwins rekord ...

• Trådstartare Trådstartare s-o
  • Start datum Start datum
Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Kan tänka mig att det finns. Det gäller bara att hitta "grenar" som är tillräckligt smala så att väldigt få personer över huvud taget genomfört dem.

Har något i bakhuvudet som säger mig att jag hört att det inom långdistanssimning (och då menar jag extremt långa distanser) finns damrekord som ska vara bättre än herrekorden eller kanske t.o.m. var det så att ingen man genomfört det.

Engelska kanalen simmades först av en kvinna vet jag men har sett minst en dokumentär om en man som simmar över Atlanten.
Sen finns ju Tjecken(?) som simmat Amazonas tex.

Tommy Godwins rekord ...
Sen blir det ju problem när rekorden är låsta till speciella platser. Då har man återigen effekten av att färre troligen ger sig på att ens försöka. Jag menar, att springa en viss sträcka kan man göra var som helst. Att springa samma sträcka på en viss plats kräver att man tar sig till den platsen. Eller, många har sprungit marathon men en ganska liten andel av dessa har gjort det på "originalsträckan".

Tommy Godwins rekord ...
Tommy Godwins rekord ...
Efter två lugnare dagar verkar Amanda fått upp ångan igen - 260 miles igår.

Steve körde en snirklig 34-milare hem från Norwichtrakten igår.

Tommy Godwins rekord ...
Der Kaiser sa:
Lynn Hill var först i världen att friklättra "The Nose" på El capitan.
Nu har några män gjort det, men det tog ett decennium för nästa lyckade ledbestigning av en person.

Fantastisk prestation självklart men hon klarade det mycket på grund av att hon har små fingrar och kanske också för att hon är liten. Det var ju aldrig så att hon var världens bästa klättrare eller generellt klättrade de hårdaste lederna. De två "svåra" replängderna på nosen är nog rätt mycket svårare än graden den har för normalbyggda manliga klättrare.

Tommy Godwins rekord ...
Så är det absolut. Men alla leder har nån egenskap som passar någon bättre, ofta premierar de längd och eller styrka, dvs områden där män har fördel så att en tjej tar en led först tycker jag inte behöver ursäktas med att hon hade små fingrar, ( även om hon själv gjorde det.)
Det var en fantastisk prestation, och hon gjorde den först. Punkt

görveln sa:
Der Kaiser sa:
Lynn Hill var först i världen att friklättra "The Nose" på El capitan.
Nu har några män gjort det, men det tog ett decennium för nästa lyckade ledbestigning av en person.

Fantastisk prestation självklart men hon klarade det mycket på grund av att hon har små fingrar och kanske också för att hon är liten. Det var ju aldrig så att hon var världens bästa klättrare eller generellt klättrade de hårdaste lederna. De två "svåra" replängderna på nosen är nog rätt mycket svårare än graden den har för normalbyggda manliga klättrare.

Tommy Godwins rekord ...
Gårdagens dos för Amanda stannade på 256 miles medan Steve verkar vara ute på en långtur som startade strax efter elva lokal tid igår fm och fortfarande pågår. Han har kört 42 mil och har gissningsvis åtminstone 30 mil till att avverka om han tänker sig att komma hem innan han slutar turen.

GCN tog upp Amandas rekord:

Tommy Godwins rekord ...
Tvåtimmarsbreak för Steve mellan 8 och 10 (lokalt tid), men nu har han trampat 2,5 timme igen. Fortfarande många mil innan han är hemma.

Tommy Godwins rekord ...
Tydligen lite oväder för Amanda igår:

Tampa summertime storms have returned a bit early. But hakuna matata because my hamr is complete and now it's all about having fun!

Dagen slutade på 233 miles.

Steves 36-timmarstur de senaste två dagarna slutade strax före midnatt lokal tid med närmare 80 nya mil att lägga till saldot.

Tommy Godwins rekord ...
Liten uppdatering av läget för Steves försök.

