Torpedo Nav System Sachs 1940 - hjälp!

ZBirger

Medlem
Hej, jag har servat navet på min gamla damcykel. När jag trampar med pedalerna så tar det ett halvt varv innan kedjan biter fast och bakhjulet börjar snurra. Vet nån vad som kan va felet?
15921223075208827864722233311825.jpg
Tack för tips!

Hej!

Om du har servat navet enligt konstens alla regler med fett och olja på rätt ställen återstår bara rullarna vid drivaren, som efter hand tenderar att inte greppa lika bra som tidigare p.g.a. slitage. Ursprungligen har dessa rullar diametern 6,5 mm, men med tanke på hur vanligt ditt problem är tillverkades de i två överdimensioner: 6,6 och 6,7 mm.
Ditt problem borde därför lösas av att byta ut de gamla rullarna mot nya i överdimension samt en ny rullhållare. Kontrollera gärna vilken dimension de nuvarande har; stämpel finns på rullarnas ovansida.

Hej! Tack för svar! Rullarna är stämplade med 6.5(om jag fattat rätt). Ska dem då ersättas?

Bilagor

• 15921261686742416839761910043076.jpg
    15921261686742416839761910043076.jpg
    473.1 KB · Besök: 468
Det ser ut som om du har fettat in rullarna och rullhållare, inte bra. Fettet kan vara felorsaken i detta fall. Tvätta bort fettet och olja in allt med en tunn olja, typ symaskinsolja, istället.
Om felet sen fortfarande återstår, byt rullar och rullhållare.

Jo, säkert. Jag råkade bara ha lite värmetåligt fett tillhands när jag monterade och plåtade. Det där navet byggdes närmast oförändrat från 1905- 1958. Ibland hette de Doppeltorpedo, ibland Zweigang.
Den ursprungliga serviceinstruktionen sa att hela navet skulle ha olja endast.

Tja, vad jag kan se rullar Hasse#7 runt på en gammal Hermes med oväxlat Torpedonav. Serviceinstruktionen är densamma. Men det är också en rullande, fet snyting till alla bekvämlighetsförlamade; gamla herrcyklar är oftast åt skogen för högt växlade.

Tja, vad jag kan se rullar Hasse#7 runt på en gammal Hermes med oväxlat Torpedonav. Serviceinstruktionen är densamma. Men det är också en rullande, fet snyting till alla bekvämlighetsförlamade; gamla herrcyklar är oftast åt skogen för högt växlade.
Den är brutal uppför. Viss lutning går men sen är det stå och bryta som gäller. Utför får man fläska i med allt man kan ta fram av varv/kadens och sedan rulla. Det hade verkligen varit en fördel att justera sadeln. Cykeln är en Hermes från 1942. Lite för liten, men det är nästan alla.

Det stora bekymret både med den här och min Ge-Pe med Berinin är den usla bromsverkan bak. Låsningsfritt när det är som sämst. Men grejerna är ju makalöst gamla. Finns det något första steg innan man byter hylsa, typ rengöring och återfettning?

Det stora bekymret både med den här och min Ge-Pe med Berinin är den usla bromsverkan bak. Låsningsfritt när det är som sämst. Men grejerna är ju makalöst gamla. Finns det något första steg innan man byter hylsa, typ rengöring och återfettning?

Den här kamraten har en rätt rörig hemsida men forskar man bland alla länkar finns det säkert nåt matnyttigt http://www.torpedo-coasterbrake.com/sachs-spare-parts-list.htm

Nu ska inte mitt skrot sabba tråden. Ramblern är ju sjukt snygg och det verkar ha lagts ned en hel del tid på den. Jag är nyfiken på rengöring, putsning och polering. Är det något som är helt nygjort, omkromat tex?

Tillbaka
Topp