Torsdagscykling i Uppsala - del II

• Trådstartare Trådstartare s
  • Start datum Start datum
Scoutade lite till fot. Is i surhålen, annars blöt och lerigt. Fint i skogen dock, men jag föredrar än så länge vandring.

Nåsten, stig 1 från banvallen mot rödmossen:

7197.webp7196.webp7195.webp

When in Uppsala, you gå ut in the regnväder no matter vad. Det är sen gammalt!
Och trots snorhala not-so-premium-hällar och pissvåta Lunsen-spänger, bet det släta streetgummit i mina Hoka i bättre än väntat. Förutom det uppenbara regnet, och en och annan lersänka, bjöds det på exakt 0 misär.
Visa bilaga 819600
Snygg bild. Och hårt med shorts.

Jag tittade till ett hörn av Nåsten på dagens joggenad. Såg helt ok ut för cykling det lilla jag såg. Dags för cykeltur vilken månad som helst nu.

20260315_132536~2.webp

20260315_132503~2.webp

20260315_132559~2.webp

/J

Ciao!

Ställer en rätt särskild fråga - får se om någon sitter på erfarenhet och insikter.

Håller på med ett bygge: gammal Trek XC i fin-alu som ska bli SS. Klurar lite på vad som kan vara rimlig utväxling i Uppsala. Bor nedåt Sunnersta så tänker att det mest blir lokal cykling i Lunsen och Nåsten. Har endast rullat landsväg förr och promenerat i skogarna, så har dålig koll på vad som funkar om man vill cykla, särskilt oväxlat. Har nog klingor kring 34/36 området liggandes. Funderar på 20 i bak?

Ciao!

Ställer en rätt särskild fråga - får se om någon sitter på erfarenhet och insikter.

Håller på med ett bygge: gammal Trek XC i fin-alu som ska bli SS. Klurar lite på vad som kan vara rimlig utväxling i Uppsala. Bor nedåt Sunnersta så tänker att det mest blir lokal cykling i Lunsen och Nåsten. Har endast rullat landsväg förr och promenerat i skogarna, så har dålig koll på vad som funkar om man vill cykla, särskilt oväxlat. Har nog klingor kring 34/36 området liggandes. Funderar på 20 i bak?
Kul 👍
Vad är det för hjulstorlek?
Jag kör en del SS i Uppsalaskogarna och gillar 32/18 på 29". Ditt förslag på 20 bak blir nog en utmärkt startpunkt (med 34 eller 36 fram).
20230625_155744.webp

/Johan

Kul 👍
Vad är det för hjulstorlek?
Jag kör en del SS i Uppsalaskogarna och gillar 32/18 på 29". Ditt förslag på 20 bak blir nog en utmärkt startpunkt (med 34 eller 36 fram).
Visa bilaga 823701
/Johan

Ramen är tänkt att köras med 26" vad jag kan avgöra. Däremot finns det gott om plats för 29" med typ 2,1 -2,3 däck. Tänkt rulla med 29:or då jag redan har ett par liggandes. Funderar styv eller studsig gaffel - känns tufft med styv...

Ramen är tänkt att köras med 26" vad jag kan avgöra. Däremot finns det gott om plats för 29" med typ 2,1 -2,3 däck. Tänkt rulla med 29:or då jag redan har ett par liggandes. Funderar styv eller studsig gaffel - känns tufft med styv...
Stel gaffel funkar fint, men blir ju lite mer krävande, alternativt långsammare. Men är man bara okej med det så är det superkul att köra helstel singlespeed.

EDIT: och det är inte självklart att 29" är bättre på en helstel om du måste gå ner i volym. För stökstig skulle jag nästan hellre köra feta 26or (om man kan hitta några). Jag har ett par WTB ranger i 26x2.8 på cykeln nedan.

/J

Senast ändrad:
Stel gaffel funkar fint, men blir ju lite mer krävande, alternativt långsammare. Men är man bara okej med det så är det superkul att köra helstel singlespeed.
Liten snutt för inspiration (med 26-tumshjul dessutom 😉)

/J

Det känns liksom lite härligt svårt. Funderar på om man får plats med 29" hjul i en stel 26" gaffel... Proportionerna på 26" är ju betydligt snyggare.

Det känns liksom lite härligt svårt. Funderar på om man får plats med 29" hjul i en stel 26" gaffel... Proportionerna på 26" är ju betydligt snyggare.
Det varierar. Med gamla gafflar från när cyklarna var stela (90-tal) kan det eventuellt bli svårt. Lite nyare stela gafflar är ju ofta "suspension corrected" för att en cykel designad för dämpad gaffel inte ska bli för låg i fronten. Med en sån går 29-tumshjul med ordentliga däck sannolikt in. Sen finns det säkert finsmakare som menar att det kan bli knas med "rake" och "trail", men jag skulle inte bry mig så hårt på en "skogspromenadcykel".

Och det där med proportioner och snygghet är ju ämne för en egen tråd 😉

EDIT: känner för övrigt att det är lite dåligt med bilder i den här tråden

/Johan

Senast ändrad:
Det varierar. Med gamla gafflar från när cyklarna var stela (90-tal) kan det eventuellt bli svårt. Lite nyare stela gafflar är ju ofta "suspension corrected" för att en cykel designad för dämpad gaffel inte ska bli för låg i fronten. Med en sån går 29-tumshjul med ordentliga däck sannolikt in. Sen finns det säkert finsmakare som menar att det kan bli knas med "rake" och "trail", men jag skulle inte bry mig så hårt på en "skogspromenadcykel".

Och det där med proportioner och snygghet är ju ämne för en egen tråd 😉

EDIT: känner för övrigt att det är lite dåligt med bilder i den här tråden

/Johan

Ja, jag har just en stum 29" gaffel som är tänkt till bygget. Problemet är att gaffelröret är typ 2 cm för kort, styrstammen får liksom 70% kontakt istället för över bägge skruvar. Nåväl, känner jag mig själv rätt blir det en bodge - nog om detta.

Tack för upplysning om SS i Uppsala, vi kanske syns i skogarna framöver!

Bilder kommer. Kanske byggtråd. Beroende på.

Ja, jag har just en stum 29" gaffel som är tänkt till bygget. Problemet är att gaffelröret är typ 2 cm för kort, styrstammen får liksom 70% kontakt istället för över bägge skruvar. Nåväl, känner jag mig själv rätt blir det en bodge - nog om detta.

Tack för upplysning om SS i Uppsala, vi kanske syns i skogarna framöver!

Bilder kommer. Kanske byggtråd. Beroende på.

Exakt så (stel 29-tumsgaffel till 26-tummare) körde jag på den här hojen
DSC_0455.webp

/Johan

Kom nyss hem från jobb. Då är rutinen att försöka klämma in en sväng i Lunsen innan jag åker vidare. Så även denna gång.

Extremt premium. Själv vet jag inte längre hur man cyklar (direkt läskigt längesen jag ens satt på en cykelsadel), men om det finns de som mot förmodan fortfarande faktiskt använder Strava, är det nog ett ypperligt tillfälle att cykla snabbt i skogen just nu.
PXL_20260510_110647959.webp

PXL_20260510_112114248.MP.webp
PXL_20260510_112830320.webp
PXL_20260510_114412009.webp
PXL_20260510_124234208.webp
PXL_20260510_120516792.MP.webp

Tillbaka
Topp