Jämförelse mot Amandas ackumulerade totalsträcka vid motsvarande tidpunkt:
ZZZ.jpg

Jämförelse mot hypotetisk cyklist som hållit Amandas dagssnitt varje dag:
ZZZ.jpg

Histogram över längder på dagsetapperna.
ZZZ.jpg

Här blir det lite godtyckligt för Steve då han ofta cyklar över midnatt. Jag har valt att försöka matcha ihop delar som ligger före och efter midnatt till en tur om han kommer hem s.a. han sticker ut på en ny tur den dagen. Om han t.ex. startar kl 09 den 13:e maj, cyklar fram till kl 04 den 14:e maj, sover ett antal timmar och sticker ut igen kl 13 den 14:e maj så gör jag delen mellan 09 den 13:e och 04 den 14:e till en tur och registrerar den på den 13:e maj. UMCA gör inte så utan de hugger vid midnatt. Om det däremot är så att turen pågår till kl 13 den 14:e och Steve sen inte cyklar mer den 14:e så delar jag upp turen i två dagsturer med brytpunkten vid midnatt.

Och en bild över längden på dagsturerna:
ZZZ.jpg

Jag tänkte att det kunde vara lite intressant att försöka få ett grepp om hur dagsetappernas längd varierar. Att bara räkna standardavvikelse eller varians blir lite missvisande då Amanda ju t.ex. rampade upp rätt rejält under senare delen av sitt försök så för att få ett mått som funkar även framgent gjorde jag följande:

1) Jag räknade för varje dag från dag 30 till den dag Steve är på i sitt försök ut snittet på hur långt de cyklat de senaste 30 dagarna,
2) För varje dag från dag 30 tog jag sedan absolutskillnaden mellan dessa värden och längden på etappen de körde den dagen
3) Slutligen medelvärdesbildade jag dessa värden

Jag säger inte att det på ngt sätt är ett perfekt mått, men det ger i alla fall en indikation kring hur dagsetappernas längd varierar. Jag får för Steve 18,3 miles, för Amanda 7,0 miles och för Tarzan 18,7 miles.

Man kan f.ö. konstatera att medan Amanda snittade 11h41min i cykeltid per dag har Steve hittills snittat 13h51min.

Allt data finns på https://docs.google.com/spreadsheets/d/1WhM7wtpWps8HzAoYY-Ty-rSQQ730QTPcoFjGUCfbnoQ/edit?usp=sharing

Tommy Godwins rekord ...
Amanda levererade in 250 miles på kontot igår och är nu uppe på 87860 miles efter 371 dagar. Ska hon slå Tommys rekord på 500 dagar krävs alltså 12140 miles på under 129 dagar, d.v.s. inte ens 100 miles/dag. Med 230 miles/dag i snitt från nu skulle det landa på 424 dagar, med 240 miles/dag på 422 dagar och med 250 miles/dag på 420 dagar.

Steve förefaller ha kört en tur på 42 mil med start vid lunchtid igår och målgång på morgonkvisten idag.

Tommy Godwins rekord ...
Nej, det blev inte ens fullt 24 mil för Steve igår medan Amanda avverkade 41 mil och passerade 88000 miles.

Känns lite desperat från Steves sida med en blandning av jättelånga turer inkluderande helnattscyklingar och, i sammanhanget, alldeles för korta dagsetapper.

Tommy Godwins rekord ...
Åter 36 mil för Steve medan Amanda klämde till med 44 mil.

Från https://www.facebook.com/goamandacoker/:

With 11,359 miles left until I reach 100,000 miles, I'm interested in knowing how many more days each of you think it will take me to set the new record! Feel free to share your guesses! :)

De (hyggligt) seriösa gissningarna som inkommit ligger på mellan 38 och 50 dagar, d.v.s. mellan 227 och 299 miles/dag. Lite intressant är att vissa spekulerar, precis som jag gjorde tidigare i denna tråd, om en ev. avslutning på USAs nationaldag. Skulle krävas drygt 270 miles/dag. Undrar om gårdagens 275 miles är en indikation på att hon kommer att försöka.

Tommy Godwins rekord ...
Gårdagen gav 261 miles för Amanda medan Steve är ute på långtur. Start strax före elva och han har nu avverkat runt 40mil och har en bra bit hem fortfarande.

Tommy Godwins rekord ...
Nej, nu måste jag skriva i den här tråden. Cykelturer mäts i kilometer – finns ju en regel som fastslår det. Miles, vad är det för påfund?! Och att blanda måttenheter hejvilt i ett och samma inlägg ...

Med detta sagt, imponerad av Amandas insats, imponerad som fan!

Tommy Godwins rekord ...
Peth sa:
Nej, nu måste jag skriva i den här tråden. Cykelturer mäts i kilometer – finns ju en regel som fastslår det. Miles, vad är det för påfund?! Och att blanda måttenheter hejvilt i ett och samma inlägg ...

