Torpedo 3-vxl "hackar" på växel 2 och 3

maraton

Medlem
Hej!

Jag har en äldre herrcykel med en ett 3-växlat torpedosystem. Tidigare har jag haft problem med vajerbrott m.m. vilket jag har åtgärdat enkelt, men nu har jag råkat ut för ett nytt problem. Första växeln fungerar precis som vanligt, men på andra och tredje "hackar" det fram när jag trampar, tror ni förstår vad jag menar. Det är som att växlarna aldrig kuggar i ordentligt.

Jag har en teori om vad det kan vara. Jag har pendlat till mitt jobb i Stockholm på sopsaltade cykelbanor hela vintern, cykeln har blivit extremt rostig jämfört med förra året. Misstänker att det kan ha trängt in salt. Kan det ha påverkat? Vad bör jag göra? Är det möjligt att laga eller behöver jag hitta ett nytt bakhjul?

Tack på förhand!
/Axel

örsta växeln fungerar precis som vanligt, men på andra och tredje "hackar" det fram när jag trampar, tror ni förstår vad jag menar. Det är som att växlarna aldrig kuggar i ordentligt.
I navet finns fyra "hakar" "spärrar", de slits och är det vanligaste felet det navet. Hitta någon som är villig att ta isär navet. Det går att reparera.

ännu vanligare är nog att fettet hårdnat så klackarna inte rör sig ordentligt?

en annan felkälla kan vara ny kedja på slitet drev. märks mest på trögare växlar där momentet blir större.

Är vajerspänningen korrekt? Som jag kommer ihåg det från gamla 3 vxl Torpedo-nav gav precis det beteende du beskriver, ettan funkar men på de 2 övre hoppar de fram och tillbaka

Tack för all input! Jag ska skruva lite i helgen (börjar med vajern...), så återkommer jag sen!

I navet finns fyra "hakar" "spärrar", de slits och är det vanligaste felet det navet. Hitta någon som är villig att ta isär navet. Det går att reparera.
@BengtG Tack för input, jag kanske blir tvungen att ta isär navet men ska börja med att kika på övriga svar.
ännu vanligare är nog att fettet hårdnat så klackarna inte rör sig ordentligt?

en annan felkälla kan vara ny kedja på slitet drev. märks mest på trögare växlar där momentet blir större.
@kais01 Fett och klackar - jag tolkar det här som delar innuti navet. Korrekt? Angående kedjan, så satte jag på den i mars och cyklade med den i ca 2 månader innan problemen uppstod. Kan det ändå ha att göra med kedjan?
Hur länge sedan var vajerbrottet? Kolla så bakhjulet sitter rakt i ramen.
Bytte växelvajer i mars fungerade bra i ca två månader, problemen uppstod strax före Valborg. Angående bakhjulet så är det lite skevt, gammal cykel... plus att däcket är lite för tjockt egentligen så hjulet måste sitta exakt som det sitter. Det sitter nog inte helt spikrakt, men det har fungera bra flera år tidigare.
Är vajerspänningen korrekt? Som jag kommer ihåg det från gamla 3 vxl Torpedo-nav gav precis det beteende du beskriver, ettan funkar men på de 2 övre hoppar de fram och tillbaka
Jag har testat att justera, tidigare har jag haft problem med vajerspänningen men då har problemet varit att ettan "hoppar upp" till tvåan automatiskt. Aldrig haft problem med att det "hackar" när jag cyklar på tvåan eller trean.

Det finns flera olika generationer och modeller av Torpedo 3 vxl. De äldsta är över 100 år gamla. Det troligaste är väl att det du har är av modell 55, 515 eller 3111.
Lägg upp en bild, så blir svaret lite mer användbart. Justeringen varierar med modell. Utgångsläget är dock slak wire, typ tvättlina, vid treans växel.

Tillbaka
Topp