Diskussionen har varit uppe tidigare.
Jänkarna vill inte befatta sig med km. Dårskap!

Tommy Godwins rekord ...
Konkret sa:
Peth sa:

Diskussionen har varit uppe tidigare.
Jänkarna vill inte befatta sig med km. Dårskap!

Till deras försvar är det faktiskt bara dom som landat och dönat lite på månen.
Dock osäker på om man körde med liter, celsius, kg och meter när man räknade på det.

I forskningsvärlden är det väl vedertaget med kg,meter osv istället för pounds och feet.

Tommy Godwins rekord ...
Peth sa:

Om du ogillar blandningen av miles och km råder dig jag att sluta läsa denna tråd. Då jag, i alla fall på senare tid, är den som skrivit mest i tråden och jag misstänker att det kommer att förbli på detta sätt framöver så är det bara att antingen gilla läget eller strunta i att läsa för jag kommer säkerligen även framgent att rapportera längder i både miles och km. En anledning till blandningen står att finna i att jag ofta tar Amandas data från hennes FB-sida medan data för Steves turer antingen tas från Strava eller https://frrt.org/tg/riders I princip gillar jag inte heller miles, men jag orkar inte sitta och konvertera värdena.

Alternativt till att sluta läsa tråden kan du kontakta Amanda och få henne att konvertera allt till km. Då lovar jag att inte använda miles mer i denna tråd.

Senast ändrad:
Tommy Godwins rekord ...
Amanda har de senaste tre dagarna klarat av ytterligare 745 miles och har nu 223 miles kvar till 90000 miles vilket gör att denna "milstolpe" bör kunna passeras idag.

Steve har å sin sida snittat 382 km/dag de senaste fyra dagarna, d.v.s. ganska precis Amandas årssnitt. Han har dock varit ute väldigt lång tid då det egentligen varit två långa rundor under dessa fyra dagar. Den ena började i torsdags kl 11 och varade fram till kl 21 i fredags (71 mil) och den andra började lördag klockan 10 och slutade igår kl 23 (82 mil). Om jag räknat rätt hade han under dessa fyra dagar ganska precis 60 timmars rulltid och 73 timmars totaltid.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Peth sa:

Om du ogillar blandningen av miles och km råder dig jag att sluta läsa denna tråd. Då jag, i alla fall på senare tid, är den som skrivit mest i tråden och jag misstänker att det kommer att förbli på detta sätt framöver så är det bara att antingen gilla läget eller strunta i att läsa för jag kommer säkerligen även framgent att rapportera längder i både miles och km. En anledning till blandningen står att finna i att jag ofta tar Amandas data från hennes FB-sida medan data för Steves turer antingen tas från Strava eller https://frrt.org/tg/riders I princip gillar jag inte heller miles, men jag orkar inte sitta och konvertera värdena.

Alternativt till att sluta läsa tråden kan du kontakta Amanda och få henne att konvertera allt till km. Då lovar jag att inte använda miles mer i denna tråd.

Ser att mitt inlägg skulle mått bra av en smiley. Ber om ursäkt om mitt försök till skoj inte funkade.

Tommy Godwins rekord ...
Peth sa:

Då råder jag dig att inte läsa OT-tråden om bilar där vi diskuterar hjul och blandar måttenhetrna mm och tum i samma däckstorlek!

Tommy Godwins rekord ...
Den 380:e dagen gav 244 miles för Amanda vilket innebär att hon mkt riktigt passerade 90000 miles igår.

Steve kom "bara" upp i drygt 32 mil.

Tommy Godwins rekord ...
Steve har nu kört i 88 dagar och snittat 222,2 miles per dag. För att slå Amanda behöver han under återstående 277 dagar snitta 241,9 miles/dag, d.v.s. han måste öka med drygt 3 mil/dag.

Lite grafer på utvecklingen. Först en på skillnaden mellan Amanda och Steve. Noteras kan att Amanda hade på den 88:e dagen en av sina fåtaliga dagar med under 200 miles.
ZZZ.JPG

Om man plockar med Tarzan i jämförelsen och jämför vad de tre presterat jämfört med en fiktiv person som hållit Amandas snitt varje dag:
ZZZ.JPG

Dagsetappernas längd avslöjar att Steve fortsatt har mycket högre varians än Amanda hade:
ZZZ.JPG

Slutligen ett histogram över dagsetappernas längd:
ZZZ.JPG

All data finns som vanligt på https://docs.google.com/spreadsheets/d/1WhM7wtpWps8HzAoYY-Ty-rSQQ730QTPcoFjGUCfbnoQ/edit?usp=sharing

Tommy Godwins rekord ...
Gårdagen inbringade 363 km för Steve och 248 miles för Amanda. Kom också en förklaring till avsaknaden av videor från Steve på senaste tiden i form av:

Apologies for lack of video updates. I keep breaking stuff, including cameras.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Gårdagen inbringade 363 km för Steve och 248 miles för Amanda. Kom också en förklaring till avsaknaden av videor från Steve på senaste tiden i form av:

Jag älskar denna tråden, speciellt när folk klagar på km/miles, och då ler jag alltid lite extra när det kommer båda i samma inlägg. Jag känner hur det retar mig ordentligt :-D.

Tack GoranS för all rapportering och sammanställning, det gör det väldigt skoj att följa Amanda!

Tommy Godwins rekord ...
nesvop sa:
GoranS sa:

Jag älskar denna tråden, speciellt när folk klagar på km/miles, och då ler jag alltid lite extra när det kommer båda i samma inlägg. Jag känner hur det retar mig ordentligt :-D.

Tack GoranS för all rapportering och sammanställning, det gör det väldigt skoj att följa Amanda!

För att undvika att det här blir en vandringssägen. Den som "klagade" på blandning av miles/km glömde en smiley, vilket påpekades i ett senare inlägg. Rätt skall vara rätt.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Om man plockar med Tarzan i jämförelsen och jämför vad de tre presterat jämfört med en fiktiv person som hållit Amandas snitt varje dag:
Tittat på den där grafen och undrar om det bara råkade vara en tillfällighet att Amanda körde lika långt som vad årssnittet sedan hamnade på de första dagarna? Eller är det bara att det är så dålig upplösning som gör att det ser ut så. Oklart vad det är för skala på y-axeln men jag gissar miles eller kilometer.

Tommy Godwins rekord ...
eketjall sa:
GoranS sa:
Tittat på den där grafen och undrar om det bara råkade vara en tillfällighet att Amanda körde lika långt som vad årssnittet sedan hamnade på de första dagarna? Eller är det bara att det är så dålig upplösning som gör att det ser ut så. Oklart vad det är för skala på y-axeln men jag gissar miles eller kilometer.

All data är i miles, så det är miles på y-axeln. Anledningen är att Amandas data är direktkopierad från hennes excelark och där var det miles. Då det är ett ganska stort omfång (flera tusen miles på y-axeln) kommer det att krävas ett skapligt antal miles i skillnad för att det ska synas i grafen. I det länkande dokumentet hittar man följande:
Capture.PNG

Så Amanda körde alltså nästan 13 miles längre än snittet första dagen. Efter två dagar hade försprånget mot den tänkta snittcyklisten sjunkit till 6 miles, d.v.s. hon körde ca 7 miles kortare än snittet dag 2, etc.

Tommy Godwins rekord ...
Den första dagen i juni gav 232 miles för Amanda medan Steve cyklade 29 mil från starten mitt på dagen till midnatt. Han har dock fortsatt cykla och börjar nu närma sig 40 mil för rundan. Ser ut som han har ca 10 mil hem.

Tommy Godwins rekord ...
GoranS sa:
Den första dagen i juni gav 232 miles för Amanda medan Steve cyklade 29 mil från starten mitt på dagen till midnatt. Han har dock fortsatt cykla och börjar nu närma sig 40 mil för rundan. Ser ut som han har ca 10 mil hem.

Nähä, han ska tydligen inte hem (direkt). Verkar som han tog en tvåtimmarspaus vid sjusnåret och sedan dragit iväg norrut igen.

Tommy Godwins rekord ...
Enligt Amandas FB-sida är HMMR- och HAMR-noteringarna nu officiellt godkända (8012,5 resp. 86573,2 miles). De tre senaste dagarna har bjudit på 374, 279 resp. 410 km.

För Steves del verkar senaste rundan ha varit en 32-timmarshistoria på drygt 60 mil med start igår klockan nio och målgång idag klockan 17. Ska imorgon försöka uppdatera statistiken kring hans framfart .

Tillbaka
Topp